Perustelut
         
         Hallituksen esitys on ensimmäinen osa perhehoitolainsäädännön
            kokonaisuudistusta, ja se perustuu sosiaali- ja terveysministeriön
            perhehoidon lainsäädännön kehittämistyöryhmän
            ehdotuksiin. Esityksen tavoitteena on siirtää lasten sijaishuollon
            painopistettä laitoshoidosta perhehoitoon sekä lisätä perhehoidon
            saatavuutta parantamalla perhehoitajien asemaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että lasten sijaishuoltoa lainsäädännöllä näin
            ohjataan selkeästi perhehoitoa suosivaan suuntaan. 
         
         
         Perhehoitolainsäädännön
            kehittäminen
         
         
         Valiokunta pitää hyvin tarpeellisina lastensuojelu-
            ja perhehoitajalakiin nyt esitettyjä muutoksia, joilla
            kuntia velvoitetaan sijaishuollon rakenteen muuttamiseen laitoshuollosta
            perhehoitoon. Valiokunta kiirehtii samalla perhehoitoa koskevan
            lainsäädännön kokonaisuudistusta sekä perhehoidon
            valtakunnallisen toimintaohjelman laatimista. Valtakunnallisilla
            toimenpiteillä tulisi varmistaa perhehoidon kokonaisvaltainen
            ja systemaattinen kehittäminen. 
         
         
         Nyt ehdotetut perhehoitajalain muutokset eli perhehoitajan vähimmäispalkkion
            korotus, pakollinen ennakkovalmennus, vastuuhenkilön nimeäminen
            perhehoidon tukitoimien järjestämiseen sekä sijaisjärjestelmän
            kehittäminen, ovat omiaan parantamaan perhehoitajien asemaa
            sekä perhehoidon laatua. Pakollisella ennakkovalmennuksella
            varmistetaan, että perhehoitajalla on häneltä edellytettävät
            valmiudet ja henkilökohtainen sopivuus tehtävään.
            Valiokunta katsoo, että käytössä olevan
            Pride-valmennuksen laatu ja tarjonta valtakunnallisesti tulee jatkossakin
            turvata. Ennakkovalmennuksen  lisäksi  myös   työnohjauksen
            ja täydennyskoulutuksen järjestäminen
            on tarpeellista perhehoitajille, kuten muillekin lastensuojelutyössä työskenteleville.
            Lisäksi sijaisperheen muiden lasten mahdollisesti tarvitsema
            tuki tulee valiokunnan näkemyksen mukaan riittävästi
            huomioida.
         
         
         Perhehoitajien saama tuki lapsen hoidolle ja kasvatukselle on
            yleisesti koettu puutteelliseksi. Tämä koskee
            sekä lastensuojelun että kehitysvammahuollon perhehoitoa.
            Hallituksen esityksellä pyritään nyt
            vastaamaan tähän tarpeeseen. Ehdotuksen mukaan
            perhehoitajalle olisi nimettävä jokaista hoidettavaa
            kohden vastuutyöntekijä perhehoidon aikana tarvittavan
            tuen järjestämiseksi. Lastensuojelussa vastuutyöntekijänä olisi
            pääsääntöisesti tarkoitus
            olla lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä. 
         
         
         Esityksen mukaan perhehoitajan vapaan ja muun tilapäisen
            poissaolon ajaksi kunta voisi järjestää sijaishoidon
            perhehoitajan kotona tekemällä toimeksiantosopimuksen
            perhehoitajaa sijaistavan henkilön kanssa. Vapaan aikainen
            hoito olisi edelleen mahdollista järjestää myös muulla
            tavoin. Toimeksiantosopimuksiin perustuvan tilapäishoidon
            järjestämismahdollisuutta ovat asiantuntijakuulemisessa
            toivoneet myös ammatilliset perhekodit sekä laitosyksiköt.
            Valiokunnan  näkemyksen mukaan toimeksiantosopimuksella
            järjestettävän tilapäishoidon
            laajentamismahdollisuuksia on tarpeen jatkossa selvittää.
            
