Perustelut
Yleistä
Ehdotetulla palvelulailla pannaan täytäntöön Euroopan
parlamentin ja neuvoston niin kutsuttu palveludirektiivi, jota sovelletaan
vastikkeellisiin palveluihin. Direktiivin ja ehdotetun lain tarkoituksena
on edistää palvelujen tarjoamisen vapautta Euroopan
talousalueella. Ehdotetun sääntelyn perusteella
kuluttajat voivat saada nykyistä enemmän tietoa
palvelujen tarjoajista ja suomalaiset yritykset voivat entistä helpommin tarjota
palveluja muissa Euroopan talousalueen maissa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
puoltaa oman toimialansa osalta lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Ehdotettu laki palvelujen tarjoamisesta on yleislaki, jonka
säännöksiä ei 3 §:n
mukaan sovelleta siltä osin kuin asiasta on säädetty
muussa laissa. Erityislaeissa voi siten olla yleislaista poikkeavia
säännöksiä, jotka tulevat ensisijaisina
sovellettaviksi palvelulain säännösten
asemesta. Kuten perusteluissa todetaan, on muussa lainsäädännössä kuitenkin
otettava huomioon muun muassa Euroopan yhteisön säännöksistä johtuvat
velvoitteet.
Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon
lupa- ja valvontaviranomaisten voimavaroissa on otettava huomioon
palveludirektiivin ja palvelujen tarjoamisesta annettavan lain edellyttämät
tehtävät. Tämä on tärkeää erityisesti
sen vuoksi, että ehdotettu palvelulaki sisältää mahdollisuuden
luvanvaraisten palvelujen tarjoamiseen tilapäisesti tilanteessa,
jossa toimivaltainen viranomainen ei käsittele lupahakemusta arvioimassaan
käsittelyajassa tai asettamassaan lisäajassa.
Soveltamisala
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista merkittävä osa
on rajattu direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle. Ehdotettu terveyspalveluja
ja apteekkipalveluja koskeva rajaus on valiokunnan käsityksen
mukaan kansallinen terveydenhuollon lainsäädäntö huomioon
ottaen kattava. Lakia ei sovelleta säännellyissä terveydenhuollon ammateissa
toimivien henkilöiden tai yksityisten terveydenhuollon
toimintayksiköiden potilaille tarjoamiin palveluihin. Myöskään
valtion ja kuntien järjestämiin terveydenhuollon
palveluihin ei ehdotettua palvelulakia sovelleta. Sen sijaan esimerkiksi
vaihtoehtohoidot, joiden tarjoamisesta ei ole säädetty
terveydenhuollon ammattihenkilölaissa, kuuluvat lain soveltamisalaan.
Lakiehdotuksen 2 §:n 5 kohdassa on valiokunnan käsityksen
mukaan aiheellista selvyyden vuoksi mainita myös kuntayhtymän
järjestämät palvelut yhdenmukaisesti
9 kohdan kanssa.
Sosiaalipalveluista lain soveltamisalan ulkopuolelle ehdotetaan
jätettävän lasten ja nuorten huollon,
lasten päivähoidon, vammaisten, kehitysvammaisten,
vanhusten ja päihdehuollon ja muut vastaavat sosiaalihuollon
palvelut sekä sosiaalinen asuminen silloin kun palvelun
järjestäjänä on kunta, kuntayhtymä tai
valtio. Lain soveltamisalaan kuuluvat yksityisten sosiaalipalvelujen
valvonnasta annetussa laissa tarkoitetut sosiaalipalvelut, esimerkiksi
yritysten ja yhteisöjen tuottamat lasten päivähoitopalvelut
ja vanhusten palvelut. Valiokunnan käsityksen mukaan palvelulakia
on jo asiakkaiden tiedonsaantimahdollisuuksien vuoksi aiheellista
soveltaa yksityisiin sosiaalihuollon palveluihin siltä osin kuin
esimerkiksi yksityisen sosiaalihuollon valvonnasta annetussa laissa
ei ole toisin säädetty.
Esityksen perusteluissa on viitattu kunnan mahdollisuuteen järjestää palveluja
myös ostopalveluina ja palveluseteleiden avulla. Sosiaali- ja
terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain mukaan kunta
hyväksyy palvelujen tuottajat, joiden palvelujen maksamiseen
asiakas voi käyttää palveluseteliä.
Palvelulain perustelujen mukaan lain soveltamisalaan kuuluvat sellaiset yksityisten
sosiaalipalvelujen valvonnasta annetussa laissa tarkoitetut yksityiset
palvelujen tuottajat, jotka eivät ole kunnan, kuntayhtymän tai
valtion järjestämän sosiaalihuollon palvelutoiminnan
piirissä. Perusteluja on mahdollista tulkita niin, että palvelulain
soveltamisalaan kuuluvat vain sellaiset yksityisen sosiaalihuollon
toimijat, jotka tarjoavat palveluja yksinomaan palvelun kokonaan
itse maksaville asiakkaille. Valiokunta katsoo, että palvelujen
tarjoajaan on syytä soveltaa palvelulakia riippumatta siitä,
onko tämä merkitty kunnan hyväksymien palvelujen
tuottajien luetteloon tai käyttääkö osa asiakkaista
palvelun maksamiseen palveluseteliä. Palvelujen tarjoajan
kannalta palvelulain soveltaminen merkitsee lähinnä laissa
säädettyjen tiedonantovelvollisuuksien noudattamista.
Palveludirektiivillä ja palvelulailla ei ole tarkoitus
puuttua hyväksyttyihin kansallisiin monopoleihin. Valiokunta
toteaa, että direktiivi ja ehdotettu palvelulaki eivät
koske alkoholiyhtiön yksinoikeudeksi säädettyä alkoholijuomien
vähittäismyyntiä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkiksi alkoholilainsäädännön
ja yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta annetun lain lupa-
ja ilmoitusmenettelyjen muutostarpeita palveludirektiivin täytäntöönpanon
vuoksi selvitetään parhaillaan. Valiokunta korostaa,
että sääntelyn muutostarvetta arvioitaessa
on otettava erityisesti huomioon kansanterveyden ja palvelujen käyttäjien
suojelu.
Palvelulaissa ei erikseen mainita vastikkeettomien yleishyödyllisten
palvelujen jättämisestä lain soveltamisalan
ulkopuolelle. Valiokunta toistaa aiemmin eri yhteyksissä esittämänsä näkemyksen
siitä, että yleishyödyllisten palvelujen
käsite tulee määritellä kansallisesti
ja pitää asian valmistelua tärkeänä ja
kiireellisenä.
Muuta
Palvelulain 17 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi vakavan
vahingon mahdollisuutta koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta Kuluttajavirastolle.
Valiokunta toteaa, että tällaiset tilanteet voivat edellyttää salassa
pidettäviksi säädettyjen tietojen siirtämistä toimivaltaisen
viranomaisen ja Kuluttajaviraston välillä. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta katsoo, että palvelulaissa on syytä säätää tästä mahdollisuudesta.