Perustelut
         
         Taustaa
         
         Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta muodostettiin vuoden
            2007 alusta yhdistämällä tarkastuslautakunta
            ja Kansaneläkelaitoksen yhteydessä toimineet sosiaalivakuutuslautakunnat, joiden
            tehtävät siirrettiin sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle
            (HE 167/2006 vp). Esitys perustui toimeentuloturvan
            muutoksenhakukomitean ehdotuksiin (Toimeentuloturvan muutoksenhakukomitean
            mietintö KM 2001:9). Lainmuutoksen tavoitteena oli yhdenmukaistaa muutoksenhakujärjestelmää
            toimeentuloturva-asioissa
            Kansaneläkelaitoksen etuusasioissa tekemien päätösten
            osalta. 
         
         
         Uudistuksella luotiin toimeentuloturva-asioihin kaksiasteinen
            muutoksenhakujärjestelmä, jossa ensimmäisenä asteena
            toimivat muutoksenhakulautakunnat ja  toisena oikeusasteena vakuutusoikeus.
            Uudistuksella vahvistettiin osaltaan  perustuslain  21 §:ssä tarkoitettua
            oikeusturvaa sosiaaliturvan muutoksenhaussa. Muutoksenhakulautakunnan
            toimimisen riippumattomana lainkäyttöelimenä katsottiin
            edellyttävän, että se ei toimi organisatorisesti
            niiden laitosten tai viranomaisten yhteydessä, joiden päätöksistä lautakuntaan
            valitetaan. 
         
         
         Uudistuksen tavoitteena oli myös valitusten käsittelyaikojen
            lyhentäminen sekä hallintolainkäyttölain
            menettelysäännösten toteutumisen varmistaminen
            sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toiminnassa. Uudistus merkitsi
            kuitenkin käsiteltävien asioiden lisääntymistä muutoksenhakulautakunnassa.
            Lautakuntaan arvioitiin  saapuvan noin 20 000
            asiaa vuodessa. Vuonna 2007 saapuvien valitusten määrä kasvoi noin
            21 500  asiaan,  lisäksi Kansaneläkelaitoksen
            sosiaalivakuutuslautakunnista siirtyi keskeneräisinä asioina
            3 200 valitusta. Saman vuoden aikana muutoksenhakulautakunnassa
            ratkaistiin noin 13 600 asiaa. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta korosti mietinnössään,
            että lautakunnan käsittelemissä muutoksenhakuasioissa
            käsittelyn joutuisuudella on yksilön kannalta
            suuri merkitys, koska kyse on esimerkiksi eläkettä,
            päivärahaa tai kuntoutusetuuksia koskevissa asioissa
            hakijan perustoimeentulon turvaamisesta (StVM 34/2006
               vp). Valiokunta katsoi, että uudistuksen toteutumista tarkoitetulla
            tavalla on seurattava huolellisesti ja ryhdyttävä välittömiin
            toimenpiteisiin, mikäli asioiden  käsittelyaikoja  ei   saada   esityksen tavoitteiden
            mukaisesti lyhenemään.
         
         
         Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toiminnan kehittäminen
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan muutoksenhakulautakunnassa
            oli kuluvan vuoden maaliskuun alussa vireillä noin 28 000
            valitusasiaa. Valitusten keskimääräinen
            käsittelyaika on noin 13 kuukautta, mitä on pidettävä kansalaisten
            oikeusturvan kannalta ehdottomasti liian pitkänä.
            Lautakunnan nykyisillä voimavaroilla on vireillä olevien
            valitusten määrän ja käsittelyaikojen
            arvioitu kasvavan edelleen. Hallituksen esityksessä elatustukilaiksi
            (HE 49/2008 vp) ehdotettu elatustuen toimeenpanon siirto
            kunnilta Kansaneläkelaitokselle siirtää toteutuessaan myös
            näiden asioiden valitusasiat sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan.
         
