Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Maailmantaloudessa vallitsee vakava uuden
taantuman uhka. Kyse ei ole ainoastaan Euroopan taloudesta vaan
näkymien heikentymisestä globaalisti sekä valtioiden
velkaongelmista myös USA:ssa ja Japanissa. Siksi nyt on
toimittava vastuullisesti ja tarvittaessa voimakkaasti yhteistyössä kumppaneidemme
kanssa Euroopassa ja maailmanlaajuisesti.
Suomen kannalta näköpiirissä olevat
uhat ovat hyvin samankaltaiset kuin vuoden 2008 lopussa. Maamme
talouskasvu romahti lähes 10 prosenttia vuonna 2009. Pudotus
oli Irlannin ohella EU:n suurin huolimatta siitä, että Suomi
ei ollut kriisin ytimessä vaan reunalla. Tilanne johti
yli 10 miljardin euron aukkoon maamme budjetissa. Tämän
aukon umpeen kurominen tuntuu jokaisen suomalaisen kukkarossa vielä pitkään.
Vuonna 2008 alkanut rahoituskriisi sai alkunsa USA:sta. Kriisi
sai alkunsa holtittomista sijoituksista, ilman rajoja toimineesta
markkinataloudesta. Ensin tuli suuria voittoja, sitten riskit realisoituivat
ja veronmaksajia pyydettiin apuun. Rahoitusjärjestelmän
pelisääntöjen suuri muutos on välttämätöntä,
ja se muutos on työn alla. Riskinottoa on rajoitettava,
pankkien palkitsemisjärjestelmiin puututtava. Kansainvälisesti
tarvitsemme rahoitusmarkkinaveron.
Vuoden 2008 rahoituskriisi ei ole ohi. Se sysäsi monia
ennestään paljon velkaa omaavia valtioita uuteen
velkaantumiskierteeseen. Nyt ollaan tilanteessa, jossa vaarana on
kriisin leviäminen Euroopan unionista. Kriisin eskaloituminen
on mahdollista estää hallituilla toimilla. Tämän eteen
on tehtävä lujasti työtä yhdessä muiden
eurooppalaisten valtioiden kanssa. Toivon, että tilanteen
vakavuus nähdään ja kukaan ei kannata antautumista
tai toimettomuutta, sillä siitä seuraavaa hallitsemattomien
tapahtumakulkujen aiheuttamaa laskua suomalaisetkin maksaisivat pitkään.
On jälleen kerran syytä sanoa, että tämän
kriisin syy ei ole eurossa, sillä virhesijoituksia ja velkaantumista
olemme nähneet monenlaisilla valuutoilla: (Timo Soini:
Onhan tämä euron kriisi, hyvänen aika!)
Yhdysvaltojen dollarilla, Islannin kruunulla ja Latvian latilla.
Kriisi on nyt kuitenkin eurojärjestelmän sisällä suurista,
erityisesti eteläisen Euroopan valtioiden velkavuorista
johtuen. Suojassa finanssikriisin jälkiaalloilta ei näytä olevan
tällä hetkellä mikään
valuutta. Sveitsin frangi taistelee nyt liikaa vahvistumista vastaan,
jotta sveitsiläinen teollisuus säilyttäisi toimintamahdollisuutensa.
Uskon kaikkien olevan samaa mieltä siitä,
että EU:ssa tarvitaan tehokkaat työkalut kriisin
ehkäisemiseksi ja että Suomen on oltava aktiivinen niiden
ratkaisujen etsimisessä, joilla uhkaava taantuma estetään.
(Timo Soini: Vakausväline ei toimi!)
Arvoisa puhemies! Rahoitusvakausmekanismien toiminnan tehostaminen
on osa kesän huippukokouksessa sovittua pakettia talouskriisin voittamiseksi.
Markkinoilla vallitseva keskinäinen epäluottamus
uhkaa hidastaa voimakkaasti talouskasvua. Kukaan ei osaa katsoa
lasipallosta, miltä tilanne oikein näyttää viikon
saati vuoden päästä. Kaikki sen sijaan
ovat yhtä mieltä siitä, että nyt
tarvitaan luottamuksen vahvistamista.
Euroopan unioni on kriisinhoidossa, luottamuksen rakentamisessa
pitkälti samanlaisessa tehtävässä kuin
maailman valuuttarahasto IMF on vuosia ollut. Julkisuudessa onkin
esitetty mielipiteitä siitä, miten Kansainvälisen
valuuttarahaston olisi pitänyt hoitaa Kreikka alusta pitäen yksin.
Tosiasia on kuitenkin se, että IMF:n omat säännökset
asettavat sen osallistumiselle tietyt jäsenvaltiokohtaiset
rajat. Kreikan osalta IMF:n lainoitus jo nykyisellä osallistumisasteella
liikkuu näiden säännösten äärirajoilla.
Jos IMF olisi ottanut koko 110 miljardin euron rahoitusvastuun hoitaakseen,
se olisi rikkonut selkeästi omia säännöksiään.
