Perustelut
Yleistä
Vuoden 2015 puolustusbudjetti sisältää merkittävän
määrän menosäästöjä,
jotka perustuvat valtaosaltaan vuonna 2012 tehtyihin päätöksiin puolustusvoimauudistuksesta.
Puolustusvoimauudistuksen lopullinen toimeenpano alkaa vuoden 2015
alusta.
Valiokunta huomauttaa, että samanaikaisesti puolustusvoimauudistuksen
toimeenpanon kanssa puolustusvoimien rahoituskehystä laskettiin merkittävästi
vuosille 2012—2015. Kyseessä on noin 10 %:n
kehystason lasku. Puolustusvoimauudistuksen suunnittelu käynnistettiin
ennen kuin budjettileikkaukset olivat tiedossa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan puolustusvoimauudistus
etenee aikataulussa ja asetetut numeeriset tavoitteet saavutetaan
niin henkilöstön, tilojen kuin säästöjenkin
suhteen vuoteen 2015 mennessä. Puolustusvoimauudistuksessa
otetaan käyttöön uusi poikkeusolojen joukkorakenne,
joka sisältää operatiiviset, alueelliset
ja paikallisjoukot. Uutena joukkotyyppinä perustetaan paikallisjoukot.
Ne ovat paikallisiin taistelu- ja tukemistehtäviin käytettäviä sodan
ajan joukkoja. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että puolustusvoimat panostaa paikallisjoukkokonseptin
toimeenpanoon ja henkilöstön rekrytointiin riittävästi
voimavaroja.
Puolustuksen resursointi ja toiminta 2015
Puolustusministeriön hallinnonalalle esitetään määrärahoja
2 687 miljoonaa euroa vuonna 2015. Tästä on
kehykseen kuuluvia menoja 2 351 miljoonaa euroa ja kehyksen
ulkopuolisia arvonlisäveromenoja 336 miljoonaa euroa. Puolustusmäärärahojen
yhteismäärä on 63 miljoonaa euroa vähemmän
kuin vuoden 2014 varsinaisessa talousarviossa. Vuonna 2015 puolustusministeriön
pääluokan menojen osuus ennustetusta bruttokansantuotteen
määrästä on 1,28 %.
Vuoden 2015 budjettiesitys mahdollistaa koulutus- ja harjoitustoiminnan
tason palauttamisen sodan ajan koulutusvaatimusten edellyttämälle tasolle.
Valiokunta pitää erittäin tervetulleena reserviläisten
kertausharjoitusmäärien normalisointia: ensi vuonna
voidaan kouluttaa noin 18 000 reserviläistä (vrt.
vuonna 2014 noin 6 000 reserviläisen koulutus).
Valiokunta korostaa, että reserviläisten säännönmukainen
kertausharjoitusten järjesteäminen, jota reserviläisjärjestöt
ja Maanpuolustuskoulutusyhdistys tukevat kustannustehokkaasti omalla
koulutustoiminnallaan, on välttämätöntä Suomen
puolustusjärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan MPK:n ensi vuoden budjettiin
on taas suunniteltu leikkauksia — vuoden 2015 osalta esitetään
200 000 euron vähennystä — jotka
heikentäisivät oleellisesti MPK:n toimintaedellytyksiä.
Valiokunta toteaa, että MPK:n tulostavoitteiden saavuttamisen
kannalta tällaisia leikkauksia ei ole mahdollista toteuttaa.
Sotilaallisen maanpuolustuksen tuottavuuden eräs keskeinen
tavoite on 2,5 kouluttajaa/koulutusjoukkue (35 varusmiestä joukkueessa).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan peruskoulutuskaudella tämä tavoite
tultaneen saavuttamaan. Sen sijaan erikoiskoulutuskaudella tämän
päämäärän saavuttaminen
on haasteellisempaa muun muassa maavoimien uuden taistelutavan vuoksi,
joka perustuu pienryhmien käyttöön. Valiokunta
edellyttää, että etenkin palvelusturvallisuusnäkökohdat
huomioon ottaen kantahenkilökuntaan kuuluvien kouluttajien määrän
on oltava riittävä. Valiokunta tulee seuraamaan,
miten kouluttajatarve tullaan saavuttamaan puolustusvoimien eri
koulutustoiminnassa.