         
         Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan perustettiin viime
            vuonna 11 uutta esittelijän virkaa ja lisättiin
            toimistohenkilökuntaa siten, että lautakunnan
            henkilöstöresurssit kasvoivat 15 henkilötyövuodella.
            Lautakunnan organisaatiota muutettiin toimivammaksi ja lisättiin
            valituksia käsittelevien jaostojen lukumäärä neljästä kuuteen.
            Lautakunnalle on valtiontalouden kehyspäätöksessä osoitettu
            vuosille 2009—2011 lisähenkilöstön
            palkkaamiseen 300 000 euroa vuosittain. Hallituksen esityksessä vuoden
            2008 toiseksi lisätalousarvioksi esitetään
            lautakunnan ruuhkien  purkamiseksi  jo vuoden
            2008 puolivälistä 220 000 euron lisämäärärahaa
            palkkaus- ja muihin menoihin. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta
            on arvioinut kuuden kuukauden käsittelyaikaan pääsemisen
            vuoteen 2011 mennessä edellyttävän 21
            lisähenkilön palkkaamista (9 esittelijää,
            9 notaaria ja 3 toimistosihteeriä). Lautakunnan arvion
            mukainen lisäkustannus olisi vuodessa yhteensä noin
            1,2 miljoonaa euroa. 
         
         
         Valtioneuvoston apulaisoikeuskansleri teki sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan
            tarkastuskäynnin ja antoi asiasta 16.5.2008 päivätyn
            päätöksen (Dnro 6/50/08).
            Apulaisoikeuskanslerin käsityksen mukaan lautakunnan toiminnan
            ongelmat ja asioiden ruuhkautuminen johtuvat liian vähäisistä henkilöstöresursseista
            valitusmääriin
            nähden sekä tähän nivoutuvista ongelmista
            resurssien suuntaamisessa ja käytössä sekä johtamisessa
            ja työilmapiirissä. Apulaisoikeuskansleri totesi
            käsityksenään, että henkilöstöresurssien
            lisääminen ja toimenpiteet niiden mahdollisimman
            tehokkaan ja kestävän käytön
            turvaamiseksi ovat tärkein keino varmistaa viivytyksettömän
            käsittelyn vaatimuksen toteutuminen. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää myönteisenä,
            että toiminnan tehostamiseksi tarvittavia kiireellisimpiä lakimuutoksia
            koskeva hallituksen esitys on voitu antaa nopealla aikataululla. Valiokunnan
            käsityksen mukaan esitetyt muutokset lautakunnan organisaatioon
            ja yksinkertaisten asioiden ratkaisumenettelyihin ovat välttämättömiä.
            Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana. 
         
         
         Ehdotetuilla toimenpiteillä ja edellä kuvattujen
            lisävoimavarojen myöntämisellä ei
            kuitenkaan yksin ratkaista valitusten suuresta määrästä ja
            ruuhkautumisesta aiheutuvia ongelmia kestävällä tavalla.
            Valiokunta pitää esityksessä todettua
            valitusten keskimääräisen käsittelyajan lyhentämistä kuuteen
            kuukauteen vuonna 2011 haasteellisena tavoitteena, mutta katsoo,
            että ruuhkien purkamiseen ja valitusaikojen lyhenemiseen
            tulee päästä jo huomattavasti aikaisemmin.
            Valiokunta edellyttää, että muutoksenhakulautakunnan
            voimavaroja ruuhkien purkamiseksi ja käsittelyaikojen lyhentämiseksi
            lisätään ja että  voimavarojen
            uudelleen kohdentamista seurataan aktiivisesti ja ryhdytään
            tarvittaviin toimenpiteisiin lautakunnan toiminnan kehittämiseksi.
            Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
               1). 
         
         
         Valiokunta pitää tarpeellisena, että esityksen perusteluissa
            todetun mukaisesti selvitetään mahdollisuuksia
            keventää muutoksenhakulautakunnan työmäärää siirtämällä Kansaneläkelaitoksen
            tekemien työkyvyttömyyseläkepäätösten muutoksenhaku  työeläkeasioiden
            muutoksenhakulautakuntaan. Oikeus kansaneläkelain mukaiseen
            työkyvyttömyyseläkkeeseen voi saman henkilön
            osalta olla vireillä sekä työeläkeasioiden
            muutoksenhakulautakunnassa että sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa.
            Muutoksenhakulautakunnan työmäärän
            vähentämisen lisäksi siirtämisellä voitaisiin
            parantaa oikeusturvaa yhdenmukaistamalla ja tehostamalla henkilön
            kokonaiseläketurvan käsittelyä.
         
         
         Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan palkkausjärjestelmää on
            kehitetty, ja palkat ovat parantuneet aikaisempaan valtion palkkaluokkajärjestelmään
            verrattuna. Valiokunta katsoo, että uusien henkilöstövoimavarojen
            lisäksi on huolehdittava lautakunnan vakinaisen henkilöstön pysyvyydestä ja
            työhyvinvoinnista muun muassa johtamista, työ-
            ja käsittelyprosesseja sekä palkkausta kehittämällä,
            jotta henkilöstön vaihtuvuutta voidaan vähentää ja
            lautakunnan toimintakykyä parantaa. 
         
