Perustelut
Opetusministeriön hallinnonalan määrärahat ovat
ensi vuonna 369,7 miljoonaa euroa suuremmat kuin kuluvan vuoden
varsinaisessa talousarviossa. Valiokunta pitää myönteisenä,
että hallinnonalan määrärahat
ovat lisääntyneet noin 7 prosentilla. Erityisesti
valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että opetus-
ja kirjastotoimen valtionosuuksien korotus tuo kunnille
ja muille koulutuksen järjestäjille lisää rahaa
noin miljardi markkaa. Korotuksella poistetaan 1990-luvulla laman
seurauksena tehdyt yksikköhintojen leikkaukset. Näin
kunnilla on paremmat mahdollisuudet helpottaa koulun arkista työtä ja
antaa koulutuksen järjestäjille paremmat edellytykset laadukkaiden
koulutuspalvelujen tuottamiseen.
Sivistysvaliokunta käsittelee tässä lausunnossa
tietokirjoittamisen tukijärjestelmän kehittämistä,
vapaan sivistystyön rahoitusta ja kotimaisen elokuvan rahoitusta.
Lisäksi valiokunta tulee käsittelemään
sen toimialaan kuuluvia valtion talousarvioon liittyviä asioita
asianomaisten hallituksen esitysten yhteydessä.
Vapaan sivistystyön rahoitus
Hallituksen talousarvioesityksen mukaan vuonna 2002 opetusministeriön
toimialan aikuiskoulutuksen kehittämisen yleistavoitteena
on elinikäisen oppimisen politiikan konkretisoiminen, aikuisopiskelun
edellytysten vahvistaminen ja osallistumisen laajentaminen, voimavarojen
tason vakaan kehityksen turvaaminen sekä aikuiskoulutuksen
laadun parantaminen.
Kehittämistyön painopisteitä ovat
mm. aikuisopiskeluun soveltuvien tutkintojen ja opinto-ohjelmien
kehittäminen sekä eri tavoin hankitun osaamisen
tunnustamisjärjestelyjen kehittäminen, keski-ikäisen
ja huonon pohjakoulutuksen omaavan väestön
oppimisvalmiuksien ja aikuiskoulutukseen osallistumisen lisääminen sekä kansalaisten
tietoyhteiskuntavalmiuksien parantaminen ja kansalaisyhteiskunnan
toimintaedellytysten vahvistaminen.
Vapaan sivistystyön määrällinen
osuus aikuiskoulutuksesta on merkittävä. Hallituksen esityksen
mukaan vapaan sivistystyön oppilaitosten koulutukseen arvioidaan
osallistuneen vuonna 2000 yhteensä 700 000 henkilöä,
mikä vastaa arviolta noin 35 000 vuosiopiskelijapaikkaa,
kun vastaava luku esimerkiksi omaehtoisen ammatillisen lisäkoulutuksen
osalta on arvioitu 11 700 vuosiopiskelijapaikaksi.
Valiokunta pitää valitettavana sitä,
että vapaan sivistystyön määrärahat
eivät ole voineet kehittyä yhtä myönteisesti
kuin muut koulutukseen osoitettavat voimavarat. Valiokunta ei pidä valtionkaan
kannalta tarkoituksenmukaisena laiminlyödä aikuisväestön
osaamisen kehittämistä. Valiokunta yhtyy erään
asiantuntijan näkemykseen, jonka mukaan "sivistynyt valtio
tukee sitä, että jokainen voi monipuolisesti kehittää itseään
ja lahjojaan myös silloin, kun sillä ei ole heti
havaittavaa ammatillista merkitystä".
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallituksen
asettamat tavoitteet aikuiskoulutukselle edellyttävät
vapaan sivistystyön oppilaitoksille riittävät
voimavarat kehittämistyöhön. Tähän
ehdotetut määrärahat eivät anna
riittäviä edellytyksiä koulutuspoliittisesti
merkittävien, tärkeinä pidettyjen kohderyhmien
tarpeet huomioon ottavien ja valtakunnallisesti merkittävien
kehittämishankkeiden toteuttamiseksi.
