Perustelut
         
         Valiokunta on aiemmin antanut direktiivistä lausunnon
            (StVL7/2009 vp), jossa valiokunta puolsi direktiivin hyväksymistä tarkennettuna
            siten, että yhdenvertainen oikeus sosiaaliturvaan rajataan
            koskemaan vain yhdistelmäluvan haltijoita eikä uloteta
            henkilöihin, joiden oleskelun peruste on jokin muu kuin
            työnteko. Laaja soveltamisala on kuitenkin saanut jo taakseen
            määräenemmistön. Direktiivin
            kansallisia vaikutuksia näyttäisi olevan vaikea
            enää supistaa. 
         
         
         Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmän
            vuoksi direktiivillä olisi merkittäviä vaikutuksia
            sekä Kansaneläkelaitoksen myöntämien
            sosiaaliturvaetuuksien toimeenpanoon että kunnallisten
            terveyspalvelujen järjestämiseen.
         
         
         Yhdenvertainen kohtelu
         
         Direktiivin yhdenvertainen kohtelu koskisi kolmansien maiden
            kansalaisia, joiden maahantulo perustuu työntekoon, sekä henkilöitä,
            joille on myönnetty oleskelulupa jotakin muuta tarkoitusta
            varten, mutta joilla on oikeus työskennellä. Tällaisia
            henkilöitä olisivat esimerkiksi opiskelijat. 
            Komission ehdotus kuitenkin sallii sosiaaliturvan osalta yhdenvertaisen
            kohtelun rajoittamisen niihin, jotka ovat työssä.
            Puheenjohtajavaltio Espanja on valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            ehdottanut rajauksen poistamista, mutta Suomelle ehdon säilyminen
            on tärkeää. Direktiivin lupamenettelyn
            ulkopuolelle on kokonaan rajattu eräitä henkilöryhmiä,
            kuten kausityöntekijät. Lupamenettely ei koske
            myöskään alle 6 kuukauden työskentelyä,
            mutta yhdenvertaiset oikeudet sen sijaan koskevat myös
            alle 6 kuukautta työskenteleviä.
         
         
         Yhdenvertaisella kohtelulla ymmärretään
            yhtäläisiä oikeuksia maan omien kansalaisten kanssa,
            ja syrjintänä pidetään sekä suoraa
            että välillistä syrjintää.
            Välillisenä syrjintänä pidetään
            kaikkia sääntöjä, joita maahantulijan
            on vaikeampi täyttää kuin maan
            oman kansalaisen. Yhdenvertaisen kohtelun perusteella oikeudet kuuluvat
            myös työntekijän mukana seuraaville perheenjäsenille,
            jotta työntekijään ei kohdistuisi välillistä syrjintää.
         
         
         Asumisperusteinen sosiaaliturva
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta totesi aiemmassa lausunnossaan,
            että komission ehdotuksen hyväksyminen merkitsee
            perustavanlaatuisia muutoksia asumisperusteiseen sosiaaliturvajärjestelmäämme.
         
         
         Työskentelyyn  perustuvan sosiaaliturvan alueella
            direktiivin voimaantulo ei tuota Suomelle ongelmia. Vaikka maahantulo
            olisi lyhytaikaista, työntekijänä kolmannen
            maan kansalaiselle karttuu eläkettä kaikesta palkasta
            ja hän on vakuutettu työtapaturman ja työttömyyden
            varalta heti työsuhteen alusta. Lisäksi hän
            on sairausvakuutettu, jos työsopimus on tehty vähintään 4
            kuukaudeksi.
         
         
         Asumisperusteisiin etuuksiin, kuten lapsilisään, äitiysavustukseen
            ja kansaneläkkeeseen, on nykyisin oikeus Suomessa vakinaisesti
            asuvalla, jolla on Suomessa varsinainen asunto ja koti ja joka jatkuvasti
            oleskelee täällä. Suomeen muuttava pääsee
            asumisperusteisten sosiaaliturvaetuuksien piiriin kansalaisuudesta
            riippumatta maahantulosta alkaen, jos henkilön tarkoitus on
            muuttaa vakinaisesti Suomeen. Vaatimus vakinaisesta muuttotarkoituksesta
            koskee siis kaikkia Suomeen muuttavia, niin Suomen kansalaisia,
            Suomessa aiemmin asuneita kuin muita ulkomaalaisia. Asumisen vakinaisuutta
            osoittavina seikkoina pidetään muun muassa perhesiteitä,
            vähintään kahden vuoden työsuhdetta, muita
            siteitä Suomeen ja pakolaisuutta. Lisäksi kolmannen
            maan kansalaisilta vaaditaan vähintään
            yhden vuoden oleskeluun oikeuttava oleskelulupa.
         