         
         Ensimmäisen asteen päätöksenteon
            kehittäminen
         
         
         Kuten hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, on muutoksenhakujärjestelmässä
            kysymys ensimmäisen
            asteen päätöksenteon uskottavuudesta
            ja luotettavuudesta, eikä tätä luottamusta voida
            rakentaa pelkästään muutoksenhakujärjestelmää kehittämällä. 
         
         
         Kansaneläkelaitos on pyrkinyt lisäämään
            palveluhenkisyyttä asiakaspalvelussaan ja kehittänyt
            aktiivisesti esimerkiksi sähköistä asiointia. Ratkaisutoiminnan
            laadun arviointiin on kiinnitetty huomiota muun muassa ratkaisujen
            oikeellisuusmittareiden, etuuskohtaisten valvontaselvitysten ja
            käsittelyaikojen seurannan avulla. Valiokunta korostaa,
            että Kansaneläkelaitoksen asiakaspalvelun toimintaa
            ja erityisesti ratkaisujen perustelujen laatua on jatkuvasti kehitettävä, koska
            niillä on keskeinen merkitys myös muutoksenhakujärjestelmän
            toimivuuden kannalta. 
         
         
         Oikeusministeriö on asettanut toimikunnan selvittämään
            oikaisuvaatimusjärjestelmän kehittämistä oikeusturvakeinona.
            Yleisenä lähtökohtana nykyisin on lisätä hallinnon
            omaa vastuuta virheiden korjaamisessa. Toimikunnan tehtävänä on
            muun muassa selvittää, tulisiko oikaisuvaatimusjärjestelmää laajentaa
            ja millä tavalla ja olisiko  järjestelmää  syytä  kehittää yleiseksi pakolliseksi
            muutoksenhaun esivaiheeksi. Toimikunnan välimietinnössä pidettiin
            kuitenkin realistisena ja kohtuullisessa ajassa toteutettavana vaihtoehtona
            oikaisuvaatimusjärjestelmän laajentamista hallinnonala-
            ja asiaryhmäkohtaisesti (Komiteanmietintö 2007:1). 
         
         
         Itseoikaisuja tehtiin Kansaneläkelaitoksessa vuonna
            2006 yhteensä 64 266 eli noin 2,1 prosentissa
            yli kolmesta miljoonasta päätöksestä (KM
            2007:1, s. 61). Samana vuonna muutoksenhaussa ratkaistiin noin 15 000
            asiaa, joista muutettiin noin 10,7 prosenttia. Lautakunnassa tehtyjen
            muutosten osuudet vaihtelevat huomattavasti eri etuuslajeittain
            maahanmuuttajan erityistuen noin 5 prosentista lapsen hoitotuen
            noin 22 prosenttiin.  Kuten  esityksen perusteluissa todetaan,
            ei itseoikaisupäätösten lukumäärää ole tilastoitu
            etuuskohtaisesti eikä itseoikaisujen syitä ole
            tarkemmin tilastoitu.
         
         
         Sosiaalivakuutusasioissa oikaisumenettely on sidottu valitusmenettelyyn
            siten, että valitus toimitetaan sosiaaliturvalaitokselle,
            joka arvioi mahdollisuudet oikaista päätöstään.
            Jos kaikkia valituksessa esitettyjä vaatimuksia ei hyväksytä,
            siirretään asia valitusviranomaisen käsiteltäväksi.
            Valitukseen sidotun oikaisujärjestelmän, josta
            esimerkiksi verotuksessa on nykyisin paljolti luovuttu, on oikaisuvaatimustoimikunnan
            välimietinnön
            mukaan arvioitu sosiaalivakuutusasioissa toimineen asetettujen odotusten
            mukaisesti.
         
         
         Valiokunta korostaa, että muutoksenhakutarvetta tulee
            pyrkiä vähentämään
            erityisesti kehittämällä edelleen päätösten
            perusteluja ja asiakkaiden informointia kaikissa etuuskäsittelyn
            vaiheissa, mukaan lukien päätöksenteon
            jälkeen tapahtuva ohjaus ja neuvonta. Valiokunta katsoo, että myös
            sosiaalivakuutusasioiden oikaisumenettelyn toimivuutta ja kehittämistarpeita
            on syytä huolellisesti selvittää ja arvioida
            mahdollisuudet lisätä oikaisumenettelyssä ratkaistavien asioiden
            määrää. Valiokunta ehdottaa
            asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 2).