Perustelut
         
         Lomautusajan työttömyysturva
         
         Työttömyysturvalain 4 lukuun lisättäväksi
            ehdotettavassa 4 a §:ssä säädetään
            työttömyysetuuden maksamisesta niissä tilanteissa,
            joissa työntekijän työaikaa on lyhennetty
            lomautuksen johdosta yhdellä tai useammalla päivällä viikossa. Näissä tapauksissa
            työttömyyspäivärahaa ei maksettaisi
            soviteltuna, vaan kokonaan työttömiltä päiviltä maksetaan
            täysi työttömyysetuus.
         
         
         Työttömyysturvalain muutoksen tarkoituksena
            on helpottaa yritysten toiminnan sopeuttamista taloudellisessa taantumassa
            ja parantaa sopeuttamistoimenpiteiden kohteena olevien työntekijöiden
            asemaa. Valiokunta pitää esitystä molempien
            tavoitteiden osalta kannatettavana. Talouden lama ja investointien
            hiipuminen ovat koetelleet erityisen voimakkaasti vientiteollisuusaloilla
            toimivia yrityksiä samoin kuin rakennus- ja kuljetusalaa.
            Tilausten ja töiden loppuessa lomautukset ovat lisääntyneet
            voimakkaasti. Teknologiateollisuudessa kuluvana syksynä noin
            viidennes työvoimasta on ollut lomautettuna.
         
         
         Teollisuudessa lomautukset on nykyisen taantuman aikana toteutettu
            pääasiassa kokonaisina viikkoina, koska tällöin
            työntekijöille maksetaan työttömyyspäiväraha
            viikon kaikilta lomautuspäiviltä. Viime laman
            aikana käytettiin huomattavasti enemmän lyhennettyä työviikkoa kuin
            tämän taantuman aikana, vaikka lomautettujen määrä on
            nyt suurempi. Tämän osaltaan mahdollisti silloinen
            lainsäädäntö, jonka mukaan 20 %:n
            työajan lyhennys oikeutti työttömyyspäivärahaan,
            jolloin myös yhden päivän lomautuksesta
            saattoi saada korvausta. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
            että työttömyysturvasäännöksiä joustavoitetaan
            väliaikaisesti niin, että lomautuksia voidaan
            nykyisen poikkeuksellisen äkillisen taantuman
            aikana toteuttaa todellisen tarpeen mukaisesti.
         
         
         Ehdotettu työttömyysturvalain muutos parantaa
            palkkatasosta riippumatta kaikkien yhdeksi päiväksi
            viikossa lomautettujen asemaa yhden päivän työttömyyspäivärahan
            määrällä, koska nelipäiväinen
            työviikko ei nykyisin oikeuta työttömyyspäivärahaan.
            Sovitellun päivärahan saaminen edellyttää,
            että työaikaa on lyhennetty vähintään
            25 %:a. Kahdeksi—neljäksi päiväksi viikossa
            lomautettujen ansiopäivärahaa saavien osalta muutoksen
            vaikutukset riippuvat työntekijän ansiotasosta.
            Yli 3 000 euroa ylittävällä palkkatasolla
            ehdotetun mukainen kokonaan työttömiltä päiviltä maksettava
            päiväraha on mainituissa tilanteissa nykyistä soviteltua
            päivärahaa korkeampi. Alle 3 000 euroa
            kuukaudessa ansaitsevien päivärahan määrä sen
            sijaan on mainituissa tilanteissa nykyistä soviteltua päivärahaa
            matalampi. Työttömyyspäivärahan
            määrä vähenee tällöin
            nykyiseen verrattuna sitä enemmän, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat. Tämä johtuu
            siitä, että soviteltu päiväraha
            korvaa ansionmenetystä suhteellisesti enemmän, mitä pienemmät
            työntekijän ansiot ovat. Sen sijaan muutos parantaa
            kaikilla tulotasoilla peruspäivärahaa saavien
            asemaa.
         
         
         Hallituksen esityksen muutokset koskevat lähtökohtaisesti
            kaikkia aloja ja ammattiryhmiä. Lomautukset lyhennettyyn
            työviikkoon ovat toistaiseksi koskeneet etenkin miesvaltaisia teollisuus-,
            rakennus- ja kuljetusaloja. Julkisella sektorilla ja palvelualalla
            on yleisemmin lyhennetty päivittäistä työaikaa,
            jolloin työajan lyhennyksen osalta maksetaan soviteltua
            päivärahaa. Nyt käsiteltävällä ehdotuksella
            ei muuteta miltään osin niitä työttömyysturvalain
            säännöksiä, joita sovelletaan
            silloin, kun säännönmukaista päivittäistä työaikaa
            töiden vähenemisen johdosta lyhennetään.
         
