Yleisperustelut
Yleisarvio selonteosta
Valtioneuvoston selonteossa eduskunnalle käsitellään
samanaikaisesti kolmea erillistä sotilaallista kriisinhallintaa
koskevaa asiakokonaisuutta. Saadun selvityksen mukaan yhden selonteon mallia
ovat puoltaneet paitsi aikataulusyyt myös tavoite antaa
eduskunnalle mahdollisuus kriisinhallintakysymysten kokonaisvaltaiseen
käsittelyyn. Puolustusvaliokunta ymmärtää nämä perusteet,
mutta ei näe jatkossa mielekkäänä toisistaan
riippumattomien sotilaallisten kriisinhallintakysymysten käsittelyä samassa
selonteossa.
Valiokunta huomauttaa, että erityisesti EU:n taisteluosaston
asettamista korkeaan valmiuteen koskeva selonteko tulee käsitellä omana
selontekonaan sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain (211/2006)
mukaisesti. Taisteluosastoa koskeva selonteko on kyseisen lain 3 §:n
3 momentin mukaan pääsääntöisesti
ainoa mahdollisuus kuulla koko eduskuntaa. Mahdollisen taisteluosasto-operaation
konkretisoituessa kuultaisiin eduskunnan ulkoasiainvaliokuntaa.
Puolustusvaliokunta huomauttaa tässä yhteydessä,
että hallituksen on annettava uusi tai täydentävä selonteko
eduskunnalle operaation luonteen niin vaatiessa ja aikataulun sen
mahdollistaessa.
Selonteossa on pyritty arvioimaan, millaisia kustannuksia kolme
selonteossa kuvattua kriisinhallintakokonaisuutta tulevat Suomelle
aiheuttamaan. Selonteossa todetaan, että kaikki arvioidut
kustannukset pystytään kattamaan nykyisten määrärahakehysten
puitteissa. ISAF-operaation osalta, jossa suomalaisjoukot ovat olleet
mukana vuodesta 2002, pystytään valiokunnan mielestä realistisesti
arvioimaan, millaisia kustannuksia mahdolliset lisäpanostukset
tulevat vaatimaan.
Tshadin operaatioon osallistumisen 50—60 sotilaalla
on selonteossa arvioitu maksavan noin 14,1 miljoonaa euroa, josta
ulkoasiainministeriön pääluokasta maksetaan
4,6 miljoonaa puolustusministeriön osuuden ollessa 9,5
miljoonaa euroa. Lisäksi Suomi maksaa operaation yhteisistä kuluista
1,46 miljoonaa euroa. Tätäkin arviota voitaneen
pitää realistisena, sillä Suomella on
muun muassa kokemusta UNMEE (Etiopia/Eritrea)- ja UNTAG
(Namibia) -operaatioihin osallistumisesta Afrikassa. UNMEE-operaatiossa
Suomella oli vuosina 2003—2004 jalkaväkikomppania.
Pohjoismaisen taisteluosaston 221 sotilaan vahvuisen suomalaisjoukon
mahdollisiksi operaatiokustannuksiksi on arvioitu yhteensä 10 miljoonaa
euroa ulko- ja puolustusministeriön pääluokassa.
Lisäksi pelkkä valmiudessa oleminen maksaa 5 miljoonaa
euroa.
Puolustusvaliokunta ei pidä pohjoismaisen taisteluosaston
suomalaisjoukon 10 miljoonan euron operaatiokustannusarviota realistisena viitaten
Tshadin-operaation 4 kertaa pienemmän suomalaisjoukon 15
miljoonan euron operaatiokustannusarvioon. Valiokunta ilmaisee tässä yhteydessä huolensa
siitä, että sotilaallisen kriisinhallinnan kustannukset
ovat operaatioiden vaativuuden kasvaessa ja nopean toiminnan joukkoihin
osallistumisen takia selkeällä kasvukäyrällä.
