Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Kulttuurilla ja taiteella on merkittävä asema kansalaisten
elämässä ja yhteiskunnan kehittämisessä.
Niiden merkitys tulee todennäköisesti myös
edelleen kasvamaan tulevaisuudessa. Hallituksen esittämä Taideyliopiston
perustaminen on hyvä esimerkki nykyajan vaatimusten edellyttämistä toimista.
Tavoitteena on, että perustettava Taideyliopisto vahvistaa
toiminnallaan taiteen asemaa ja autonomiaa yhteiskunnassa sekä koko
Suomen taide- ja kulttuurielämää. Tärkeää on
myös parantaa mahdollisuuksia entistäkin laadukkaammalle
ja kansainvälisemmälle taidealojen ylimmälle
koulutukselle ja tutkimukselle.
Valiokunta korostaa, että yliopistojen rakenteellisessa
ja sisällöllisessä uudistamisessa taideyliopiston
muodostuminen on merkittävä askel. Tasapainoisen
ja korkeatasoisen yliopistolaitoksen kehittäminen edellyttää myös
taideyliopistojen vahvistamista. Taideyliopiston tavoitteena on
toimia moniarvoisena taideyhteisönä, joka avaa
uusia mahdollisuuksia taiteilijoiden koulutukseen ja alan tutkimukseen.
Taideyliopiston tulisi pystyä toiminnallaan vastaamaan nykyistä paremmin
taidekentässä ja taideammateissa tapahtuviin muutoksiin.
Valiokunnan mielestä ehdotettu malli mahdollistaa uusien
yhteistyöalueiden ja -muotojen kehittämisen taidealojen
koulutukseen ja tutkimukseen sekä yleisiä valmiuksia
tarjoaviin opintoihin. Luontevia kehitettäviä yhteistyöalueita
voisivat esimerkiksi olla taidepedagogiikka, taideteoria, uudet
mediat, yleisötyö, äänitaide,
kuraattoritoiminta ja tuottaminen. Taideyliopistossa voidaan myös kehittää nykyistä
paremmin
opiskelijoiden työelämävalmiuksia luomalla
yhteistyössä uusia menetelmiä ja opintoja,
jotka tukevat opiskelijoiden omia valmiuksia työllistää itsensä taitelijana
muuttuvissa taidealan ammateissa. Synergiaetua saadaan myös
yleisiä valmiuksia tarjoavissa opinnoissa, kuten kieliopinnoissa,
it-taidoissa ja tutkimuksen perusteissa sekä ruotsinkielisen
opetuksen järjestämisessä.
Uuden Taideyliopiston lisäksi taidealan yliopistollista
koulutusta annetaan useissa tiedeyliopistoissa. Valiokunta pitää tärkeänä taideyliopiston
ja muiden yliopistojen taiteen tutkimukseen ja opetukseen sekä opettajien
pedagogiseen koulutukseen liittyvän yhteistyön
kehittämistä.
Hallinto.
Uudistuksen tavoitteena on myös tehostaa yliopiston
hallintoa ja palvelukykyä sekä lisätä hallinnon
toimintavarmuutta. Taideyliopiston perustamista on jo valmisteltu
pitkälle ja prosessiin on osallistettu nykyisten kolmen
yliopiston yhteisöt mahdollisimman laajalti. Yhdistymistä valmistelevat
valiokunnan saaman tiedon mukaan lukuisat työryhmät,
joissa on n. 80 henkilöä. Prosessia seuraa yliopistojen
henkilöstön oma seurantaryhmä sekä sidosryhmistä koottu
ryhmä. Ylioppilaskunnat valmistelevat omaehtoisesti yhdistymistään.
Valiokunnan mielestä avoin valmistelu on ollut omiaan sitouttamaan
eri koulujen yhteisöt ja lisäämään
arvostusta toisten osaamista kohtaan.
Hallituksen esityksen mukaan akatemiat olisivat koulutukselliselta
sisällöltään ja kulttuuriselta
painoarvoltaan yhdenvertaisia. Akatemioiden toiminnalle olisi ominaista
taiteellinen vapaus ja yliopistomaailmaan kuuluva yliopistoyhteisön
muodostamien monijäsenisten hallintoelimien toimintamalli.
