Perustelut
Esityksen tavoitteet
Hallituksen esityksen lähtökohtana on perusteluiden
mukaan luoda mahdollisuuksia aikuisille osaamisensa päivittämiseen
ja kohottamiseen työuransa aikana. Sosiaaliturvan uudistamista valmistelevan
SATA-komitean tammikuussa 2009 tekemien keskeisten linjausten mukaan työelämän
muutoksiin vastaamiseksi työvoiman ammattitaitoa on pidettävä yllä sekä tarvittaessa
varauduttava
sen muokkaamiseen uusiin tehtäviin. Yhteiskunnan muutoksessa
sosiaaliturvan tehtävänä on muun muassa
osaamisen parantamiseen tähtäävän
toiminnan tukeminen. Tavoitteen toteuttamiseksi komitea on linjannut
muun muassa, että työttömyyden perusteella
myönnetyn tuen ehdot ovat riippumattomia siitä,
onko kysymys omaehtoisesta opetushallinnon rahoittamasta koulutuksesta
vai työhallinnon rahoittamasta työvoimapoliittisesta
aikuiskoulutuksesta.
Työ- ja elinkeinoministeriössä valmisteltu
käsiteltävä oleva hallituksen esitys
ja sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltu
hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE
179/2009 vp) muodostavat yhden kokonaisuuden.
Valiokunta toteaa, että näihin kahteen hallituksen
esitykseen sisältyvät ehdotukset olisi voinut
antaa eduskunnalle yhtenä esityksenä, jolloin
uudistuksen kokonaisuus hahmottuisi selkeämmin.
Valiokunta pitää hallituksen esitysten ehdotuksia
aktiivista työvoimapolitiikkaa ja elinikäisen
oppimisen tavoitetta käytännössä vahvistavina.
Valiokunta pitää ensiarvoisena, että aktiivisilla
toimenpiteillä pyritään turvaamaan se, että uudet
työttömät eivät syrjäydy
tämän suhdannetaantuman aikana. Esityksissä pyritään
lisäämään työttömän
työnhakijan kouluttautumismahdollisuuksia kehittämällä opiskelun
aikaisia etuuksia ja yksinkertaistamalla tukijärjestelmiä. Toimeentulojärjestelmän
uudistamisen tavoitteena on poistaa ero työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen ja työnhakijan itsensä valitseman
ja työ- ja elinkeinotoimiston hyväksymän
koulutuspäivärahalla tuetun opiskelun väliltä.
Koulutustuki ja koulutuspäiväraha poistuivat kokonaan,
ja kaiken koulutuksen ajalta maksetaan korotettua työttömyysetuutta.
Aikuiskoulutuksen etuuksien uudistamisperiaatteet pohjautuvat opetusministeriön
asettaman ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistusta
valmistelleen AKKU-johtoryhmän työhön.
Valiokunta pitää ehdotuksia tukijärjestelmän uudistamisesta
kannatettavina, koska ne asettavat erilaiset opiskelumuodot samanarvoiseen asemaan
ja selkeyttävät työttömän
koulutuksen aikaista turvaa. Opiskelun aikaisia etuuksia koskevat
säännökset siirretään
työttömyysturvalakiin. Valiokunta ottaakin niihin
tarkemmin kantaa hallituksen esityksen HE 179/2009 vp käsittelyn
yhteydessä.
Omaehtoisen koulutuksen sisältö
Uudistuksen myötä työvoimapoliittinen
aikuiskoulutus ja työttömyysetuudella tuettu työnhakijan
omaehtoinen opiskelu tulevat olemaan nykyistä selvemmin
vaihtoehtoisia tapoja parantaa ammattitaitoa. Työnhakijalla
ei olisi subjektiivista oikeutta opiskella omaehtoisesti työttömyysetuudella.
Samalla tavoin kuin muissakin palveluissa, joissa käytetään
työttömyysetuutta toimeentulon turvaamiseen, myös
työnhakijan omaehtoisessa opiskelussa etuuden käyttäminen on
riippuvainen työ- ja elinkeinotoimiston tekemästä palvelutarvearviosta.
Omaehtoisen opiskelun ajalta työttömällä on oikeus
tukeen, jos opiskelusta on sovittu osana työnhakijan työnhakusuunnitelmaa.
Koulutus voidaan hyväksyä suunnitelmaan, jos työ-
ja elinkeinotoimisto arvioi opiskelun parantavan ammatillista osaamista
ja nopeuttavan pääsyä työmarkkinoille.
Arvioinnin tekemisessä eri osapuolten yhteistyö on
tärkeää paitsi opintojen mahdollisimman hyvän
soveltuvuuden arvioimiseksi myös sen vuoksi, että opintoihin
haluavat tulisivat tasapuolisesti kohdelluiksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työvoimaviranomaisten tarvittaessa moniammatillinen
arvio opintojen soveltuvuudesta osaamisen parantamiseen tehtäisiin
kiinteässä yhteistyössä TE-toimistoissa
koulutuksesta vastuussa olevien ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen kanssa. Koulutuksen tarpeen ja soveltuvuuden arviointi vaatii
työvoimapolitiikan ja opintosisältöjen asiantuntemusta.
