Yleisperustelut
Yleistä
Valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen
tavoitteena on turvata potilaan ajantasaisten tutkimus-, lääkitys-
ja hoitotietojen saatavuus kaikissa hoitotilanteissa riippumatta
esimerkiksi siitä, missä aikaisempi hoito on annettu.
Lainsäädännön tavoitteena on
myös parantaa terveydenhuollon tuottavuutta vähentämällä päällekkäisiä tutkimuksia
ja lääkityksiä sekä tehostamalla asiakirjahallintoa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettua
lakia (asiakastietolaki) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annettua
lakia (lääkemääräyslaki)
ehdotetaan muutettavaksi tietosuojan ja tietoturvallisuuden edistämiseksi
ja tietojärjestelmien käytettävyyden parantamiseksi.
Nyt ehdotetuilla muutoksilla edistetään hoidon
jatkuvuutta ja potilasturvallisuutta. Valtakunnallisiin
tietojärjestelmäpalveluihin lisätään
keskitetty palvelu, johon terveydenhuollon palvelujen antajat ja
itsenäiset ammatinharjoittajat voivat tallentaa potilasasiakirjamerkintöjä ja
sähköisiä lääkemääräyksiä myös
esimerkiksi mobiililaitteiden avulla.
Siirtymäkauden jälkeen kaikki lääkemääräykset
tulee laatia sähköisesti. Kirjallinen ja puhelinresepti
säilyvät käytössä siihen
saakka, kunnes selain- ja mobiilireseptien laatiminen tulee mahdolliseksi
ja poikkeustilanteissa myöhemminkin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
katsoo, että ehdotetut muutokset edistävät
potilasturvallisuutta ja helpottavat terveydenhuollon ammattihenkilöiden
työtä. Valiokunta ehdottaa siirtymäaikoihin
järjestelmien muutosten toteuttamisen edellyttämiä pidennyksiä.
Sähköinen lääkemääräys
Terveydenhuollon valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista
(Kanta-palvelut) ja sähköisistä lääkemääräyksistä säädettiin
jo vuonna 2007 voimaan tulleilla laeilla. Tarvittavaksi siirtymäajaksi
arvioitiin tuolloin neljä vuotta lain voimaantulosta. Määräaikoja
pidennettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 voimaan tulleilla laeilla.
Julkisen terveydenhuollon velvoite laatia lääkemääräykset
sähköisesti tuli voimaan huhtikuussa 2013 ja yksityisen
terveydenhuollon velvoite säädettiin tulemaan
voimaan huhtikuussa 2014.
Kaikilla apteekeilla on ollut velvollisuus toimittaa lääkkeitä sähköisten
lääkemääräysten perusteella
jo lähes kahden vuoden ajan, ja kunnallinen terveydenhuolto
otti sähköiset lääkemääräykset
käyttöön vaiheittain viime vuoden kevääseen
mennessä. Yksityisen terveydenhuollon toimintayksiköille
käyttöönottovelvollisuus asetettiin tämän
vuoden huhtikuun alkuun mennessä. Muualla kuin yksityisen
terveydenhuollon toimintayksikön tiloissa toimiville itsenäisille
ammatinharjoittajille sähköisen lääkemääräyksen
käyttäminen on ollut vapaaehtoista. Sähköisen
lääkemääräyksen käytöstä on
saatu kokemuksia noin kolmen vuoden ajalta, ja saadun selvityksen
mukaan viime vuonna sähköisiä lääkemääräyksiä kirjoitettiin
15,5 miljoonaa kappaletta ja niihin liittyviä lääketoimituksia tehtiin
yli 22 miljoonaa.
Valiokunta pitää hoidon tehokkuuden ja potilasturvallisuuden
kannalta erittäin tärkeänä,
että potilasta hoitavalla ammattihenkilöllä on
Kanta-palvelujen kautta saatavilla mahdollisimman kattavat tiedot
potilaan aiemmasta hoidosta ja lääkityksistä.
Tietojen kattavuus on tärkeää esimerkiksi
potilaan kokonaislääkityksen arvioinnin ja lääkkeiden
haitallisten yhteisvaikutusten välttämisen kannalta.
Sähköisen lääkemääräyksen
käytön laajentaminen lisää potilasturvallisuutta
myös siten, että reseptikeskuksessa olevat ajantasaiset
lääketiedot ovat koska tahansa potilaan tarkistettavissa
käyttöliittymän kautta. Potilas voi lisäksi
edelleen saada vastaanotolla tai apteekissa asioidessaan kirjalliset
tiedot ja potilasohjeet.
Käyttöliittymän kautta potilas voi
omien tietojen katselun lisäksi antaa laissa tarkoitettuja suostumuksia
ja kieltoja sekä tehdä lääkemääräyksen
uudistamispyynnön. Myös alaikäisten henkilöiden
tietojen katsominen tulee mahdolliseksi heidän
huoltajilleen tai muille laillisille edustajilleen. On myös
tilanteita, joissa tietojen luovuttaminen käyttöliittymän
kautta esimerkiksi omaishoitajana toimivalle voi olla perusteltua,
mutta tähän liittyviä teknisiä ja oikeudellisia
kysymyksiä on vielä tarpeen selvittää.
