Perustelut
Ehdotan vasemmistoliiton vuoden 2011 talousarviolinjausten mukaisesti,
että kuntien valtionosuuksiin tehdään
noin 680 miljoonan euron nettokorotus, mikä merkitsee 4,53
prosenttiyksikön lisäkorotusta hallituksen esitykseen
nähden.
Vasemmistoliiton ehdotus vuoden 2011 valtionosuusprosentiksi
on 38,44. Tällöin vastaavasti kuntien osuus mainituista
kustannuksista alenee 65,89 prosentista 61,56 prosenttiin. Kuntien
tuottamat, julkisin varoin rahoitetut palvelut tarjoavat kaikille
suomalaisille tuloista ja varallisuudesta riippumatta mahdollisuuden
saada muun muassa tasa-arvoisesti opetusta ja koulutusta. Näin
kunnalliset peruspalvelut muodostavat keskeisimmän julkisen
vallan tasa-arvotyökalun. Kunnat eivät kuitenkaan
pysty tuottamaan näitä palveluita ilman riittävää rahoitusta.
Kuntien keskeisin rahoituslähde on kunnallisvero, mutta
valtionosuuksien merkitys on huomattava. Viime vuosina useimpien
kuntien talous on merkittävästi heikentynyt. Keskeinen syy
tähän on ollut se, että valtio on antanut
kunnille lainsäädännöllään
enenevästi lisää tehtäviä,
mutta ei vastaavasti riittäviä valtionosuuksia.
Tämän seurauksena kunnat ovat joutuneet vähentämään
tarjoamiensa palvelujen määrää ja heikentämään
niiden laatua.
Koulutuksellisen tasa-arvon lisäämiseksi vasemmistoliitto
on tehnyt aloitteen muun muassa luokkakokojen pienentämisestä.
Koululuokkien liian suuren koon takia opettajan on mahdotonta ottaa
huomioon riittävästi kaikkien oppilaiden erilaisia
tarpeita. Suurten luokkakokojen on todettu vaikuttavan kielteisesti
erityisesti matalan sosioekonomisen tason perheistä tulleisiin
lapsiin. Lasten ja nuorten laiminlyönti koulussa lisää syrjäytymistä,
joka tulee yksilölle ja yhteiskunnalle myöhemmin
kalliiksi.
Toinen vasemmistoliiton koulutuksellista tasa-arvoa lisäävä aloite
on oppivelvollisuusiän nosto 18 ikävuoteen (TPA
88/2009 vp). Nykyinen koulutusjärjestelmä,
joka edellyttää nuorten kykenevän valitsemaan
koko elämänuransa peruskoulun päättyessä ja
sallii jättäytymisen koulutuksen ulkopuolelle,
aiheuttaa väistämättä sen, että jotkut
nuoret syrjäytyvät työelämästä.
Lisäksi oppivelvollisuuden kestolla voidaan vaikuttaa siihen,
että nuoren ei tarvitse liian varhain tehdä valintoja,
jotka sulkevat pois suuren määrän tulevaisuuden
mahdollisuuksia.
Edellä mainituin perustein olen esittänyt
talousarvioaloitteissani luokkakokojen pienentämiseksi
ja oppivelvollisuuden laajentamiseksi 18 ikävuoteen yhteensä 37
miljoonan euron lisäystä perusopetuksen
ja lukion valtionosuuksiin (TAA 12/2010 vp; TAA 13/2010
vp).
Lisäksi vuoden 2011 alusta tulee voimaan perusopetuslain
erityisopetusta ja oppilashuoltoa koskevia säännöksiä.
Hallituksen esityksessä todettiin, ettei ehdotuksella
"suoranaisesti olisi merkittäviä kustannusvaikutuksia".
Yhdyn Kuntaliiton näkemykseen siitä, että kustannukset
olisi tullut arvioida kokonaisuudessaan ja että laissa
esitettyjen säädösten toteutuminen edellyttää huomattavia
resursseja. Valtion resurssien olisi pitänyt tulla nimenomaan
valtionosuusprosenttia korottamalla, jotta toiminta erityisopetuksen
saralla olisi pitkäjänteistä.
Kuntapalvelujen väheneminen ja niiden laadun heikkeneminen
vauhdittavat yhteiskunnallista epätasa-arvoistumista. Tämän
kehityksen pysäyttämiseksi kunnat tarvitsevat
lisää voimavaroja palvelutuotantoonsa. Vuoden
2011 valtion talousarvio ei tähän vaatimukseen
riittävästi vastaa.