Perustelut
            
            Hallituksen esityksessä ehdotetaan työeläkelaitosten
               toimintapääoman ja tasoitusmäärän
               yhdistämistä yhdeksi puskuriksi, vakavaraisuuspääomaksi.
               Tällä hetkellä toimintapääoma
               toimii riskipuskurina sijoitustoiminnan riskejä vastaan
               ja tasoitusmäärällä puolestaan
               varaudutaan vakuutusriskeihin, jotka liittyvät vakuutusmaksujen
               riittävyyteen. Puskureiden yhdistämistä perustellaan
               tarpeella mahdollistaa eläkevarojen tuottava sijoittaminen.
            
            
            Hallituksen esityksen mukaista toimintapääoman
               ja tasoitusmäärän täysin eri
               tarkoituksiin tarkoitettujen puskureiden yhdistämistä ei
               voida pitää hyväksyttävänä.
               Tuotto-odotusten toteutumista ei ole syytä tavoitella suuremmalla
               riskinotolla, vaan paremmalla sijoittamisella. Hallituksen esityksessä osakemarkkinoiden
               tuotto-odotukset ovat lisäksi ylioptimistisia. On muistettava,
               että esimerkiksi vuosien 1997 ja 2007 sijoitusuudistuksissa
               työeläkelaitoksille annettiin mahdollisuus sijoittaa
               varojaan riskialttiimmin ja riskit toteutuivat vuoden 2008 finanssikriisin aikana.
            
            
            On myös syytä huomioida, että tasoitusmäärän
               se osa, jolla varaudutaan työkyvyttömyyseläkkeisiin,
               on yhä liian suuri. Tämä tarkoittaa sitä,
               että pienten ja keskisuurten työnantajien maksamat
               työkyvyttömyyseläkemaksut ovat olleet
               suurempia kuin työkyvyttömyyseläkemenot.
               Hallituksen esityksessä kyseiset vakuutetuille velkaa olevat
               varat halutaan yhdistää työeläkeyhtiöiden
               sijoitustoiminnan riskipuskuriin, mutta tällaista menettelyä ei
               voida pitää oikeudenmukaisena.  Liikaa  perityt
               maksut   tulisi palauttaa. Hallituksen esityksestä ei
               käy ilmi, syntyykö hallituksen esityksen toteutuessa
               mahdollisesti tilanne, jossa työeläkelaitoksilla
               on oikeus periä vakuutusmaksuja paitsi vakuutuskulujen
               kattamiseksi myös sijoitustoiminnassa mahdollisesti realisoituvien
               riskien kattamiseksi. Mikäli näin on, ei sitä voida
               hyväksyä.
            
            
            Lisäksi hyvän hallintotavan ja yleisten riskienhallintaperiaatteiden
               mukaan asioiden valmistelu ja soveltaminen tulee pitää erillään. Näin
               ei ole tapahtunut tämän hallituksen esityksen
               osalta, sillä lain tulevat soveltajat ovat olleet keskeisessä roolissa
               lain valmistelutyössä. Hallituksen esitystä ei
               myöskään ole laadittu hyvien lainvalmisteluperiaatteiden
               mukaisesti, sillä kaikkia  keskeisiä  väittämiä ei
               ole perusteltu asianmukaisesti.
            
            
            Toteutuessaan hallituksen esitys myös heikentää merkittävästi
               työeläkelaitosten valvontaa. Esityksen myötä työeläkelaitokset
               voivat tehdä huomattavasti enemmän sijoitustappioita kuin
               aiemmin joutumatta kuitenkaan konkurssiin. Hallituksen esitys on
               myös ongelmallinen kilpailuneutraliteetin suhteen, sillä esimerkiksi eläkesäätiöiden
               mahdollisuus sijoitusriskin kasvattamiseen jää työeläkevakuutusyhtiöitä heikommaksi.
            
            
            Varojen tuottava ja turvaava sijoittaminen
            
            Hallituksen esityksessä korostetaan sijoitusomaisuuden
               tuottotason pitämistä korkealla. TVYL 26 §:n
               mukaan työeläkeyhtiön on sijoitettava
               varansa tuottavasti ja turvaavasti. Hallituksen esityksestä puuttuu
               kuitenkin kokonaan turvaavuusnäkökulma. Tämä näkökulma
               tulisi huomioida. On myös syytä huomioida, että suurempi
               riskinotto ei automaattisesti tarkoita parempaa tuottoa. Olisikin
               ennemmin syytä keskittyä parempaan sijoittamiseen
               kuin suurempaan riskinottoon.
            
