Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Näyttötutkintoja suoritetaan nykyisin huomattavan
paljon. Vuonna 2013 näyttötutkinnon suoritti yli
33 000 henkilöä ja tutkinnon osia noin 27 000
henkilöä. Tällä hetkellä näyttötutkintona
voi suorittaa 377 tutkintoa. Esityksellä pyritään
korjaamaan nykyisen näyttötutkintojärjestelmän
keskeisimpiä ongelmakohtia. Tärkeänä tavoitteena
on vähentää nyt esiintyvää epätasaisuutta
ja erilaisia käytäntöjä tutkintotoimikuntien
ja tutkinnon järjestäjien toiminnassa. Tutkintotoimikuntien
toiminnan alakohtaiset erot ovat joissakin tapauksissa perusteltuja,
mutta liian erilaisia toimintatapoja on tärkeää pyrkiä yhtenäistämään.
Hallituksen esityksen mukaiset muutokset edistäisivät
toimintatapojen yhtenäistymistä.
Tavoitteena on vahvistaa näyttötutkintojärjestelmän
työelämälähtöisyyttä.
Valiokunnan mielestä oleellista on varmistaa, että näyttötutkintojärjestelmä tuottaa
työelämään sen tarvitsemaa osaamista
ja että eri toimijat voivat luottaa järjestelmän
laatuun. Sivistysvaliokunta korostaa erityisesti, että tutkinnoissa
hyväksytyn osaamisen tulee olla riittävän
korkealla tasolla ja vertailukelpoinen muihin vastaaviin suoritettuihin
tukintoihin.
Tavoitteena on myös selkeyttää eri
toimijoiden rooleja ja tehtäviä. Tutkintotoimikuntien
ja arvioitsijoiden roolit erotetaan toisistaan. Tutkintotoimikuntien
asemaa vahvistetaan etenkin laadun valvomiseksi ja järjestelmän
yhtenäistämiseksi. Edelleen näyttötutkintojen
arvioijien roolia tutkintosuoritusten arvioinnissa on tarkoitus
vahvistaa.
Näyttötutkinnon järjestäjistä ja
niiden tehtävistä säädettäisiin
nykyistä yksityiskohtaisemmin. Valiokunta yhtyy hallituksen
esityksessä todettuun siitä, että sääntely
selkeyttäisi näyttötutkinnon järjestäjänä toimimisen
kriteereitä ja järjestäjän tehtäviä.
Näyttötutkinnon järjestäjiä olisivat
nykykäytännön mukaisesti ne koulutuksen
järjestämisluvan omaavat sekä muut yhteisöt
tai säätiöt, joilla on sopimus näyttötutkinnon järjestämisestä tutkintotoimikunnan
kanssa. Näyttötutkinnon järjestäjältä edellytettäisiin, että sillä on
riittävät taloudelliset ja ammatilliset edellytykset
sekä osaaminen näyttötutkintojärjestelmästä ja
riittävä järjestettävien tutkintojen asiantuntemus.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että näyttötutkintojen järjestäjäverkko
pysyy valtakunnallisesti ja alueellisesti kattavana siten, että myös
vapaan sivistystyön nykyään tarjoamia
palveluja voidaan hyödyntää jatkossakin.
Uudistuksen myötä tutkintotoimikuntien määrä vähenee
merkittävästi. Valiokunta katsoo, että tutkintotoimikuntien
yhdistäminen voi tukea tutkintorakenteen kehittymistä niin,
että päällekkäisiä ammatillisen
koulutuksen tutkintoja ja niiden osia voidaan yhdistää ottaen
huomioon nopeasti muuttuvat ja myös tulevaisuuden työelämän
osaamistarpeet. Valiokunta korostaa, että tutkintotoimikuntien
yhdistämistä tulee suunnitella ja toteuttaa kiinteässä yhteistyössä työelämän
kanssa. Samalla on huolehdittava siitä, että eri
alojen, myös kapeiden ja lukumääräisesti
vähälukuisten tutkintojen tuottama erityisosaaminen
säilyy. Lisäksi on huolehdittava riittävästä suomen
ja ruotsin kielen osaamisesta vastaanotettaessa ja arvioitaessa
tutkintoja. Näyttötutkintojärjestelmässä tätä tukee
mm. mahdollisuus nimetä asiantuntijoita. Pysyvillä asiantuntijoilla
pystytään joustavasti takaamaan erityisesti pienten
erityisalojen asiantuntemuksen laatu. Lisäksi toimikunnilla
on mahdollisuus käyttää tapauskohtaisia
asiantuntijoita.