Sotilaallisen kriisinhallintaosallistumisen nykyinen noin 100 miljoonan
euron vuosittainen kustannustaso perustuu vuoden 2004 turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon linjauksiin. Puolustusvaliokunta
katsoo, ettei Suomen tulisi sotilaallisessa kriisinhallintaosallistumisessa
ylittää 100 miljoonan euron tasoa. Jos tuo taso
tilapäisesti ylittyy, tulee varmistaa, ettei ylitys kohdistu
kansallisen puolustuksen resursointiin. Valiokunta huomauttaa lopuksi,
että vuoden 2008 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa Suomen kriisinhallintaosallistumisen kokonaistaso tulee
joka tapauksessa arvioitavaksi.
Yksityiskohtaiset
perustelut
Afganistan
Kansainvälisen yhteisön toimet Afganistanissa.
Selonteon mukaan kansainvälinen yhteisö käy Afganistanissa
terrorisminvastaista taistelua YK-mandaatilla ja osallistuu samalla
yhteiskunnan rakentamiseen, vakauttamiseen sekä demokraattisten
instituutioiden toiminnan kehittämiseen. Selonteossa todetaan,
että Afganistanin taloudellista ja poliittista kehitystä heikentää laajamittainen
korruptio, huumetalous ja sotilaallinen toiminta afgaaniviranomaisia
ja maassa toimivia kansainvälisiä kriisinhallintajoukkoja kohtaan.
Valiokunta huomauttaa, että merkittävistä haasteista
huolimatta 5 vuodessa on saatu aikaan myös merkittävää positiivista
kehitystä. Ihmisoikeustilanne on kehittynyt positiiviseen suuntaan,
naisten asema on kohentunut ja tyttöjen koulunkäyntimahdollisuudet
ovat parantuneet.
Valiokunta toteaa, että Afganistanin yhteiskunnan tukeminen
on pitkäkestoinen hanke, jossa koko kansainvälisen
yhteisön tulee olla mukana. Sotilaallisesti Afganistanin
tilannetta ei ole mahdollista ratkaista, mutta YK:n mandaatilla toimivien
ISAF-joukkojen läsnäolo maassa on välttämätöntä turvallisen
toimintaympäristön luomiseksi muille toimijoille.
Valiokunta korostaa Afganistanin vakauttamisessa myös poliittisen
neuvotteluprosessin tärkeyttä keskushallinnon
ja sitä vastustavien tahojen kanssa.
Yhteistyö eri toimijoiden — erityisesti YK:n, Naton
ja EU:n — kesken sekä kokonaisvaltaiseen kriisinhallintaan
kuuluvien sotilaallisten ja siviilikeinojen tehokas koordinaatio
on ainoa tapa edesauttaa Afganistanin kehitystä kohti normaalia
yhteiskuntaa. Valiokunta pitää tärkeänä sekä siviilikriisinhallinnan
että kehitysyhteistyöhankkeiden kohdentamista
Afganistaniin. Tämä tehostaisi osaltaan myös
suomalaisjoukkojen toimintaedellytyksiä pohjoisella alueella. Saadun
selvityksen mukaan kehitysyhteistyöresurssien käyttöä koskeva
osio sisällytetään eduskunnalle myöhemmin
annettavaan Afganistan-selvitykseen.
ISAF-operaatio.
Nato-johtoiseen ISAF-operaatioon osallistuu 40 maata, ja sen
vahvuus on noin 40 000 henkeä. Naton ulkopuolisia
osanottajamaita on 15, ja operaation kokonaisvahvuudesta unionimaista
tulee noin puolet. Suomen nykyinen ISAF-kontribuutio on noin 100
henkeä. Joukot keskitettiin kokonaisuudessaan Mazar-i-Sharifiin
helmikuussa 2007. Puolustusvaliokunta pitää suomalaisjoukon
keskittämistä vain yhteen paikkaan toiminnallisista
ja huollollisista syistä järkevänä ratkaisuna.
Saadun selvityksen mukaan Afganistanin turvallisuustilanne on
jatkunut haastavana. Turvallisuustilanne pohjoisessa on kuitenkin
koko ajan ollut etelää huomattavasti parempi.
Asiantuntijoiden mukaan järjestäytynyt rikollisuus
on yksi suurimmista turvallisuusongelmista pohjoisella alueella.
