Perustelut
Yleistä
Puolustusministeriön hallinnonalan menot ovat vuoden
2007 talousarvioesityksessä 2 225,3 miljoonaa
euroa, missä on vähennystä 48,8 miljoonaa
euroa (2,1 %) kuluvan vuoden varsinaiseen talousarvioon
verrattuna. Puolustusministeriön pääluokan
osuus bruttokansantuotteesta on noin 1,3 prosenttia (vuonna 2006
1,4 prosenttia) ja valtion kokonaismenoista 5,5 prosenttia (vuonna
2006 5,7 prosenttia). Määrärahoista puolustusmateriaalihankintoihin
ehdotetaan käytettäväksi 580,9 miljoonaa
euroa ja toimintamenoihin 1 357 miljoonaa euroa.
Hallinnonalan henkilöstön kokonaismääräksi arvioidaan
talousarviovuonna 17 110 henkilötyövuotta,
missä on vähennystä vuoden 2006 talousarvioon
verrattuna 410 henkilötyövuotta.
Talousarvioesityksen keskeisiä tavoitteita ovat uskottavan
kansallisen puolustuksen ylläpitäminen ja kehittäminen
niin, että se vastaa muuttuvan turvallisuusympäristön
haasteisiin ja vaatimuksiin, EU:n yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
edellyttämien sotilaallisten voimavarojen luominen sekä viranomaisyhteistyön
tehostaminen kehittämällä puolustusvoimien
kykyä antaa virka-apua muille turvallisuusviranomaisille.
Kehittämisohjelmista syntyvien seurannaisvaikutusten,
tuottavuusohjelman, rakennemuutoksen, kustannustason nousun sekä aiemman
20 miljoonan euron kehysleikkauksen vaikutus johtaa vuonna 2007
yhteensä 99 miljoonan euron suuruisiin toiminnan ja talouden
tasapainottamistoimiin. Nämä toimet toteutetaan
toimintoja supistamalla, tukitoimissa säästämällä ja
materiaalihankintoja leikkaamalla. Toimintaa ja taloutta tasapainotettaessa
ei kuitenkaan tingitä suorituskykyjen kehittämistavoitteista
ja aluevalvonnan tasosta, varusmieskoulutuksen määrästä ja
laadusta, Suomen osallistumisesta unionin taisteluosastojen toimintaan
tai palvelusturvallisuudesta.
Puolustusmateriaalihankinnat
Saadun selvityksen mukaan puolustusmateriaalihankintoihin osoitetussa
580,9 miljoonassa eurossa on vähennystä edelliseen
vuoteen verrattuna 62,4 miljoonaa euroa (9,7 prosenttia). Vähennys
johtuu puolustusmateriaalin hankintamäärärahoihin
kohdistetuista menoleikkauksista sekä tilausvaltuuksien
menojen ajoituksen myöhentämisistä. Merivoimien
osuus kaikista puolustusmateriaalihankinnoista on 57,3 miljoonaa
euroa ja ilmavoimien 65 miljoonaa euroa vuonna 2007.
Esitetystä määrärahasta
433,5 miljoonaa euroa aiheutuu aikaisemmin myönnettyjen
tilausvaltuuksien maksuista, 70,4 miljoonaa euroa kahden uuden tilausvaltuuden
vuoden 2007 maksuosuuksista, 46 miljoonaa euroa muista puolustusmateriaalihankinnoista
ja 31 miljoonaa euroa indeksien ja valuuttakurssien muutoksista
aiheutuvista kustannuksista. Puolustusmateriaalihankintoihin käytetään
puolustusbudjetista noin 31 %, kun myös puolustusmateriaalihankintoihin
liittyvät arvonlisäveromenot otetaan huomioon.
