Yleisperustelut
         
         Eläkesäätiöissä ja
            eläkekassoissa voidaan tällä hetkellä  hoitaa  etuusperusteisia
            kollektiivisia lisäeläkejärjestelyjä,
            jotka täydentävät lakisääteistä eläketurvaa.
            Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eläkesäätiöissä ja
            eläkekassoissa olisi mahdollista perustaa myös
            maksuperusteisia lisäeläkejärjestelyjä ja
            vakuuttaa järjestelyyn liittyvää kuolemanvaraturvaa.
            Nykyisin maksuperusteisia lisäeläkejärjestelyjä voivat
            tarjota vain henkivakuutusyhtiöt ja ulkomaiset toimijat.
            Tavoite saattaa eläkesäätiöt
            ja eläkekassat tässä suhteessa kilpailullisesti
            yhdenvertaiseen asemaan henkivakuutusyhtiöiden ja ulkomaisten
            toimijoiden kanssa on valiokunnan näkemyksen mukaan perusteltu.
         
         
         Maksuperusteinen lisäeläke
         
         Lisäeläkejärjestely tarjoaa työnantajalle
            mahdollisuuden työpaikan houkuttelevuuden lisäämiseen
            ja työntekijöiden sitouttamiseen. Työntekijälle
            lisäeläke merkitsee lakisääteistä eläkettä  täydentävää eläketurvaa.
            Samalla uusi lisäeläkemahdollisuus lisää pitkäaikaissäästämisen vaihtoehtoja. 
         
         
         Lakiehdotuksen tarkoitus on määritellä vähimmäissäännökset
            maksuperusteisen lisäeläketurvan sisällöstä.
            Eläkesäätiön tai -kassan säännöissä määriteltäisiin
            muun muassa toimintapiiriin kuuluvat, järjestelystä eroaminen,
            maksujen määräytymisperusteet, maksujen
            laiminlyönnin seuraukset, oikeus keskeyttää maksaminen
            sekä vapaakirjaoikeus. Säännöt
            määrittelisivät käytännössä eläkejärjestelyn
            sisällön. 
         
         
         Maksuperusteisessa lisäeläkejärjestelyssä eläkkeen
            tai muun etuuden taso määräytyy vakuutusmaksuista
            kertyneiden varojen ja niille saatujen tuottojen perusteella vähennettynä hallintokuluilla.
            Ero etuusperusteiseen eläkejärjestelyyn on se,
            että etuusperusteisessa järjestelmässä eläkkeiden
            taso on päätetty etukäteen, jolloin rahastointi-
            ja vakavaraisuuskysymykset ovat keskeisiä järjestelmän
            kestävyyden kannalta. Maksuperusteisissa järjestelyissä sen
            sijaan suhdanteilla on olennaisesti suurempi vaikutus kuin etuusperusteisessa
            järjestelyssä.
         
         
         Maksuperusteisissa järjestelyissä etuuden taso   saattaa  vaihdella  siitä riippuen,
            kuinka hyvin tai huonosti laitos tai vakuutettu ovat sijoituskohteita
            valinneet ja kuinka pienin kuluin sijoituksia on hoidettu. Riski
            eläkkeen tasosta on vakuutetulla. Järjestelmään
            ei liity rahoittavalle yritykselle riskiä, koska nostettava
            etuus on aina kunakin ajankohtana edellä mainitulla tavoin määräytyvä summa
            eikä järjestelystä aiheudu ennakoimattomia,
            jälkikäteen syntyviä kustannuksia. Vakuutusmaksuja
            voivat maksaa sekä työnantaja että työntekijä hyväksyttyjen
            sääntöjen mukaan.
         
         
         Oikeus kertyneisiin varoihin
         
         Lakiehdotuksen  10 §:n 1  momentin
            mukaan vakuutetulla  ei olisi oikeutta vapaakirjaan eli oikeutta
            eläkerahaston varoihin, jos hän lakkaa olemasta
            järjestelyn osapuolena. Lisäeläkejärjestelyyn
            kuuluminen lakkaa esimerkiksi työntekijän lähtiessä toisen
            työnantajan palvelukseen tai siirtyessä saman
            työnantajan palveluksessa tehtäviin, joihin ei
            liity lisäeläketurvaa. Eläkesäätiön
            tai eläkekassan säännöissä voitaisiin
            kuitenkin määrätä vapaakirjaoikeudesta
            toisin. Työntekijän kuollessa ennen eläketapahtumaa jäävät
            eläkevarat maksuperusteisessa järjestelyssä muiden
            järjestelyyn kuuluvien vakuutettujen hyväksi,
            paitsi silloin, kun järjestelyyn on liitetty etuusperusteinen,
            kertyneitä säästöjä vastaava
            kuolemanvaraturva.
         
