Perustelut
Lääninhallitusten nykyisin käsittelemät
sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevat asiat on ehdotetun lainsäädännön
mukaan tarkoitus keskittää aluehallintohallintovirastoihin.
Niihin siirtyvät lähes kaikki lääninhallitusten sosiaali-
ja terveysosastojen tehtävät. Hallituksen esityksessä käsitellään
lähinnä uusien virastojen rakenteeseen ja ohjaukseen
liittyviä seikkoja. Sosiaali- ja terveysvaliokunta arvioi
organisaatiomuutosten vaikutuksia valiokunnan toimialan kannalta.
Aluehallintovirastojen tehtävät ja organisaatio
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimialalla aluehallintovirastot
hoitavat lakiehdotuksen 4 §:n mukaan muussa lainsäädännössä erikseen
säädettyjä sosiaali- ja
terveydenhuoltoon, ympäristöterveydenhuoltoon
sekä oikeusturvan edistämiseen ja toteuttamiseen
liittyviä tehtäviä. Lisäksi
aluehallinnon tehtävänä on muun muassa peruspalvelujen
alueellisen saatavuuden arviointi.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevat asiat ehdotetaan keskitettäviksi
aluehallintovirastoihin. Lääninhallitusten nykyisten
sosiaali- ja terveysosastojen tehtävistä Euroopan
sosiaalirahastoon ja Euroopan aluekehitysrahastoon liittyvät asiat
siirretään elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille
sekä maakunnan liitoille. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon
liittyviä aluehallinnon tehtäviä ei aluehallintouudistuksen
tässä vaiheessa esitetä sisällöllisesti
muutettaviksi. Aluehallinnon viranomaisten tehtävien yksityiskohtainen
sisältö määritellään
erityislainsäädännössä.
Tehtäväkohtaisia erityislakeja on sosiaali- ja
terveydenhuollon toimialalla noin 40, ja aluehallintouudistuksen
niihin edellyttämistä muutoksista on tarkoitus
antaa erillinen esitys.
Aluehallintovirastoja koskevan lakiehdotuksen 5 §:n
2 momentin mukaan virastojen vastuualueista säädetään
valtioneuvoston asetuksella. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevien
asioiden hoitaminen on perustelujen mukaan suunniteltu sijoitettavaksi
aluehallintovirastojen peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueelle. Tämä vastuualue
tulisi olemaan kaikissa kuudessa aluehallintovirastossa.
Esityksen mukainen aluehallintovirastojen ja elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskusten toimialuejako ja toimipisteiden
mahdollinen erikoistuminen tekevät aluehallinnon yksiköistä vaikeasti
hahmotettavan kokonaisuuden. Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa-
ja valvontatehtävät on tarkoitus sijoittaa kaikkiin
kuuteen aluehallintovirastoon. Toimialuejakoa ja erikoistumistehtäviä toteutettaessa
on valiokunnan käsityksen mukaan huolehdittava siitä,
etteivät virastokokonaisuudet jää sosiaali-
ja terveydenhuollon sisällön osaamisen kannalta
liian pieniksi ja vaaranna siten valvonnan ja ohjauksen tehokkuutta ja
toimivuutta. Samalla on tärkeää helpottaa kansalaisten
asiointia aluehallintoviranomaisessa muun muassa sähköistä asiointia
ja yhteispalvelupisteitä kehittämällä.
Valiokunta kiinnitti Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja
valvontavirastosta annetun lain säätämisen
yhteydessä huomiota siihen, että uudelle keskusvirastolle
annettujen sosiaalihuollon koordinaatiotehtävien ja aluehallinnon
valvonnan ohjaustehtävien sekä aluehallinnon mahdollisen
työnjaon avulla voidaan sosiaalihuollon valvontaa tehostaa
(StVM 14/2008 vp). Valiokunta toteaa,
että jatkossa on edelleen tarpeen arvioida sekä keskusviraston
ja aluehallinnon välistä että aluehallinnon
sisäistä työnjakoa samoin kuin valvonnan
ja ohjauksen vaikuttavuutta sekä keinojen riittävyyttä ja
tehokkuutta.
Aluehallintoviraston vastuualuetta johtaisi 1. lakiehdotuksen
11 §:n mukaan vastuualueen päällikkö.
Lakiehdotuksen 14 §:n mukaan vastuualueen päällikön
nimittäisi sen toiminnallisesta ohjauksesta päävastuussa
oleva ministeriö. Valiokunta pitää tärkeänä,
että peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueen
päällikön nimittää esityksen perustelujen
mukaisesti sosiaali- ja terveysministeriö.
Aluehallintovirastojen organisointia koskevan lain 5 §:n
3 ja 4 momenteissa ehdotetaan säädettäväksi
työsuojelun, ympäristölupa-asioiden ja
kilpailuasioiden hoitamiseen liittyvästä vastuualueiden
riippumattomuudesta ja puolueettomuudesta. Sääntelyn
tarvetta on perusteltu näitä aloja koskevilla
kansainvälisillä sopimuksilla ja tietyissä lupa-asioissa
sovellettavilla, riippumatonta lainkäyttöelintä koskevilla
periaatteilla. Viranomaistoiminnan riippumattomuutta ja puolueettomuutta
turvaavia säännöksiä on kuitenkin
myös perustuslaissa sekä esimerkiksi viranomaistoimintaa
ja hyvää hallintoa koskevassa yleisessä lainsäädännössä.
