Perustelut
Yleistä
Toimialansa mukaisesti suuri valiokunta ottaa tässä lausunnossa
kantaa vain Suomen kansalliseen tavoitteen asetantaan EU-tason neuvotteluissa
ja yhteistyössä. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että myös
kansalliset asiaa koskevat ratkaisut, toimenpiteet ja viranomaisille
annetut toiminta- ja soveltamisohjeet ovat yhdenmukaiset Suomen
EU-tason tavoitteiden kanssa.
Suomen neuvottelutavoitteista
Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston asiantuntijakuulemisessa
täsmennettyyn kantaan ja tukee talousvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan
tavoin direktiiviehdotuksen yleistä tavoitetta edistää unionin
resurssitehokkuutta ja kiertotalouden päämäärien
saavuttamista tehostamalla jätteen syntymisen ehkäisemiseen
sekä jätteen kierrätyksen ja muun hyödyntämisen
lisäämiseen tähtääviä toimia.
Kiinnittäen huomiota ympäristövaliokunnan ja
talousvaliokunnan lausuntoihin suuri valiokunta pitää perusteltuna
valtioneuvoston U-kirjeessä kuvattuja kantoja jätealan
määritelmästä, uudelleenkäytön
valmistelun ja kierrätyksen prosessuaalisista tavoitteista,
kaatopaikkakäsittelystä, tuottajavastuusta ja
valvonnasta.
Valtioneuvoston ja erikoisvaliokuntien tavoin suuri valiokunta
katsoo myös, että neuvotteluissa on pyrittävä yritysten
ja viranomaisten hallinnollisen taakan vähentämiseen
ja menettelyjen yksinkertaistamiseen. Ehdotuksen jatkovalmisteluissa
erityistä huomiota on lisäksi kiinnitettävä siihen,
ettei ehdotus sisällä säännöksiä,
jotka ovat ristiriidassa kansallisen clean-tech-liiketoiminnan edistämisstrategian
sekä biotalouden kehittämistä, uusiutuvien
polttoaineiden käytön edistämistä ja
uusiutuvien polttoaineiden laatua koskevien tavoitteiden kanssa. Samalla
on huolehdittava siitä, että jätteen
kierrätystä koskevat tavoitteet toimivat samansuuntaisesti
EU:n ilmasto- ja energiapolitiikan tavoitteiden kanssa.
Saamansa selvityksen perusteella suuri valiokunta arvioi, ettei
osana nyt esillä olevan asian käsittelyä ole
mahdollista saada tukea ehdotuksille, jotka merkitsisivät
muutosta jätedirektiivin (2008/98/EY)
mukaiseen jätehierarkian ja kierrätyksen määritelmään.
Ottaen erityisesti huomioon jätedirektiiviin sisältyvä mahdollisuus
poiketa jätehierarkiasta (4 artikla) ja säännökset
siitä, millä edellytyksillä jätteen
biologinen käsittely voidaan luokitella kierrätykseksi (komission
päätös 2011/753/EY),
asiantuntijakuulemisissa on esitetty, että jätedirektiivi
tai sen kierrätystavoitteet edelleen mahdollistavat kehittyneiden
biopolttoaineiden valmistuksen jätteistä. Valiokunta
edellyttää, että tämä tavoite
saavutetaan. Valiokunta edellyttää lisäksi,
että valtioneuvosto edistää cleantech-liiketoimintaa ja
kehittyneiden biopolttoaineiden ja muiden jätteistä jalostettujen
tuotteiden tuotantoa ja käytäntöä ja
poistaa lainsäädännön esteitä muilla toimin.
Edellä esitetty huomioon ottaen suuri valiokunta katsoo,
että erityistä huomiota on kiinnitettävä siihen,
etteivät direktiiviehdotuksen mukaiset kiristyvät
kierrätystavoitteet luo esteitä biopolttoaineiden
tuotannolle myöskään sellaisissa tilanteissa,
joissa tuotantoa ei jätelainsäädännön
mukaan voida katsoa kierrätykseksi. Vastaavasti on varmistettava,
ettei biopolttoaineiden kestävyyskriteereitä koskevan
nk. ILUC-direktiiviehdotuksen käsittely johda jätehierarkia-
ja kaskadiperiaatteen liian jäykkään
tulkintaan. Valtioneuvoston tulee myös vaikuttaa aktiivisesti
EU:ssa vireillä olevaan jätteen käsittelyn
parasta käyttökelpoista tekniikkaa (BAT) koskevan
vertailuasiakirjan valmisteluun ja näin lisätä suomalaisten
cleantech-prosessien tunnettavuutta maailmalla, parantaa kierrätysraaka-aineiden
laatua ja kasvattaa niiden kysyntää sekä edistää uusien,
kierrätysmateriaaleja hyödyntävien prosessien
kehittämistä. Yhtäläisen tärkeätä on
vaikuttaa siihen, että kehittyneiden biopolttoaineiden
markkinoille luodaan nykyistä paremmat edellytykset sisämarkkinoilla
ja että uusi komissio edistää tätä tavoitetta
mm. liikennesektoria ja EU 2030 -energia- ja ilmastopakettia koskevilla
toimilla. Valiokunta kiinnittää huomiota myös
EU-rahoituksen (mm. NER-400- rahasto) saatavuuden merkitykseen kehittyneitä biopolttoaineita
koskevien innovatiivisten hankkeiden edistämisen kannalta.