         
         Vakuutetun erotessa järjestelystä ennen eläketapahtumaa
            hänellä kuitenkin olisi lakiehdotuksen 10 §:n
            2 momentin mukaan aina oikeus saada vapaakirjana omia maksuja vastaava osuus
            rahaston varoista. Tarvetta säätää oikeudesta
            omia maksuosuuksia vastaavaan vapaakirjaan on esityksessä perusteltu
            perustuslakivaliokunnan kannanotoilla. Sosiaali- ja terveysvaliokunta — ottamatta
            muutoin kantaa perusteluissa esitettyyn — toteaa, ettei
            säännöksessä tarkoitettu maksuosuuksien
            suojaaminen sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemyksen
            mukaan ole identtinen niiden sääntelytilanteiden
            kanssa, joihin perustuslakivaliokunta on ottanut kantaa määritellessään
            ansaitun eläkkeen omaisuudensuojaa. Valiokunta huomauttaa,
            että myös suoritetut maksut  voidaan  menettää  sijoitusten  arvon laskiessa.
         
         
         Esityksen taustaa
         
         Eduskunta on hyväksyessään ammatillisia
            lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten toiminnasta
            ja valvonnasta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin
            2003/41/EY (myöhemmin lisäeläkedirektiivi)
            toimeenpanon (HE 156/2005 vp) edellyttänyt,
            että hallitus valmistelee viipymättä vakuutettujen
            ja työnantajien oikeudet ja velvollisuudet  turvaavan,
            toimivan ja kansainvälisesti kilpailukykyisen eläkerahastolain
            kokonaisuudistuksen, jossa yhtenä tavoitteena on mahdollistaa
            maksuperusteisten lisäeläkkeiden järjestäminen
            työnantajan, työnantajaryhmän tai muun
            kollektiivin perustamissa omissa lisäeläkelaitoksissa
            (EV 34/2006 vp). 
         
         
         Eduskunta edellytti kokonaisuudistusta koskevan esityksen antamista
            eduskunnalle vuoden 2006 aikana. Sosiaali- ja terveysministeriö ilmoitti
            eduskunnalle syyskuussa 2006, että esitys annetaan 30.6.2007
            mennessä. Hallitus on nyt  kuitenkin  päätynyt  kokonaisuudistuksen sijasta
            esitykseen, jossa erillislailla säädetään maksuperusteisesta  lisäeläketurvasta
            eläkesäätiöissä ja
            -kassoissa. Järjestelyyn sovelletaan joko eläkesäätiölakia
            tai vakuutuskassalakia, jotka ovat monin osin vanhentuneita ja sen
            vuoksi vaikeaselkoisesti sovellettavissa nyt esitettyyn lakiehdotukseen.
            Lakiehdotukseen sisältyykin useita — osin lainsäädännön
            vanhentumisesta johtuvia — puutteita, joita valiokunta
            ehdottaa jäljempänä korjattavaksi.
         
         
         Tiedonantovelvoitteet, vastuut ja oikeusturvakeinot
         
         Valiokunta katsoo, että vakuuutetun aseman tulee olla
            yhdenvertainen riippumatta siitä, järjestääkö työnantaja
            lisäeläketurvan eläkesäätiössä, eläkekassassa
            tai henkivakuutusyhtiössä. Lakiehdotuksessa merkittävä puute
            on, että vakuutetun  asema jäisi eläkesäätiössä tai
            -kassassa perustettavassa lisäeläkejärjestelyssä heikommaksi
            kuin mitä se on silloin, kun työnantaja ottaa
            lisäeläkkeen henkivakuutusyhtiöstä.
            Eläkesäätiön tai -kassan tiedonantovelvoitteet,
            vastuut sekä vakuutetun oikeusturvakeinot ovat jääneet
            lakiehdotuksessa vajavaisesti säännellyiksi. Valiokunta
            ehdottaakin lakiehdotusta täydennettäväksi.
         
         
         Lakiehdotuksessa lisäeläkejärjestelyn
            piiriin tulevan tai kuuluvan työntekijän taikka
            vapaakirjan saajan tiedonsaantioikeus on jätetty nykyisen
            eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain
            varaan. Näiden lakien mukaan tiedonantovelvoitteiden täyttämiseksi
            riittää sääntöjen toimittaminen
            asianomaiselle henkilölle. Maksuperusteisissa järjestelmissä,
            joissa kustannusten ja riskin  kantaminen  kuuluu
            olennaiselta osin työntekijälle, lakiehdotuksen
            mukainen malli on täysin riittämätön.
            Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
            säännökset eläkesäätiön
            ja -kassan tiedonantovelvoitteista.
         
