Perustelut
         
         Opetuksen turvaaminen
         
         Merkittävää on, että hallituksen
            esityksessä opetusta ja koulutusta poikkeusoloissa koskevat säännökset
            on otettu omana kokonaisuutenaan mukaan valmiuslakiin. Koska tarkoitus
            on luopua valtioneuvoston yleisestä toimivallasta rajoittaa
            kunnan lakisääteisten tehtävien hoitamista
            tai määrätä tällaisen
            tehtävän hoitamisen lopettamisesta, ehdotetaan
            valmiuslakiin otettaviksi yksityiskohtaiset säännökset
            niistä tehtävistä, joista voidaan luopua.
            Kunnan olisi lakiehdotuksen  mukaan mahdollista poiketa muun muassa
            joistakin velvollisuuksistaan opetustoimessa. Valmiuslakiehdotuksen
            107 §:n  1 momentissa säädetään
            toimenpiteistä, jotka voivat poikkeusoloissa olla välttämättömiä väestön siirtämisen
            tai oleskelu- ja liikkumisrajoitusten vuoksi taikka muutoin väestön
            suojaamiseksi. Säännös koskisi kaikkea
            lakisääteistä opetusta ja koulutusta
            sekä muita opetustoimen lainsäädännössä säädettyjä toimintamuotoja,
            kuten aamu- ja iltapäivätoimintaa. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että poikkeusolojen
            opetusta tulee tarkastella muun muassa siltä osin, toteutuuko
            oppilaiden oikeus saada opetusta. Valiokunta painottaa, että opetuksen
            häiriötön jatkaminen vahvistaa lasten
            ja nuorten turvallisuudentunnetta ja luo uskoa kriisin jälkeiseen
            tulevaisuuteen. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että myös kouluruokailu ja oppilashuolto järjestetään
            mahdollisimman kattavasti poikkeusoloissa. Käytännössä esimerkiksi
            koulujen käyttö kriisikeskuksina on yleistä,
            mikä voi  jo sinänsä vaikuttaa käytännön
            koulutyöhön.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan
            säätää, että esi- ja
            perusopetuksen järjestämisestä vastaa
            tilapäisesti oppilaan asuinkunnan sijasta se kunta, jonka alueelle
            oppilas on valmiuslain 119 §:n mukaisesti siirretty. Säännöksen
            mukaan toimenpiteiden vaikutukset toiminnan kustannuksiin voidaan
            ottaa huomioon opetustoimen valtionosuuksia ja -avustuksia myönnettäessä siten kuin
            valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään.
            Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että opetuksenjärjestäjän taloudelliset
            edellytykset opetuksen järjestämiseen turvataan
            tilanteessa, jossa toiselta paikkakunnalta on siirretty oppilaita
            tai opiskelijoita ehkä runsaastikin. Sen vuoksi valiokunta
            ehdottaa säännöksen muuttamista siten,
            että kustannukset otetaan huomioon opetustoimen valtionosuuksia
            ja -avustuksia myönnettäessä siten kuin
            valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään. 
         
         
         Ylioppilastutkinto. 
         
          Valmiuslakiehdotuksen 107 §:n 2 momentissa
            säädetään mahdollisuus lykätä ylioppilastutkinnon
            järjestämistä poikkeusoloissa. Opetusministeriö valtuutetaan
            päättämään ylioppilastutkinnon
            lykkäämisestä. Tällöin
            voitaisiin poiketa myös ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetun
            lain (672/2005) 3 §:n 1 momentin säännöksestä,
            jonka mukaan ylioppilastutkinto järjestetään
            kahdesti vuodessa.  Lakiehdotus sallii lykkäämisen
            enintään kuudella kuukaudella. Ehdotus on yhdenmukainen
            sen kanssa, että lakiehdotuksen 6 §:n mukaan toimivaltuuksien
            käyttöönottoasetus annetaan enintään
            6 kuukauden ajaksi. Valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota
            siihen, että ylioppilastutkinnon järjestämisen
            kannalta puolen vuoden määräaika todennäköisesti
            olisi liian lyhyt, jotta valmius seuraavan kokeen järjestämiseen
            olisi hyvä. Valmius edellyttää sekä lukioiden
            kykyä antaa lautakunnalle ajoissa sen tarvitsemat tiedot kokelaista
            ja heidän suorittamistaan kokeista että lautakunnan
            mahdollisuuksia valmistaa kokelasrekisteri ja kokeet ja toimittaa
            kokeet lukioihin.
         
         
         Henkinen kriisinkestävyys
         
         Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen
            strategiassa henkinen kriisinkestävyys on otettu yhdeksi
            seitsemästä elintärkeiden toimintojen
            kokonaisuudesta, ja opetusministeriön toimiala on sen ylläpitämisessä hyvin
            keskeisessä asemassa. Henkinen kriisinkestävyys
            tarkoittaa kansakunnan kykyä kestää turvallisuustilanteiden
            aiheuttamat henkiset paineet ja selviytyä niiden vaikutuksilta.
            Strategian mukaan kansakunnan henkistä kriisinkestävyyttä ylläpidetään
            sosiaalisen eheyden, viestinnän, opetuksen, kulttuuri-identiteetin
            ja kulttuuriomaisuuden suojelun, hengellisen toiminnan, maanpuolustustahdon
            sekä kriisinkestävyyttä vahvistavan kansalaistoiminnan
            avulla.
         