Saadun selvityksen mukaan puolustusvoimien materiaalisen kehittämisen
uudella tilausvaltuudella (PVKEH 2007), joka on yhteismäärältään
521,1 miljoonaa euroa vuosina 2007—2011, luodaan puolustushaaroille
yhteinen tiedustelu-, valvonta- ja johtamisarkkitehtuuri (TVJ),
varustetaan maavoimissa suojelukomppaniat ja erikoisjääkäripataljoona,
hankitaan ilmavoimissa torjuntahävittäjäkaluston
ylläpitopäivitys, korvataan nykyinen lähi-ilmatorjuntajärjestelmä,
hankitaan sotavarusteajoneuvoja, taistelijan varustusta sekä logistiikan
tilannekuvan kehittämiseen liittyviä palveluita
ja materiaalia. Lisäksi tilausvaltuudella kehitetään
puolustusvoimien ilmasta maahan -iskukykyä.
Toinen uusi tilausvaltuus (TTK-PROTO 2007) koskee tulevia materiaalihankintoja
koskevaa tutkimus-, testaus- ja kokeilutoimintaa. Asiantuntijakuulemisissa
kävi ilmi, että tällä hankkeella
pyritään varmistamaan, että puolustusvoimien
käyttöön tuleva materiaali todella vastaa
niitä korkeita vaatimuksia, joita puolustusmateriaalin
laadulle ja toimivuudelle Suomen olosuhteissa on asetettu.
Saadun selvityksen mukaan uudet tilausvaltuudet ovat puolustuksen
kehittämisohjelman mukaisia, ja niitä valmisteltaessa
on ollut lähtökohtana se, että hankintatilaukset
voidaan tehdä valtuuden myöntämisvuonna.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että puolustusmateriaalihankintoihin voidaan nyt ja jatkossa
osoittaa kolmannes puolustusbudjetista, ja että hankinnoista
vähintään puolet suuntautuu kotimaahan.
Tässä yhteydessä valiokunta haluaa tuoda
esiin huolensa siitä, että EU:n puolustusviraston
johdolla heinäkuussa 2006 käynnistynyt hanke EU-maiden
puolustusmateriaalihankintojen avoimesta kilpailuttamisesta (ns.
Code-of-Conduct-hanke) on johtanut tilanteeseen, jossa Suomi yhdessä muutaman
muun unionimaan kanssa ilmoittaa materiaalihankkeitaan avoimeen
kilpailuun valtaosan unionimaista pysyttäytyessä vielä järjestelyn
ulkopuolella.
Puolustusvaliokunta totesi lausunnossaan PuVL 9/2005
vp, että keskeisten unionin materiaalituottajamaiden
mukaantulo vapaaehtoiseen käytännesääntöregiimiin
ja todellinen läpinäkyvyys materiaalihankinnoissa
on edellytys sille, että Suomen kannattaa lähteä järjestelyyn mukaan.
Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että suomalainen
puolustusteollisuus kannattaa käytännesääntöregiimiä,
mutta edellyttää niin ikään
täyttä vastavuoroisuutta hankintojen kilpailuttamisessa
muissa unionimaissa.
Saadun selvityksen mukaan mittava puolustusmateriaalin uusimistarve
ensi vuosikymmenellä ja puolustusmateriaalin merkittävä kallistuminen — puolustusmateriaalin
hinnan on arvioitu kaksinkertaistuvan 7—10 vuoden välein — johtavat
siihen, ettei nykyisen tasoisen suorituskyvyn ylläpitäminen
noin 600 miljoonan euron hankintamäärärahalla
ole tulevina vuosina mahdollista. Asiantuntijakuulemisissa on käynyt
ilmi, että rahoitusvaje materiaalihankinnoissa on vuoteen
2012 mennessä noin 900 miljoonaa euroa.
