Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Ehdotettu järjestelmä sisältää sen,
            että oikeus saada korvaus lainaamisesta koskee kuntien yleisistä kirjastoista
            tapahtuvaa lainausta. Sivistysvaliokunta kannattaa tehtyä tekijänoikeuslain
            muutosehdotusta, joka antaisi korvausoikeuden teosten
            lainaamisesta yleisistä kirjastoista. Kirjastojen toiminnalla
            on huomattava merkitys teosten saattamisessa yleisön saataville
            ja sitä kautta vaikutus myös oikeudenhaltijoiden
            taloudellisten etujen toteutumiseen. 
         
         
         Valiokunta hyväksyy tässä vaiheessa
            ja taloudellisista näkökohdista lähtien
            sen, että oikeutta korvaukseen ei edelleenkään
            olisi, jos lainaaminen tapahtuu tutkimusta tai opetustoimintaa palvelevasta
            kirjastosta. Valiokunta ei sinänsä näe mitään
            perustetta sille, että nämä kirjastot
            suljetaan korvausoikeuden piiristä pois. Kun uudistuksesta
            saadaan kokemuksia, on valiokunnan mielestä välttämätöntä ottaa
            myös tutkimus- ja opetustoimintaa palvelevat kirjastot
            korvausoikeuden piiriin. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että yleisissä kirjastoissa on saadun selvityksen
            mukaan huomattava osa kokoelmista niin sanottua tietokirjallisuutta.
            Näin ollen yleisistä kirjastoista lainatuista
            tietokirjoista olisi korvausoikeus. Valiokunta ehdottaa
            lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
         
         
         Valtion talousarviossa päätetään
            vuosittain määrärahasta, joka otetaan
            maksettavia korvauksia varten. Valtion vuoden 2007 talousarvioehdotuksessa
            määräraha on 2 miljoonaa euroa.
            Korvauksen hoitamiseen varattava määräraha
            on mitoitettu sen mukaan, mikä budjettikehyksen puitteissa
            on mahdollista tällä hetkellä. Kirjastojen
            toimintamäärärahojen niukkuus on valiokunnan
            mielestä uhka Suomen kirjastolaitokselle.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että lainauskorvauksen järjestäminen
            ja järjestelmän luominen lisää kirjastojen
            työmäärää ja kustannuksia.
            Ottaen huomioon tehdyt ja meneillään olevat uudistukset,
            valiokunta on huolestunut kirjastojen rahoitustilanteesta yleensä.
            Valiokunta painottaa sitä, että kunnallinen kirjastolaitos
            on kansalaisille tärkeä peruspalvelu, jonka toimintamahdollisuuksista
            tulee huolehtia tiukassakin taloudellisessa tilanteessa. Valiokunta
            huomauttaa myös, että kirjastorakentamista uhkaa
            loppuminen, jos jatketaan ensi vuoden talousarvioehdotuksessa otettua
            linjaa siitä, että kirjastorakentamiselle ei vahvisteta
            laajuuksia.
         
         
         Järjestelmän luominen käytännössä. 
         
          Määriteltäessä sitä,
            millaiseksi korvausjärjestelmä ja sen eri kriteerit
            muodostuvat, on valiokunnan mielestä pyrittävä toimivaan
            ja oikeudenmukaiseen järjestelmään, joka
            kohtelee tasapuolisesti niitä, jotka ovat korvaukseen oikeutettuja,
            ja niin, etteivät korvaukset kasaudu vain muutamille harvoille
            tekijöille.
         
         
         Kirjastoapurahajärjestelmä. 
         
          Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty
            myös huoli siitä, miten käy kirjastokorvausapurahajärjestelmälle.
            Valiokunta pitää välttämättömänä säilyttää ns.
            kirjastoapurahajärjestelmä. Uudet säännökset
            eivät vaikuta kirjailijoille ja kääntäjille valtion
            varoista maksettaviin apurahoihin. Kyseessä on selkeästi
            kaksi eri asiaa. Sen vuoksi on ymmärrettävää,
            että hallituksen esityksessä ei ole käsitelty
            apurahajärjestelmää.
         
         
         Lainauskorvauksia tilittävä järjestö. 
         
          Lainauskorvaus on luonteeltaan pakkolisenssi, eli lainaamiseen
            ei tarvita oikeudenhaltijan lupaa, mutta hänellä on
            oikeus korvaukseen. Esityksen mukaiset kirjastokorvaukset tulisivat
            kohdistumaan hyvin moniin tekijäryhmiin; ainakin tieto- ja
            kaunokirjailijoihin, sarjakuvantekijöihin, kääntäjiin,
            kuvittajiin ja säveltäjiin. Lisäksi korvauksia
            tulisi tilittää ulkomaille. Korvausten hallinnoinnin
            edellyttämää tietotaitoa ei liene valmiina
            tarjolla juuri muualla kuin jo toimivissa tekijänoikeusjärjestöissä. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         19 §. 
         
         Valiokunta on päätynyt kannattamaan hallituksen
            esityksessä tarkoitettua siitä, että korvaukseen
            oikeutettuja olisivat teoksen alkuperäiset tekijät,
            ja soveltaa lisäksi 41 §:n säännöksiä.
            Sen vuoksi säännöstä täsmennetään. Täsmennyksen
            tarkoituksena on varmistaa se, että ei muuteta sitä periaatetta,
            että tekijänoikeuslaissa tekijällä tarkoitetaan
            myös sitä, jolle tekijänoikeus on siirtynyt.
         
         
         19 a §. 
         
         Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi säännöstä,
            joka täsmentää niitä edellytyksiä,
            joita tilityksistä huolehtivalle järjestölle
            asetetaan.