            
            Pienten ja keskisuurten työnantajien maksamia vakuutusmaksuja
               ei saa käyttää muihin tarkoituksiin kuin
               mihin ne on tarkoitettu.
            
            
            Hallituksen esityksellä on pyritty antamaan laillinen
               hyväksyntä pientyönantajilta liikaa perittyjen
               työkyvyttömyysmaksujen osittaiselle palauttamatta
               jättämiselle. Tasoitusmäärä on yhä suhteellisen
               korkealla tasolla, vaikka työeläkemaksua voidaan
               säädellä kohtuullisen nopeasti ja mahdollinen
               työkyvyttömyysliikkeen epäsuotuisa kehitys
               voidaan viedä vakuutusmaksun hintaan tehokkaasti.
            
            
            Hallituksen esityksessä ei tuoda ilmi riittäviä taustalaskelmia
               tasoitusmäärään kertyneen työkyvyttömyyseläkkeen
               palautusten kohdistumisesta. Myöskään
               sille, miksi pientyönantajien osalta olisi varauduttava
               noin kaksi kertaa suurempaan tasoitusmäärään
               suurtyönantajiin verrattuna (kun vertailuluvut lasketaan
               suhteessa vertailuryhmien palkkasummiin), ei esitetä perusteluita.
               Tasoitusmäärään kertynyttä työkyvyttömyysliikkeen
               ylijäämää on palautettu vuosina
               2006—2009 ja työttömyysliikkeen ylijäämää vuosina
               2010—2011 niin sanottuina tilapäisinä alennuksina.
               Laskuperustejaoksen laskelma ylijäämän
               jaosta ei vastaa yleisiä vakuutusmatemaattisia periaatteita,
               sillä laskelmalla on kohdistettu tilapäisiin alennuksiin
               myös vuosina 2006—2009 pidettyä liian
               suurta työkyvyttömyysmaksua ja vuosina 2010—2011
               palautettua työttömyysliikkeen ylijäämää.
               Työkyvyttömyysmaksujen osalta on syytä olettaa,
               että merkittävä osa pientyönantajilta
               liikaa perityistä maksuista on jätetty palauttamatta.
               Asia pitääkin tutkia riippumattomien asiantuntijoiden
               toimesta.
            
            
            On myös syytä huomioida, että valtio
               on antanut yksityisoikeudellisille työeläkelaitoksille tehtäväksi
               hoitaa lakisääteistä eläkevakuutusta. Ne
               saavat periä maksua tämän tehtävänsä hoitamiseksi,
               ja maksut ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä.
               On syytä selvittää, onko työeläkelaitoksilla  tämän
               valtuutuksen nojalla oikeus periä ennakkoon vakuutusmaksuja
               paitsi vakuutuskulujen kattamiseksi myös sijoitustoiminnassa
               mahdollisesti realisoituvien riskien kattamiseksi.
            
            
            Lain valmistelu ja soveltaminen tulee pitää erillään
            
            Eurooppalaisten vakuutusyhtiöiden ja jälleenvakuutusyhtiöiden
               liitto (European Insurance), johon myös Finanssialan Keskusliitto
               kuuluu, on Euroopan unionin Talous- ja rahoitusasioiden neuvostolle
               antamassaan kannanotossa korostanut, että vakuutusteknisiä kysymyksiä tulee
               käsitellä enemmänkin poliittisina kuin
               teknisinä kysymyksinä. Tätä perusteltiin
               mm. sillä, että vakuutustekniikalla on laajat
               taloudelliset ja sosiaaliset vaikutukset. Lisäksi liitto
               korosti lausunnossaan, ettei lakeja soveltava taho voi itse valmistella
               esityksiä.
            