Myös pohjoisessa on yhä suuremmassa mittakaavassa
otettu käyttöön epäsymmetrisiä keinoja,
kuten tienvarsipommeja ISAF-joukkoja vastaan. Valiokunta ilmaisee
huolensa tästä kehityksestä ja näkee
ISAFin korkean riskitason operaatioksi. Tappioiden minimoimiseksi
joukkojen koulutukseen, toimintatapoihin ja omasuojakykyyn on kiinnitettävä erityistä
huomiota.
Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että Etelä-Afganistanin
ISAF-toiminnassa on kyse pitkälti taistelutoiminnasta,
ei niinkään kriisinhallinnasta. Siellä toimivat
Nato-maat ovat kärsineet huomattavia tappioita, mikä on
johtanut kiivaaseen keskusteluun sotilasliiton sisällä tasapuolisesta
taakanjaosta. Monella Nato-maalla on maantieteellisiä kansallisia
rajoituksia joukkojen toimimisesta vain Pohjois-Afganistanissa. Myös
Suomi on rajannut oman joukkonsa toimialueeksi pohjoisen. Suomi
toimii Saksan johtamalla pohjoisella komentoalueella yhdessä muun
muassa Ruotsin ja Norjan kanssa. Puolustusvaliokunta pitää keskittymistä Pohjois-Afganistaniin
oikeana ratkaisuna turvallisuusnäkökohtien takia
mutta myös sen vuoksi, että siellä on
olemassa konkreettiset toimintaedellytykset suomalaisjoukolle. Lisäksi
kokemukset toimimisesta Saksan ja muiden Pohjoismaiden kanssa samalla
operaatioalueella ovat jälleen kerran olleet myönteisiä,
ja Suomi on pystynyt turvautumaan esimerkiksi lääkintäevakuoinnin
järjestämisessä ilmateitse näiden
maiden tukeen.
Operatiiviset ohjaus- ja yhteydenpitoryhmät.
Selonteossa todetaan, että lähtökohtana
on Suomen osallistumistason säilyttäminen nykytasolla
lähivuosien aikana. Uutena elementtinä esitetään
osallistumista Afganistanin asevoimien koulutukseen ja varustamiseen.
Saadun selvityksen mukaan Afganistanin kansallisen armeijan tukeminen
ja kouluttaminen on yksi keskeisistä keinoista, joilla
vastuuta vakaan turvallisuusympäristön luomisesta
voitaisiin asteittain siirtää afgaaneille. Selonteon
mukaan operatiiviset ohjaus- ja yhteydenpitoryhmät (OMLT,
Operational Mentoring and Liaison Team) ovat Afganistanin kansallisen
armeijan kouluttamisen tärkein yksittäinen väline.
Kyseisten ryhmien vahvuus on noin 20 sotilasta, ja ne tukevat ja
kouluttavat afgaaniarmeijan henkilöstöä sen
organisaation kaikilla tasoilla. Ryhmät voivat olla joko
kansallisia tai monikansallisia. Konsepti on joustava ja mahdollistaa
erityyppisen osallistumisen afgaaniarmeijan tukemiseen ja kouluttamiseen.
Saadun selvityksen mukaan vuoden 2007 loppupuolella Suomi lähettää puolustusvoimien
asiantuntijoita
selvittämään mahdollisuuksia osallistua
OMLT-toimintaan Saksan, Ruotsin ja Norjan kanssa. Tavoitteena on
käynnistää toiminta noin 10 henkilön
lisäpanostuksella vuoden 2008 aikana.
Valiokunta huomauttaa, että OMLT-toiminta mahdollistaa
ISAF-kouluttajien osallistumisen myös afgaaniarmeijan operatiiviseen
toimintaan. Saadun selvityksen mukaan tällaista toimintaa
on ollut ja tulee olemaan erityisesti etelässä.