         
         Eläkesäätiö- ja vakuutuskassalaissa
            on puutteelliset säännökset myös
            säätiön tai kassan vastuusta toimintapiiriinsä kuuluvia
            eläkkeensaajia kohtaan. Nykyiset vastuusäännökset
            koskevat vain eläkesäätiön tai
            -kassan puolesta toimivien henkilökohtaista tuottamuksellista
            korvausvastuuta. Vastuusäännösten puutteellisuudella
            on suuri merkitys, jos työntekijä saa virheellisiä, puutteellisia
            tai harhaanjohtavia tietoja eläkeoikeudestaan tai karttuneen
            eläkkeen määrästä. Valiokunta
            ehdottaa lakiin lisättäväksi säännöksen  puutteellisista  tai
            virheellisestä tiedoista aiheutuvasta vastuusta.
         
         
         Vakuutussopimuslain mukaan tiedot vakuutetun käytettävissä olevista
            oikeusturvakeinoista on annettava korvauspäätöksessä tai
            muussa vakuutusta koskevassa päätöksessä eli
            siinä yhteydessä, jossa vakuutetulle voi syntyä tarve
            oikeusturvakeinojen käyttämiseen. Eläkesäätiö-
            ja vakuutuskassalaissa riittää, että nämä tiedot
            ovat säätiön tai kassan säännöissä.
            Koska maksuperusteisissa lisäeläkejärjestelyissä työntekijän vastuut
            ja velvoitteet lisääntyvät, on työntekijän käytettävissä olevat
            oikeusturvakeinot myöskin määriteltävä lain
            tasolla. Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
            säännökset oikeusturvakeinoista annettavista
            tiedoista sekä kanneajasta ja oikeuspaikasta.
         
         
         Verokohtelu
         
         Valiokunta toteaa, että järjestelyyn liittyvät vero-oikeudelliset
            kysymykset, jotka ratkaisevasti vaikuttavat järjestelyn
            sisältöön, on valmistelussa selvitetty
            puutteellisesti. Eläkevakuutukset ovat tuotteita, jotka
            lähtökohtaisesti ovat vapaasti muotoiltavissa.
            Kuitenkin käytännössä verosäännökset
            vaikuttavat ratkaisevasti siihen, millaisiksi tuotteet muotoutuvat. 
         
         
         Lakiehdotuksen 7  §:n mukaan työntekijän eläkejärjestelyyn
            liittyminen tai siitä eroaminen olisi työntekijän
            päätettävissä. Tästä ei
            säätiön tai kassan säännöissä voisi
            määrätä toisin. Ehdotuksen ongelmana
            on, että järjestelyjä, joihin työntekijä voisi
            halutessaan liittyä tai erota, ei voida verotuksessa pitää kollektiivisina
            lisäeläkejärjestelyinä. Tällöin
            työnantajan maksama eläkemaksun määrä olisi
            luettava työntekijän veronalaiseksi tuloksi eikä työntekijän
            maksamaa eläkemaksua voitaisi pitää hänen
            verotuksessaan vähennyskelpoisena. Lisäksi se,
            että työnantaja voisi kieltää uuden
            työntekijän liittymisen järjestelyyn,
            olisi selkeästi vastoin kollektiivisen järjestelmän
            perusluonnetta.
         
         
         Kollektiivisella lisäeläketurvalla tarkoitetaan verolainsäädännössä työnantajan
            työntekijöistä koostuvalle henkilöpiirille
            järjestämää vapaaehtoista lisäeläketurvaa,
            jonka henkilöpiiri on määritelty ryhmittäin
            työalan tai muun siihen verrattavan perusteen mukaan siten,
            ettei se kohdistu nimettyihin tai yksilöllisesti määrättyihin henkilöihin.
            Keskeistä on, että ryhmä määräytyy
            objektiivisin perustein ja että lisäeläketurvan
            piiriin kuuluvat kaikki ryhmän tunnusmerkit täyttävät
            työntekijät.  Tuloverolain 96 a §:n mukaan
            verovelvollisella on oikeus vähentää ansiotulostaan
            eläkesäätiössä, eläkekassassa
            tai vakuutusyhtiössä kollektiivisesti järjestetystä lisäeläketurvasta
            suorittamiaan maksuja. Jos eläkejärjestely luokitellaan
            muuksi kuin kollektiiviseksi järjestelyksi, se johtaa työntekijän
            kannalta epäedulliseen verokohteluun.
         
