Perustelut
         
         Tapaturmavakuutuksen rahoitus
         
         Maatalousyrittäjien pakollisen tapaturmavakuutuksen
            kustannukset rahoitetaan perusturvaosuudella, maatalousyrittäjien
            vakuutusmaksuosuudella, valtion osuudella ja sijoitusten tuotolla.
            Perusturvaosuudella katetaan sellaista sosiaalivakuutuksen etuutta,
            johon maatalousyrittäjällä olisi oikeus
            ilman maatalousyrittäjien tapaturmavakuutusjärjestelmääkin,
            mutta joka etuusjärjestelmien ensisijaisuusjärjestyksen
            vuoksi maksetaan sen kautta. Muut maatalousyrittäjien tapaturmavakuutusjärjestelmän
            kustannukset ovat lisäturvaa, joka katetaan vakuutusmaksuilla
            ja valtion varoin. Koska etuuksissa tapahtuvat muutokset yleensä muuttavat
            myös perus- ja lisäturvan suhdetta sekä eri
            rahoittajaosapuolten rahoitusosuuksia, osuudet on tarkistettu määrävuosin.
         
         
          Hallituksen esityksen perusteena on viimeisin, vuonna 2008
            maksettujen etuuksien perusteella tehty tarkistuslaskenta. Perusturvan
            osuus järjestelmän kokonaiskustannuksista alenee
            ja lisäturvan osuus vastaavasti nousee. Muutos selittyy
            MYEL-työtulojen eli ansioturvaosuuden kasvulla. Kansaneläkelaitoksen
            vastuulla oleva perusturvaosuus kokonaiskustannuksista alenee 30,6
            prosentista 27,6 prosenttiin eli 3,2 prosenttiyksikköä.
            Perusturvamenoista valtio rahoittaa sairaanhoitokustannuksista puolet
            ja kansaneläke- sekä perhe-eläkemenot
            kokonaan. Valtion kustannukset näistä perusturvamenoista
            alenevat 9 miljoonasta eurosta 8 miljoonaan euroon. Samalla valtion
            kustannusosuus lisäturvasta kasvaa 27,8 prosentista 29,5
            prosenttiin eli noin 0,7 miljoonalla eurolla ja vakuutettujen osuuteen
            tulee vastaavan suuruinen korotus. Korotus johtuu lähinnä siitä,
            että MYEL-tulojen kasvu on nostanut tapaturma- ja perhe-eläkkeitä.
            Valtion rahoitusosuus maatalousyrittäjien eläkkeistä on
            noin 77 prosenttia.
         
         
         Vakuutettujen rahoitusosuuden nousu aiheuttaa vakuutusmaksuun
            vajaan kymmenen prosentin korotustarpeen. Apurahansaajien tapaturmavakuutusmaksu
            on puolet maatalousyrittäjien alentamattomasta vakuutusmaksusta,
            johtuen apurahansaajien alhaisemmasta tapaturmariskistä ja
            siitä, että bonusjärjestelmä ei
            koske heitä. Tapaturmavakuutettujen maksuosuuden noustessa
            myös apurahansaajien vakuutusmaksu nousee samassa suhteessa.
            Valiokunta puoltaa rahoitusosuuksien muutosten hyväksymistä esityksen
            mukaisina.
         
         
         Työterveyshuolto
         
         Maatalousyrittäjien työterveyshuoltoon kuuluminen
            on maatalousyrittäjille vapaaehtoista. Työterveyshuoltoon
            liittyneellä maatalousyrittäjällä on
            oikeus saada 20 prosentin alennus lakisääteisestä tapaturmavakuutusmaksusta.
            Alennuksen saaminen edellyttää, että vakuutetun
            yritykseen tehdään tilakäynti hyvän
            työterveyshuoltokäytännön mukaisesti
            eli vähintään neljän vuoden
            välein. Säännöksen tarkoituksena
            on kannustaa maatalousyrittäjiä liittymään
            työterveyshuoltoon ja edistää tilakäyntien
            toteutumista.
         
         
         Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain väliaikaisen
            muutoksen perusteella vuosien 2007—2009 aikana Maatalousyrittäjien
            eläkelaitos on voinut järjestää työterveyshuollon
            toimeksiannosta maatalouden asiantuntijan tilakäynnin niille
            tiloille, joille vakuutusmaksualennuksen edellytyksenä olevaa
            tilakäyntiä ei ole tehty säädetyn
            neljän vuoden kuluessa. Tällaisen tilakäynnin
            kustannukset on korvattu työterveyshuollon normaalina toimintana.
            Esityksessä ehdotetaan, että eläkelaitokselle
            väliaikaisesti säädetty tehtävä huolehtia
            maatalousyrittäjien työterveyshuollon työpaikkakäyntien
            toteutumisesta säädetään pysyväksi.
         