         
         
         Toimeksiantosopimuksiin perustuvan sijaishoitajajärjestelmän
            ulottaminen myös omaishoitoon tukee omaishoitajien jaksamista. Eräs
            keskeisimmistä ongelmista omaishoidossa on tilapäishoidon
            saamisen vaikeus ja toimimattomuus. Valiokunta korostaa, että sijaishoitajajärjestelmän
            luominen ei poista tarvetta myös muun tilapäishoidon
            kehittämiseen. Vapaavuorokausien toteuttamiseksi omaishoidossa
            tulee olla mahdollisuus sijoittaa hoidettava myös tilapäishoitopaikalle
            tai lyhytaikaiseen laitoshoitoon.  Sijaishoito tulee järjestää asiakaslähtöisesti
            ja joustavasti niin perhehoitajan kuin omaishoitajan vapaan ajaksi.
         
         
         Perhehoidon lisääminen
         
         Perhehoidon laajentamisen ja perhesijoitusten lisäämisen
            merkittävin este on ollut pula perhehoitopaikoista ja sijaisperheistä.
            Tästä syystä laitoshuollossa on paljon
            lapsia, jotka hyötyisivät ensisijaisesti perhehoidosta.
            Perhesijoitusten määrän suhteellinen
            kasvattaminen esityksessä arvioidussa laajuudessa edellyttää selkeää lisäpanostusta
            perhehoidon tukitoimiin sekä uusien sijaisperheiden rekrytointia
            ja koulutusta.  Kokemukset joissakin kunnissa jo toteutetusta perhehoidon
            kehittämistyöstä osoittavat, että perhehoitopaikkoja
            pystytään määrätietoisella työllä merkittävästikin
            lisäämään. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että valtakunnallisia sijaisperheiden
            rekrytointikampanjoita tulee jatkossakin toteuttaa ja että niitä tulee
            rahoittaa valtion varoista. Pyrkimyksenä tulee olla perhehoitoon
            pääsyn turvaaminen tasavertaisesti maan eri osissa.
            Nykyiset suuret alueelliset erot perhehoidon osuudessa selittyvät
            ensisijaisesti sillä, kuinka tietoisesti alueella on panostettu perhehoidon
            kehittämiseen, sekä sillä, minkälaiset
            toimintaedellytykset perhehoidolle on voitu alueella turvata. Perhehoidon
            organisoinnissa voitaisiin hyötyä alueellisen
            organisoinnin mallista, myös nyt esitettyjen uudistusten
            toimeenpanossa.
         
         
         Perhehoitajalakiin ehdotetut muutokset osaltaan edesauttavat
            esityksen tavoitetta perhehoidon osuuden kasvattamisesta lasten
            sijaishuollossa. Samalla ne antavat nykyistä parempia mahdollisuuksia
            perhehoidon lisäämiseen aikuisten hoitomuotona.
            Kehitysvammaisia aikuisia, mielenterveyskuntoutujia ja vanhuksia
            on pitkäkestoisessa perhehoidossa tällä hetkellä noin
            1 600. Vanhusten perhehoidon laajentamiseksi on parhaillaan
            käynnissä sosiaali- ja terveysministeriön
            rahoittama, Kaste-ohjelmaan liittyvä kehittämishanke.
         
         
         Perhehoidon lainsäädännön
            kehittämiseen liittyy läheisesti ns. ammatillisten
            perhekotien aseman määrittely. Osa nykyisin ammatillisena perhekotihoitona
            toteutettavasta hoidosta vastaa käytännössä laitoshuoltoa,
            kun taas osa vastaa toiminnallisesti perhehoitoa. Koska ammatillisen
            perhekodin käsitettä ei ole määritelty
            laissa, aluehallintovirastot ovat ammatillisten perhekotien lupia
            myöntäessään noudattaneet toisistaan poikkeavia
            periaatteita, ja näin osa ammatillisista perhekodeista
            toimii perhekotiluvalla, osa laitosluvalla. Epäselvä sääntely
            on hämmentävä sekä lapsen sijoituspaikkaa
            harkitseville kunnille että lastensuojelupalveluja tarjoaville
            yhteisöille, eikä lainsäädäntö myöskään
            turvaa palveluntuottajien yhdenmukaista kohtelua. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että perhehoidon käsitettä lainsäädännössä selkeytetään.
         