Pohjoisessa todennäköisyys kouluttajien osallistumiselle
sotilasoperaatioihin on pieni, mutta valiokunta pitää tärkeänä maantieteellisen
rajauksen lisäksi myös tiukkojen toiminnallisten
reunaehtojen asettamista Suomen OMLT-osallistumiselle. Suomelle
luontevaa osallistumista konseptin puitteissa voisi olla esikuntatasolla
tapahtuva opetus sekä koulutus varuskunnissa.
Mahdollinen johtovastuu alueellisesta jälleenrakennusjoukosta.
Selonteossa todetaan, että Suomi selvittää OMLT-osallistumisen
lisäksi myös mahdollista PRT-osallistumisen vahvistamista
(Provincial Reconstruction Team, PRT). Yhtenä vaihtoehtona
on toiminnan laajentaminen PRT-johtovastuun suuntaan. Asiantuntijakuulemisissa
kävi ilmi, että PRT-johtovastuurooli on sotilaallisesti
vaativa ja tarkoittaa käytännössä 50—100
suomalaissotilaan lisäpanosta nykyiseen ISAF-kontribuutioon
sekä myös merkittävää rahallista
lisäpanostusta. Selonteossa todetaan, että PRT-johtovaltio
ottaa käytännössä hoitaakseen
PRT-toimintojen ohella yleisen vastuun alueen kokonaistilanteesta
toimien keskushallinnon ja ISAFin edustajana. Valiokunta kyseenalaistaa
näkemyksen siitä, että PRT-johtovaltiolla
olisi mandaatti toimia keskushallinnon alueellisena edustajana.
Saadun selvityksen mukaan nyt käsittelyssä olevalla
selonteolla ei haeta mandaattia PRT-johtovastuun ottamiseen tai
PRT-osallistumisen vahvistamiseen nykyisestä. Puolustusvaliokunta
pitää välttämättömänä,
että koko eduskuntaa kuullaan uudestaan selonteon muodossa
harkittaessa mahdollisia PRT-lisäpanostuksia ISAF-operaatioon.
Pohjoismainen taisteluosasto
Selonteon näkökulma.
Selonteossa on kuvattu EU:n taisteluosastokonseptin sisältöä,
taisteluosaston luonnetta ja mahdollisia tehtäviä, suomalaisjoukon
koostumusta sekä osaston lähettämisen
taloudellisia vaikutuksia. Selonteko noudattelee siis samaa rakennetta
ja on pitkälti myös samansisältöinen
kuin marraskuussa 2006 eduskunnan käsittelyssä ollut
selonteko koskien Saksa—Hollanti—Suomi-osaston
korkeaan valmiuteen asettamista.
Selonteossa ei oteta kantaa siihen, missä osastoja
voitaisiin konkreettisesti käyttää. Selonteon mukaan
taisteluosastoa käytettäessä kyseeseen voivat
tulla niin sotilaalliset konfliktit, ennustamattomat ihmisen aiheuttamat
kriisit tai luonnonkatastrofit. Lisäksi todetaan, että taisteluosastojen
mahdollista käyttöä arvioitaessa on maantieteellisten
arvioiden sijasta tarkoituksenmukaisempaa tarkastella unionin taisteluosastojen
tarkoitusta, luonnetta ja mahdollisia tehtäviä sekä toimintamahdollisuuksia
rajoittavia tekijöitä.
Valiokunta toteaa, että valittu lähestymistapa on
ymmärrettävä, mutta ei täysin
ongelmaton. Selontekoon valittua taisteluosastokonseptin sisällön
kuvailuun keskittyvää lähestymistapaa puoltaa
se, ettei unionin taisteluosastoja ole vielä käytetty
missään. Konkreettisten operaatiokokemusten puuttuessa
taisteluosastojen käyttämiseen ja konseptin toimivuuteen
liittyviä kysymyksiä ei ole vielä voitu
pohtia sen paremmin unioni- kuin kansallisella tasollakaan. Suomalaisjoukot
ovat seuraavan kerran taisteluosastovalmiudessa vuonna 2011, jolloin
päivystysvuoro on yhtäaikaisesti kahdessa erillisessä osastossa.
Tuohon ajankohtaan mennessä unioni on mahdollisesti taisteluosastoja
jossain käyttänyt, ja nämä käyttökokemukset
voidaan ottaa huomioon seuraavaa selontekoa laadittaessa vuonna 2010.