         
         Valiokunta ehdottaa edellä olevan perusteella 7 §:n
            poistamista lakiehdotuksesta. Laissa ei olisi tarkoituksenmukaista
            ohjata säätiöitä ja kassoja
            järjestelyihin, jotka osapuolten edun vastaisesti  olisivat  verotuksellisesti  riskipitoisia.
            Valiokunta
            korostaa kuitenkin, että eläkesäätiöiden
            ja -kassojen on, kuten vakuutusyhtiöidenkin, aina syytä selvittää järjestelyn
            yhdenmukaisuus verolainsäädännön
            kanssa, jottei kaksinkertaista verotusta tapahdu. Mikäli
            järjestely on toteutettu siten, että se täyttää tuloverolain 96 a §:n
            edellytykset, työnantajan maksamia maksuja ei lueta työntekijän
            verotettavaksi tuloksi ja työntekijän maksamat
            maksut  ovat hänelle ansiotuloverotuksessa vähennyskelpoisia. Vähennyskelpoisuuden
            edellytyksenä on, että eläkettä aletaan
            maksaa vanhuuseläkkeenä aikaisintaan vakuutetun
            täytettyä 60 vuotta. Työnantajan  maksut  ovat  myös
            sen verotuksessa vähennyskelpoisia.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan verotuen vaikutus valtion verotuloihin
            riippuu siitä, synnyttävätkö uudet
            maksuperusteiset lisäeläkejärjestelyt
            uutta säästämistä vai korvaavatko
            ne muuta säästämistä. Perusteluissa
            arvioidaan lisäeläkkeiden saattavan vähentää muuta
            pitkäaikaissäästämistä ja
            vaikutuksen tällöin kohdistuvan lähinnä yksilölliseen
            eläkevakuutussäästämiseen. Vaikutus
            verotuloihin olisi tällöin vähäinen.
         
         
         Esityksen mukaan on ennakoitavissa, että ainakin osa
            työntekijöistä käyttää eläkesäästönsä eläkeiän
            varhentamiseen. Valiokunta katsoo, että eläkepolitiikan
            tavoitteiden näkökulmasta olisi aiheellista arvioida,
            missä määrin on tarpeen edistää sellaisia
            eläkejärjestelyjä, jotka ovat omiaan
            kannustamaan työntekijöitä entistä aikaisempaan
            poistumiseen työelämästä.
         
         
         Jatkovalmistelusta
         
         Valiokunta toteaa, että nyt korjattavaksi ehdotettavat
            kohdat olisi jo valmistelussa tullut huolellisemmin selvittää ja
            sosiaali- ja terveysministeriön olisi ennen esityksen antamista
            tullut paremmin varmistua lainvalmistelun laadusta. 
         
         
         Vaikka valiokunta lukuisin korjauksin ehdottaa lakiehdotukset
            hyväksyttäviksi, valiokunta pitää välttämättömänä,
            että sosiaali- ja terveysministeriössä ryhdytään
            pikaisesti valmistelemaan eduskunnan jo vuonna 2006 edellyttämää uutta  eläkerahastolakia.
            Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
         
         
         Esityksessä uutta lakiehdotusta maksuperusteisista
            lisäeläkejärjestelyistä perustellaan
            ensisijaisesti kilpailuun liittyvillä näkökohdilla.
            Esityksen mukaan ehdotuksen perimmäisenä tavoitteena
            on luoda tasapuoliset mahdollisuudet eläkesäätiöille
            ja -kassoille muiden toimijoiden kanssa tarjota lisäeläkejärjestelyjä.
            Valiokunta huomauttaa, että kilpailukysymykset on kuitenkin
            muilta osin sivuutettu esityksessä. Esimerkiksi mahdollisuutta
            siirtää lisäeläketurva henkivakuutusyhtiöstä eläkesäätiöön
            tai -kassaan ei käsitellä esityksessä.
            Valiokunta viittaa lausumaansa, jossa se on edellyttänyt
            kilpailuedellytysten tasapuolisuuden parantamista (StVM 52/2002
               vp). Myös pääministeri Matti
            Vanhasen II hallituksen hallitusohjelma lähtee siitä, että kilpailua
            työeläkealalla edistetään sosiaali- ja
            terveysministeriössä vuonna 2006 tehdyn selvityksen
            pohjalta. Valiokunta pitääkin tärkeänä, että jatkossa
            varmistetaan myös pienempien työeläkelaitosten
            toiminnan turvaavan lainsäädännön
            asianmukainen kehitys. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki maksuperusteisista lisäeläkejärjestelyistä eläkesäätiöissä ja
            eläkekassoissa
         
         
         4 §. Määritelmät.
         
         Pykälän 4 kohdasssa sijoitussidonnainen eläkejärjestely
            on määritelty niin, että järjestely
            olisi sijoitussidonnainen, jos vakuutetulla itsellään
            olisi oikeus päättää sijoituskohteista.
            Ehdotettu määritelmä merkitsisi muun muassa
            sitä, että lakiehdotuksen 14 §:ssä olevia vastuuvelan
            kattamista koskevia säännöksiä ja 15 §:ssä säädettyä katteen
            eriyttämistä koskevaa säännöstä sovellettaisiin
            vain niihin järjestelyihin, joissa sijoituskohteista päättää vakuutettu.
            Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitus. 
         
         
         Sijoitussidonnaisuudella vakiintuneesti tarkoitetaan sitä,
            että kertyvän säästön
            tai saatavan etuuden määrä on riippuvainen
            valittujen sijoituskohteiden arvon kehityksestä. Näin
            on riippumatta siitä, mikä taho sijoitusten valinnasta
            päättää. Valiokunta ehdottaa
            määritelmää muutettavaksi vakuutusluokkalain
            15 §:ssä olevan säännöksen
            kanssa vastaavasti niin, ettei sijoitussidonnaisuutta määritellä sen
            perusteella, mikä taho  sijoituksista  päättää,  vaan   että sijoitussidonnaisuus
            merkitsee järjestelyjä, jossa etuudet on sidottu
            sijoituskohteiden arvon kehitykseen.
         