         
         Lasten sijaishuolto
         
         Voimassa olevassa lastensuojelulaissa ei sijaishuollon muotoja
            ole asetettu etusijajärjestykseen. Lastensuojelun sijaishuollon
            rakenne on pysynyt hyvin laitosvaltaisena, vaikka perhehoidolla
            tutkimusten perusteella tiedetään olevan monia
            etuja laitoshuoltoon verrattuna. Valiokunta pitääkin
            perusteltuna lastensuojelulain 50 §:ään
            ehdotettua muutosta, jonka mukaan lapsen sijaishuoltopaikan valinnassa
            lähtökohtana olisi, että sijaishuolto
            järjestetään muuna kuin laitoshuoltona. 
         
         
         Laitoshuoltona lasten sijaishuolto voitaisiin ehdotuksen mukaan
            järjestää ainoastaan silloin, jos sijaishuollon
            järjestäminen ei riittävien tukitoimien
            avulla perhehoitona tai muulla tavoin olisi lapsen edun mukaista.
            Muuna sijoituspaikkana voi olla esimerkiksi sukulaisperhe tai lastensuojelulain
            49 §:n mukaisesti tukitoimien avulla oma koti
            taikka esimerkiksi sairaalan osasto. Valiokunta tähdentää,
            että lastensuojelulain 32 §:n mukaan
            ennen lapsen sijoittamista kodin ulkopuolelle on selvitettävä lapsen
            vanhemman, jonka luona lapsi ei asu, sekä sukulaisten tai
            muiden lapselle läheisten henkilöiden mahdollisuudet
            ottaa lapsi luokseen asumaan.
         
         
         Lapsen edun näkökulmasta on tärkeää,
            että sijaishuoltopaikan valinnalla pyritään
            vähentämään turvattomuutta ja
            epävarmuutta, koska pysyvien ihmissuhteiden merkitys on
            sijaishuoltoon otettavalle lapselle erityisen suuri. Sijoitettavalla
            lapsella on usein taustallaan epävakaat kasvuolosuhteet,
            ja sijaishuoltopaikan valinnalla voidaan tukea myös olosuhteiden
            ja kiintymyssuhteiden pysyvyyttä. Tämän
            vuoksi riittävät tukitoimet ovat perhesijoituksissa
            erityisen tärkeitä, koska perhehoidon lisääntyessä perheisiin
            saattaa tulla aikaisempaa vaikeammin hoidettavia lapsia. Tukitoimien
            puute voi johtaa lasten uudelleensijoitusten lisääntymiseen.
         
         
         Valiokunta korostaa, että perhehoidon ensisijaisuudesta
            huolimatta kunkin lapsen edun ja yksilöllisten tarpeiden
            tulee kuitenkin jatkossakin olla aina määräävänä tekijänä valittaessa
            sijaishuoltopaikkaa. Esityksen perusteluissakin on todettu, että vaikka
            sijaishuolto olisi mahdollista toteuttaa tukitoimien avulla perhehoidossa,
            ei sijoitusta perhehoitoon kuitenkaan tulisi tehdä, jos kokonaisarvion
            perusteella huollon toteuttaminen laitoksessa vastaisi paremmin
            lapsen etua. Valiokunta korostaa, että myös laitoshuoltoon sijoitettavalle
            lapselle ja hänen perheelleen tulee sijaishuollon aikana
            turvata heidän tarvitsemansa tukipalvelut.
         
         
         Valiokunnan näkemyksen mukaan uudistuksen toimeenpanossa
            on tärkeää välttää vastakkainasettelua
            laitoshuollon ja perhehoidon välillä. Laitosten
            toimintaa voidaan perhesijoitusten lisääntyessä uudistaa
            esimerkiksi arviointi- ja resurssikeskusten suuntaan. Valiokunta
            katsookin,  että sijaishuollon kehittämisessä olisi
            tärkeää löytää laitosten
            ja perhehoidon välille yhdessä toimimisen malleja,
            jolloin laitoksiin kertynyttä asiantuntemusta olisi mahdollista
            käyttää lapsen tilanteen arviointiin
            samoin kuin sijaisperheiden tukeen ja koulutukseen. Lisäksi laitoksilla
            on jatkossakin tärkeä tehtävä erityistä ammatillista
            osaamista vaativien lasten sijaishuollossa. 
         