Pohjoismaisen taisteluosaston koulutus ja valmistautuminen
operaatioon.
Pohjoismaiseen taisteluosastoon kuuluu 5 maata. Taisteluosaston — jonka
toiminnalliseen ytimeen kuuluu noin 1 500 sotilasta — monikansallistamiseen liittyy
suuria haasteita. Saadun selvityksen mukaan intensiivisen harjoitusjakson
kautta, johon kuuluu sekä kansallisia että monikansallisia
yhteisharjoituksia, taisteluosastolle on saatu luotua haluttu toimintakyky.
Valiokunnan näkemyksen mukaan yhteistoimintakykyä parantaa oleellisesti
myös se seikka, että joukkoon kuuluvat maat ovat
toimintakulttuuriltaan ja -ajattelultaan samanlaisia. Ruotsilla,
Suomella, Norjalla, Virolla ja Irlannilla on myös aiempaa
kokemusta toimimisesta samoissa kriisinhallintaoperaatioissa.
Saadun selvityksen mukaan Ruotsi on tehnyt hyvää työtä pohjoismaisen
taisteluosaston kehysvaltiona. Valiokunta toteaa, että kehysvaltiorooli
on Ruotsin puolustusvoimille suuri kansallinen ponnistus ja taisteluosaston
toimintakykyiseksi saattamiseen on uhrattu huomattavia rahallisia
resursseja ja yli 1 000 sotilaan henkilöstöpanos.
Valiokunta näkee, että unionin taisteluosastokonsepti
on Ruotsin puolustusvoimille selkeästi myös transformaatiotyökalu
kehitettäessä joukkoja perinteisistä rauhanturvatehtävistä nopeaa
toimintaa vaativiin operaatioihin.
Suomen osallistuminen unionin taisteluosastoihin.
Valiokunta toteaa, että unionin taisteluosastokonseptin
toteuttaminen on yksi keskeisistä hankkeista EU:n sotilaallisen
kriisinhallintakyvyn edelleen kehittämisessä.
Suomen mukanaolo kahdessa erillisessä taisteluosastossa
on valiokunnan mielestä perusteltua. Taisteluosasto-osallistumisen
kautta Suomi on konkreettisesti osoittanut vahvan tukensa EU:n turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan kehittämiselle. Monikansallisesta
vaativasta yhteistyöstä saadut kokemukset hyödyttävät
valiokunnan mielestä myös kansallisen puolustuksen
kehittämistä ja osoittavat muille unionimaille
suomalaisjoukkojen korkean osaamistason. Valiokunta pitää hyvänä myös sitä,
että taisteluosastokonseptin kautta Suomi on sotilaallisessa
kriisinhallinnassa pystynyt laajentamaan yhteistyötä myös
perinteisten yhteistyökumppanimaiden ulkopuolelle. Etenkin Saksa—Hollanti—Suomi-taisteluosastosta
saadut kokemukset ovat saadun selvityksen mukaan tätä taustaa
vasten arvokkaita.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan unionin taisteluosastoihin
osallistumiseen liittyy kuitenkin se riski, että mielenkiinto
konseptia kohtaan hiipuu jäsenmaissa, mikäli valmiusvuorossa
olevia taisteluosastoja ei operaatioihin lähetetä.
Valiokunta toteaa, että unionin taisteluosastot ovat olleet
täydessä operatiivisessa valmiudessa vasta tammikuusta
2007, joten konseptin tarkistaminen ei vielä ole ajankohtaista.
Valiokunta huomauttaa lisäksi, ettei taisteluosastoille
tule hakea tehtäviä, jotka eivät niille
sovellu, vain sen takia, että konseptia voitaisiin testata
käytännössä.
