Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa kansainvälisten
            määräaikaisten työntekijöiden lasten
            mahdollisuuksia saada asianmukaista koulutusta Suomessa ja edesauttaa
            lasten mahdollista paluuta takaisin kansallisiin koulutusjärjestelmiin
            tai siirtymistä Eurooppa-kouluihin. Koulu tarjoaisi laadukasta
            monikielistä ja monikulttuurista koulutusta ensisijaisesti
            Euroopan kemikaaliviraston mutta myös muun kansainvälisen
            henkilöstön lasten tarpeisiin. Helsingin eurooppalaisen
            koulun perustamisella toteutetaan osaltaan myös hallitusohjelmaan
            kirjattua tavoitetta vahvistaa suurimpien kaupunkiseutujen kansainvälistä kilpailukykyä
            sekä edistää pääkaupunkiseudun
            monikulttuurisuutta. Samoin esityksellä parannetaan mahdollisuuksia
            vastata entistä paremmin maahanmuuttajien erityisiin koulutustarpeisiin.
            Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Näin ollen valiokunta puoltaa
            hallituksen esityksen hyväksymistä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että Helsingin eurooppalainen koulu
            perustetaan erityiseen tarkoitukseen eli Suomeen sijoitetun EU:n
            kemikaaliviraston henkilöstön lasten koulutusta
            varten. Koulun tehtävänä on tarjota ensi
            sijassa näille lapsille Eurooppa-koulujen opetussuunnitelmiin
            perustuvaa koulutusta, joka poikkeaa perusopetuslain mukaisista
            opetuksessa noudatettavista valtakunnallisesti yhtenäisistä perusteista.
            Koulun opetus jakaantuu kieliosastoihin. Koulun opetuskielinä on
            tarkoitus käyttää muita kieliä kuin
            perusopetuslain 10 §:n 1 momentissa mainittuja
            opetuskieliä. Eurooppa-koulujen rakenne, opetusjärjestelyt
            ja hallinto on määritelty Eurooppa-kouluja koskevassa
            yleissopimuksessa. Eurooppa-koulujen tehtävänä on
            tarjota yhteistä opetusta Euroopan yhteisöjen
            henkilöstön lapsille (Eurooppa-koulun perussäännön
            määrittelevä yleissopimus, 1 artikla,
            Asetus 798/2004). Tämä on myös
            akkreditoitujen koulujen toiminnan perusta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan, ettei se, että eurooppalaiseen
            kouluun voidaan ottaa Suomessa oppivelvollisia oppilaita maksulliseen
            opetukseen, merkitse tällaisessa erityisessä sääntely-yhteydessä puuttumista
            oikeuteen saada maksutonta perusopetusta. Sivistysvaliokunta painottaa,
            että Suomessa perusopetuksen maksuttomuus on perustuslaissa
            turvattu oikeus eikä tällä esityksellä heikennetä Suomessa
            oppivelvollisten lasten oikeutta saada maksutonta perusopetusta.
         
         
         Sivistysvaliokunta huomauttaa, että lukukausimaksuja
            voidaan jo nykyisin periä vieraskielisessä koulutuksessa
            perusopetuslain 44 §:n ja lukiolain 36 §:n
            nojalla tehtyjen ratkaisujen mukaisesti. Maksujen perimisestä säätäminen
            ei siten ole uutta koulutusta koskevassa lainsäädännössä.
            Helsingin eurooppalaisen koulun maksujen perimistä koskevat
            säännökset on opetusministeriön
            mukaan valmisteltu Eurooppa-kouluissa noudatetun käytännön
            mukaisesti.
         
         
         Lakiehdotuksen 6 luvun säännökset
            oppimisen tukemisesta koskevat koulun kaikkia oppilaita esikoulusta
            yläkouluun asti. Ne on valmisteltu ottaen huomioon perusopetuslain
            ja lukiolain vastaavat säännökset sekä Eurooppa-kouluissa
            noudatettu käytäntö. Esityksen mukaiset oppilaiden
            tukemisen palvelut ovat Eurooppa-kouluissa tarjottaviin palveluihin
            verrattuna monipuolisemmat. Valiokunta pitää näitä säännöksiä tärkeinä.
            Oppilaanohjaus ja oppilashuollon tarjoamat mahdollisuudet tukemiseen
            voivat merkittävästi auttaa ulkomailta muuttaneen
            lapsen ja nuoren sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja tukea
            heitä opiskelussa.
         