            
            Hallituksen esityksessä korostetaan sosiaali- ja terveysministeriön
               roolia kuvailtaessa tasoitusmäärää koskevia
               rajoja ja niiden purkamista sekä kartuttamista koskevia
               sääntöjä. Sosiaali- ja terveysministeriöllä ei
               ole oikeutta esittää muutoksia laskuperusteisiin,
               vaan vain joko hyväksyä tai hylätä  työeläkeyhtiöiden
               ja eläkekassojen esittämät esitykset.
               Lisäksi on syytä huomioida, että Työeläkevakuuttajat  TELA  ry:n laskuperustejaos
               toimii käytännössä hallituksen esityksessä mainittua
               suuremmalla toimivallalla. TELA:n laskuperustejaos on työeläkejärjestelmän
               sisäinen työryhmä, joka valmistelee merkittävän
               osan työeläkejärjestelmän laskuperusteisiin
               ja kustannusrakenteisiin vaikuttavista selvityksistä. Ryhmä myös
               käyttää asiantuntijavaltaa työeläkejärjestelmän
               kehittämisessä. Hallituksen esityksessä tasoitusmäärää käsittelevät osiot
               perustuvat TELA:n laskuperustejaoksessa tehtyyn ja koordinoituun
               valmistelutyöhön (mm. laskentamalli), ja myös
               uutta vakavaraisuuskehikkoa koskevien kohtien valmistelussa laskuperustejaoksen
               panoksella on ollut suuri merkitys. TELA koostuu työeläkeyhtiöiden
               edustajista, ja siihen kuuluvat pysyvät asiantuntijajäsenet
               sosiaali- ja terveysministeriöstä ja ETK:sta.
               Tulevien muutosten soveltajat ovat siis samalla niiden valmistelijoita,
               ja laskuperustehakemuksen tulevat käsittelijät
               ministeriössä ovat mukana työryhmässä asiantuntijoina.
               On myös syytä kiinnittää huomiota
               siihen, että hallituksen esityksessä mainitaan
               TELA:n laskuperustejaoksen erikseen selvittävän
               tasoitusmäärän rajojen mitoitusta. Tämä tapahtuisi
               kuitenkin vasta sen jälkeen, kun hallituksen esitys olisi
               hyväksytty.
            
            
            Työeläkevakuutustekniikka ei ole vain eläkeyhtiöiden
               yksityinen asia, sillä työeläkevakuutustekniikalla
               on merkittäviä kansantaloudellisia, kilpailullisia
               ja sosiaalisia vaikutuksia, ja siksi vakuutusmaksujen ja vastuuvelan
               laskuperusteiden valmistelu tulee siirtää kokonaisuudessaan
               sosiaali- ja terveysministeriöön. Lisäksi TELA:n
               laskuperustejaokselta on poistettava valtuutus tasoitusmäärän
               mitoituksen selvittämisestä. 
            
            
            Työeläkelaitosten valvontaan kiinnitettävä huomiota
            
            Hallituksen esitys heikentää merkittävästi
               nykyistä työeläkelaitosten valvontaa.
               Asiaa ei ole kuitenkaan suoraan sanottu eikä perusteltu
               hallituksen esityksessä. Työeläkelaitoksen
               valvonta perustuu muun muassa katevalvontaan ja vakavaraisuusvalvontaan.
               Katevalvonta jakaantuu hajautussäännön
               valvontaan ja sijoitusomaisuuden määrälliseen
               valvontaan, jonka mukaan sijoitusomaisuutta on aina oltava vähintään
               katettavan vastuuvelan verran. Esityksen jälkeen erityisesti
               katevalvonnan määrällinen valvonta heikkenee.
               Työeläkelaitosten valvonnan heikentämistä ei
               voida hyväksyä.
            
            
            Työeläkeyhtiön osittamaton lisävakuutusvastuu
               on osa yhtiön vastuuvelkaa ja vakavaraisuutta. Nykyinen
               käytäntö on, että osittamattoman lisävakuutusvastuun
               on aina oltava vähintään nolla, ja siten
               osittamaton lisävakuutusvastuu aina lisää vakuutusmaksuvastuuta.
               Osittamaton lisävakuutusvastuu toimii sijoitustoiminnan
               heilahtelujen puskurina. Osittamatonta lisävakuutusvastuuta
               kasvattaa se osa sijoitustoiminnan nettotuloksesta, joka ylittää vastuuvelan
               korkotuottovaateen ja vastaavasti toisinpäin, jos sijoitustoiminnan
               nettotuotto alittaa vastuuvelan korkotuottovaateen. Eläkelaitosten
               vakavaraisuusrajan laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta annetun
               lain 12 §:ssä sanotaan, että eläkelaitoksen
               on katettava vastuuvelkansa sijoituksillaan. Katettava vastuuvelan
               määrä lasketaan siten kuin siitä erikseen
               säädetään. TVYL 15 §:n
               mukaan katettava vastuuvelka on likimain sama kuin vastuuvelka.
               Määritelmät eroavat toisistaan vain vähäisiltä osin.
            