         
         Hallituksen esityksen lakiehdotuksissa ei ole mainintaa henkisen
            kriisivalmiuden toimenpiteistä ja toimeenpanosta. Valiokunta
            kuitenkin korostaa sitä, että opetustoimen merkitys
            lasten ja nuorten sekä heidän vanhempiensa henkisen kriisinsietokyvyn
            ylläpitäjänä on tärkeä.
            Lisäksi tärkeää on yhteistyö 
            eri  järjestöjen kanssa henkisen kriisinkestävyyden
            tukemiseksi.
         
         
         Opetusta koskevan  107 §:n tavoitteena on muun ohella
            keskeisten opetus- ja koulutuspalveluiden jatkaminen poikkeusoloissa,
            mikä osaltaan turvaa henkistä kriisinkestävyyttä.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös opetusministeriön
            asettaman elintärkeiden toimintojen lainsäädäntö -työryhmän
            työssä keskeisenä lähtökohtana
            on palveluiden jatkuvuuden turvaaminen erityis- ja häiriötilanteissa
            ja sitä kautta henkisen kriisinkestävyyden ylläpitäminen.
         
         
         Valiokunta painottaa sitä, että lainsäädännön tulee
            turvata henkisen kriisinkestävyyden ylläpitämistä,
            ja korostaa siihen liittyvää riittävää ja luotettavaa
            tiedottamista.
         
         
         Tutkimustoiminnan turvaaminen
         
         Kansallisella tutkimusjärjestelmällä tuotetaan tietoa
            yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Sektoritutkimuslaitosten
            suorittama viranomaistutkimus voi olla olennaista esimerkiksi pandemian
            aikana.  Tämä edellyttää valtion
            tutkimuslaitosten ja korkeakoulujen tutkimustoiminnan turvaamista
            myös poikkeusoloissa. Oman tutkimustoiminnan merkitys korostuu
            poikkeusoloissa, koska muualla tuotettua tietoa voi olla vaikea
            saada käyttöön.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että kullakin hallinnonalalla huolehditaan sektoritutkimuslaitosten
            tutkimuksen ja sitomattoman tutkimusrahoituksen käytön
            muutoksista poikkeusoloissa.
         
         
         Kulttuuriomaisuuden suojelu 
         
         Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen
            strategiassa todetaan, että kansallisesti merkittävää kulttuuriomaisuuttamme
            suojataan kriisiolosuhteissa. Suojeltavaksi kulttuuriomaisuudeksi
            luetaan muinaisjäännökset, kulttuurihistoriallisesti
            merkittävät rakennukset ja rakennusryhmät,
            taideteokset, käsikirjoitukset, kirjat ja esineet, tieteelliset
            kokoelmat sekä arkisto- ja kirjastokokoelmat.  Kulttuuriomaisuuteen
            lukeutuvat myös ne rakennukset, joihin irtainta kulttuuriomaisuutta
            on koottu varastointi- tai näyttelytarkoituksessa sekä immateriaalioikeudet,
            jotka kiteytyvät tekijänoikeuksissa.
         
         
         Tärkeää on, että viranomaiset
            ylläpitävät riittävän
            tarkkoja tietoja suojeltavasta kulttuuriomaisuudesta.
            Kriisiaikana muun muassa tiedot sijainnista ovat tärkeitä.
         
         
         Muuta
         
         Valmiuslaissa säädettyjen toimivaltuuksien
            soveltamiskynnys on korkea. Soveltamisalaa rajaava poikkeusolomääritelmä kattaisi
            vain erityisen vakavat kriisit, jotka koskettavat koko kansakuntaa
            tai ainakin suurta osaa siitä ja vaikuttavat koko yhteiskunnan
            toimivuuteen. Poikkeusoloja lievempien häiriö-
            ja erityistilanteiden varalta tarvittavat toimivaltuudet on sisällytettävä normaaliajan
            lainsäädäntöön. Opetusministeriö on
            asettanut 14.3.2007 työryhmän, jonka tehtävänä on
            selvittää ja valmistella opetusministeriön
            toimialan lainsäädäntöön
            mahdollisesti tarvittavia säännöksiä normaaliajan
            häiriö- ja erityistilanteiden varalle. Työryhmän
            tulee saada työnsä valmiiksi 1.6.2008 mennessä. 
         
         
         Tarkoituksena on, että mahdolliset opetusministeriön
            toimialan lainsäädäntöön
            otettavat valtuudet olisivat käytettävissä myös
            poikkeusoloissa. Valmiuslain mukaiset toimivaltuudet otettaisiin
            käyttöön vain, jos tilanne ei ole hallittavissa
            normaaliajan lainsäädännön valtuuksin.