         
         Kaiken kaikkiaan koulua koskevat säännökset
            ovat erityissääntelyä. Opetuksen sisältö ja opetusmenetelmät
            määräytyvät osin Eurooppa-koulujen
            ja osin kansallisten perusteiden mukaisesti. Sen vuoksi ei koulua
            voi myöskään suoraan verrata kansalliseen
            koulutusjärjestelmäämme. Koulun kustannukset
            eivät saa vähentää valtion rahoitusta
            muilta valtion kouluilta eikä kuntien järjestämältä koulutukselta.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että hallitus neuvottelee komission kanssa siitä,
            että Euroopan unioni jatkossa osallistuu koulun toiminnan
            rahoitukseen.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         2 §.
         
         Lakiehdotuksen 1 ja 2 §:n välillä on
            koulun sijaintikunnasta päättämistä koskeva
            ristiriita. Myös perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt
            tähän huomiota. Tarkoitus on perustaa koulu Helsinkiin,
            kuten 1 §:ssä säädetään.
            Sen vuoksi valiokunta ehdottaa 2 §:stä poistettavaksi
            opetusministeriön oikeuden sijaintikunnasta päättämiseen.
         
         
         11 §.
         
         Valiokunta on tehnyt pykälän 2 momenttiin
            kielellisen muutoksen.
         
         
         15 §.
         
         Hallituksen esityksen perustelujen mukaan ensimmäisen
            kategorian oppilaan maksuttomuuden piiriin eivät kuulu
            esimerkiksi ateriat. Koulukuljetusten tai toiseen oppilaskategoriaan kuuluvien
            lasten aterioiden maksullisuudesta ei ole mainintaa perusteluissa.
            Lakiehdotus ei sisällä nimenomaisia säännöksiä kumpaankaan kategoriaan
            kuuluvien lasten koulukuljetusten tai aterioiden maksullisuudesta.
            Perustuslakivaliokunta huomauttaa, että perustuslaista
            johtuvista syistä tämä merkitsee sitä,
            että kouluateriat ja tarpeelliset koulukuljetukset
            ovat ainakin Suomessa oppivelvollisille lapsille maksuttomia, jos
            toisin ei säädetä. Sivistysvaliokunta
            ehdottaa säännöstä opetuksen
            maksuttomuudesta ja maksujen perimisestä täsmennettäväksi
            siten, että säädetään
            mahdollisuus periä kaikilta oppilailta maksuja, jotka koskevat
            aterioita ja materiaaleja. Koulukuljetuksia ei ole tarkoitus järjestää,
            eivätkä ne kuuluisi maksuttomuuden piiriin. Valiokunta
            ehdottaa tästä otettavaksi nimenomaisen maininnan
            1 momenttiin. Valiokunta on myös siirtänyt
            lukukausimaksuja koskevan 2 momentin säännöksen
            1 momenttiin.
         
         
         Pykälän 4 momentin mukaan lukukausimaksujen
            ja materiaalimaksujen perusteista säädetään
            lakiehdotuksen nojalla opetusministeriön asetuksella noudattaen
            soveltuvin osin, mitä valtion maksuperustelaissa julkisoikeudellisista suoritteista
            perittävistä maksuista säädetään.
            Perustuslakivaliokunta on kuitenkin huomauttanut, että valtion
            viranomaisten virkatoimien, palvelujen ja muun toiminnan maksullisuuden sekä maksujen
            suuruuden yleisistä perusteista säädetään
            perustuslain 81 §:n 2 momentin mukaan
            lailla. Sen vuoksi sivistysvaliokunta ehdottaa valtuutussäännöstä muutettavaksi.
         
         
         20 ja 21 §.
         
         Valiokunta on tehnyt 20 §:n 1 momenttiin ja 21 §:n
            1 momenttiin kielellisiä tarkistuksia.
         
         
         33 §.
         
         Opettajien kelpoisuuden määrittelemisessä ja
            heitä rekrytoitaessa tulee tietyiltä osin ottaa
            huomioon Eurooppa-koulujärjestelmää koskevia
            määräyksiä, jotka poikkeavat
            perusopetuslaissa ja lukiolaissa säädetystä.
            Valiokunnan mielestä rehtorin kelpoisuuden tulisi mahdollisuuksien
            mukaan määräytyä suomalaisten
            rehtorin kelpoisuuksien mukaisesti.