Yleisperustelut
         
         Lakialoitteen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa
            selvityksen perusteella valiokunta pitää aloitetta
            tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakialoitteeseen
            sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin
            ja muutosehdotuksin. 
         
         
         Lapsettomuus on kipeä ongelma monille, ja heille adoptio
            on ainoa mahdollinen tapa saada lapsia. Suomalaisten adoptioon luovutettavien lasten
            määrä on erittäin pieni verrattuna
            ottolasta toivovien perheiden määrään.
            Valtaosa perheen ulkopuolisista adoptioista on siksi kansainvälisiä.
            Niitä on vuosittain noin 200. Valiokunta pitää tästä syystä perusteltuna,
            että adoptiolasta ulkomailta toivovien pyrkimystä tuetaan
            osallistumalla adoptiosta aiheutuviin kustannuksiin. Tuen myöntäminen
            mahdollistaisi kansainvälisen lapseksiottamisen myös
            niille, jotka tällä hetkellä taloudellisista
            syistä eivät voi sitä toteuttaa.
         
         
         Hyväksyessään valtion talousarvion
            vuodelle 2002 eduskunta edellytti hallituksen antavan eduskunnalle
            esityksen laiksi avustuksesta kansainväliseen lapseksiottamiseen
            siten, että avustukseen tarvittavat määrärahat
            olisi voitu sisällyttää keväällä 2002
            annettavaan lisätalousarvioesitykseen. Määrärahaa
            ei kuitenkaan sisällytetty 24.5.2002 eduskunnalle annettuun
            hallituksen esitykseen vuoden 2002 lisätalousarvioksi (HE
               67/2002 vp).
         
         
         Lakialoitteen LA 61/2002 vp mukaisesti
            valiokunta ehdottaa äitiysavustuslakiin lisättäväksi
            säännöksen, jonka perusteella kansainvälisestä lapseksiottamisesta
            aiheutuviin kustannuksiin maksettaisiin tukea ottovanvanhemmalle
            tai lapseksiottajalle valtion varoista. Valiokunta katsoo, että maksettava
            etuus on luonteeltaan pikemminkin tuki kuin kustannuksiin sidottu
            korvaus. Tästä syystä valiokunta ehdottaa
            sanan "korvaus" sijasta käytettäväksi
            sanaa "tuki". 
         
         
         Tuen suuruus riippuisi kohdemaasta ja siitä säädettäisiin
            valtioneuvoston asetuksella. Jos samalla kertaa adoptoidaan useampi
            kuin yksi lapsi, maksetaan muista lapsista kustakin 30 prosenttia
            tuen määrästä. 
         
         
         Tarkoituksena on, että tukeen sovellettaisiin samoja
            menettelysäännöksiä kuin kansainvälisen
            lapseksiottamisen tilanteissa maksettavaan äitiysavustukseen.
            Siten samat säännökset koskisivat äitiysavustuksen
            lisäksi muun muassa tuen hakemista, muutoksenhakua, takaisinperintää,
            ulosmittausta sekä oikeutta saada ja luovuttaa tietoja
            korvauksen maksamiseksi.
         
         
         Taloudelliset vaikutukset 
         
         Suomeen tulee vuosittain noin 200 alle 18-vuotiasta lasta, jotka
            on adoptoitu lapseksiottamisesta annetun lain mukaisesti ulkomailta.
            Tällainen kansainvälinen adoptio aiheuttaa lapseksiottajalle
            merkittäviä kustannuksia, joiden suuruus on lapsen
            kotimaasta riippuen noin 3 200—15 000 euroa. Tuen
            on tarkoitus korvata lapseksiottajille osa näistä kustannuksista.
         
         
         Tuet ja niistä aiheutuvat vuositason kustannukset määräytyisivät
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan lapseksiotettavan lapsen/lasten
            kotimaan mukaan seuraavasti:
         
         
         
            
               
                  | Kohdemaa | Korvaukset | Lapsia vuosittain | Yhteensä | 
               
                  | Viro | 1 900 euroa | 5 | 9 500 euroa | 
               
                  | Kiina
                     ja Kolumbia | 4 500 euroa | 82 | 369 000 euroa | 
               
                  | Muut maat | 3 000 euroa | 105 | 315 000 euroa | 
            
            
               
                  | Yhteensä |  |  | 693 500
                      euroa | 
            
         
         
         Valiokunta pitää edellä oleva mallia
            tuen määräytymisestä tarkoituksenmukaisena. 
         
         
         Sekä kohdemaat että niistä toteutettavien adoptioiden
            kustannukset muuttuvat. Tästä syystä korvauksen
            suuruudesta kohdemaittain ehdotetaan päätettäväksi
            valtioneuvoston asetuksella, jolloin kustannusten ja kohdemaiden muutokset
            voidaan joustavasti ottaa huomioon. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Valiokunta ehdottaa, että lakialoitteen kaikissa säännöksissä sana
            "korvaus" muutetaan sanaksi "tuki" ja tehdään
            muutoksen edellyttämät kielelliset korjaukset. 
         
