Perustelut
         
         Kahdestoista pöytäkirja.
         
          Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            kahdettatoista pöytäkirjaa tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Määräys
            kaikkinaisen syrjinnän kiellosta sisältyy pöytäkirjan
            1 artiklan 1 kappaleeseen. Laissa tunnustetuista oikeuksista nauttiminen
            taataan sen mukaan ilman minkäänlaista sukupuoleen,
            rotuun, ihonväriin, kieleen, uskontoon, poliittisiin tai
            muihin mielipiteisiin, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään,
            kansalliseen vähemmistöön kuulumiseen,
            varallisuuteen, syntyperään tai muuhun asemaan
            perustuvaa syrjintää. 
         
         
         Pöytäkirjan sisältämä syrjinnän
            kielto on yleinen. Se on siten laajempi kuin ihmisoikeussopimuksen
            14 artiklaan perustuva kielto, jota sovelletaan vain sopimuksessa
            ja sen pöytäkirjoissa taattujen oikeuksien alalla.
            Kahdennellatoista pöytäkirjalla syrjintäkielto
            saatetaan Euroopan neuvoston ihmisoikeusjärjestelmässä nykyaikaiselle
            tasolle. Pöytäkirjan mukainen kielto vastaa kansalaisoikeuksia
            ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
            määräyksiä samoin kuin Suomen
            perustuslain säännöksiä syrjinnän
            kiellosta.
         
         
         Syrjinnän kielto ei pöytäkirjan johdannon mukaan
            estä sopimusvaltioita ryhtymästä sellaisiin
            toimenpiteisiin, joiden tarkoituksena on täyden ja tehokkaan
            tasa-arvon toteutumisen edistäminen. Edellytyksenä on,
            että tällaisille toimenpiteille on objektiivinen
            ja kohtuullinen peruste. Pöytäkirja ei näin
            ollen estä siihen sitoutunutta valtiota toteuttamasta ns.
            positiivista erityiskohtelua merkitseviä, tosiasiallisen
            yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi tarpeellisia toimia.
         
         
         Syrjinnän kielto kohdistuu 1 artiklan 2 kappaleen perusteella
            ensi sijassa viranomaistoimintaan. Tarkoituksena ei esityksen perustelujen mukaan
            ole suoranaisesti velvoittaa valtioita estämään
            syrjintää yksityishenkilöiden välisissä suhteissa.
            Pöytäkirjan velvoitteiden yksityiskohtainen sisältö ja
            ala jää toisaalta näiltäkin
            osin viime kädessä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            käytännössä ratkaistavaksi.
         
         
         Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja käsittelyjärjestys.
         
          Pöytäkirja sisältää kiistatta lainsäädännön
            alaan kuuluvia määräyksiä, minkä vuoksi
            eduskunnan hyväksyminen pöytäkirjaan
            on tarpeen.
         
         
         Sisällöltään pöytäkirja
            on hyvin sopusoinnussa perustuslain 6 §:n säännösten
            kanssa yhdenvertaisuudesta ja syrjinnän kiellosta. Pöytäkirja on
            yhdenmukainen myös niiden perustuslain täysivaltaisuussäännösten
            kanssa, joiden mukaan Suomi osallistuu kansainväliseen
            yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan
            kehittämiseksi. Pöytäkirjan hyväksymisestä päätetään
            näin ollen äänten enemmistöllä.
         
         
         Lakiehdotus.
         
          Lakiehdotus pöytäkirjan voimaansaattamisesta
            käsitellään edellä esitetyn
            perusteella tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt lakiehdotuksen 1 §:ään kielellisen
            tarkistuksen.