Arvio direktiiviehdotuksen toissijaisuusperiaatteen
mukaisuudesta
Suuri valiokunta toteaa, että toissijaisuusperiaatteesta
määrätään SEU 5 artiklan
3 kohdassa. Säännöksen mukaan "unioni
toimii aloilla, jotka eivät kuulu sen yksinomaiseen toimivaltaan
jos ja siltä osin kuin jäsenvaltiot eivät
voi keskushallinnon tasolla tai alueellisella taikka paikallisella
tasolla riittävällä tavalla saavuttaa
suunnitellun toiminnan tavoitteita, vaan ne voidaan toiminnan laajuuden
tai vaikutusten vuoksi saavuttaa paremmin unionin tasolla". Toissijaisuus-
ja suhteellisuusperiaatteen soveltamista koskevan pöytäkirjan
N:o 2 artiklassa 6 puolestaan todetaan, että kansallinen
parlamentti antaa unionin toimielimille perustellun lausunnon syistä,
joiden perusteella se arvioi, ettei kyseessä oleva esitys
ole toissijaisuusperiaatteen mukainen. Periaatteen soveltamisala
rajoittuu näin ollen toimivaltakysymykseen tarkoituksenmukaisemmasta
päätöksentekotasosta. Tästä seuraa,
että suuri valiokunta ei mietinnössään
tule ottamaan kantaan ehdotuksen sisältöön
toissijaisuuskysymystä laajemmalti.
Toissijaisuusperiaatteen osalta suuri valiokunta toteaa, että periaatteen
tarkoituksena on säädellä unionin toimivallan
käyttöä: Euroopan unionin asetettua toimivaltansa
mukaisesti tavoitteen, tavoitteen saavuttamiseksi käytettävät keinot
tulee ensisijaisesti jättää jäsenvaltioiden valittaviksi.
Unionin tulee toimia vain, jos sen toiminta on tarpeellista ja sillä edistetään
tavoitteen saavuttamista tehokkaammin kuin jäsenvaltioiden
tai alue- tai paikallisviranomaisten toimin on mahdollista.
Suuri valiokunta toteaa talousvaliokuntaan yhtyen, että 20
prosentin primäärienergian säästötavoite
vuodelle 2020 asetettiin vuonna 2007 Eurooppa-neuvoston päätelmissä,
joten vielä tässä vaiheessa on melko
varhaista komission tapaan arvioida, ettei tavoitetta olla saavuttamassa.
Suuri valiokunta pitää siksi toteen näyttämättömänä,
että EU:n energiatehokkuustavoitteita ei voitaisi riittävästi
saavuttaa kansallisin toimin ja tarvittaisiin direktiiviehdotuksen
mukaisia pakottavia säännöksiä.
Suuri valiokunta pitää ehdotuksen tavoitetta tärkeänä pyrittäessä kohti
ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta kestäviä rakenteita.
Valiokunta katsoo kuitenkin ympäristövaliokunnan tavoin,
että energiatehokkuustavoitteita voi toteuttaa niin monin
toimenpitein, ettei ole syytä rajata kysymykseen tulevia
toimenpiteitä ja säätää pakottavasti
tiettyjen toimenpiteiden tekemisestä EU-tasolla. Tältä osin
valiokunta viittaa valtioneuvoston tavoin erityisesti direktiiviehdotuksen
10 artiklaan, jota valiokunta arvioi toissijaisuusperiaatteen vastaiseksi.
Valiokunnan näkemyksen mukaan myös 10 artiklaan
kiinteästi liittyvät liitteet VII ja VIII voidaan
riitauttaa vastaavin perustein.
Suuri valiokunta toteaa, että 10 artiklasta esitetyssä muodossaan
seuraisi, että kansallisessa lämmitys- ja jäähdytyssuunnitelmassa
tulisi esittää lämpöä ja
jäähdytystä tarvitsevien paikkojen sijainnit
sekä yhteistuotantolaitosten, kuten voimalaitosten ja teollisuuslaitosten,
sijainnit. Ehdotuksen 10 artiklaan liittyvissä liitteissä on
lisäksi annettu paikallista kaavoitusta koskevia yksityiskohtaisia
vaatimuksia. Valiokunnan näkemyksen mukaan näin
suunnitellusta yhteisötason toiminnasta ei ole selvästi
hyötyä direktiivin tavoitteiden saavuttamiseksi
verrattuna jäsenvaltio- tai paikallistason toimintaan.
Suuri valiokunta arvioi, ettei artiklaan 10 ja sen liitteisiin
liity sellaisia rajat ylittäviä näkökohtia,
joita jäsenvaltioiden paikallis- ja alueviranomaiset eivät
voisi säännellä tyydyttävästi
ja tehokkaasti jäsenvaltiotasolla. Valiokunta to- teaa,
että eri toimintojen, kuten lämpöä ja
jäähdytystä tarvitsevien paikkojen sijaintien,
sekä yhteistuotantolaitosten, kuten voimalaitosten ja teollisuuslaitosten
sijaintien suunnittelu on luonteeltaan sellaista, että se
voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisemmin paikallisella ja seudullisella
tasolla. Ympäristövaliokunnan tavoin suuri valiokunta
arvioi, ettei unionin tasoinen sääntely tältä osin
ole tehokasta ja järkevää. Valiokunta
toteaa, että kokonaisvaikutukset ja kytkeytyminen muihin
toimintoihin ovat hallittavissa paremmin paikallisella ja seudullisella
tasolla ja olennaiset muuttujat, kuten taajamatoiminnot ja yhteistuotantolaitokset,
ovat luonteeltaan ja mittakaavaltaan paikallisia tai seudullisia
ja ne tunnetaan paikallisesti paremmin.