         
         Hakemusten käsittely työttömyyskassoissa
         
         Sääntelyllä pyritään
            edellä mainittujen tavoitteiden lisäksi nopeuttamaan
            hakemusten käsittelyä työttömyyskassoissa.
            Väliaikainen uudistus helpottaa ruuhkautuneiden, pahiten
            työttömyydestä kärsivien teollisuusalojen
            työttömyyskassojen työtä ja
            nopeuttaa työttömyysturvan maksatusta työttömille.
            Ehdotukset selkiyttävät ja yksinkertaistavat työttömyysturvalakia
            ja helpottavat siten lakia toimeenpanevien työttömyyskassojen
            työtä. Kuten työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta toteaa, kansalaisten kannalta uudet säännökset
            ovat selkeitä ja omien etuuksien laskeminen on helpompaa
            niitä kuin nykyisiä säännöksiä sovellettaessa.
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            esittää lausunnossaan, että sosiaali-
            ja terveysvaliokunta selvittää mahdollisuudet
            toteuttaa lyhennetyltä työviikolta maksettavia
            työttömyysetuuksia koskevat muutokset siten, että pienipalkkaisten
            asema ei heikkene nykyisestä. Pienipalkkaisten aseman turvaaminen
            olisi valiokunnan mielestä toteutettavissa esimerkiksi
            antamalla tuen hakijoille mahdollisuus valita, haluavatko he sovitellun
            päivärahan vaiko lakiehdotuksen mukaisesti lasketun
            päivärahan.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta on hankkinut työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan ehdotuksesta lausunnot niiltä työttömyyskassoilta,
            joiden jäsenissä on paljon soviteltua päivärahaa
            saavia. Palvelualojen työttömyyskassan näkemyksen mukaan
            kahden eri laskentamallin ja hakijan valinnanvapauden käyttöönotto
            lisäisi työttömyyskassan etuuskäsittelijöiden
            työtä. Lisäksi järjestelmä vaatisi
            mittavia atk-investointeja ja koulutusta. Uuden laskentajärjestelmän
            käyttöönotto määräajaksi
            jo 1.1.2010 alkaen ei saadun selvityksen mukaan ole realistinen.
            Jos kaksoislaskentaan mentäisiin, työttömyyskassa
            ei voisi pitää kiinni lupaamastaan takuumaksuajasta
            vaan käsittelyajat saattaisivat pidentyä huomattavasti.
         
         
         Julkisen alan työttömyyskassa on katsonut, että valinnanvapaus
            voitaisiin ottaa käyttöön, mutta siten,
            ettei työttömyyskassa tekisi edullisemmuusvertailua
            etuuksien välillä, vaan hakijan tulisi itse hakiessaan
            tietää, kumpaa etuutta hakee. Saadun selvityksen
            mukaan sellainen vaihtoehto, että hakija itse pystyisi
            tekemään valinnan, on lähinnä teoreettinen,
            koska tarkastelujakson pituus sekä mahdolliset erityiset
            sovittelujaksot vaikuttavat etuuden määrään
            merkittävästi. Saadun selvityksen johdosta sosiaali-
            ja terveysvaliokunta ei pidä käytännössä mahdollisena
            työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan ehdotuksen
            toteuttamista.
         
         
         Valiokunta korostaa, että nyt toteutettava muutos on
            vastaus vientiteollisuuden poikkeukselliseen tilanteeseen. Lomautustapa
            eri aloilla on pitkälti riippuvainen työn luonteesta
            ja tullee jatkossakin olemaan eri aloilla erilainen. Käytännössä työttömyysturvan
            ehtojen muuttuminen voi jossain määrin muuttaa
            lomautustapoja myös muilla aloilla. Lomautuksiin saatetaan
            jatkossa joutua kasvavassa määrin myös
            naisvaltaisella julkisella sektorilla ja yksityisellä palvelusektorilla
            Tästä syystä valiokunta pitää työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan tavoin tärkeänä, että työmarkkinatilannetta
            taantuman kuluessa seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvaan
            muutoksia, jotka turvaavat myös palvelualoilla ja muilla
            naisvaltaisilla matalalapalkka-aloilla työskentelevien
            aseman, jos lomautukset alalla merkittävästi lisääntyvät (Valiokunnan
               lausumaehdotus).
         
         
         Palkan määrittely
         
         Yrityksissä on heikkoon työllisyystilanteeseen sopeuduttu
            myös sopimalla työntekijöiden palkan
            määräaikaisesta alentamisesta. Esityksessä ehdotetaan,
            että työttömyysturvalain 6 luvun 4 §:n
            3 momenttiin lisätään väliaikaisesti
            säännös, joka koskee määräaikaista
            palkan alentamista. Tarkoituksena on, että tuotannollisista
            ja taloudellisista syistä tehty palkanalennus ei vaikuttaisi
            ansiopäivärahaan alentavasti, jos työntekijä kuitenkin
            joudutaan lomauttamaan tai irtisanotaan. Valiokunnan näkemyksen
            mukaan ehdotettu säännös, jonka mukaan
            etuuden perusteena pidetään alentamatonta palkkaa,
            on aiheellinen.
         
         
         Muuta
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan arvostellut työttömyysturvalakiin
            kohdistuvien muutosten toteuttamistapaa. Työttömyysturvalainsäädännön
            muutoksia tuodaan usein eduskunnan käsiteltäväksi
            erillisinä hankkeina. Tämä vaikeuttaa
            kokonaiskuvan saamista lainsäädännön
            muutosten vaikutuksista myös perusoikeuksien toteutumisen
            kannalta. Perustuslakivaliokunnan mielestä jatkossa olisi
            asianmukaisempaa pyrkiä kokoamaan useampia toisiinsa liittyviä muutosehdotuksia
            yhteen hallituksen esitykseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy
            tähän näkemykseen.