Valiokunta kannattaa näyttötutkintosihteeristön
perustamista Opetushallituksen yhteyteen. Näyttötutkintosihteeristö korvaisi
tutkintotoimikuntien 90 nykyistä osa-aikaista tuntipalkkiotoimisina
työskentelevää ulkopuolista sihteeriä sekä tutkintotoimikuntien
keskuudesta valitut sihteerit. Sihteeristön perustaminen
edesauttaa tutkintotoimikuntien keskittymistä ydintehtäväänsä eli
laadun arviointiin ja ylläpitoon sekä kehittämistyöhön.
Samalla voidaan huolehtia yhtenäisistä käytännöistä näyttötutkintojen
järjestämisessä ja järjestelmän
kehittämisessä. Hallituksen esityksen mukaan perustettava
näyttötutkintosihteeristö olisi keskeinen
toimija näyttötutkintojärjestelmän
laadun ja näyttötutkinnon järjestämissopimusten
yhdenmukaisuuden varmistajana. Tältäkin osin tulee
uudistuksessa huolehtia siitä, että sihteeristöllä on
vahvaa osaamista vastuullaan olevista näyttötutkinnoista.
Näyttötutkintosihteeristö avustaisi ja
tukisi tutkintotoimikuntia. Oleellista myös on, että päätösvalta
tehtäviensä mukaisissa asioissa säilyisi
tutkintotoimikunnilla.
Näyttötutkintojärjestelmä on
yksi osa ammatillista koulutusta. Valiokunta pitää tärkeänä, että jatkossa
ammatillista koulutusta kehitetään kokonaisuutena
niin, että Suomessa olisi tulevaisuudessa maailman parhaat
ammattiosaajat eri aloilla.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
Johtolause.
Eduskunnassa on käsiteltävänä myös
hallituksen esitys eräiden hallintoasioiden muutoksenhakusäännösten
tarkistamisesta
(LaVM 26/2014 vp — HE
230/2014 vp). Esityksessä ehdotetaan mm. muutettavaksi
ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 16 §:n
1 momenttia. Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
samassa 16 §:n 1 momentissa oleva 6 a kohta kumottavaksi.
Koska tämä esitys tulee voimaan myöhemmin,
valiokunta muuttaa johtolausetta viittaamaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olevaan 16 §:n 1 momenttiin.
8 a §.
Valiokunta ehdottaa täsmennystä pykälän
3 momentin sanamuotoon selkeyttämään
sitä, milloin aiemmin hankitun muun osaamisen osalta tutkinnon
suorittaja ohjataan tutkintotilaisuuteen ja milloin puuttuvan ammattitaidon hankkimiseen.
Tarkoitus on, että jos henkilö jo omaa tarvittavan
tiedon tai taidon, hänet ohjataan suoraan tutkintotilaisuuteen.
Voimaantulo.
Oikaisuvaatimusta koskevien säännösten
osalta valiokunta ehdottaa voimaantulosäännökseen
lisättäväksi siirtymäsäännöksen
uudeksi 2 momentiksi. Siinä täsmennetään, mitä lakia
ennen lain voimaantuloa tehtyihin arviointeihin sovelletaan. Muutokset
tulevat voimaan tutkintotoimikuntien toimikauden vaihtuessa,
ja selkeää on, että ennen lain voimaantuloa
tehtyihin arviointeihin ja tutkintotoimikuntien päätöksiin
sovelletaan ennen lain voimaantuloa voimassa olleita muutoksenhakua
koskevia säännöksiä.
Uusi 3. lakiehdotus
Lailla 71/2015 on muutettu kuorma- ja linja-auton kuljettajien
ammattipätevyydestä annetun lain muutoksenhakua
koskevaa 26 §:ää. Edelleen pykälää ollaan
muuttamassa edellä mainitulla hallituksen esityksellä HE
230/2014 vp. Säännöksessä on
viittaus tämän hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen
16 §:n 6 a kohtaan. Koska tämän esityksen
pohjalta hyväksytyn lain voimaan tullessa viitattava säännös
sisältyy
15 c §:ään,
valiokunta ehdottaa jo tässä yhteydessä säännösviittausta
muutettavaksi ja voimaantuloa samaksi ajankohdaksi kuin muidenkin
tämän esityksen muutosten eli 1.8.2016.