Perustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksen tavoitteena on parantaa erikoislääkäri-
            ja erikoishammaslääkärikoulutuksen valtakunnallista
            strategista ohjausta, koulutusmäärien ennakointia
            ja kohdentamista sekä vahvistaa yliopistojen roolia koulutuksen
            sisällöllisessä ja laadullisessa ohjauksessa.
            Keskeinen muutos on koulutuksen hallinnollisen vastuun siirtäminen
            opetus- ja kulttuuriministeriöstä sosiaali- ja
            terveysministeriölle, jonka toimialaan terveydenhuollon
            palvelujärjestelmä ja henkilöstö kuuluvat.
            Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksesta
            ehdotetaan säädettävän terveydenhuollon
            ammattihenkilölaissa ja sen nojalla annettavassa
            asetuksessa. Mainittu koulutus ei enää jatkossa
            ole tutkintoon johtavaa koulutusta vaan työssäoloaikana
            tarjottavaa työelämän tarpeista lähtevää ammatillista
            jatkokoulutusta. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää sivistysvaliokunnan
            tavoin kannatettavana esityksen tavoitetta edistää erikoislääkäri-
            ja erikoishammaslääkärikoulutuksen laatua,
            tehokkuutta ja työelämävastaavuutta ja
            tiivistää koulutuksen yhteyttä palvelujärjestelmään.
            Asianmukaisesti toteutettuna muutos edistää myös
            riittävien, laadukkaiden ja yhdenvertaisten sosiaali- ja
            terveyspalveluiden saamista koko maassa. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen
            ohjausta vahvistetaan ja varmistetaan kansallisen kehittämisen yhteys
            kansainväliseen kehitykseen aiempaa paremmin. Valiokunta
            pitää lakiehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
            ja ehdottaa sen hyväksymistä muuttamattomana.
         
         
         Erikoistumiskoulutuksen ohjaus 
         
         Lääkärien erikoistuminen tapahtuu
            pääosin terveyspalvelujärjestelmässä sairaaloissa
            ja terveyskeskuksissa työssä oppien. Yliopistojen
            itsensä antama opetus on valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan melko vähäinen osa erikoistumista
            ja rajoittuu osaan niin kutsuttua teoreettista kurssimuotoista koulutusta
            sekä johtamiskoulutukseen. Lainmuutoksella ei puututa yliopistojen
            itsehallintoon, ja yliopistot vastaavat edelleen koulutusten sisällöstä.
            Yliopistot osallistuvat lisäksi perustelujen mukaan tutkintojen tavoitteita,
            opintojen rakennetta ja muita opintojen perusteita koskevien asetustasoisten
            säännösten valmisteluun, ja yliopistojen
            yhteistyö toteutuu koordinaatiojaoksen sisällä. 
         
         
         Selvitysten mukaan eräillä lääketieteen
            erikoisaloilla on ylikoulutusta ja toisaalta eräillä erikoisaloilla
            koulutusmääriä tulisi lisätä.
            Myös erikoislääkäreiden alueellinen
            jakautuminen vaihtelee suuresti. Erikoishammaslääkäreistä on esityksen
            mukaan pula kaikilla hammaslääketieteen
            erikoisaloilla, ja erikoishammaslääkärien
            määrissä on suuria eroja maan eri osissa. Koulutuksen
            määrällisen ohjauksen lisäksi
            esityksellä pyritään nykyistä parempaan
            koulutukseen valittavien ohjaukseen ja valintamenettelyjen kehittämiseen. 
         
         
         Valtakunnallisen ohjauksen vahvistamiseksi perustetaan terveydenhuollon
            ammattihenkilöiden neuvottelukunnan yhteyteen koordinaatiojaosto,
            joka toimii myös erikoistumiskoulutuksen laadullisen kehittämistyön
            yhteistyötahona. Jaoston jäsenten tulee esityksen
            mukaan edustaa ministeriöiden lisäksi muun muassa
            julkista ja yksityistä palvelujärjestelmää,
            yliopistoja, alan ammattijärjestöjä ja
            muita keskeisiä viranomaisia ja yhteistyötahoja. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että 55 erikoisalan välinen koordinaatio tapahtuu
            yhden yhteistyöfoorumin kautta, vaikka päätöksenteko
            koulutusjärjestelyistä ja sisällöistä säilyy
            yliopistoilla.
         
         
         Esitetyt lainmuutokset helpottavat muuttuvan palvelujärjestelmän
            edellyttämän ammattitaitoisen henkilöstön
            saatavuutta ja mahdollistavat erikoislääkäri-
            ja erikoishammaslääkärikoulutuksen jatkuvan
            kehittämistarpeiden arvioinnin ja koulutuksen
            suuntaamisen eri erikoisaloille nykyistä tasapainoisemmin.
            Koulutuksen muuttaminen tutkintokoulutuksesta jatkokoulutukseksi
            mahdollistaa koulutuksen muuttamisen opiskelijalle osittain maksulliseksi.
            Valiokunta toteaa, ettei maksullisuuden tarkoituksenmukaisuutta
            ja vaikutuksia muun muassa erikoistumishalukkuuteen ja erikoislääkärien
            saatavuuteen ole tämän hallituksen esityksen valmistelun yhteydessä selvitetty. 
         
         
         Lakiehdotuksen 4 a §:n mukaan sosiaali-
            ja terveysministeriön asetuksella säädetään
            erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen
            sekä yleislääketieteen koulutuksen tavoitteista,
            opintojen rakenteesta, koulutusohjelmista ja muista opintojen perusteista
            sekä siitä, missä yliopistoissa
            erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutusta
            annetaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että lakiehdotuksen 4 a §:n
            4 momentissa tarkoitetun asetuksen valmistelu tapahtuu säännöksen
            mukaisesti yhteistyössä koordinaatiojaoston kanssa,
            jossa myös opetus- ja kulttuuriministeriö on edustettuna.
         
         
         Erikoistumiskoulutuksen rahoitus
         
         Koulutusta on jo nykyisin ohjattu terveydenhuoltolain nojalla
            palvelujärjestelmälle maksettavalla erityisvaltionosuudella
            (koulutus-EVO). Korvausta on tarkoitus jatkossa ohjata palvelujärjestelmän
            lisäksi yliopistoille, mikä mahdollistaa myös
            koulutusmäärien nykyistä toimivamman
            ohjauksen. Hallituksen esityksessä laiksi sosiaali- ja
            terveydenhuollon järjestämisestä ehdotetaan,
            että yliopistoille ohjataan valtion koulutuskorvausrahoitusta
            korvaamaan kuluja, jotka syntyvät erikoislääkäri-
            ja erikoishammaslääkärikoulutuksen järjestämisestä ja
            koordinoinnista (HE 324/2014 vp). 
         
         
         Valiokunta toistaa aiemman näkemyksensä siitä,
            että tavoitteena tulee olla, että valtion varoista
            suoritetaan täysimääräinen korvaus
            lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta
            samoin kuin yliopistotasoisesta terveyden tutkimuksesta kunnille
            aiheutuviin kustannuksiin (esim. StVL 15/2012
               vp). Valiokunta pitää tärkeänä, ettei
            koulutuksen kustannuksia jouduta sisällyttämään
            esimerkiksi sairaaloiden palvelutuotteiden hintoihin tai
            kattamaan kustannuksia yliopistojen perusrahoituksella.