Valiokunta pitää tärkeänä, että yliopiston
jakautuminen akatemioihin säilyttää
mahdollisuuden edelleen hyödyntää nykyisten
taideyliopistojen tunnettavuutta ja säilyttää oma
nimensä sekä kansainvälisestikin tunnettu
profiilinsa. Hallinnollisilla ratkaisuilla ei horjuteta kunkin yliopiston
olemassa olevia sisällöllisiä vahvuuksia,
vaan tarkoitus on tukea niitä.
Henkilöstön eläketurva.
Yliopistojen henkilöstön eläketurvasta
säädetään yliopistolain voimaanpanosta
annetun lain (559/2009) 11 §:ssä. Yhdistyvien
yliopistojen henkilöstö tulisi jatkossakin toimimaan
yliopistolain 1 §:ssä säädetyn
yliopiston palveluksessa. Henkilöstön eläketurvaa
koskevassa 11 §:ssä säädetty
uusi yliopisto tarkoittaa lain 4 §:n 1 momentin mukaan
yliopistolain 1 §:ssä säädettyjä itsenäisinä oikeushenkilöinä toimivia
yliopistoja. Siten Taideyliopiston henkilöstön
eläketurvaan sovelletaan mm. edellä mainittua
yliopistolain voimaanpanolain 11 §:ää.
Rahoitus.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on sitoutunut vuosien
2013—2016 aikana asteittaiseen 18 miljoonan euron tasokorotukseen
perustettavan Taideyliopiston rahoituksessa, jos Taideyliopisto
strategisilla linjauksillaan ja toiminnallaan pyrkii toteuttamaan
hallituksen esityksessä kuvattuja tavoitteita. Uudistuksen
onnistumiseksi valiokunta pitää tärkeänä Taideyliopiston
rahoituksen tasokorotusta, joka antaa Taideyliopistolle mahdollisuuden
opetuksensa, tutkimuksensa ja taiteellisen toimintansa monipuolistamiseen
ja laadun parantamiseen.
Yliopistokehykseen tulevat muutokset heijastuvat myös
Taideyliopiston rahoitukseen, mutta valiokunta pitää välttämättömänä huolehtia
siitä, että Taideyliopiston rahoituksen lisävoimavarat
eivät vaaranna muiden yliopistojen voimavarakehitystä.
Yksityiskohtaiset perustelut
2. lakiehdotus
1 §.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on ollut, että yliopistolain
muuttamisesta annettavan lain voimaanpanosta annettava erillinen
laki tulisi voimaan 1 päivänä elokuuta
2012 ja laki yliopistolain muuttamisesta 1 päivänä tammikuuta 2013.
Tämä on mahdollista eduskuntakäsittelyn vaatiman
ajan puitteissa, joten valiokunta ehdottaa 1 §:ää täydennettäväksi
voimaantulopäivämäärällä.
9 §.
Ylioppilaskuntien yhdistymistä on myös jo pitkälle
valmisteltu. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
antaa ylioppilaskunnille mahdollisuus mahdollisimman laajasti sopia
käytännön seikoista keskuudessaan. Sen
vuoksi valiokunta on täsmentänyt pykälän
rakennetta ja muuttanut säännöstä niin,
että ylioppilaskunnilla on mahdollisuus sopia erikseen
kaikista vaalien käytännön järjestämiseen
liittyvistä yksityiskohdista.
Valiokunta toteaa, että toisin kuin hallituksen esityksen
perusteluista ilmenee, yhdistyvistä ylioppilaskunnista
vain Teatterikorkeakoulun ylioppilaskunnalla ei ole pääsihteeriä.
Tämä on otettu huomioon säännöksessä toteamalla,
että pääsihteerin puuttuessa keskusvaalilautakuntaan
kuuluu ylioppilaskunnan hallituksen sihteeri.
12 §.
Edellä 1 §:n perusteluihin viitaten valiokunta
ehdottaa voimaantulosäännöksen täydentämistä voimaantulopäivämäärällä eli
1.8.2012.