Puolustusvaliokunta toteaa, että puolustusbudjetin
tasoon on otettava kantaa seuraavassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa, jotta uskottava kansallinen puolustus yhdessä puolustusvoimien
laajentuvien virka-aputehtävien sekä kansainvälisten
kriisinhallintavelvoitteiden takia on mahdollista ylläpitää myös tulevina
vuosina. Puolustusvaliokunta näkee, että joukkojen
määrää voidaan korvata uusilla
ja tehokkaammilla asejärjestelmillä tiettyyn rajaan saakka,
mutta koko maan puolustaminen vaatii joka tapauksessa myös
mittavan ja asianmukaisesti varustetun reservin.
Puolustusvoimien toimintamenot
Puolustusvoimien toimintamenoihin esitetään määrärahoja
yhteensä 1 357 miljoonaa euroa, josta palkkausmenojen
osuus on 719 miljoonaa euroa (53,0 %). Toimintamenomäärärahoissa
on edelliseen vuoteen verrattuna lisäystä 28,2
miljoonaa euroa (2,1 %). Lisäys johtuu pääosin palkkausten
tarkistuksesta ja yleisestä kustannustason noususta. Puolustusvoimien
henkilöstöjärjestelmää kehitetään
vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon, puolustushallinnon
henkilöstöpoliittisen ohjelman ja hallinnonalan
tuottavuusohjelman mukaisesti.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että henkilöstön asemaan vaikuttavissa
rakennemuutos- ja toimintamallien kehittämishankkeissa
noudatetaan hyvän työnantajan menettelytapoja.
Tässä yhteydessä valiokunta viittaa muun
muassa lausuntoonsa Puolustusvoimien Materiaalilaitoksen tehtävien
ja kokoonpanon kehittämisestä (PuVL 3/2006 vp — MINS
4/2006 vp).
Saadun selvityksen mukaan asevelvollisten taloudellis-sosiaalista
asemaa edistetään asevelvollisten poikkihallinnollisessa
yhteistyöfoorumissa. Puolustusvoimien jatkokehittäminen edellyttää keskittymistä ydintoimintoihin
ja rakennemuutoksen jatkamista. Kehittämisessä tarvittavien
resurssien luomiseksi puolustusvoimissa toteutetaan johtamis- ja
hallintojärjestelmän uusiminen, jatketaan rakennemuutosta
ja parannetaan tukitoimintojen tuottavuutta kumppanuus- ja palvelukeskushankkeilla
sekä oman toiminnan kehittämisellä.
Puolustusvoimien taloutta joudutaan talousarviovuonna tasapainottamaan
supistamalla puolustusvoimien toimintaa. Esimerkiksi vuoden 2007
kertausharjoituksissa kyetään kouluttamaan käytettävissä olevan
rahoituksen puitteissa ainoastaan 5 000 reserviläistä,
mikä on 17 % sodan ajan joukkojen koulutustarpeesta.
Puolustusvaliokunta pitää erittäin tärkeänä,
että puolustusvoimissa voitaisiin kertausharjoittaa vuosittain
noin 30 000 reserviläistä ja että normaalitasoon
palataan vuonna 2008. Vuosien 2006 ja 2007 kertausharjoitusten taso
on riittämätön ja vaikuttaa kielteisellä tavalla
niin sodanajan joukkojen suorituskykyyn kuin yleiseen maanpuolustustahtoonkin.
Puolustusvoimien toimintamenoihin liittyvät haasteet
vuonna 2007
Saadun selvityksen mukaan vuoden 2007 talousarvioesityksessä on
puolustusministeriön hallinnonalan määrärahoihin
tehty yleisen hinta- ja kustannustason nousun mukainen tarkistus.
Tällainen yleinen kustannustasotarkistus ei kuitenkaan
ota riittävällä tavalla huomioon puolustushallinnon
toimintojen kustannusrakennetta. Siten vuoden 2007 talousarvioesitys
ei sisällä polttoaineiden ja kiinteistöenergian
hinnannoususta puolustusvoimien toimintaan aiheutuvia lisämäärärahatarpeita.