         
         7 §. Järjestelyn vapaaehtoisuus.
         
         Pykälä ehdotetaan poistettavaksi, koska pakottava
            säännös, joka mahdollistaa työntekijän
            eläkejärjestelyyn liittymisen tai siitä eroamisen
            niin halutessaan, merkitsee, etteivät järjestelyt
            olisi kollektiivisia eläkejärjestelyjä.
            Tällainen säännös tarkoittaisi, ettei
            järjestely täyttäisi tuloverolain 96 a §:n mukaisia
            vaatimuksia järjestelyn kollektiivisuudesta ja että verokohtelu
            olisi työntekijän kannalta epäedullista.
            Valiokunta huomauttaa, että pykälän otsikossa
            samoin kuin perusteluissa vapaaehtoisen eläkejärjestelyn
            käsitettä on käytetty vakiintuneesta
            merkityksestä poiketen. Lisäeläketurvan
            vapaaehtoisuudella on vakiintuneesti tarkoitettu vapaaehtoisuutta
            työnantajan näkökulmasta erotuksena lakisääteisestä pakollisesta
            työeläkkeestä. 
         
         
         8 §. Järjestelyn sisältö.
         
         Pykälään sisältyy tahdonvaltaisia
            säännöksiä, jotka antaisivat
            mahdollisuuden lisäeläkejärjestelyn muotoilemiseen
            siten, että sen yhdenmukaisuus tuloverolain 96 a §:n
            kanssa vaarantuu. Verokohtelu riippuisi silloin siitä,
            miten tosiasiassa on menetelty.
         
         
         Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi siten,
            että se ei olisi samassa määrin omiaan
            ohjaamaan eläkesäätiöitä ja
            -kassoja ottamaan sääntöihinsä 
            osapuolten edun vastaisesti verotuksellisesti riskipitoisia ehtoja.
            Pykälän 3 ja 9 kohta ehdotetaan poistettaviksi
            ja selvyyden vuoksi pykälän 2, 4, 6 ja 7 kohtien
            ilmaisut muutetaan monikkomuotoon ja toimintapiiriin kuuluva ilmaistaan
            pykälässä käsitteellä vakuutettu. Koska
            7 § ehdotetaan poistettavaksi, pykälän numerointi
            muuttuu 7 §:ksi.
         
         
         10 §. Tiedot liityttäessä lisäeläkejärjestelyyn (Uusi).
         
         Ehdotetussa pykälässä täydennetään
            eläkesäätiölaissa ja vakuutuskassalaissa
            säädettyjä tiedonantovelvoitteita, jotka
            käsittävät pääasiassa
            eläkesäätiön tai -kassan sääntöjen
            toimittamisen sekä eräiden tietojen antamisen
            asianomaisille heidän pyynnöstään.
            Pelkkien sääntöjen toimittaminen ja tietojen
            antaminen pyynnöstä ei pykälän
            mukaan riitä täyttämään
            tiedonantovelvoitteita maksuperusteisessa lisäeläkejärjestelyssä.
            Säännöt voivat olla hyvin vaikeaselkoisia  ja  väärinkäsitysten  riski  sen
            takia suuri. Lisäksi saattaa olla epäselvää,
            missä määrin säännöt
            kattavat esimerkiksi sijoitustoimintaan liittyviä riskejä.
            Siksi pykälässä on lähtökohtana,
            että vakuutetun on saatava lisäeläkejärjestelyä koskevat
            keskeiset tiedot myös helpommin omaksuttavalla ja ymmärrettävällä tavalla.
            Periaate on sama kuin vakuutussopimuslaissa (543/1994)
            säädetyissä tiedonantovelvoitteissa.
            Henkilökohtaista suullista tiedottamista ei kuitenkaan
            edellytetä. Riittävää on, että vakuutetulle
            luovutetaan lisäeläkejärjestelyyn liittymisen yhteydessä kirjallista
            aineistoa, esimerkiksi esite, jossa selkeästi ja tarvittaessa
            esimerkkien avulla havainnollistaen tuodaan esille pykälässä edellytetyt
            tiedot.
         