On myös hyvä huomata, että Euroopan osuus
IMF:n eli Kansainvälisen valuuttarahaston lainasaatavista
on jo nyt noin 85 prosenttia.
Spekulointi milloin Kreikan romahtamisella ja milloin euron
hajoamisella ei vie meitä yhtäkään askelta
lähemmäs asioiden ratkaisua, vaan sen sijaan se
kaataa ainoastaan lisää vettä markkinoiden
myllyyn. Spekuloinnin sijaan meidän on edellytettävä Kreikalta
sovittuja toimia ja sitä, että he itse auttavat
itseään.
Kreikan tilanne vaatii pikaisia ratkaisuja, jotka ovat valmisteilla.
Niitä ei kuitenkaan käsitellä tänään.
Kreikkaa koskevan tilanteen arvioiminen on kesken. Nyt odotetaankin
IMF:n, EKP:n ja komission arviointia, ja sen jälkeen on
päätöksenteon aika. Tänään
aiheenamme on Euroopan väliaikainen vakausmekanismi.
Arvoisa puhemies! Vakausmekanismi ERVV luotiin toukokuussa 2010
väliaikaiseksi välineeksi euroalueen rahoitusvakauden
turvaamiseksi. Se on työkalu. (Timo Soini: Ei kovin väliaikainen!)
Poikkeukselliseksi sen tekee se, että päätöksenteko
edellyttää yksimielisyyttä ja Suomen
kohdalla mahdolliset takauspäätökset
aina eduskunnan käsittelyä.
Vahvistaakseen luottamusta ja luodakseen vakautta euroalueen
valtiot sopivat heinäkuussa pitämässään
huippukokouksessa Euroopan väliaikaisen vakausmekanismin
tehokkuuden parantamisesta. Suomi ilmoitti tässä yhteydessä,
että tulemme edellyttämään omalle
osallistumisellemme vakuusmenettelyä. Tämä kirjattiin
huippukokouksen yksimielisesti hyväksymiin päätelmiin. (Timo
Soini: Missäs ne on?)
Toiminnan tehokkuutta ja monipuolisuutta lisätään
sisällyttämällä Euroopan rahoitusvakausvälineen
puitesopimukseen kolme uutta elementtiä. Ensimmäinen
on se, että Euroopan rahoitusvakausväline voi
antaa euroalueeseen kuuluville valtioille ennakollista tukea. Toinen
on se, että euroalueeseen kuuluvalle valtiolle voidaan
antaa lainaa sen rahoituslaitosten pääomittamista
varten. Lainaa voidaan antaa myös valtioille, joille ei
ole vahvistettu talouden sopeutusohjelmaa. (Pietari Jääskeläinen:
Minkä takia?) Kolmas uusi elementti on se, että Euroopan
rahoitusvakausväline voi poikkeuksellisesti hankkia euroalueeseen
kuuluvan valtion joukkovelkakirjoja jälkimarkkinoilta.
(Timo Soini: Mites viisasta se on?)
Päämiehet sopivat lisäksi väliaikaisen
rahoitusvakausvälineen ERVV:n lainoista perittävän koron
alentamisesta vastaamaan Euroopan komission niin sanottua maksutaseavussa
perimää korkoa, kuitenkin siten, että korko
kattaa aina ERVV:n varainhankintakulut.
Arvoisa puhemies! Tarkasteltaessa sopimusmuutoksen vaikutuksia
Suomelle on tärkeää huomioida kolme asiaa.
Ensimmäinen on se, että emme peruuta vanhan hallituksen
tekemiä sitoumuksia. Tämä on johdonmukaisen
ja uskottavan kansainvälisen vaikuttamisen edellytys. Toinen asia
on se, että istuva hallitus kiristi tukipolitiikkaamme
aiemmasta. Linjan tiukentaminen näkyy Portugalin tukipaketin
ehdoissa, (Mauri Pekkarinen: Miten se siinä näkyy,
yksi esimerkki?) pysyvän vakausrahaston säännöissä ja
vaatimuksessa vakuuksien saamiselle. Kolmas asia on kahden eri asian
erottaminen toisistaan. ERVV on työkalu, ja Suomen vakuusvaatimus
liittyy työkalun soveltamiseen eikä itse mekanismiin.
Euroalueen päämiehet sopivat jo maaliskuussa
2011, että ERVV:n todellinen lainakapasiteetti nostetaan
440 miljardiin euroon. Käytännössä tämä kapasiteetin
lisääminen oli mahdollista toteuttaa kolmen A:n
luokitus säilyttäen vain takauksia kasvattamalla.
Takausten yhteismäärä nousee 780 miljardiin
euroon. Tämä tarkoittaa Suomen osalta, että Suomen
osuus takauksista nousee 7,9 miljardista eurosta noin 13,974 miljardiin
euroon. Uusi ERVV-puitesopimus ei kasvata Suomen takausvastuita
tästä määrästä.
