TALOUSARVIOALOITE 1006/2002
vp
TAA 1006/2002
vp - Tuija Nurmi /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Rajavartiolaitokselle
Eduskunnalle
Hallituksen esitys Rajavartiolaitoksen vuoden 2003
toimintamenomäärärahaksi (182 318 000 euroa)
on noin 1,4 miljoonaa euroa vähemmän kuin sisäasiainministeriön
määrärahaehdotus. Se on noin 3,6 miljoonaa
euroa pienempi kuin Rajavartiolaitoksen määrärahatarve
vuodelle 2003. Määrärahamitoituksessa
ei ole otettu huomioon mm. yleisen kustannustason nousua. Hallituksen esitys
sisältää myös 429 000
euron leikkauksen matkamenoihin. Matkamenojen leikkausta partiopäivärahoihin
ei voida toteuttaa muutoin kuin vähentämällä partiointia
entisestään.
Vuoden 2002 talousarvion eduskuntakäsittelyn aikana
Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin myönnettiin lisäystä 2 500 000
euroa. Valtiovarainvaliokunta katsoi (VaVM 37/2001
vp), että työaikajoustojen käyttöönotolle
on rajavalvonnan kausivaihtelujen vuoksi olemassa perusteltu tarve.
Valtiovarainvaliokunta edellytti, että työaikajoustojen
käyttöönotosta on sovittava hallinnonalakohtaisella
tarkentavalla virkaehtosopimuksella. Työaikajoustoista
neuvoteltaessa lähtökohtana on niiden perustuminen
vapaaehtoisuuteen, jolloin henkilöstön halukkuus
osallistua tähän järjestelmään
riippuu työaika- ja palkkausjärjestelyistä.
Kustannustehokkuutta ja henkilöstön halukkuutta
osallistua tähän järjestelmään olisi
saatu aikaan sillä, että hallintoalakohtaisella
tarkentavalla virkaehtosopimuksella olisi sovittu siitä,
että työaikajoustojen piirissä oleville virkamiehille
maksetaan ylityökorvausten sijasta yksinkertaisen tuntipalkan
mukainen korvaus pääasiassa kesäkautena
tehdyistä tunneista ja annetaan vastaavan pituinen vapaa-aika
silloin, kun siihen on toiminnallisia mahdollisuuksia talvikautena.
Kustannustehokkuutta osoittaa se, että työaikajoustoilla
voitaisiin 3,7 %:n lisäkustannuksilla
nostaa rajavalvontaan käytettyä työaikaa
kesäkautena yli 18 %.
Rajavartiolaitos kuitenkin kohdensi toimintamenoihin myönnetyn
2 500 000 euron määrärahalisäyksen
kokonaisuudessaan lisähenkilöstön palkkaamiseen
eikä neuvotellut rajavalvonnan tehostamiseen tarkoitettujen
työaikajoustojen käyttöönotosta
hallinnonalakohtaisella tarkentavalla virkaehtosopimuksella, vaikka
valtiovarainvaliokunta sitä nimenomaan edellytti. Rajavartiolaitoksen
esikunnan toiminta osoittaa täydellistä piittaamattomuutta
eduskuntaa ja sen hallintoelimiä kohtaan. Rajanylitysliikenteen
vilkastuminen sekä viisumivelvollisten matkustajien
suhteellinen kasvu edellyttävät rajatarkastuksiin
käytettävän henkilöstön
lisäämistä, mutta rajavalvontahenkilöstön
lisäämistä huomattavasti kustannustehokkaampi
toimintatapa ovat työaikajoustot.
Työaikajoustojen käyttöönotto
ja toiminta edellyttävät, että Rajavartiolaitoksen
toimintamenomomentille vuodelle 2003 myönnetään 183 470 000
euroa, mikä pitää sisällään
hallinnollisten matkamenojen leikkauksen.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 26.90.21 lisäyksenä 1 152 000
euroa Rajavartiolaitoksen toimintaan ja vähentää vastaavasti
momentilta 34.05.61 1 152 000 euroa
EU:n rakennerahastojen ohjelmien toteutukseen ehdotetusta
määrärahasta.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002