Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Hallituksen esityksen tavoitteena on painottaa ammatillisen
kuntoutuksen ensisijaisuutta työkyvyttömyyseläkkeeseen
nähden. Esityksen mukaan kunnallisen eläkejärjestelmän
piirissä oleville tulee oikeus ammatilliseen kuntoutukseen
nykyisen kuntoutuksen harkinnanvaraisuuden sijasta. Esitys merkitsee
selvää parannusta työntekijän
asemaan. Oikeus kuntoutukseen syntyy työkyvyttömyyden
uhan perusteella, eli ammatillinen kuntoutus voidaan aloittaa jo
siinä vaiheessa, kun henkilöllä on todettavissa
olevasta sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva uhka joutua työkyvyttömäksi.
Valiokunta toteaa, että ehdotetulla sääntelyllä luodaan
hyvät mahdollisuudet varhentaa ammatillisen kuntoutuksen
toimenpiteitä ja ehkäistä työkyvyttömyyttä.
Varhaisella puuttumisella työkyvyttömyyden uhkaan
voidaan saavuttaa lisävuosia työelämässä ja
tukea työntekijöiden jatkamista työssään.
Valiokunta korostaa uudistukselle asetetun tavoitteen saavuttamisen
kannalta olevan keskeistä, että työpaikoilla
opitaan riittävästi tunnistamaan työkyvyttömyyden
uhkaa sekä sitoudutaan aidosti työkyvyttömyyden
ehkäisyyn ja vajaakuntoisuuden hallintaan.
Kuntoutuksen sisältö
Lakiehdotuksen mukaan ammatillisena kuntoutuksena voidaan työntekijälle
tehdä muun muassa kuntoutustutkimuksia, antaa työhön
tai ammattiin johtavaa koulutusta, järjestää työhön valmennusta,
myöntää elinkeinotukea ja järjestää ammatillista
kuntoutusta tukevaa lääkinnällistä kuntoutusta.
Valiokunta toteaa, että kunnallisen eläkelaitoksen
myöntäessä työntekijälle
oikeuden kuntoutukseen tulee mahdollisimman oikean kuntoutustoimenpiteen
valintaan paneutua huolellisesti. Kuntoutuksen sisällön
tulisi muodostua mahdollisimman tarkoituksenmukaiseksi, jotta kuntoutukseen
käytettävät varat kohdentuisivat todellisia
hyötyjä tuottavaan kuntoutukseen. Kuntoutusta
koskevat vaikuttavuusselvitykset osoittavat, että kuntoutus
on yleisesti ottaen vaikuttavaa, mutta kuntoutuksen oikeaan kohdentamiseen
ja ajoitukseen liittyy ongelmia. Tulokselliselle kuntoutukselle
on yhteistä moniammatillinen yhteistyö, kuntoutuksen
yhdistäminen ympäristöön ja
lähi- ja työyhteisöön sekä kuntoutuksen
tarkka kohdentaminen ja varhainen aloittaminen.
Esityksen mukaan kunnallinen eläkelaitos päättäisi
kuntoutuksen sisällöstä yhteistyössä kuntoutuksen
asiantuntijaverkoston ja hakijan kanssa. Valiokunta painottaa työntekijän
oman roolin huomioon ottamista kuntoutuksen suunnittelussa. Kuntoutuksen
onnistumisen keskeisenä edellytyksenä on kuntoutujan
sitoutuminen kuntoutustoimenpiteisiin. Kuntoutujan motivaatio jää puutteelliseksi,
jos hän ei saa riittävää informaatiota
kuntoutusmahdollisuuksistaan tai jos valintaa eri kuntoutusvaihtoehdoista
ei tehdä yhteisymmärryksessä hänen
kanssaan.
Työterveyshuollon rooli
Esityksen tavoitteiden toteutumisen kannalta työterveyshuolto
on avainasemassa, jotta työntekijöiden kuntoutustarve
todetaan riittävän varhain ja kuntoutustoimenpiteet
käynnistetään oikea-aikaisesti. Työterveyshuoltoa
koskeva lainsäädäntö on vastikään
uudistettu, mutta työterveyshuollon toimivuus käytännössä vaihtelee edelleen
suuresti. Työterveyshuoltolaki korostaa työpaikoilla
yhteistoimin tehtävää työterveyttä edistävää ja
työkyvyttömyyttä ehkäisevää toimintaa.
Masennus- ja työuupumusoireiden osuus työkyvyttömyyden
perusteena on lisääntynyt, mistä syystä työpaikoilla
ja työterveyshuollossa on ennaltaehkäisyn näkökulmasta
tärkeää kiinnittää huomiota
työpaikan ilmapiiriin, johtamisen kehittämiseen
sekä työn organisointiin. Erityisen tärkeää on
kannustaa työntekijöiden omaa aktiivisuutta sekä vastuun
ottamista työolojensa, työkykynsä ja
työterveytensä vaalimisessa.
Työkyvyttömyyden uhkaamien työntekijöiden työssä jatkamisen
kannalta ovat ratkaisevia työpaikan olosuhteet eli se,
mahdollistetaanko vajaakuntoisen työntekijän työnteko
esimerkiksi järjestämällä töitä,
työaikoja tai muita työolosuhteita työntekijän vajaakuntoisuus huomioonottavaksi.