Lisäksi yksilökohtaisten tarpeiden ja edellytysten
huomioon ottaminen on olennaista opiskelumotivaation vahvistamiseksi.
Omaehtoiseen koulutukseen voidaan sisällyttää nykyistä monipuolisemmin
erilaista koulutusta, jonka kuitenkin on oltava päätoimista. Omaehtoisena
koulutuksena voidaan tukea myös korkeakoulututkintoon johtavia
opintoja, jos tarkoitus on kesken jääneiden opintojen
loppuun saattaminen. Opintojen keskeytymisestä tulee kuitenkin
olla kulunut vähintään vuosi. Korkeakouluopintoja
voidaan tukea muutoinkin, jos siihen on erityinen, lähinnä työllistymismahdollisuuksiin
liittyvä syy.
Työttömien työnhakijoiden koulutuksen
ja opiskelun taloudellisen tukemisen tavoitteena on parantaa aikuisten
ammattitaitoa ja mahdollisuutta saada työtä tai
säilyttää työpaikka samoin kuin
turvata ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta. Koska työnhakijan
mahdollisuus suorittaa omaehtoisia opintoja työttömyysetuudella olisi
vaihtoehto työvoimapoliittiselle aikuiskoulutukselle, edellä mainitut
koulutukselliset ja työvoimapoliittiset lähtökohdat
ja tavoitteet koskisivat myös työnhakijan työnhakusuunnitelmassa
sovittuja omaehtoisia opintoja. Työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisten
omaehtoisten opintojen osalta painopiste olisi esityksen perustelujen
mukaan lyhytkestoisissa ja nopeaa työmarkkinoille sijoittumista
edistävissä opinnoissa. Valiokunta hyväksyy
esityksen lähtökohdan, mutta huomauttaa kuitenkin,
että nykyisen taantuman oloissa koulutuksen jälkeenkin
työllistyminen nopeasti on erittäin haasteellista
ja antaa tilaisuuden suosia myös pidempikestoista koulutusta.
Omaehtoiseen koulutukseen pääsy
Valiokunta pitää merkittävänä parannuksena
sitä, ettei omaehtoiseen koulutukseen pääsyyn enää edellytetä 10
vuoden työhistoriaa. Koulutukseen pääsyyn
ei myöskään jatkossa edellytetä 65
päivän työttömyyttä,
vaan koulutus on mahdollista aloittaa heti työttömyyden
alettua. Opiskeluun pääsy ei edellytä myöskään
työssäoloehdon täyttymistä,
vaan työmarkkinatukea saava voi aloittaa omaehtoisen koulutuksen
ja saada siltä ajalta työmarkkinatukeen korotusosaa.
Omaehtoisen koulutuksen aikaisia etuuksia korotetaan huomattavasti.
Koulutuksen ajalta voi saada uudistuksen jälkeen korotettua
ansio-osaa tai korotusosaa taikka muutosturvan ansio-osaa tai muutosturvalisää.
Lisäksi koulutusajalta aletaan maksaa ylläpitokorvausta.
Opiskelua voitaisiin tukea enintään 24 kuukauden
ajan opintokokonaisuutta kohti.
Omaehtoiseen koulutukseen pääsyn alaikärajaksi
ehdotetaan 25:tä vuotta. Kun työhistoriavaatimus
kokonaan poistuu, käytännössä ehdotettu
25 vuoden ikäraja laskee omaehtoisen opiskelun alinta ikärajaa
nykyisestä. Ikärajan asettamisen perusteena on
esityksessä tuotu esille se, että sääntelyn
tarkoituksena ei ole korvata opintotukijärjestelmää tai
muita vastaavia opintojen aikaisia tukimuotoja, minkä vuoksi
alle 25-vuotiaiden henkilöiden omaehtoisten opintojen ensisijaisina
tukimuotoina säilyisivät jatkossakin opintotukilaissa
säädetyt tuet. Ikärajan tarkoituksena
on ehkäistä tilannetta, jossa suuri osa peruskoulun
tai lukion päättäneistä rekisteröityisi
työnhakijoiksi ja pyrkisi saamaan myöhempien
opiskelujensa ajalta työttömyysetuutta, joka on
opintotukea korkeampaa.
Ikärajan asettamisella ei muutoin ole vaikutusta alle
25-vuotiaiden nuorten työttömyysturvaan. Siten
alle 25-vuotias voi esimerkiksi edelleen tulla valituksi työvoimapoliittiseen
aikuiskoulutukseen, jonka ajalta hänelle maksetaan työttömyysetuutta.
Valiokunta hyväksyy ikärajan asettamisen edellä esitetyn
lisäksi sen vuoksi, että ammatillisen osaamisen
päivittämiseen ja uudelleen kouluttautumiseen
on nuoria enemmän tarvetta vanhemmilla ikäluokilla.
