Perustelut
Puhemiesneuvoston ehdotuksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotusta
tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa ehdotuksen
hyväksymistä seuraavasti muutettuna.
Toimikausi
Valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi
johtosäännön 1 §:ssä säädettyä valtuutettujen
toimikauden pituutta. Kansaneläkelaitoksesta annetun lain
4 §:ssä säädetään
valtuutettujen valinnasta ja johtosäännön
hyväksymisestä. Mainitun pykälän
2 momentin mukaan valtuutetut asetetaan vaalikauden ensimmäisillä valtiopäivillä koko
vaalikaudeksi. Johtosääntöön
otettaisiin toimikauden alkamista ja päättymistä tarkentava
säännös, jonka mukaan valtuutetun toimikausi
alkaa, kun eduskunta on hänet tähän tehtävään
valinnut, ja päättyy, kun uudet valtuutetut on
valittu. Näin valtuutettujen valvontatehtävä jatkuisi
keskeytyksettä toimikauden vaihtuessa.
Valtuutetun palkkio
Puhemiesneuvoston ehdotuksessa esitetään voimassa
olevaan johtosääntöön perustuvan
palk-kion korottamista. Ehdotusta on perusteltu tarpeella tarkistaa
valtuutettujen palkkioiden maksuperusteet vastaamaan muiden eduskunnan
valitsemien toimielinten palkkioiden tasoa ja perusteita. Eduskunta
on pankkivaltuutettujen johtosäännön
käsittelyn yhteydessä pitänyt tarpeellisena
koordinoida eduskunnan valitsemien toimielinten palkkioperusteet
siten, että ne ovat oikeudenmukaisessa suhteessa
keskenään tehtävien laatuun ja laajuuteen
nähden. Valiokunta toteaa, että Kansaneläkelaitoksen
valtuutetuille on annettu uusia tehtäviä uudistettaessa
Kansaneläkelaitoksen hallintoa vuonna 2001. Näin
ollen perusteita palkkion korottamiseen puhemiesneuvoston ehdottamin
tavoin olisi sinänsä olemassa. Nykyisten palkkioiden
vertaaminen muiden eduskunnan valitsemien toimielinten palk-kioihin
puoltaisi myös korotusta, koska valtuutettujen palkkiot
ovat muita alemmalla tasolla. Valiokunta katsoo kuitenkin, että korotusta
ei ole tarpeen tässä vaiheessa tehdä vaan
palkkioiden perusteita voidaan tarkastella uudelleen Kansaneläkelaitoksen
uuden hallinnon vakiinnutettua asemansa. Valiokunta ehdottaa palk-kion
suuruutta koskevan säännöksen hyväksymistä voimassa
olevan johtosäännön mukaisena.
Valtuutetun eron perusteet
Voimassa olevan Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
johtosäännön 7 §:n mukaan valtuutetun katsotaan
eronneen, jos hänet kutsutaan valtioneuvoston jäseneksi
tai nimitetään Kansaneläkelaitoksen muun
toimielimen jäseneksi tai varajäseneksi taikka
jos hän on ottanut sellaisen toimen, joka muiden valtuutettujen
yksimielisen päätöksen mukaan on soveltumaton
hoidettavaksi valtuutetun toimen ohella. Uuteen johtosääntöön
ei ehdoteta otettavaksi nykyiseen johtosääntöön
sisältyviä säännöksiä valtuutetun
eron perusteista, koska eroa koskevat säännökset edellyttävät
luonteensa puolesta lain tasoista sääntelyä.
Puhemiesneuvoston ehdotuksen perusteluissa on katsottu, että on
edelleen tarpeellista säätää eräistä perusteista,
joiden johdosta valtuutetun toimi lakkaisi. Valtuutetuille kuuluu
vastuu koko Kansaneläkelaitoksen hallinnon ja toiminnan
valvonnasta. Tähän kuuluu muiden muassa hallituksen
jäsenten ja heidän palkkionsa määrääminen,
laitoksen tilinpäätöksen vahvistaminen
sekä päättäminen vastuuvapauden
myöntämisestä hallitukselle. Valtuutetun
tehtävän hoitaminen edellyttää suurta
luottamusta, jonka tulee säilyä koko toimikauden.
Valiokunta ehdottaa, että mainitun lakialoitteen pohjalta
säädettäisiin laki Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain 4 §:n muuttamisesta, jolla valtuutetun eron
perusteet lisättäisiin lainkohtaan, jossa on säännökset
valtuutettujen valitsemisesta ja heidän tehtävistään.
Valtuutetun eron perusteet ehdotetaan säilytettäväksi
sisällöltään samanlaisina kuin
ne ovat nyt voimassa olevassa johtosäännössä.
Eron perusteet vastaavat myös pankkivaltuutetun eron perusteita,
joista säädetään Suomen Pankista
annetun lain (214/1998) 10 §:ssä.
Voimaantulo
Valiokunta ehdottaa, että uusi johtosääntö ja
lakiehdotus tulisivat voimaan 1. päivänä elokuuta 2002.