Reseptikeskuksen tietojen kattavuutta vähentää jossain
määrin potilaan mahdollisuus olla antamatta lääkemääräyslain
13 §:ssä tarkoitettua suostumusta tai
kieltää yksittäisen lääkemääräyksen
tietojen luovuttaminen. Hoitava lääkäri ei
esityksen mukaan saa järjestelmästä tietoa
siitä, että potilas on tehnyt kieltoja. Lääkärille
voi syntyä väärä luottamus siihen,
että kaikki potilaalle aiemmin määrätyt
lääkkeet näkyvät järjestelmässä.
Tämä voi käytännössä johtaa
siihen, että potilaalle määrätään
lääkettä, jolla on vakavia yhteisvaikutuksia
aiemmin määrätyn lääkkeen
kanssa. Jatkossa on syytä selvittää,
voidaanko järjestelmää kehittää potilaan
yksityisyyden ja itsemääräämisoikeuden
turvaavalla tavalla esimerkiksi siten, että lääkäri
saa lääkettä määrätessään
ilmoituksen lääkkeen epäsopivuudesta
aiemmin määrätyn lääkkeen
kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lakiehdotuksen mukaan pkv- tai huumausainelääkettä määrätessään
lääkärillä on aina oikeus saada
tiedot potilaan aiemmista vastaavien lääkkeiden
lääkemääräyksistä ja
näiden lääkkeiden toimittamisesta.
Tietojärjestelmien toiminnan luotettavuus on tietojen
kattavuuden ohella keskeisen tärkeää potilasturvallisuuden
ja hoidon asianmukaisen toteutumisen kannalta. Vaikka sähköisen
lääkemääräyksen käyttöönotto
on sujunut yleisellä tasolla hyvin, on teknisten häiriöiden
ja muiden poikkeuksellisten tilanteiden varalta tarpeen edelleen
mahdollistaa puhelin- ja paperireseptien laatiminen myös
siirtymäkauden jälkeen. Potilaan kannalta on olennaista,
että hän saa tarvitsemansa lääkkeen
mahdollisimman sujuvasti. Myös näissä tilanteissa
on tärkeää, että tiedot lääkemääräyksistä viedään
apteekissa reseptikeskukseen sähköisesti.
Asian käsittelyn yhteydessä on tuotu esiin huoli
esimerkiksi eläkkeellä olevien lääkäreiden mahdollisuudesta
määrätä lääkkeitä,
jos sähköinen järjestelmä ei
ole käytettävissä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kaikille lääkäreille turvataan kohtuuhintainen
mahdollisuus sähköisen järjestelmän
käyttämiseen myös selain- ja mobiililaitteilla.
Valiokunta ehdottaa, että lakiehdotusten siirtymäaikoja
pidennetään ja että Kansaneläkelaitoksen
tulee toteuttaa tähän tarvittava käyttöliittymäpalvelu
vuoden 2017 alkuun mennessä, josta lähtien myös
yksittäisten ammatinharjoittajien on pääsääntöisesti
laadittava lääkemääräykset
sähköisesti.
Valiokunta katsoo, että yksityisen terveydenhuollon
toimintayksiköiden määräaika
sähköisen lääkemääräyksen
käyttämiseen on syytä siirtää vuoden
2015 alkuun. Lisäksi valiokunta ehdottaa, että yksittäiset
lääkärit ja pienet lääkäriasemat,
joiden vuotuinen reseptimäärä on alle 5 000
kappaletta, siirtyvät sähköisen lääkemääräyksen
käyttämiseen viimeistään vuoden
2017 alusta lukien.
Tietojärjestelmät
Kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille
ehdotetaan säädettäväksi vaatimukset,
joiden on täytyttävä ennen kuin järjestelmä otetaan
käyttöön. Säännösten
tavoitteena on varmistaa asiakas- ja potilastietojen asianmukainen käsittely
sekä tietosuoja ja tietoturvallisuus. Valtakunnallisiin
tietojärjestelmäpalveluihin liitettäville
järjestelmille asetetaan pidemmälle menevät
vaatimukset kuin vain paikallisesti käytettäville.
Valiokunta pitää tietojärjestelmien toimittajiin
kohdistuvien vaatimusten laajentamista esitetyllä tavalla
tarpeellisena, mutta ehdottaa luokkaan B kuuluvien paikallisten
tietojärjestelmien vaatimusten käyttöönoton
lykkäämistä vuodella, jotta toteutukseen
jää riittävästi aikaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioilla tulee olla tietojärjestelmien
käytön omavalvontasuunnitelma, joka voidaan tehdä osana kunnan
muita lakisääteisiä suunnitelmia. Lain täytäntöönpanossa
tulee arvioida omavalvontasuunnitelmien yksityiskohtaisuuden tarkoituksenmukaisuutta.
Valiokunta ehdottaa, että omavalvontasuunnitelmien
laatimisvelvollisuus tulee voimaan vuoden 2015 alusta.