         
         Pykälän 1 momentin mukaan vakuutetulle on ensinnäkin
            annettava tiedot vakuutusturvan laajuudesta ja olennaisista rajoituksista.
            Vakuutusturvan laajuus tarkoittaa tietoja etuuksista, niiden suuruudesta
            tai määräytymisperusteista sekä etuuksien
            saamisen edellytyksistä. Olennaiset rajoitukset voivat
            samoin liittyä etuuksien saamisen edellytyksiin. Lisäksi
            olisi selvitettävä etuuksien suoritusaika sekä lisäeläkejärjestelystä eroamisen
            vaikutukset, kuten säilyvätkö ja missä määrin
            vakuutetun ja edunsaajan oikeudet eläkkeeseen, muihin etuuksiin
            tai lisäeläkejärjestelyn varoihin. Edelleen
            olisi annettava tiedot 7 §:n 4—8 kohdassa mainituista
            seikoista. Nämä tiedot koskevat vakuutetun maksuosuuksien määräytymisperusteita
            (4 kohta), maksujen laiminlyönnin seurauksia (5 kohta),
            vakuutetun oikeutta keskeyttää maksujen suorittaminen
            (6 kohta), vakuutetun oikeutta valita sijoituskohteet ja vaihtaa
            niitä (7 kohta) sekä mahdollisuutta siirtää kertyneet
            varat ja niiden tuotot toiseen lisäeläketurvaa
            järjestävään vakuutuslaitokseen (8
            kohta). 
         
         
         Momentin toinen virke koskee varojen sijoittamiseen liittyviä tietoja.
            Maksuperusteinen lisäeläkejärjestely
            voidaan toteuttaa siten, että eläkesäätiön
            hallitus ja asiamies tai eläkekassan hallitus ja toimitusjohtaja
            päättävät varojen sijoittamisesta
            vakuutettujen ja edunsaajien lukuun vahvistetun sijoitussuunnitelman
            periaatteiden mukaisesti. Koska riski sijoitusten arvonkehityksestä on
            tällöinkin vakuutetuilla, heille olisi annettava
            tietoja myös sijoitussuunnitelmasta,  kuten  tietoja  sijoituspolitiikasta  sekä sijoitusten
            jakautumisesta ja siihen liittyvistä riskeistä. 
         
         
         Jos kysymyksessä on sellainen sijoitussidonnainen lisäeläkejärjestely,
            jossa vakuutettu valitsee sijoituskohteet, on annettava tietoja
            sijoituskohteiden valinnan kannalta olennaisista seikoista. Vakuutetun
            tulisi saada tietoa valittavissa olevien sijoitusrahastojen tai
            muiden sijoituskohteiden ominaisuuksista ja keskeisistä eroista ottaen
            erityisesti huomioon näiden seikkojen vaikutus maksetuille
            varoille mahdollisesti kertyvään tuottoon. Valittavissa
            olevista sijoituskohteista annettavien tietojen on oltava sellaiset,
            että vakuutetulla on niiden perusteella mahdollisuus valita
            sijoituskohteista omiin sijoitustavoitteisiinsa sopivat kohteet.
            Tietoa on annettava myös sijoitusrahastoihin liittyvistä maksuista
            ja kuluista sekä vakuutetun mahdollisuudesta vaihtaa sijoituskohteita
            ja vaihtamisesta mahdollisesti aiheutuvista kuluista.  
         
         
         Vakuutetulle on ilmoitettava myös sijoituskohteisiin
            liittyvistä riskeistä. On mainittava selkeästi,
            että sijoitusrahastoihin tai muihin sijoituskohteisiin
            ohjatuille varoille ei ehkä kerrykään
            tuottoa ja että sijoitetut varat voivat vähentyä tai
            ne voi jopa kokonaan menettää. 
         
         
         Pykälän 2 momentissa on viittaus eläkesäätiölain
            ja  vakuutuskassalain   säännöksiin
            tiedonantovelvoitteista, joita noudatetaan ehdotetun pykälän
            lisäksi. 
         
         
         Tietojen antamisesta on lisäksi voimassa, mitä  eläkesäätiölain  49 a
            ja  49 b §:ssä  sekä vakuutuskassalain
            84 a ja 84 b §:ssä säädetään. 
         
         
         11 §. Tiedot vakuutussuhteen aikana (Uusi).
         
         Ehdotetun pykälän mukaan vakuutetulle on vuosittain
            ilmoitettava eläke-etuuksien kertymästä sekä muista
            lisäeläkejärjestelyä koskevista,
            vakuutetun kannalta ilmeisen merkityksellisistä seikoista.
            Ilmeisen merkityksellisiä seikkoja ovat esimerkiksi vakuutetun
            itsensä maksamien maksuosuuksien määrä sekä sijoitussidonnaisessa
            lisäeläkejärjestelyssä erityisesti
            tiedot sijoituskohteiden arvon kehityksestä sekä sijoituksiin
            liittyvien tuottojen ja kulujen määristä ja muutoksista. 
         