Uusien tukivälineiden käyttöönotto
edellyttää takaajien välistä yksimielistä sopimusta,
joka turvaa Suomen ja eduskunnan vaikutusmahdollisuudet. Suomen
osallistuminen uusiin lainoihin on myös toisen lukon takana.
Hallitusohjelman mukaisesti Suomen kanta uusissa lainoissa, mikä tietysti
koskee myös kasvavia takausvastuita, on se, että Suomi
on valmis harkitsemaan tukea vain sillä ehdolla, että Suomi
saa vakuudet kyseiseltä maalta. Tämän
taustalla on rajata Suomen vastuut niin, että riskimme
eivät kasva.
Suomi on aina ollut enemmän osa ratkaisua kuin osa
ongelmaa, ja niin olemme myös nyt. Uskon, että vakuusehtomme
on merkittävästi vaikuttanut laajempaan eurooppalaiseen
pohdintaan siitä, miten ja millä ehdoilla mahdollisia
tukitoimia olisi tulevaisuudessa tehtävä. Tästä kielii
myös se nopea ja laaja kiinnostus vakuusmalliamme kohtaan,
joka syntyi vasta sen jälkeen, kun vakuuksille oli jo ensin
heinäkuun valtiovarainministerikokouksessa ja myöhemmin
huippukokouksessa avattu mahdollisuus. Vanhoilla raiteilla ei enää haluta
jatkaa.
Arvoisa puhemies! Euroopan unioni on aatteellinen valinta rauhan
ja demokratian puolesta. (Timo Soini: Missä se demokratia
on tässä vakausvälineessä? Ei
siinä mitään demokratiaa ole!) Euroopan
yhdentyminen on taannut pitkän rauhan ja vahvistanut demokratiakehitystä Euroopassa.
Itäinen Eurooppa on siirtynyt kommunismista demokratiaan,
eteläinen Eurooppa on jättänyt sotilasdiktatuurin
historiaan. Tätä kehitystä on syytä vaalia
ja arvostaa, vaikka joku väheksyikin näitä saavutuksia
huumorin varjolla. (Matti Saarinen: Ei se ole huumoria!)
Suomen talous ja suomalaisten hyvinvointi kulkevat käsi
kädessä Euroopan tapahtumien kanssa. Euroopan
unionin jäsenyys on meille tärkeä asia,
ja Suomen paikka on päätöksenteon ytimessä.
Jäsenyys euroalueessa on ollut unionin rahapoliittisen
ytimen ja kiistatta myös Suomen etujen mukainen ratkaisu.
Olemme voineet nauttia alhaisesta korkotasosta ja sen mahdollistamasta
taloudellisesta aktiivisuudesta ja työllisyydestä.
Euro on vahvistanut suomalaisen yhteiskunnan eurooppalaisuutta.
Suomen on oltava aktiivinen niiden ratkaisujen etsimisessä,
joilla nyt uhkaava taantuma estetään. Tarvitsemme
EU:ssa tehokkaat työkalut kriisien leviämisen
ehkäisemiseksi, minkä lisäksi kriisimaiden
on autettava itse itseään. Tarvitaan myös
yhteisiä toimia, mutta ne eivät saa tarkoittaa
yhteisvastuun lisäämistä. Ne eivät
saa hämärtää sitä periaatetta,
jonka mukaan jokainen maa vastaa itse omasta taloudestaan ja omista
veloistaan. Kriisin yhteydessä on lääkkeeksi
esitetty myös euroalueen valtionvelkakirjamarkkinoiden
yhdistämistä eli niin sanottuja eurobondeja. (Timo
Soini: Vastustakaa nyt edes niitä!) Ne kasvattaisivat yhteisvastuuta,
ja tästä syystä Suomi on niitä vastustanut.
Tänään esitettävät
toimet kriisinhallintamekanismin kehittämiseksi eivät
ole askel kohti yhteisvastuuta. Esitys korostaa euroalueen jäsenvaltioiden
suvereniteettia päätöksenteossa ja tarvetta
hallita rahoitusvakautta uhkaavia kriisejä tehokkaasti
ja oikea-aikaisesti erilaisin instrumentein.
Meillä on hyvin hyvin kapea reitti, jota nyt voidaan
navigoida. Eurooppalaisen luottamuksen vahvistamiseksi on tärkeää,
että heinäkuussa ja jo aikaisemmin tehdyt päätökset
laitetaan määrätietoisesti toimeen. Näihin
tärkeisiin päätöksiin kuuluu
myös nyt Suomen eduskunnan käsittelyyn tuleva
kokonaisuus.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tällä asialla on yleisempääkin
mielenkiintoa, joten mahdollistetaan tähän kärkeen
asiasta debatti. Pyydän niitä edustajia, jotka
haluavat vastauspuheenvuoron, nousemaan ylös ja painamaan
V-painiketta. Aloitetaan keskustelu kierroksella 2 minuutin mittaisia
puheenvuoroja, ja kun tällainen ensimmäinen kierros
on käyty, sen jälkeen siirrytään minuutin
mittaisiin puheenvuoroihin.