Puolustushallinnon henkilöstö ja varusmiesten
asema
Hallinnonalan henkilötyövuosimääräksi
arvioidaan ensi vuonna 12 680 henkilötyövuotta,
missä on vähennystä kuluvaan vuoteen
verrattuna 1 760 henkilötyövuotta. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan vähennys aiheutuu pääosin puolustusvoimauudistuksesta,
suunnitellusta turvallisuusverkkotoiminnan liikkeenluovutuksesta
sekä maa- ja merivoimien materiaalin kunnossapidon kumppanuuden
laajentamisesta Millog-osakeyhtiölle.
Puolustusvoimauudistuksessa on toteutettu koko henkilöstöä koskevia
merkittäviä muutoksia. Puolustusvoimien henkilöstö on
valiokunnan arvion mukaan erittäin hyvin sitoutunut uudistuksen
toteuttamiseen niin, että asetetut tavoitteet saavutetaan.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että puolustusvoimat noudattaa oman henkilöstöstrategiansa
mukaisesti hyvän työnantajan periaatteita myös
jatkossa ja käy henkilöstöjärjestöjen
kanssa avointa vuoropuhelua. Valiokunta toteaa, että vuoden
2015 budjettiesityksen osalta erityisesti palkkaliukumasäästö keskusteluttaa
järjestökenttää.
Asevelvollisuuden kehittäminen on myös yhteiskunnallisesti
tärkeä kysymys. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ponnisteluja varusmiesten palvelusturvallisuuden ja
sosio-ekonomisen aseman parantamiseksi jatketaan ja että kiinteistöjen
ja kasarmien sisäilmaongelmat hoidetaan asianmukaisella
tavalla. Valiokunnan arvion mukaan viime vuosien kehitys on vienyt
asevelvollisuutta oikeaan suuntaan. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä Siilasmaan
työryhmän suositusten toimeenpanoon.
Puolustusvaliokunta on huolissaan Rajavartiolaitoksen säästötavoitteista,
joilla voi pitkittyessään olla vaikutusta myös
sodan ajan järjestelyihin; SA-kokoonpanossa Rajavartiolaitos
liitetään osaksi puolustusvoimia.
Puolustusmateriaalihankinnat vuonna 2015
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään
määrärahoja ensi vuonna 447 miljoonaa
euroa, missä on vähennystä 24 miljoonaa
euroa vuoden 2014 talousarvioon verrattuna. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan tiettyjä puolustusmateriaalihankkeita löytyy
myös muilta budjettimomenteilta, joten materiaalihankintoihin
on käytettävissä kokonaisuudessaan noin 500 miljoonaa
euroa vuonna 2015. Tämä ei kuitenkaan muuta kokonaiskuvaa:
tavoitteesta, jossa kokonaispuolustusbudjetista noin kolmannes tulee
korvamerkitä materiaalihankintoihin, jäädään
yhä kauemmas. Valiokunnan näkemyksen mukaan tilanne
on kestämätön, etenkin kun maavoimat
on ottamassa käyttöön uudistetun taistelutavan.
Jatkossa hankintoihin on pystyttävä kohdistamaan
nykyistä enemmän resursseja, jotta uskottavaa
puolustuskykyä voidaan ylläpitää myös
jatkossa. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä parlamentaarisen
selvitysryhmän 1.10.2014 julkaisemaan loppuraporttiin,
jossa on käyty läpi lähivuosien resurssihaasteita
eri puolustushaaroissa sekä sitä, miten materiaalihaasteisiin
tulee vastata.