Taisteluosastoihin hakeutunut suomalainen henkilöstö on
saadun selvityksen mukaan erittäin motivoitunutta ja hakeutunut
näihin osastoihin toimiakseen haastavissa, nopeaa toimintaa
edellyttävissä operaatio-olosuhteissa tilanteen
niin vaatiessa. Valiokunta pitää hyvänä,
että taisteluosastoihin koulutettuja suomalaissotilaita
pystytään kierrättämään
valmiusvuoron päättymisen jälkeen muissa
sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa, mikäli taisteluosasto-operaatiota
ei käynnistetä. Valiokunta huomauttaa, että käytännössä tällainen
kierrätys ei kuitenkaan ole ongelmatonta, sillä taisteluosasto-osallistumisen
vaatima koulutus- ja valmiusjakso on yli vuoden mittainen. Tällaisen
ajanjakson jälkeen sitoutuminen muuhun kriisinhallintatoimintaan
on monen henkilön elämäntilanteen takia
vaikeaa. Tärkeä kansallinen lisäpohdintaa vaativa
kysymys on edellä mainitun lisäksi myös Suomen
sotilaallisen kriisinhallintaosallistumisen kokonaispanoksen jakaminen
nopean toiminnan joukkojen ja käynnissä olevien
kriisinhallintaoperaatioiden kesken.
Yhteenvetona selonteon taisteluosastoa koskevasta osiosta valiokunta
toteaa, että pohjoismaisen taisteluosaston saama koulutus
ja varustus antavat hyvät toimintaedellytykset pohjoismaiselle
osastolle kaikissa EU:n taisteluosastokonseptin mukaisissa tilanteissa.
EU-johtoinen Tshadin operaatio
Suomen osallistuminen ja operaation haasteet.
Selonteon mukaan unionin Tshad-operaation käynnistämisellä pyritään
tukemaan YK:n ja Afrikan unionin toimia Darfurin kriisin ratkaisussa.
YK:n turvallisuusneuvoston 25.9.2007 hyväksymän
päätöslauselman mukaisesti Tshadin ja
Keski-Afrikan tasavallan alueelle perustetaan monialainen kansainvälinen
läsnäolo. Itäiseen Tshadiin ja Keski-Afrikan
tasavallan koillisosiin perustettava EU-operaatio tulee olemaan enintään
4 000 rauhanturvaajan vahvuinen, ja sen kestoksi on määritetty
enintään 12 kuukautta, jonka jälkeen
YK:n on tarkoitus vastata operaation jatkosta. Suomen on tarkoitus
osallistua operaatioon suojausjoukkueella ja tarvittavilla tuki-
ja huoltoelementeillä sekä esikuntaupseereilla
kokonaisvahvuuden ollessa noin 50—60 henkeä. Puolustusvaliokunta
pitää hyvänä, että operaatiolla
on selkeästi määritelty loppumisajankohta
ja että suomalaisjoukot voidaan kotiuttaa 12 kuukauden
ajanjakson jälkeen.
Saadun selvityksen mukaan Tshadin operaatiota voidaan pitää sotilaallisesti
vaativana, minkä vuoksi myös hallitus päätyi
selontekomenettelyyn eduskunnan informoimisessa. Operaation vaativuus
aiheutuu ennen kaikkea turvallisuustilanteen haastavuudesta, operaatioalueen laajuudesta,
huonosta infrastruktuurista, äärimmäisistä sääolosuhteista
sekä terveysriskeistä. Itse toiminta paikan päällä on
saadun selvityksen mukaan lähinnä poliisioperaation
luontoista toimintaa ja passiivista voimannäyttöä.
Vaikeat olosuhteet asettavat joukon toiminnalle huollollisesti suuret
haasteet. Operaation toteuttaminen edellyttääkin
mittavaa helikopteri- ja kuljetuskonekapasiteettia, sillä lähin
satama on operaatioalueelta 2 000 kilometrin päässä Kamerunissa.
Maakuljetusten perillemeno kestää noin 2 viikkoa.
Saadun selvityksen mukaan unionimaat eivät vielä ole
tarjonneet operaatioon yhtään helikopteria. Pulaa
on myös huollollisesta tuesta sekä tiedustelujoukoista.
Valiokunta toteaa, että nämä puutteet — etenkin
helikopterien puuttuminen — tulevat merkittävästi
hidastamaan operaation käynnistämistä.