Parhaillaan työskentelevä parlamentaarinen aikuiskoulutustyöryhmä on
esittänyt vapaan sivistystyön perusvoimavaroihin
lisättäväksi yhteensä 50 miljoonaa
markkaa, jotka on tarkoitus käyttää kansalaisten
tietoyhteiskuntataitojen, toiminnallista lukutaitoa ja oppimisvalmiuksia sekä maahanmuuttajien
kielenopetusta ja kansalaistaitoja koskevan opetustarjonnan laajentamiseen.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että vapaa sivistystyö ei kuulu koulutusvakuutuksen
ns. kolmannen vaiheen piiriin. Valiokunta pitää kuitenkin
välttämättömänä,
että kehitettäessä aikuisten opintososiaalisia
etuuksia selvitetään mahdollisuudet vapaan sivistystyön
kokopäiväisten, opintosuunnitelmiin perustuvien
linjojen ja opinto-ohjelmien opiskelijoiden saattamiseksi yhdenvertaiseen
asemaan muiden oppilaitosmuotojen opiskelijoiden kanssa.
Vapaan sivistystyön valtionosuusjärjestelmän epäkohdat.
Sivistysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan nykyinen rahoitusjärjestelmä ei palvele
vapaan sivistystyön toiminnan luonnetta ja sen kehittämistä,
koska se perustuu liian mekaanisesti suoritepohjaiseen ohjaukseen
ja rahoitusajatteluun. Suoriteperusteinen valtionosuusmalli aiheuttaa
useissa tapauksissa sen, että keskitytään
suoritteiden määrän kasvattamiseen, jolloin
tärkeät laajemmat toimintahankkeet ja opetuksen
kehittämistyö jää liian vähälle.
Valiokunta pitää välttämättömänä tarkistaa vapaan
sivistystyön oppilaitosten rahoitusrakennetta ja ryhtyä sellaisiin
toimenpiteisiin, että valtionrahoituksen perusteet ovat
oppilaitosten toiminnan kannalta tarkoituksenmukaisia.
Opintokeskusten rahoitus.
Sivistysvaliokunta korostaa erityisesti kansalaisjärjestöjen
parissa tehtävän opinto- ja kulttuurityön
tärkeyttä. Nyky-yhteiskunnassa on erityisen tärkeää tukea kehitystä,
joka lisää kansalaisten halua ja kykyä toimia
erilaisissa demokraattisissa yhteisöissä. Suomalaistenkin äänestyskäyttäytymisen
huolestuttava kehitys puhuu sen puolesta, että on edistettävä kansalaisten
osallistumista ja tuettava eri toimia, joiden avulla kansalaiset
oppivat käyttämään demokraattisen
vaikuttamisen välineitä.
Opetustunti on opintokeskusten valtionosuusmallissa kehittynyt
epämääräisesti tulkituksi suoritteeksi,
minkä takia opetustoiminnaksi voidaan rekisteröidä laaja
erilaisten toimintojen kirjo. Nykyinen valtionosuuden peruste ei
kannusta eikä ohjaa opintokeskuksia niiden perustehtävään,
kansalaisyhteiskunnan aktiiviseen ja monipuoliseen kehittämiseen.
Valiokunta pitää välttämättömänä nostaa
opintokeskuksille myönnettävää määrärahaa.
Kesäyliopistojen valtionrahoitus.
Laki määrittelee kesäyliopistojen
perustehtäväksi järjestää avointa
yliopisto-opetusta. Sen osuus kesäyliopistojen opetuksesta
onkin arvioiden mukaan yli puolet eli noin 49 000 tuntia
muun vapaan sivistystyön piiriin kuuluvan koulutuksen ollessa noin
43 000 tuntia. Kesäyliopistojen avoimeen yliopisto-opetukseen
saama valtionavun määrä suhteessa koulutuksen
järjestämiskustannuksiin on noin 30 prosenttia.
Valiokunta pitää välttämättömänä nostaa
kesäyliopistoille myönnettävää määrärahaa.
Aikuiskoulutuksen perustamishankkeiden määrärahat.
Aikuiskoulutuksen investointien määrärahat
ovat pienentyneet jyrkästi viime vuosien aikana. Tämä on
aiheuttanut erityisesti kansanopistoille kestämättömän
tilanteen. Talousarvioehdotuksessa aikuiskoulutuksen perustamishankkeisiin
ehdotetaan myönnettäväksi 1,009 miljoonaa
euroa. Kuitenkin jo pelkästään kansanopistojen
ilmoittama yhteenlaskettu investointitarve vuositasolla on noin
90 miljoonaa markkaa, mistä opistot joutuvat käyttämään
noin 62 prosenttia nykyisten tilojen välttämättömään perusparantamiseen.