Suuri valiokunta toteaa, että direktiiviehdotuksen
sisältöä on tarpeen kehittää,
jotta direktiivissä esitettyjä energiatehokkuustavoitteita
ja suunnitelmavelvoitteita voitaisiin mahdollisimman tehokkaasti
ja joustavasti toteuttaa. Tällainen lähestymistapa
olisi sopusoinnussa myös SEU 5 artiklan 4 kohdassa määritellyn
suhteellisuusperiaatteen kanssa, josta seuraa, ettei unionin toiminnan
sisältö ja muoto saa ylittää sitä, mikä on
tarpeen perussopimuksessa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Suuri valiokunta muistuttaa, ettei unioni ole vielä käyttänyt
perustamissopimuksissa sille annettua toimivaltaa direktiiviehdotuksen
10 artiklaan sisältyvien kaavoitusta koskevien toimien osalta.
Näiden toimien osalta tuleekin harkita, halutaanko kaavoitukseen
liittyvää toimivaltaa yleensä käyttää unionin
tasolla ja miten 10 artikla tulisi muotoilla uudelleen niin, että direktiivi mahdollistaisi
sellaisten kansallisen tason keinojen soveltamisen, joilla energiatehokkuuteen liittyvät
tavoitteet saavutetaan nyt ehdotettuja unionitason toimia tehokkaammin.
Toissijaisuusperiaate ei valiokunnan näkemyksen mukaan
esimerkiksi asettaisi esteitä sille, että unionin
tasolla asetetaan yleisempi vaatimus kansallisista suunnitelmista,
joista käyvät ilmi lämpöä ja
jäähdytystä tarvitsevien paikkojen sijainnit sekä yhteistuotantolaitosten
sijainnit. Suomessa tällainen suunnitelma tarkoittaisi
tilanteesta riippuen maankäyttö- ja rakennuslain
mukaista maakunta-, yleis- tai asemakaavaa.
Suuri valiokunta yhtyy ympäristövaliokunnan
ja talousvaliokunnan arvioon siitä, etteivät useat
direktiiviehdotuksessa esitetyt pakottavat keinot edistä,
ainakaan Suomessa, kustannustehokkaalla tavalla ehdotuksen tavoitteen
saavuttamista. Valiokunta katsoo, että kansallisella tasolla
päätetyillä toimilla voidaan saavuttaa
paremmat tulokset.
Suuri valiokunta painottaa, että direktiiviehdotuksen
jatkovalmistelussa on otettava enemmän huomioon kansalliset
lähtökohdat ja paikalliset olosuhteet, kuten muun
muassa ilmastolliset olosuhteet, olemassa olevan rakennuskannan energiatehokkuus
ja kansallisen maankäytön suunnittelujärjestelmä,
asutuksen määrä ja sijainti, energiamarkkinoiden
rakenne, kaukolämmön laaja käyttö sekä lämmön
ja sähkön tehokas yhteistuotanto. Valiokunta katsoo
talousvaliokunnan tapaan, että ehdotettu varsin joustamaton
sääntelytapa, joka ei ota huomioon kansallisia
olosuhteita, saattaa johtaa myös direktiivin tavoitteiden
vastaiseen kehitykseen. Se, mikä saattaa olla yhdessä jäsenmaassa
kustannustehokasta ja kannattavaa, voi toisessa jäsenmaassa
luoda turhaa hallinnollista taakkaa ja viedä resursseja
tehokkaampien keinojen kehittämisestä ja soveltamisesta.
Tältä osin valiokunta kiinnittää huomiota
muun muassa siihen, että toteutuessaan komission ehdotus
kansallisesta lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmästä merkitsisi Suomessa
uuden rinnakkaisen suunnittelujärjestelmän luomista
tehokkaasti toimivan kaavajärjestelmän rinnalle,
mikä saattaisi vaikeuttaa energiatehokkuustavoitteen toteutumista.
Artiklassa ja sen liitteessä VIII ehdotetut tiukat edellytykset
lämpöteholtaan yli 20 MW:n voimalaitosten rakentamiselle
voisivat vaikeuttaa entisestään uuden energiantuotantokapasiteetin markkinoille
tuloa.
Lopuksi suuri valiokunta toteaa yleisenä arvionaan
talousvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan näkemyksiin
yhtyen, että direktiiviehdotukseen liittyy erityisesti
kustannustehokkuuden osalta useita aineellista sisältöä koskevia
ongelmia, joita ei ole mahdollista käsitellä pöytäkirjaan
N:o 2 perustuvassa menettelyssä, joka perussopimuksen mukaan
rajoittuu kysymykseen toissijaisuusperiaatteen noudattamisesta. Valiokunta
lausuu näistä kysymyksistä erikseen perustuslain
96 §:ssä säädetyn kansallisen
menettelyn mukaisesti valtioneuvostolle. Tässä yhteydessä valiokunta
esittää myös näkemyksensä siitä,
muodostavatko direktiivin kaavoitukseen liittyvät tavoitteet
(artikla 10 ja liitteet VII ja VIII) sellaisen erillisen tavoitteen,
joka edellyttäisi erillisen oikeusperustan (SEUT 192 artiklan
2 kohta) käyttämistä. Tämä valiokunnan
perustuslain 96 §:n mukainen lausunto toimitetaan komissiolle
erikseen.