         
         Arvio maassa vakinaisesti asumisesta tehdään
            aina katsomalla henkilön olosuhteita kokonaisuutena, ja
            Kansaneläkelaitos päättää sosiaaliturvalainsäädännön
            soveltamisen henkilöön. Jos vakinaisen asumisen
            kriteerit täyttyvät, sosiaaliturvan soveltaminen
            alkaa heti maahantulosta.
         
         
         Jos direktiivin hyväksyminen johtaa siihen, että kolmannen
            maan kansalainen pääsee Kelan hoitamien asumisperusteisten
            etuuksien piiriin, vaikka hän ei työskentelisi
            eikä asuisi vakinaisesti Suomessa, olisivat nämä henkilöt
            paremmassa asemassa kuin EU:n sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen
            piiriin kuuluvat työntekijät. EU-asetuksen piiriin
            kuuluvilta niiltä henkilöiltä, jotka
            eivät asu vakinaisesti maassa, edellytetään
            vähintään neljän kuukauden työsuhdetta Suomessa.
            Kansallinen lainsäädäntö tulisi
            tällöin arvioida uudelleen EU-asetuksen piiriin kuuluvienkin
            osalta. Muutoksen taloudellisia vaikutuksia on vaikea arvioida.
         
         
         Kunnalliset terveyspalvelut
         
         Suomessa vakinaisesti asuva saa kotikuntalain mukaisen kotikunnan
            ja kunnan asukkaana kaikki lakisääteiset peruspalvelut.
            Direktiivissä tarkoitetut henkilöt ja heidän
            mukanaan tulevat perheenjäsenet olisivat oikeutettuja kunnallisiin terveyspalveluihin,
            vaikka henkilöt eivät muuttaisi vakinaisesti Suomeen
            eikä heillä olisi kotikuntaa Suomessa.
         
         
         Kirjelmän mukaan kansallista lainsäädäntöä olisi
            täydennettävä siten, että kunnalla
            olisi velvollisuus antaa palvelut kunnallisverovaroin subventoiduin
            asiakasmaksuin myös henkilöille, joiden maassa
            oleskelu ei ole vakinaista. Kirjelmässä on todettu,
            ettei sosiaaliturvan kustannusvaikutuksia voida luotettavasti laskea,
            mutta esitetään arvio, että direktiivi
            aiheuttaisi vuositasolla noin 4 miljoonan euron lisäyksen
            sosiaaliturvan kustannuksiin. Sen sijaan kirjelmässä ei ole
            arvioitu, mikä osuus kustannuksista aiheutuisi kunnallisista
            terveyspalveluista.
         
         
         Valiokunta katsoo, että mikäli direktiivi
            tulee edellyttämään vailla kotikuntaa
            oleville kunnallisten terveyspalvelujen saantia maahantulosta lähtien,
            kansalliseen lainsäädäntöön
            on luotava järjestelmä, jolla kunnille korvataan
            näiden henkilöiden terveydenhoidon kustannukset
            valtion varoista.
         
         
         Valiokunnan kanta
         
         Valiokunta yhtyy siihen valtioneuvoston näkemykseen,
            että sosiaaliturva-artikla olisi hyväksyttävissä,
            jos se rajautuu työskentelyn perusteella oleskeluluvan
            saaneisiin ja heidän mukanaan seuraaviin perheenjäseniin.
            Tämä tukisi direktiivin tarkoitusta edistää työperäistä maahanmuuttoa
            ja työntekijöiden yhdenvertaista oikeutta sosiaaliturvaan.
            Sen sijaan vakinaista Suomessa asumista tulisi olla mahdollista
            edellyttää silloin, kun oleskelulupa on myönnetty
            muulla perusteella.
         
         
         Valiokunta suhtautuu erittäin varauksellisesti direktiiviin,
            mikäli sen tulkinta johtaa tarpeeseen arvioida uudelleen
            Suomen lainsäädännössä sosiaaliturvaetuuksien
            asumisperusteisuutta vastoin kansallisia tavoitteita.