Polttoaineiden hinnannoususta aiheutuu nykyisellä hintatasolla
lisäkustannuksia puolustusvoimille noin 17 miljoonaa euroa,
mistä pääosa muodostuu lentopetrolin
hinnannoususta. Puolustushaaroittain polttoainekustannusten nousun
aiheuttama vaje on ilmavoimien osalta 12,7 miljoonaa euroa, maavoimien
osalta 2,5 miljoonaa euroa ja merivoimien suhteen 1,9 miljoonaa euroa.
Saadun selvityksen mukaan polttoaineen ja energian hinnankorotukset
vaikuttavat maavoimien suorituskyvyn ylläpitoon negatiivisesti,
ellei näitä kustannuksia kompensoida maavoimille.
Lisäksi vuoden 2007 supistukset kärjistävät ongelmia,
joiden taustalla on jo aiempien vuosien toimintamenorahoituksen
laskeva kehitys.
Ilmavoimien osalta polttoaineen hinnan kallistuminen johtaa
siihen, että 9 000 Hornet-lentotunnin tasosta
voitaisiin lentää vain 7 000 tuntia,
jolloin suomalaisille hävittäjälentäjille
asetetusta 100 vuosittaisen lentotunnin minimitasosta joudutaan
tinkimään. Ilmavoimien arvion mukaan lentotuntileikkaukset
esitetystä johtavat muun muassa ilmavoimien harjoitusten perumiseen,
hävittäjälentolaivueiden sodan ajan kyvyn
heikkenemiseen, lentoturvallisuusriskin kasvamiseen sekä mahdolliseen
lentäjäpakoon Finnairille ja muihin lentoyhtiöihin
hävittäjälentäjien toimintaedellytysten
heiketessä. Ilmavoimien lentotuntien mahdollinen karsiminen
esitetystä johtaa myös tilanteeseen, jossa kaluston huollosta
vastaavan suomalaisen puolustusteollisuuden työllisyystilanne
heikentyy.
Merivoimien suhteen polttoainekustannusten nousun aiheuttaman
vajeen kattamatta jättäminen vaarantaa merivoimien
alustoiminnan, koulutuksen ja harjoitustoiminnan. Asiantuntijat toivat
lisäksi esiin, että sekä ilma- että merivoimien
kalustoa rasittaa varaosien puute ja niiden jatkuva kallistuminen.
Ilmavoimat on laskenut, että kumuloituneen varaosatarpeen
kattaminen maksaa 20 miljoonaa euroa. Merivoimat on viime vuosina
joutunut kompensoimaan polttoaineiden hinnannousua siirtämällä resursseja
varaosahankinnoista polttoaineen ostoon. Puolustusvaliokunta pitää kestämättömänä
tilannetta,
jossa polttoaineen hinnannousua joudutaan kompensoimaan varaosahankintamäärärahoilla.
Puolustusvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että kaikille puolustushaaroille
taataan asianmukaiset toimintaedellytykset vuonna 2007. Saadun selvityksen
mukaan polttoaine- ja lämmityskustannukset ovat puolustushallinnon
talousarvioesitystä laadittaessa aina ongelmallinen menoerä,
sillä hintatason kehitystä on vaikea arvioida.
Merkittävät poikkeamat näissä arvioissa johtavat
siihen, että toimintamenobudjettiin saattaa tulla merkittäviä vajeita,
jotka eivät ole katettavissa käytettävissä olevan
budjettikehyksen puitteissa.
Puolustusvaliokunta toteaa, että polttoaineiden hintatason
voimakas vuosivaihtelu aiheuttaa puolustushaaroille kohtuuttomia
toiminnallisia rasitteita, ja esittää tutkittavaksi
järjestelyä, jossa eri puolustushaaroille taataan
vuosittain tietty minimimäärä polttoainetta.
Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että ilmavoimien
osalta vakiintunut vuotuinen tarve on noin 60 miljoonaa litraa lentopetrolia,
merivoimien vuosittain käyttämä polttoainemäärä on
puolestaan noin 7 miljoonaa litraa.
Puolustushallinnon kiinteistöuudistus
Tärkeä puolustushallinnon toimintamenomomenttiin
sisältyvä erilliskysymys on puolustushallinnon
kiinteistöuudistuksen rahoitus. Puolustusvaliokunta on
käsitellyt tätä asiaa tarkemmin lausunnossaan PuVL
5/2006 vp .
Eduskunta edellytti hyväksyessään
valtion talousarvion vuodelle 2003, että puolustushallinnon
kiinteistöjen siirtoon liittyvän järjestelyn tarkoituksenmukaisuudesta
tehdään kokonaisarvio vuonna 2006, jotta arviossa
tehtävät johtopäätökset
voidaan ottaa huomioon vuoden 2007 talousarvioesityksessä.
Eduskunta edellytti edelleen, että puolustusministeriö perustaisi
neuvottelukunnan, joka seuraa kiinteistöuudistuksen toteutumista.
Neuvottelukunta sai työnsä päätökseen 28.2.2006,
jolloin eduskunnalle toimitettiin kokonaisarvio puolustushallinnon
kiinteistöuudistuksen tarkoituksenmukaisuudesta.
Saadun selvityksen mukaan vuoden 2007 talousarvioesitys sisältää toimitilojen
pääoma- ja ylläpitovuokriin lisäystä miljoona
euroa. Tämä summa alittaa puolustusministeriön
esityksen kahdella miljoonalla eurolla. Puolustushallinnon kiinteistöuudistuksen
yhteydessä sovittiin, että puolustusministeriön
hallinnonalan menokehystä korotetaan vuosittain 3 miljoonalla
eurolla, ja näin on tehty vuoteen 2006 saakka.
Puolustusvaliokunta toteaa, että puolustushallinnolle
tulee turvata kiinteistöuudistuksen kokonaisarviossa kaikkien
osapuolten yksimielisesti hyväksymä tavoitetaso.
Toimitilojen pääoma- ja ylläpitovuokriin
myönnettyjen määrärahojen niukkuus
voi käytännössä johtaa siihen, että näiden
kustannusten kattamiseen joudutaan käyttämään
alun perin muihin tarkoituksiin myönnettyjä puolustusvoimien
toimintamäärärahoja.
Sotilaallinen kriisinhallinta
Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoihin
esitetään 46,9 miljoonaa euroa ja Puolustusvoimien
Kansainvälisen Keskuksen kotimaan toimintamenoihin 3,5
miljoonaa euroa. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoja
koskeva osuus 57,4 miljoonaa euroa sisältyy ulkoasiainministeriön
pääluokkaan.
Saadun selvityksen mukaan uudesta Libanonin kriisinhallintaoperaatiosta
aiheutuvia lisämäärärahatarpeita
ei ole ehditty sisällyttää talousarvioesitykseen.
Libanonin operaatiosta aiheutuu vuonna 2007 sotilaallisen kriisinhallinnan
määrärahoihin lisätarvetta puolustusministeriön
hallinnonalalla 10,7 miljoonaa euroa ja ulkoasiainministeriön
hallinnonalalla 16,1 miljoonaa euroa.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että UNIFIL-operaatioon osallistumisesta koituvat kulut
korvataan täysimääräisesti puolustushallinnolle.
Saadun selvityksen mukaan euromääräisten
kustannusten täysimääräinenkään
kompensointi puolustushallinnolle vuosina 2006 ja 2007 ei kata operaatioon
osallistumisen todellisia kustannuksia. UNIFIL-operaatioon joudutaan
lähettämään sodanajan joukoille
tarkoitettua kalustoa, eikä kaluston kulumista ja korjaamista
Suomessa operaation loputtua ole huomioitu missään
laskelmissa.