Valiokunta kiinnittää huomiota erityisesti siihen,
että vapaata sivistystyötä koskeva laki
määrittelee kansanopiston edelleen sisäoppilaitokseksi,
jolle internaatti on osa opetusta ja kasvatusta. Kansanopistoissa
käydään parhaillaan vilkasta keskustelua
internaatin pedagogisesta merkityksestä ja myös
opetushallituksen tekemässä kansanopistojen koulutuksen
arvioinnissa on kuluneen vuoden aikana korostunut internaatin merkitys.
Valiokunta pitää välttämättömänä korottaa
kansanopistojen perustamishankkeisiin osoitettavaa määrärahaa.
Edellä todetun perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että
valtiovarainvaliokunta kiirehtii toimenpiteitä vapaan
sivistystyön oppilaitosten rahoitusrakenteen muuttamiseksi
siten, että valtionrahoituksen perusteet ovat oppilaitosten
toiminnan kannalta tarkoituksenmukaisia,
harkitsee opintokeskusten toimintaan osoitettavan valtionavustuksen
korottamista 600 000 eurolla,
harkitsee kesäyliopistojen toimintaan osoitettavan
valtionavustuksen korottamista 300 000 eurolla ja
harkitsee kansanopistojen perustamiskustannuksiin osoitettavan
määrärahan korottamista 500 000
eurolla.
Kotimaisen elokuvan tuki
Elokuvatuotanto eri muodoissaan on keskeisessä asemassa
audiovisuaalisessa kulttuurissa. Se leimaa ja tulkitsee yhä olennaisemmin
indentiteettiämme ja ajatteluamme. Suomalaisen elokuvan
tavoiteohjelman lähtökohtana on luoda toimintaedellytykset
vahvalle ja itsenäiselle elokuva-alalle, jonka teokset
menestyvät niin kotimaassa kuin kansainvälisillä markkinoilla.
Elokuva-alan on osattava vastata yleisönsä tarpeisiin
ja pystyttävä hyödyntämään
laajasti eri rahoitusmahdollisuuksia nopeasti muuttuvassa kulttuuriympäristössä.
Valiokunta korostaa sitä, että lahjakkaiden tekijöiden
luova työ on alan menestyksen edellytys, mutta työn
jatkuvuus ja mahdollisuudet kehittämiseen ovat myös
keskeisessä asemassa.
Elokuvan tavoiteohjelmassa ehdotettiin elokuvatuotannon julkisen
tuen nostamista vuosina 2001 ja 2002 yhteensä 32 miljoonalla
markalla. Vuonna 2001 julkisen tuen kasvu oli 1,5 miljoonaa markkaa
ja vuoden 2002 valtion talousarvioehdotuksessa on ehdotettu 4 miljoonan
markan lisäystä elokuvataiteen tukeen, josta 3
miljoonaa markkaa lasten elokuvan kehittämiseen.
Valiokunta viittaa hallituksen toimenpidekertomuksesta vuodelta
2000 antamaansa lausuntoon (SiVL 6/2001 vp — K
5/2001 vp) ja korostaa sitä, että julkisen
vallan panostus elokuvatuotantoon on perusteltua sekä kulttuuripoliittisesti
että elinkeinopoliittisesti. Laadukas, kunnianhimoinen
draama- ja dokumenttielokuva on olennainen osa kansallista kulttuuria
ja samalla se on osa tuotantoa, jolla on vientipotentiaalia. Valiokunta
pitää välttämättömänä panostaa
nykyistä enemmän ja määrätietoisemmin
elokuvan tuotantoedellytysten vahvistamiseen. Tämä edellyttää elokuvan
julkisen tuen lisäämistä, jotta ala voisi
asianmukaisesti kehittyä ja toiminnalle luotaisiin jatkuvuutta.
Digitalisoituminen — laajakaistaverkot, digi-tv, digielokuva — merkitsee
uusia haasteita, mahdollisuuksia ja uusia markkinoita ei ainoastaan
uudenlaisille sisältötuotteille, vaan myös perinteiselle
elokuva- ja tv-tuotannolle. Kansallisen kulttuurin näkökulmasta
on tärkeää, että kotimaisella
tuotannolla on vahva asema kasvavan tarjonnan keskellä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Tanskassa ja Ruotsissa
on voitu osoittaa se, että vahva julkinen panostus elokuvatuotantoon
tuottaa myös kaupallisesti vahvan elokuva- ja tv-alan.