Valiokunta pitää ongelmallisena, ettei vastuualueen
riippumattomuutta ja puolueettomuutta ole lakiehdotuksessa tarkemmin
määritelty. Esityksen mukaisesti muotoiltuna säännös
voi aiheuttaa epäselvyyttä siitä, millä tavoin
muiden vastuualueiden viranomaistoiminnan riippumattomuus ja puolueettomuus
poikkeaa lainkohdassa mainituista vastuualueista.
Ohjausjärjestelmä
Aluehallintovirastot ovat esityksen mukaan monitoimialaisia,
usean eri ministeriön hallinnonalojen tehtäviä hoitavia
viranomaisia. Virastojen työn strateginen suunnittelu ja
ohjaus toteutetaan eri ministeriöiden yhteistyönä.
Aluehallintovirastojen ohjausjärjestelmässä virastoille laaditaan
yhteinen strategia-asiakirja ja kullekin virastolle oma strateginen
tulostavoiteasiakirja sekä toiminnallinen tulostavoiteasiakirja.
Sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämisen ja toteuttamisen
kannalta on tärkeää, että valtion aluehallintoviranomaiset
toimivat tuloksellisesti ja ovat yhteistyökykyisiä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että sosiaali- ja terveyspolitiikan valtakunnallisen ohjauksen
toimivuus turvataan uudistuksen täytäntöönpanossa.
Tämän vuoksi on virastojen strategisten asiakirjojen valmistelussa otettava asianmukaisesti
huomioon
ministeriökohtaisen ohjauksen tarpeet. Ohjausjärjestelmän
käytännön toteuttamisessa on huolehdittava siitä, että suunnittelusta
ja ohjauksesta ei aiheudu tarpeetonta selvitystyötä ja
raportointia, johon kuluva aika haittaa virastojen perustehtävien
hoitamista.
Voimavarat
Perustelujen mukaan aluehallinnon uudistaminen aiheuttaa välillisesti
henkilöstön määrän
vähenemistä aluehallinnossa, sillä se
on yksi vuoden 2009 kehyspäätöksen sisältämistä valtionhallinnon
tuottavuutta lisäävistä toimenpiteistä. Uusille
virastoille siirtyy uudistuksessa mukana olevilta virastoilta ensimmäiseltä tuottavuusohjelmakaudelta
436 henkilötyövuoden vähennystavoite
vuosina 2010 ja 2011. Aluehallinnon uudistamishankkeelle on samoille
vuosille kohdennettu 60 henkilötyövuoden tuottavuustavoite. Näiden
lisäksi tavoitteena on henkilöstötarpeen aleneminen
yhteensä 640 henkilötyövuodella vuosina 2012—2015
aluehallintovirastoissa ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa. Kun
uudistuksessa mukana olevien viranomaisten henkilöstömäärä on
noin 5 900 henkilötyövuotta, merkitsevät
yhteensä 1 136 henkilötyövuoden
tuottavuustavoitteet uusien virastojen käynnistymisen jälkeisten
viiden vuoden aikana lähes 20 prosentin henkilötyövuosivähennystä virastojen
nykyhenkilöstön määrään
verrattuna. Aluehallinnosta siirretään lisäksi Sosiaali-
ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle sosiaalihuollon valtakunnallisiin
valvontatehtäviin 11:tä henkilötyövuotta
vastaava määrä ensi vuoden alusta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää voimavarojen
vähennyksiä erityisen huolestuttavina valvonnan
ja ohjauksen toimivuuden ja uskottavuuden kannalta. Valiokunta kantoi
asiasta huolta myös lupa- ja valvontavirastoa perustettaessa ja
edellytti mietinnössään, että aluehallinnon voimavarojen
riittävyys sosiaalihuollon valvonnassa taataan (StVM
14/2008 vp).
Sosiaali-, terveydenhuollon ja ympäristöterveydenhuollon
valvonta- ja lupatehtävien hoito edellyttää erityiskoulutettua
henkilökuntaa ja hyvää sosiaali- ja terveydenhuollon
sisällön ja lainsäädännön
erityisosaamista. Yleishallinnosta ja muilta tehtäväalueilta
mahdollisesti vapautuvien henkilöiden käyttö sosiaali-
ja terveydenhuollon tehtävissä on sen vuoksi mahdollista vain
hyvin rajoitetusti. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lääninhallituksissa
on jo nykyisin jouduttu priorisoimaan kiireellisiä tehtäviä siten,
ettei ennalta ehkäisevään ja suunnitelmalliseen
valvontatyöhön ole ollut käytännössä riittäviä voimavaroja.
Myös kantelujen käsittelyajat ovat muodostuneet
usein kansalaisten kannalta kohtuuttoman pitkiksi. Valiokunta korostaa,
että aluehallintovirastojen mahdollisuudet hoitaa sosiaali-
ja terveydenhuoltoon liittyvät lakisääteiset
tehtävät tulee turvata.