            
            Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työeläkeyhtiön
               vastuuvelan määritelmää siten,
               että osittamaton lisävakuutusvastuu voi olla negatiivinen
               ja vähentää vakuutusmaksuvastuuta (TVYL
               14 §). Esityksessä ei ole rajoitettu sitä,
               kuinka paljon osittamaton lisävakuutusvastuu voi vähentää vakuutusmaksuvastuuta. Näin
               ollen hallituksen esityksen jälkeen sijoitustoiminnan tappiot
               vähennettäisiin jatkossa osittamattomasta lisävakuutusvastuusta
               ilman rajoitusta, ja siten myös sijoitustoiminnan tappiot
               vähennettäisiin katettavasta vastuuvelasta ilman rajoitusta.
               Koska sijoitustoiminnan tappiot vähennetään
               sekä sijoitusomaisuudesta että vastuuvelasta ilman
               rajoituksia, työeläkeyhtiön sijoitusomaisuus
               tulee aina täyttämään katettavan vastuuvelan
               määrällisen vaatimuksen hallituksen esityksen
               hyväksymisen jälkeen. Nykyisen lain voimassa ollessa
               työeläkeyhtiö voi tehdä korkeintaan
               sen verran sijoitustoiminnan tappiota kuin sijoitusomaisuus ylittää katettavan
               vastuuvelan määrän. Esityksen jälkeen
               työeläkelaitos ei olisi konkurssissa, vaikka se
               olisi menettänyt koko sijoitusomaisuuden.
            
            
            Kilpailuneutraliteetti otettava huomioon
            
            Hallituksen esitykseen liittyy työeläkelaitosten kilpailuneutraliteetin
               kannalta vahingollisia piirteitä. Toteutuessaan hallituksen
               esitys heikentää eläkevakuutusyhtiöiden
               välistä kilpailuneutraliteettia, sillä tasoitusmäärän
               suuruus vaihtelee vakuutuskannan rakenteen vuoksi yhtiöittäin.
               Näin ollen yhtiöiden vakavaraisuusaste kasvaisi
               toisistaan poikkeavalla tavalla. Jos suuremman riskinkantokyvyn
               oletetaan mahdollistavan paremmat sijoitustuotot, johtaa hallituksen
               esitys toteutuessaan siihen, että työeläkevakuutusyhtiöiden
               kilpailuedellytykset kehittyvät epätasapuolisesti
               työeläkevakuutusyhtiön tasoitusmäärän
               suuruudesta riippuen.
            
            
            Hallituksen esityksellä on toteutuessaan myös vahingollisia
               vaikutuksia eri laitostyyppien väliseen kilpailuneutraliteettiin.
               Esitys kohtelee eri tavoin eri laitostyyppejä ja johtaa
               eläkesäätiöiden kilpailuedellytysten
               heikkenemiseen suhteessa työeläkevakuutusyhtiöihin.
               Koska työeläkesäätiöillä ei
               ole tasoitusmäärää, esityksessä ehdotetaan,
               että säätiöiden riskinkantokykyä kasvatettaisiin
               työnantajan lisämaksuvelvollisuuteen perustuvan
               erän avulla. Työnantajille langetettava lisämaksuvelvollisuus,
               jolla kerätään työeläkesäätiöille
               sijoitusriskipuskuri, on moraalisesti sekä mahdollisesti
               juridisestikin ongelmallinen eikä edes ratkaise kilpailuneutraliteettiongelmaa.
               Kilpailuvirasto onkin kiinnittänyt huomiota siihen, että ehdotetusta
               muutoksesta huolimatta eläkesäätiöiden
               tosiasiallinen mahdollisuus sijoitusriskin kasvattamiseen jää työeläkevakuutusyhtiöitä
               heikommaksi.
               Lisäksi eläkekassoilla tasoitusmäärän
               kerääminen on ollut vähemmän
               säänneltyä kuin yhtiöillä,
               mistä syystä eläkekassojen tasoitusmäärät
               eivät ole yhteismitallisia keskenään
               tai suhteessa työeläkevakuutusyhtiöihin.
            
            
            Lakiehdotus tulee valmistella uudestaan
            
            Määräaikaislakia lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
               harjoittavien eläkelaitosten vanhuuseläkkeiden  rahastointia
               ja toimintapääomaa koskevien säännösten
               väliaikaisesta muuttamisesta tulee jatkaa ja hallituksen
               esitys valmistella uudestaan sosiaali- ja terveysministeriössä korjaamalla
               edellä mainitut puutteet.