Julkinen rahoitus näissä maissa on kaksin-kolminkertaisella
tasolla Suomeen verrattuna ja, kun julkista rahoitusta on näissä maissa
kasvatettu, julkisen rahoituksen osuus tuotannon kokonaisrahoituksesta
on pysynyt ennallaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että elokuva- ja televisiotuotanto on työvoimavaltainen
ala, jolloin lisärahoituksella on välitön työllistävä vaikutus.
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että
valtiovarainvaliokunta harkitsee kotimaisen elokuvan
tukeen osoitettavan määrärahan korottamista
2 000 000 eurolla.
Tietokirjoittamisen tukijärjestelmän kehittäminen
Hallitusohjelman mukaan Suomen ja suomalaisten tulevaisuus on
vahvasti riippuvainen osaamisesta, kyvystä hyödyntää osaamista
ja luoda uusia innovaatioita. Koko väestön
osaamistason nostaminen tukee Suomen kehittymistä sivistyskansana
ja Suomen kilpailukykyä. Näiden linjausten
mukaisesti myös tieteestä tiedottamisen tulee
olla keskeinen osa suomalaista tiede- ja teknologiapolitiikkaa.
Valiokunta viittaa myös koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan
vuosille 1999—2004, jossa todetaan, että tieteellisen
tiedon saattaminen yleistajuiseen muotoon ja kansalaisten käyttöön
on keskeinen osa suomalaisen tietoyhteiskunnan rakentamista.
Tietokirjallisuuden merkitys on ollut koko 1990-luvun voimakkaassa
kasvussa. Tietoyhteiskuntakehitys sekä tiedonvälityksen
digitalisoituminen ovat lisänneet tietokirjallisuuden kysyntää sekä julkaistujen
tietokirjojen määrää. Opetusministeriön
tekemän selvityksen mukaan vuonna 1999 Suomessa julkaistiin
tiedon alueella arviolta runsaat 9 000 nimikettä.
Yleisten kirjastojen kirjalainoista vuonna 1997 oli aikuisten tietokirjalainoja
31 prosenttia, lasten ja nuorten kirjallisuuden lainoja 37 prosenttia
ja aikuisten kaunokirjallisuuden lainoja 32 prosenttia.
Eräistä kirjailijoille ja kääntäjille
suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (236/1961)
mukainen jaettavien apurahojen ja avustusten kokonaismäärä on
10 prosenttia edellisenä kalenterivuonna yleisiin kirjastoihin
hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä. Tästä määrärahasta
90 prosenttia osoitetaan kaunokirjallisuuteen ja 10 prosenttia tietokirjallisuuden
apurahoittamiseen. Apurahoja ei kuitenkaan myönnetä tieteellisten
tutkimusten tai oppikirjojen tai niihin rinnastettavien teosten
tekijöille tai kääntäjille.
Näin ollen, kun vuonna 2001 kirjastoapurahoja jaettiin
yhteensä 14,1 miljoonaa markkaa, siitä tietokirjallisuuden osuus
oli 1,41 miljoonaa markkaa.
Valiokunta pitää välttämättömänä tietokirjoittamisen
tukijärjestelmän korjaamista. Järjestelmän
kehittäminen voi tapahtua opetusministeriön asiaa
tutkineen työryhmän selvityksen pohjalta. Valiokunta
korostaa sitä, että tietokirjallisuuden tukea
tulee nostaa nykyisestään asianmukaiselle tasolle.
Tämä tulee kuitenkin tapahtua niin, että korottaminen
ei vähennä kaunokirjallisuudelle myönnettävää tukea.
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että
valtiovarainvaliokunta kiirehtii toimenpiteitä tietokirjoittamisen
tukijärjestelmän kehittämiseksi ja että valiokunta
harkitsee tietokirjoittamiseen osoitettavan tuen korottamista 150 000
eurolla, josta vähintään puolet osoitettaisiin
tietokirjallisuuden kääntämiseen huomioiden
erityisesti myös lasten ja nuorten tietokirjallisuuden
kääntäminen.