Kotimainen puolustusteollisuus
Valiokunta huomauttaa, että pienenevät hankintabudjetit
näkyvät myös heikentyvänä työllisyytenä suomalaisissa
puolustusalan yrityksissä. Suomen puolustusteollinen sektori
on pieni (noin 5 000 henkeä), eikä hankintojen
kohdistuminen kotimaahan ole varmaa edes tilanteessa, jossa suomalaisella
puolustusteollisuudella on tarjota kriteerit täyttävää materiaalia.
Suomessa toimiva puolustusteollisuus on osa kansallisen puolustuskyvyn
verkostoa. Kaikkien puolustushaarojen järjestelmien elinkaaren aikainen
tuki on riippuvainen suomalaisesta puolustusteollisuudesta. Teollisuus
turvaa tärkeät puolustusjärjestelmät
ja elintärkeät toiminnot joko omilla tuotteillaan
ja osaamisellaan tai ylläpitämällä ulkomailta
hankittuja järjestelmiä. Valiokunta korostaa,
että erityisen tärkeää on turvata
kotimainen integraatio- ja ylläpitokyky sekä kriisiajan
vaurionkorjauskyky.
Valiokunta toteaa, että puolustusteolliset hankinnat
niin Suomessa kuin muissakin EU-maissa ovat uuden sääntelyn
piirissä puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivin
tultua voimaan vuonna 2011. Puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivi
on jäsenvaltiota velvoittavaa EU-oikeutta, ja sen säännöksiä tulee
noudattaa.
Puolustusvaliokunta korosti putu-direktiivin kansallista toimeenpanoa
koskevassa mietinnössään (PuVM
3/2011 vp), että avoimen ja tasapuolisen
kilpailun edistäminen on Suomen etujen mukaista. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan direktiivin edellyttämä avoin
kilpailu ei ainakaan vielä ole toteutunut. Valiokunta korostaa,
että valtioneuvoston on seurattava markkinoiden avautumista
tarkasti. Komissio tulee antamaan Euroopan parlamentille selvityksen vuonna
2016 direktiivin täytäntöönpanosta.
Valiokunta toteaa, että direktiivi mahdollistaa vaatimuksen
siitä, että tarjoaja pystyy takaamaan hankittavan
materiaalin toimitus- ja huoltovarmuuden koko elinjakson osalta.
Sotilaalliselle huoltovarmuudelle kriittisiä alueita ovat tiedustelu,
valvonta, johtaminen ja maalittamisen tuki sekä vaikuttaminen.
Huoltovarmuusnäkökulma on otettava kaikissa hankinnoissa
täysimääräisesti huomioon tarjouspyyntöjä lähetettäessä.
Sotilaallisen kriisinhallinnan resurssit
Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoihin
esitetään 38 miljoonaa euroa, mikä on
23 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2014 talousarviossa.
Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoja koskeva
osuus (37 miljoonaa euroa) sisältyy ulkoasiainministeriön pääluokkaan.
Valiokunta toteaa, että sotilaallisen kriisinhallinnan
kehyksiä on leikattu merkittävästi. Leikkauksista
seuraa, että liikkumavara käynnissä olevien
operaatioiden — joista merkittävin on Libanonin
UNIFIL-operaatio — muutoksiin sekä kohdennusvara
uusiin operaatioihin on käytännössä hävinnyt.
UNIFIL-operaatiossa jatkaminen toukokuun 2015 jälkeen
vaatii lisärahaa niin puolustus- kuin ulkoministeriönkin
kriisinhallintabudjettiin. Budjettiesitys lähtee siitä,
että suomalaisten kriisinhallintajoukkojen suunniteltu
yhteisvahvuus eri operaatioissa, pääosin Libanonissa ja
Afganistanissa, on vuonna 2015 vain noin 300 henkilötyövuotta
(UNIFIL-operaatiossa nyt 350 suomalaissotilasta).
Valiokunta on jo aiemmin kiinnittänyt huomiota siihen,
että kriisinhallintaoperaatioiden osalta on aina tärkeää tehdä vaikuttavuusarviointi,
jossa arvioidaan operaatio-osallistumisen perusteita syvällisesti
ja kattavasti, mukaan lukien hyödyt kansallisen puolustuksen
kehittämiselle.