Erityisesti tietojärjestelmien vaatimustenmukaisuuden
osoittamisen kustannuksia on vaikea ennalta täsmällisesti
arvioida. Tähän asti ulkoisen auditoinnin välittömät
kustannukset on rahoittanut sosiaali- ja terveysministeriö.
Vaatimustenmukaisuuden osoittamismenettelyssä kustannukset
jossain määrin kasvavat arvioinnin jatkuvuuden
vuoksi ja tulevat tietojärjestelmien valmistajien maksettaviksi.
Ehdotetut uudet velvoitteet aiheuttavat kustannuksia itsenäisinä ammatinharjoittajina
toimiville lääkäreille ja hammaslääkäreille,
jotka hankkivat tarvittavat laitteistot ja yhteydet sähköiseen
lääkemääräykseen liittymiseksi.
Kansaneläkelaitoksen käyttöliittymäpalvelun
kautta lääkemääräysten
laatiminen tietokoneella tai mobiililaitteella aiheuttaa kuitenkin
vain vähäiset kertaluonteiset kustannukset sekä lääkemääräyskohtaisen
kustannuksen (0,21 euroa vuonna 2014). Valiokunta pitää tärkeänä,
että käyttöliittymä saadaan
käyttöön mahdollisimman nopeasti. Valiokunta
ehdottaa kuitenkin käyttöliittymän kehittämisen
edellyttämän ajan vuoksi, että Kansaneläkelaitoksen
tulee toteuttaa palvelu vuoden 2017 alkuun mennessä.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki
19 k §.
Valiokunta ehdottaa pykälän ja lain 5 c luvun
otsikoiden täsmentämistä paremmin säännösten
sisältöä kuvaaviksi. Pykälän
1 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi
siten, että säännös koskee luokkaan
A kuuluvia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiä.
20 h §.
Valiokunta ehdottaa 1 momenttiin lisättäväksi
säännöksen siitä, että hallinto-oikeuden päätöksiin
voidaan hakea valittamalla muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus
myöntää valitusluvan. Lisäksi
ehdotetaan 2 momentin oikaisuvaatimuksen määräajan
täsmentämistä.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta ehdottaa 1 momentin muuttamista voimaantulosäännösten
määräaikojen yhdenmukaistamiseksi.
Luokkaan B kuuluvien tietojärjestelmien vaatimustenmukaisuuden
täyttämisen määräaikoja ehdotetaan
2 momentissa pidennettäväksi yhdellä vuodella
vuoden 2017 alkuun.
Valiokunta ehdottaa säännökseen lisättäväksi uuden
5 momentin, jossa säädetään
Kansaneläkelaitoksen tehtävänä olevan
selainpohjaisen käyttöliittymän toteuttamisen
määräajaksi niin ikään
vuoden 2017 alku.
Valiokunta ehdottaa 6 momentin 1 ja 2 kohdan omavalvontasuunnitelmien
määräaikojen pidentämistä puolella
vuodella.
2. laki
3 §.
Valiokunta ehdottaa huumausainelääkkeen määritelmän
täydentämistä huumausainelakiin tehdyn
muutoksen vuoksi.
28 §.
Valiokunta ehdottaa yksityisen terveydenhuollon toimintayksiköiden
velvollisuuden ottaa käyttöön sähköinen
lääkemääräys tulevan voimaan
1.1.2015. Yksittäisten lääkärien
ja pienten lääkäriasemien, joiden vuotuinen
lääkemääräysten määrä jää alle
viidentuhannen, mahdollisuus käyttää muita
kuin sähköisiä reseptejä säilyy
vuoden 2017 alkuun saakka. Potilaan oikeus saada sähköisen
lääkemääräyksen sijasta kirjallinen
tai muu resepti säilyisi vuoden 2017 alkuun saakka. Oikeus
ei kuitenkaan vuoden 2015 alusta lukien koske pkv- ja huumausainelääkemääräyksiä,
jotka on tehtävä sähköisesti.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta ehdottaa 3 momentin määräaikaa
tietojen merkitsemisestä potilaskertomukseen pidennettäväksi
kahdella vuodella.
Valiokunta ehdottaa 4 momentissa säädettäväksi,
että muutokset sähköisen lääkemääräyksen
korjaamiseen, mitätöintiin ja uudistamiseen toteutetaan
vuoden 2015 alkuun mennessä.
Apteekkien velvollisuus muun muassa paperireseptien kirjaamiseen
reseptikeskukseen ehdotetaan siirrettäväksi vuoden
2017 alkuun.
Valiokunta ehdottaa uutta 6 momenttia, jonka perusteella potilaan
kielto-oikeuden mahdollistavat tekniset toteutukset on tehtävä kansalaisen
käyttöliittymään vuoden 2015
alkuun mennessä. Palvelujen antajien tietojärjestelmien kautta
kielto on voitava toteuttaa vuoden 2017 alusta lukien.
Kansaneläkelaitoksen on ehdotetun uuden 7 momentin
mukaan toteutettava selainpohjainen käyttöliittymä vuoden
2017 alkuun mennessä.
Valiokunta ehdottaa 8 momentin määräajan yhdenmukaistamista
muiden ehdotettujen säännösten kanssa.