         
         Pykälän toinen virke koskee tiedonantovelvoitetta
            vakuutustapahtuman sattumisen jälkeen. Maksuperusteisessa
            lisäeläkejärjestelyssä vakuutustapahtuma
            on yleensä järjestelyssä sovitun eläkeiän
            saavuttaminen, mutta se voi olla myös vakuutetun kuolema,
            jos järjestelyyn liittyy kuolemanvaraturva. Tällöin
            tiedonantovelvollisuus kohdistuu siihen, jolla on oikeus vaatia
            suoritusta lisäeläkejärjestelystä.
            Näitä henkilöitä ovat edunsaajat,
            jotka käytännössä yleensä ovat
            vakuutetun lähiomaisia. Heille olisi annettava tietoja
            esimerkiksi kuolemanvarakorvauksen määräytymisestä ja
            korvauksen hakemismenettelystä. 
         
         
         Pykälä vastaa periaatteiltaan vakuutussopimuslain
            7 §:ää. 
         
         
         12 §.  Tieto   oikeusturvakeinoista   (Uusi). 
         
         Oikeusturvakeinoista on eläkesäätiölain
            ja vakuutuskassalain mukaan mainittava säännöissä.
            Ehdotetun pykälän mukaan oikeusturvakeinot on selvitettävä myös
            vakuutustapahtuman johdosta annettavassa tai lisäeläkejärjestelyä koskevassa muussa
            päätöksessä. Näin vakuutettu
            tai edunsaaja saa tiedon mahdollisuudestaan hakea päätökseen
            muutosta siinä yhteydessä, jossa tarve oikeusturvakeinojen
            käyttämiseen voi syntyä. Pykälä vastaa
            vakuutussopimuslain 8 §:ää. 
         
         
         13 §. Vastuu puutteellisista tai virheellisistä tiedoista
            (Uusi).
         
         
         Ehdotetun pykälän mukaan eläkesäätiöllä ja
            eläkekassalla olisi samanlainen vastuu antamistaan tiedoista
            kuin vakuutuksenantajalla on vakuutussopimuslain 9 §:n
            ja 76 §:n 2 momentin mukaan. Vakuutussopimuslain
            säännökset pohjautuvat puolestaan mm.
            kauppalain (355/1987) ja kuluttajansuojalain (38/1978) säännöksiin,
            jotka koskevat myyjän vastuuta virheellisistä markkinointitiedoista. 
         
         
         Pykälän 1 momentti koskee 10 §:n
            1 momentissa tarkoitettuja, maksuperusteiseen lisäeläkejärjestelyyn
            liittymisen yhteydessä annettavia tietoja. Virheelliset
            tai harhaanjohtavat tiedot voivat kuitenkin koskea myös
            seikkaa, joka ei kuulu 10 §:n 1 momentin mukaisen tiedonantovelvollisuuden
            piiriin. 
         
         
         Vakuutetun aiheellisen käsityksen arvioinnin tulee
            perustua objektiivisiin näkökohtiin. Lähtökohtana
            on sen arviointi, mihin keskivertovakuutettu kyseisessä tilanteessa
            voi perustellusti päätyä. Jos vakuutetulle
            syntynyt väärä käsitys johtuu
            siitä, ettei hän ollut kohtuullisen huolellisesti
            perehtynyt saamiinsa tietoihin, hän ei voi vedota säännökseen.
            Vakuutettu ei myöskään voi vedota tietoon,
            jonka hän jo sen antamisen aikaan tiesi virheelliseksi.
         
         
         Arvioinnissa voidaan poikkeuksellisesti nojautua myös
            subjektiivisiin seikkoihin. Esimerkiksi vakuutetun iän
            tai muun havaittavan syyn takia puutteellinen kyky ymmärtää saamaansa tietoa
            voidaan ottaa arvioinnissa huomioon. Jos vakuutetulla toisaalta
            on erityisasiantuntemusta esimerkiksi sijoitustoiminnasta, voidaan
            ottaa huomioon myös se, mitä hänen asiantuntemuksensa
            perusteella olisi pitänyt tietää, vaikka
            sijoituskohteiden valinnasta annettu informaatio objektiivisesti
            arvioiden olisi ollut harhaanjohtavaa. Vastuu puutteellisista tai
            virheellisistä tiedoista ei pykälän mukaan
            edellytä tuottamusta. Vakuutetun eläke-etuudet
            tai muut lisäeläkejärjestelyyn liittyvät
            oikeudet tai velvollisuudet voivat vakuutetun osalta saada eläkesäätiön,
            eläkekassan tai järjestelyn rahoittajan tarkoitusta vastaamattoman
            sisällön, vaikka kukaan eläkelaitoksen
            puolella ei olisi menetellyt huolimattomasti. 
         
         
         Pykälän 2 momentti koskee 11 §:ssä säädettyä tietojen
            antamista vakuutussuhteen aikana. Annetun tiedon voidaan katsoa
            vaikuttaneen momentissa tarkoitetulla tavalla vakuutetun menettelyyn
            esimerkiksi silloin, kun hän jättää ottamatta
            harkitsemansa yksilöllisen henki- tai eläkevakuutuksen
            saatuaan lisäeläkejärjestelyn perusteella
            kertyneistä etuuksista väärän
            tiedon. 
         