Työvoimahallinnon resurssit
Hallituksen esitys sisältää sekä työ-
ja elinkeinotoimistojen työtä lisääviä että työtä vähentäviä ehdotuksia.
Kokonaisuutena työmäärän ei
esityksessä arvioida lisääntyvän.
Etuuksiin liittyvien hallinnollisten tehtävien
vähentymisen arvioidaan vapauttavan henkilöstöresursseja
varsinaiseen asiakaspalvelutyöhön, muun muassa työnhakijoiden
koulutustarpeiden arviointiin. Työ- ja elinkeinotoimistojen
tehtävänä olisi arvioida, täyttyvätkö työttömyysetuudella
tuetun omaehtoisen opiskelun edellytykset. Valiokunta huomauttaa,
että asiakkaan koulutustarpeiden, -mahdollisuuksien ja
-vaihtoehtojen selvittely on aikaa vievää ja vaatii
työ- ja elinkeinotoimistoissa resurssien osoittamista tähän
työhön.
Omaehtoisen opiskelun edellytysten täyttyessä opiskelusta
sovitaan työnhakusuunnitelmassa. Valiokunta korostaa, että työnhakusuunnitelman
tekemiseen tulee varata aikaa ja suunnitelman teko ei saa olla näennäistä ilman
tarkoitustakaan sen noudattamisesta. Työnhakusuunnitelman
laadinnan tulee olla aidosti yksilöllistä. Lisäksi
valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että työnhakusuunnitelmaa on voitava joustavasti
pikaisestikin muuttaa, jos sopivaa koulutusta olisi tarjolla.
Työ- ja elinkeinotoimistot antavat työttömyysetuuden
maksajalle työvoimapoliittisen lausunnon hakijan oikeudesta
työttömyysetuuteen omaehtoisen opiskelun ajalta
ja seuraavat työnhakijan opintojen etenemistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että opintojen etenemistä seurattaisiin sellaisella
tavalla ja tiheydellä, etteivät mahdolliset opintojen
hidastumiset tai keskeytymiset johtaisi taannehtivasti pitkältä ajalta
tuen takaisinperintään.
Valiokunta pitää uudistuksen toteuttamista haasteellisena
työ- ja elinkeinotoimistoille. Lomautettujen ja irtisanottavien
määrän kasvaessa toimistoissa tulisi
pystyä palvelemaan entistä suurempaa asiakaskuntaa
entistä yksilöllisemmin. Vaikka uudistuksen suomia
kouluttautumismahdollisuuksia käyttävät
todennäköisimmin lyhyen työttömyyden
omaavat, aktiiviset ja elämänhallinnaltaan kunnossa
olevat asiakkaat, tulisi TE-toimistoissa pystyä edelleen
pitkäaikaistyöttömien ja heikoimmassa
työmarkkina-asemassa olevien aktivointiin. Valiokunnan
näkemyksen mukaan TE-toimistojen resursseja tulisi vahvistaa
työn lisääntymistä vastaavsti.
Omaehtoisen opiskelun lisääntyminen ei nykyisessä suhdannetilanteessa
vähennä työvoimapoliittisen koulutuksen
tarvetta. Sisällöltään laadukasta
koulutusta pitäisi pystyä tarjoamaan eri osissa
maata kysyntää vastaavasti. Valiokunta pitää kohtuuttomana
tilannetta, että monilla alueilla työvoimapoliittiseen
koulutukseen pääsy on suhteellisesti vaikeampaa
kuin korkeakouluopintoihin pääsy. Valiokunta pitää tärkeänä, että työvoimapoliittisen
koulutuksen järjestämiseen pystytään
varaamaan lisäresursseja. Taantuman aikana vaille työtä jääville
on tärkeää tarjota mahdollisuus osaamisen
päivittämiseen tai uudelleen koulutukseen. Osaamiseen
panostaminen vahvistaa samalla talouden nousun mahdollisuuksia.
Muuta
Ehdotuksen mukaan työttömyyspäivärahaan
oikeutetuille maksetaan jatkossa työelämävalmennuksen
ajalta työttömyysetuutta eikä työllistämistukea
kuten nykyisin. Muutos on perusteltu, koska se asettaa päivärahaan
oikeutettujen näkökulmasta eri aktivointimuodot
etuuksien suhteen samaan asemaan. Tämä on omiaan
kannustamaan päivärahaa saavia työnhakijoita
osallistumaan työelämävalmennukseen,
koska sen aikana maksetaan työttömyysaikaa korkeampaa etuutta.
Ehdotetut muutokset ylläpitokustannusten korvaamiseen
selkiyttävät ylläpitokorvauksen maksamiseen
liittyviä säännöksiä.
Ylläpitokorvauksen tason nosto 9 euroon vuorokaudessa perustuu
hallitusohjelmaan ja nostaa aktiivitoimenpiteisiin osallistuvien
tuloja.