Käytännössä esimerkiksi henkilöt,
jotka alentuneen työkyvyn takia saavat osatyökyvyttömyyseläkkeen,
ajautuvat usein kokonaan pois työelämästä,
koska työpaikalla ei mahdollisteta osa-aikaista työskentelyä tai
muuta järjestelyä, jolla työssä jatkamista
sairaudesta tai vammasta huolimatta voisi yrittää.
Käytännössä ongelmallisia
ovat tilanteet, joissa työntekijän työkyvyttömyyseläkehakemus
on hylätty, mutta työntekijän työkyky
ei mahdollista entisessä työssä jatkamista.
Ongelma kohtaa varsinkin ikääntyneitä työntekijöitä, joiden
kohdalla uudelleenkoulutusmahdollisuudet ovat heikommat. Tästä syystä on
hyvä, että lakiin on kirjattu kunnallisen eläkelaitoksen
velvollisuudeksi huolehtia siitä, että hylkäävän
eläkepäätöksen saaneelle annetaan
tietoja kuntoutusmahdollisuuksista ja että hänet
ohjataan kuntoutustarvettaan vastaavaan kuntoutukseen tai muiden
palveluiden piiriin. Vastaava ryhmä, johon valiokunnan
näkemyksen mukaan tulee kiinnittää erityistä huomiota,
on työttömäksi joutuneiden kuntoutustarpeen
sekä kuntoutusmahdollisuuksien selvittäminen
kuntoutusoi- keuden voimassaoloaikana, ennen kuin työttömyys
pitkittyy ja paluu työelämään
vaikeutuu.
Kuntoutusetuudet
Esityksellä selkeytetään kuntoutusajan
etuuksia ja mahdollistetaan osakuntoutusrahan maksaminen. Myös
kuntoutussuunnitelman laatimisajalta ehdotetaan maksettavaksi harkinnanvaraista kuntoutusavustusta.
Valiokunta toteaa, että kuntoutukseen hakeutuvan toimeentulon
turvaamiseksi tulisi kuntoutusetuutta koskevien hakemusten käsittelyaikojen
olla mahdollisimman lyhyitä ja maksatuksen joustavaa, jotta
kuntoutuminen ei estyisi toimeentulovaikeuksien vuoksi.
Työntekijän oikeusturva
Lakiehdotukseen sisältyy käsite "työkyvyttömyyden
uhka" kuntoutusoikeuden perusteena. Työkyvyttömyyden
uhan todennäköisyyttä on arvioitava "lähivuosien
aikana", joka perustelujen mukaan merkitsee noin viiden vuoden aikaa. Ottaen
huomioon, kuinka vaikeaa on arvioida henkilön työkyvyttömyyttä,
on oletettavaa, että vielä vaikeampaa on objektiivisesti
todeta viiden vuoden kuluttua toteutuvaa työkyvyttömyyden
uhkaa. Jotta lakiehdotuksen tarkoittaman kuntoutusoikeuden edellytysten
arviointi toteutuisi asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua edistävällä tavalla,
tulisi arviointikriteerien olla mahdollisimman selkeitä.
Lainsäädännön toimeenpanon ja
sen kautta uudistuksen tavoitteiden toteutumisen kannalta tiedotuksella
sekä työterveyshuollon samoin kuin eläkelaitoksen
henkilöstön kouluttamisella on tärkeä merkitys
työkyvyttömyysuhan arvioinnin yhtenäistämiseksi.
Esitys parantaa kuntoutukseen hakeutuvan oikeusturvaa, koska
oikeudesta kuntoutukseen voidaan jatkossa valittaa. Nykyiset eläkelaitoksen
tarkoituksenmukaisuusharkintaan perustuvat kuntoutusratkaisut eivät
ole muutoksenhaun piirissä. Ohjeistuksen ja oikeuskäytännön
kautta vakiintuu vähitellen linja siitä, millä edellytyksillä kuntoutustoimenpiteiden
piiriin voi päästä. Ratkaisukäytännössä on
tärkeä turvata kuntoutukseen hakeutuvien yhdenvertainen
kohtelu.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksen vaikutuksia varhaiskuntoutuksen toteutumiseen seurataan
ja ryhdytään tarvittaessa toimenpiteisiin, jos
työntekijän oikeus kuntoutukseen ei käytännössä lain
tavoitteiden mukaisesti toteudu. Myös kuntoutustoimien
vaikuttavuuden arviointia tulee tehostaa ja käyttää arvioinnin
tuloksia kehitettäessä kuntoutuksen sisältöjä.
Eläkelautakunnan asema
Valiokunta pitää perusteltuna esitykseen sisältyviä ehdotuksia
kuntien eläkelautakunnan irrottamisesta kunnallisen eläkelaitoksen
yhteydestä. Ehdotettu muutos vastaa niitä muutoksia,
jotka on aiemmin toteutettu yksityisten alojen eläkevalituksia
käsittelevän eläkelautakunnan sekä valtion
eläkelautakunnan asemaan.