         
         Valiokunta toteaa vielä, että perhesijoitusten lisääntyessä ja
            hoitovastuun siirtyessä yksityiskoteihin on tarpeellista
            kiinnittää huomiota käytäntöihin,
            jotka perustuvat lastensuojelulain 4 §:n tarkoittamiin
            lastensuojelun keskeisiin periaatteisiin. Lapsen edun, perheen jälleenyhdistämistä
            koskevan
            tavoitteen tai lastensuojelulain 54 §:n tarkoittaman
            lapsen yhteydenpidon turvaamisen vanhempiin, sisaruksiin ja muihin läheisiin
            tulee koskea yhtäläisesti niin laitokseen kuin
            perheeseenkin sijoitettuja lapsia. Näihin käytäntöihin
            on kiinnitettävä erityistä huomiota,
            jotta lapsen oikeudet toteutuisivat lastensuojelulaissa tarkoitetulla
            tavalla sijaishuoltopaikan valinnasta riippumatta. Valiokunta katsoo,
            että toiminnan valvonnan järjestämisessä tämä on
            tärkeä huomioida ja turvata lasten asema ja kuuleminen
            valvonnan toteuttamisessa.
         
         
         Sijaishuollon tarpeen vähentäminen 
         
         Lasten sijaishuollon tarve on kahden viime vuosikymmenen aikana
            tasaisesti kasvanut. Valiokunta pitää tässäkin
            yhteydessä tarpeellisena korostaa lastensuojelun raskaimpien
            toimien, kuten sijaishuollon, tarpeen ehkäisyä ennakolta. Vaikka
            lastensuojelulaki edellyttää kunnilta mittavia
            ennalta ehkäiseviä toimia, ei ehkäisevää työtä kunnissa
            tällä hetkellä tehdä läheskään
            tarvittavassa laajuudessa. 
         
         
         Kunnan velvollisuutta järjestää lapsi-
            ja perhekohtaisen lastensuojelun asiakkaille avohuollon tukitoimia
            täsmennettiin vuoden 2011 alusta voimaan tulleella lailla.
            Valiokunta korosti lakiehdotusta käsitellessään,
            että oikein ajoitetuilla perheen tukipalveluilla voidaan
            saavuttaa merkittäviä säästöjä myöhempien
            palvelujen kustannuksissa (StVM 37/2010 vp).
         
         
         Lastensuojelulain lähtökohta on, että raskaimmatkin
            lastensuojelutoimet nähdään, mikäli
            mahdollista, väliaikaisina toimina. Keskiössä on
            lapsi ja hänen perheensä. Sijaishuoltoa toteutettaessa
            on  lapsen edun mukaisella tavalla otettava huomioon tavoite perheen
            jälleenyhdistämisestä. Jotta perheen
            kuntoutuminen voisi toteutua, tulee lapselle ja hänen perheelleen
            järjestää heidän tarvitsemansa
            tuki, joka voi olla neuvontaa ja ohjausta, taloudellista tukea tai
            asumiseen ja muuhun elämiseen liittyvää tukea. 
         
         
         Valiokunta  huomauttaa  lopuksi,  että  nyt hyväksyttävä uudistus
            edellyttää, että kuntien sosiaalitoimessa
            on resursseja panostaa perhehoitajien tukeen samoin kuin sijoitettavien
            lasten ja heidän perheidensä tukemiseen. Erityisen tärkeää on,
            että kunnassa on päteviä sosiaalityöntekijöitä.
            Valiokunta on jo aiemmassa mietinnössään
            kiinnittänyt huomiota siihen, että selvityksen
            mukaan sosiaalityöntekijöistä 43 prosenttia
            vaihtoi työpaikkaa vuonna 2009. Sosiaalityöntekijöiden
            puute ja suuri vaihtuvuus vaikeuttavat tarvittavan asiantuntemuksen
            ja kokemuksen saamista erityisesti vaativaan lastensuojelutyöhön
            (StVM 37/2010 vp). Valiokunta ilmaisee jälleen
            huolensa siitä, että tämä voi
            osaltaan lisätä huostaanottojen ja muiden korjaavien toimenpiteiden
            tarpeen kasvamista, mikäli ehkäiseviä toimia
            ei kyetä toteuttamaan oikea-aikaisesti. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että nyt hyväksyttävien lakimuutosten
            vaikutuksia perhehoitoon ja lasten sijaishuoltoon seurataan ja että seurannan
            perusteella arvioidaan säännösten toimivuutta
            sekä esityksen tavoitteiden toteutumista.