         
         Momentin viimeisen virkkeen mukaan säännös
            ei kuitenkaan koske tietoja, jotka eläkesäätiö tai
            eläkekassa on vakuutustapahtuman sattumisen jälkeen
            antanut tulevasta etuudesta tai muusta korvauksesta. Vakuutetulle
            tai edunsaajalle mahdollisesti annetut ennakkotiedot eläkemäärästä tai
            kuolemanvarakorvauksen suuruudesta eivät vaikuta eläkesäätiön
            tai eläkekassan suoritusvelvollisuuteen. Vahingonkorvausvastuu
            sen sijaan voi tulla kysymykseen, jos virheellisestä menettelystä on
            aiheutunut vakuutetulle tai edunsaajalle vahinkoa.
         
         
         20 §. Kanneaika  ja oikeuspaikka (Uusi).
         
         Ehdotetun pykälän 1 momentin mukainen kanneaika, kolme
            vuotta, ja sen alkamisajankohta vastaavat vakuutussopimuslain 74  §:ssä säädettyä.
            Keskeistä säännöksessä on
            kanneajan alkamisajankohdan kytkeminen paitsi kirjallisena saatuun tietoon
            päätöksestä myös kirjalliseen
            tietoon kanteen nostamiselle asetetusta määräajasta. 
         
         
         Valinnaista oikeuspaikkaa koskeva 2 momentin säännös
            vastaa asiasisällöltään oikeudenkäymiskaaren
            10 luvun 5 §:ksi esitettyä kuluttajariita-asioiden
            oikeuspaikkasäännöstä (HE
               70/2008 vp — EV 5/2009 vp).
            Säännös korvaisi vakuutussopimuslain
            74 §:n nykyisen, kantajan kotipaikan tuomioistuinta
            koskevan säännöksen. On perusteltua,
            että vakuutetulla on maksuperusteisessa lisäeläkejärjestelyssä samanlainen
            oikeus kuin vakuutetulla vapaaehtoisessa eläkevakuutuksessa
            valita riita-asian oikeuspaikaksi myös oman kotipaikkansa
            tai vakituisen asuinpaikkansa käräjäoikeus. 
         
         
         22 (18) §. Voimaantulo.
         
          Valiokunta ehdottaa, että laki tulisi voimaan
            1 päivänä huhtikuuta 2009.
         
         
         2. Laki eläkesäätiölain
            muuttamisesta
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Valiokunta ehdottaa, että laki tulisi voimaan 1 päivänä huhtikuuta
            2009.
         
         
         Eläkesäätiöiden tulisi täyttää esitetyn
            lainsäädännön mukaiset vakavaraisuusvaatimukset
            ehdotettujen lakien voimaantullessa. Lisäeläkerahastodirektiivin
            mukaan vaatimusta vastuuvelan ylittävistä omista
            varoista voidaan kuitenkin kansallisesti lykätä 23
            päivään syyskuuta 2010 asti niiden eläkelaitosten
            osalta, jotka eivät harjoita rajat ylittävää toimintaa.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että eläkesäätiölain
            voimaantulosäännökseen otettaisiin siirtymäsäännökset,
            joilla muuta kuin rajat ylittävää toimintaa
            harjoittavat eläkesäätiöt suljettaisiin
            edellä mainittujen vakavaraisuusvaatimusten osalta lain
            soveltamisalan ulkopuolelle mainitun siirtymäajan loppuun
            asti.
         
         
         3. Laki vakuutuskassalain muuttamisesta
         
         83 t §.
         
         Pykälään  sisältyy  kaksi  virheellistä viittausta.  Pykälässä  tulee  viitata
            83 a §:n sijasta 83 s §:ään.
            Myös pykälän viittaus lain 83 c §:ään
            tulee muuttaa viittaukseksi 83 a §:ään.
            Viittausten korjaaminen ei muuta 83 t §:n
            asiasisältöä.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Valiokunta ehdottaa, että laki tulisi voimaan 1 päivänä huhtikuuta
            2009.
         
         
         Eläkekassojen tulisi täyttää esitetyn
            lainsäädännön mukaiset vakavaraisuusvaatimukset
            ehdotettujen lakien voimaantullessa. Lisäeläkerahastodirektiivin
            mukaan vaatimusta vastuuvelan ylittävistä omista
            varoista voidaan kuitenkin kansallisesti lykätä 23
            päivään syyskuuta 2010 asti niiden laitosten
            osalta, jotka eivät  harjoita rajat ylittävää toimintaa.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että vakuutuskassalain voimaantulosäännökseen
            otettaisiin siirtymäsäännökset,
            joilla muuta kuin rajat ylittävää toimintaa
            harjoittavat eläkekassat suljettaisiin edellä mainittujen
            vakavaraisuusvaatimusten osalta lain soveltamisalan ulkopuolelle
            mainitun siirtymäajan loppuun asti.