         
         3 a §.
         
         Äitiysavustuslakiin ehdotetaan lisättäväksi
            uusi 3 a §, jonka mukaan lain 3 §:ssä tarkoitetulla
            ottovanhemmalla ja lapseksiottajalla olisi oikeus tukeen kansainvälisestä lapseksiottamisesta
            aiheutuviin kustannuksiin valtion varoista samoin edellytyksin kuin äitiysavustukseen.
            Hakijan/hakijoiden tulisi siten asua Suomessa. Lapseksiottamisesta
            annetussa laissa tarkoitetun kansainvälisen lapseksiottamispalvelun
            antajan olisi siten tullut nimetä alle 18-vuotias lapsi
            lapseksiottamisesta annetussa laissa tarkoitetulla tavalla sijoitettavaksi
            lapseksiottajan luokse ja hakijalla/hakijoilla tulisi olla
            kansainvälisten lapseksiottamisasioiden lautakunnan lupa.
         
         
         Tuki kattaisi osan perheelle aiheutuvista kustannuksista, joita
            aiheutuu muun muassa virallisten asiakirjojen kääntämisestä,
            palvelunantajalle suoritettavista maksuista, matka- ja asumiskuluista,
            paikallisen asiamiehen palkoista ja erinäisistä maakohtaisista
            hallintokuluista. Tuki olisi kertaluonteinen ja veroton sekä sellaisenaan
            osa perhekustannusten  tasausta.  Jos samalla
            kertaa adoptoidaan useampi kuin 1 lapsi, maksetaan muista lapsista
            kustakin 30 prosenttia säädetyn tuen määrästä. 
         
         
         3 b §.
         
         Ehdotettu uusi 3 b § koskisi ottovanhemman tai lapseksiottajan
            hakemuksen määräaikaa. Säännös
            vastaisi asiallisesti sisällöltään voimassa
            olevan lain 3 §:n 2 momenttia. Se koskisi kuitenkin äitiysavustuksen
            lisäksi myös kansainvälisestä adoptiosta
            aiheutuviin kustannuksiin myönnettävää tukea.
            Säännöksen mukaan ottovanhemman tai lapseksiottajan  olisi haettava
            tukea, kuten äitiysavustustakin, viimeistään
            kahden kuukauden kuluessa siitä, kun lapsi on lapseksiottamisesta
            annetussa laissa tarkoitetulla tavalla sijoitettu lapseksiottajan
            luokse. Avustus ja tuki voitaisiin kuitenkin myöntää, vaikka
            sitä ei olisi haettu säädetyssä määräajassa,
            jos epääminen olisi kohtuutonta. Valiokunta ehdottaa
            kohtuuttomuuden arviointiin lakialoitetta lievempää ilmaisua. 
         
         
         Muut säännökset. 
         
         Lain 3 §:n 1 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi
            tekninen muutos. Säännöksessä viitataan
            tällä hetkellä vain lain 8 §:n
            2 momenttiin. Muutoksella viittaus ulotettaisiin koskemaan myös
            8 pykälän 3 momenttia. Samoin johtosäännön
            ja 15 §:n muutokset ovat teknisiä. 
         
         
         Tarkoituksena on, että äitiysavustusta ja
            tukea koskisivat yhteiset menettelysäännökset, jotka
            koskisivat muun muassa hakemista, muutoksenhakua, takaisinperintää,
            ulosmittausta sekä tietojen saamista ja luovuttamista.
            Samoin tuen rahoitus määräytyisi samoin
            kuin äitiys-avustuksen. Siksi valiokunta ehdottaa lakialoitteen
            mukaisesti, että äitiysavustuslain kyseisiä seikkoja
            koskeviin säännöksiin tehtäisiin
            tarvittavat lisäykset. Lakialoitteeseen sisältyvää 14 §:n
            2 momenttia valiokunta ehdottaa lisäksi muutettavaksi siihen
            hallituksen esityksen HE 9/2002 vp johdosta
            tehtyjen muutosten vuoksi. 
         
         
          Valiokunta ehdottaa, että laki toimeenpanoon liittyvistä teknisistä syistä tulisi
            voimaan 1 päivänä joulukuuta 2002. Lain
            mukainen kor-vaus ehdotetaan suoritettavaksi lapsesta, joka on äitiysasvustuslain
            3 §:ssä tarkoitetulla tavalla nimetty sijoitettavaksi
            lapseksiottajan luokse tai sijoitettu lapseksiottamisesta annetussa
            laissa tarkoitetulla tavalla lapseksiottajan luokse lain voimaantulopäivänä tai
            sen jälkeen.
         
         
         Valiokunta on tehnyt ehdotuksen lakialoitteen LA 61/2002
            vp pohjalta, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa samaa asiaa
            koskevan lakialoitteen LA 141/2001 vp hylättäväksi. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa toimenpidealoitteen TPA 164/2000
            vp hylättäväksi, koska valiokunnan ehdotus
            toteuttaa osin toimenpidealoitteen sisällön.