         
         Tilakäyntien toteuttamista koskevan väliaikaisen
            lainsäädännön avulla tilakäyntien
            lukumäärää  on  saatu  merkittävästi
            nostettua. Vuosien 2007—2009 aikana tilakäyntien
            lukumäärä on lisääntynyt
            noin 60 prosentilla aiempiin vuosiin verrattuna eli noin 3 500
            tilakäynnistä noin 5 800 tilakäyntiin
            vuodessa. Tilakäyntien määrä on
            saatu näin hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiselle
            tasolle. Myös moniammatillinen toiminta tilakäynneillä on
            lisääntynyt asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
            Moniammatillisesti hoidettujen tilakäyntien määrä on
            noussut keskimäärin 3 900 käyntiin
            vuodessa. Yksin tehtyjä tilakäyntejä on
            ollut noin 1 800 vuodessa, ja näistä noin
            kolmasosan on tehnyt maatalouden asiantuntija. Kaikkiaan maatalouden
            asiantuntijoiden yksin tekemien tilakäyntien osuus on ollut
            noin 12 prosenttia kaikista tilakäynneistä. 
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            korostaa lausunnossaan moniammatillisesti toteutettujen tilakäyntien
            tärkeyttä. Myös Työterveyslaitoksen
            määräaikaisen lain vaikutuksista tekemän selvityksen
            mukaan moniammatillisuus on kaikkien osapuolten eli työterveyshuollon
            ammattihenkilöiden, maatalouden asiantuntijoiden ja maatalousyrittäjien
            mielestä tavoiteltavin toimintatapa tilakäynnillä.
            Maatalousyrittäjät ovat kokeneet erityisen tärkeäksi
            sen, että työterveyshuollon ammattihenkilöt
            tuntevat yrittäjän työolot voidakseen
            huomioida ne terveystarkastuksessa ja sairaanhoitovastaanotolla.
            Saman tutkimuksen mukaan työolojen terveydellisen merkityksen
            arviointi ja niihin liittyvien toimenpide-ehdotusten antaminen jää puutteelliseksi
            maatalouden asiantuntijan yksin tekemällä tilakäynnillä. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta painottaa myös, että maatalouden
            asiantuntijan yksin suorittamien tilakäynntien tulee olla
            poikkeustapauksia ja niiden määrän
            tulisi vähentyä järjestelmän
            tultua pysyväksi. Valiokunta korostaa, että terveyskeskuksissa
            tulee edelleen turvata resurssit tuottaa kansanterveyslaissa säädetyn
            velvoitteen mukaiset työterveyshuollon palvelut kunnan
            alueella. Vaikka kuluvan vuoden alusta voimaan tulleen lain mukaan
            myös yksityisen työterveyshuollon palveluiden
            tuottajan tekemästä tilakäynnistä maksetaan
            korvausta valtion varoista, selviää yksityisten
            toimijoiden vaikutus palvelujen saatavuuteen vasta lähivuosina.
            Uudistuksella on haluttu lisätä maatalousyrittäjien
            mahdollisuuksia valita palveluiden tuottaja, mutta monissa osissa
            maata maatalousyrittäjät ja työnantajat
            edelleen käyttävät terveyskeskusten tuottamia
            palveluita. Tämän vuoksi terveyskeskuksissa on
            edelleen huolehdittava työterveyshuollon osaamisesta.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esitettyä väliaikaisen
            lainsäädännön nojalla toteutetun järjestelmän
            säätämistä pysyväksi
            perusteltuna. Työterveyshuollon olennainen tavoite on yrittäjän
            terveyden ja työkyvyn säilyminen mahdollisimman
            hyvinä läpi työuran. Siksi on hyvä edelleen
            kehittää kannusteita niin maatalous- kuin muidenkin
            yrittäjien työterveyshuollon kattavuuden parantamiseksi. 
         
         
         Työterveyshuollon toiminnan tehostaminen ehdotetulla
            tavalla vaikuttaa pitkällä aikavälillä todennäköisesti  myönteisesti  maatalousyrittäjien
            työssä jaksamiseen ja työkykyyn. Asiantuntijakuulemisesssa
            on kuitenkin tuotu esiin, että maatalouden työterveyshuoltoon
            sovellettavaa mallia voidaan pitää osin vanhentuneena
            ja liian kaavamaisena tarpeenmukaisen toiminnan aikaansaamiseksi
            maatiloilla ja maatalouden työterveyshuollossa. Tämän
            vuoksi jatkossa olisikin arvioitava, millä tavoin maatalouden
            työterveyshuollon sisältöä on
            tarpeen kehittää ja henkilöstön
            koulutusta lisätä erityisesti työterveyshuollon
            vaikuttavuuden parantamiseksi. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
            maatalousyrittäjien työterveyshuollosta sairausvakuutuslain
            nojalla ja valtion varoista maksettaviin korvauksiin. Maatalousyrittäjien
            työterveyshuollon kustannukset eriytyvät muun
            työterveyshuollon sairausvakuutuskorvauksista, kun asiantuntijan
            yksin suorittaman tilakäynnin kustannukset korvataan työterveyshuollon
            käyntinä. Maatalousyrittäjien työterveyshuoltoa
            ovat vuosien ajan toteuttaneet yksinomaan kunnalliset terveyskeskukset,
            ja terveyskeskuksen tekemän tilakäynnin kustannukset
            on korvattu valtion  varoista  siltä  osin,  kun  kustannukset
            ovat ylittäneet sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen.
            Yksityisten toimijoiden mukaantulosta ei vielä ole kertynyt
            kokemusta. Valiokunta katsoo, että tästä syystä sekä kustannuskehitystä että lainsäädännön
            toimivuutta kokonaisuudessaan on tarpeen seurata.