TALOUSARVIOALOITE 1016/2006 vp

TAA 1016/2006 vp - Susanna Rahkonen /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Suomen Kuluttajaliitto ry:lle

Eduskunnalle

Hallituksen kuluttajapoliittisen ohjelman (2004—2007) tavoitteisiin kuuluu, että kuluttajille turvataan riittävä tietopohja ja kyky toimia kehittyvillä markkinoilla. Päämääränä on aktiivinen, osaava ja vastuullinen kuluttaja, joka vaikuttaa yhteiskunnassa. Yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistaminen kuluttaja-asioissa kuuluu hallituksen kuluttajapoliittisen ohjelman tavoitteisiin. Sen saavuttamiseksi edistetään ohjelman mukaan uusien yhteistyömuotojen syntymistä ja varmistetaan kuluttajien kuuleminen ja osallistuminen päätöksentekoon.

Ohjelmassa todetaan myös, että ohjelmakaudella on tarkasteltava kuluttajapolitiikan määrärahojen riittävyyttä. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta antoi budjettikäsittelyn yhteydessä jo syksyllä 2003 lausuman, jossa kiinnitettiin vakavaa huomiota kuluttajapolitiikan määrärahatilanteeseen. Valtiovarainvaliokunta totesi resurssien niukkuuden heikentävän kansalaisten oikeusturvaa ja asettavan ihmiset eriarvoiseen asemaan. Valiokunnan mukaan tehtävien asianmukainen hoitaminen edellyttää jatkossa sitä, että toimintaa arvioidaan niin organisaation kehittämistarpeiden kuin tarvittavien voimavarojenkin kannalta.

Elävä järjestötoiminta on tärkeä osoitus kansalaisyhteiskunnan toimivuudesta. Järjestötyössä mukana oleminen opettaa kansalaisyhteiskunnassa tarvittavia vuorovaikutuksen ja vastuullisuuden taitoja ja harjaannuttaa ihmisiä ottamaan kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Samalla se antaa heille arkipäivän selviytymisessä tarvittavia tietoja ja taitoja. Järjestötyötä tukemalla yhteiskunta tukee kansalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa. Kuluttajatoiminnalla on tärkeä rooli myös markkinoiden toimivuuden kannalta. Lainsäädäntötyössä kaivataan jatkuvasti kuluttajanäkemystä. Myös elinkeinonharjoittajille kuluttajien kannat ovat tärkeitä. Yhteiskunnan etu on, että kuluttajien ääni kantautuu päätöksentekoon ja että kuluttajien näkemys on mahdollisimman kattava ja asiantunteva. Tämä edellyttää kuluttajien järjestötoimintaa.

Kuluttajaliike tarvitsee valtion tukea niin, että kuluttajien järjestötoiminnalla on riittävät edellytykset toimia kansallisesti ja kansainvälisesti. Markkinoilla esiintyvien epäkohtien poistaminen vaatii nopeasti ja vahvasti reagoivaa kuluttajaa ja kuluttajaliikettä viranomaistoiminnan rinnalle. Vapaaehtoinen kuluttajien järjestötoiminta tarvitsee taloudellisesti riittävät edellytykset vastatakseen tehokkaasti myös tulevaisuuden haasteisiin yhä laajemmassa kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Suomen Kuluttajaliitto ry on kuluttajien etua valvova kansalaisjärjestö. Liitto neuvoo ja palvelee kuluttajia oikeudellisissa ja taloudellisissa asioissa sekä elintarvikkeita, ravitsemusta, terveyttä, turvallisuutta ja ympäristöä koskevissa kysymyksissä. Liitto antaa myös kuluttajaneuvontaa ja neuvoo asumisasioissa. Kuluttajaliitto korostaa eettisyyttä ja kestäviä valintoja sekä edistää reilua kauppaa. Liitto julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nappo-lehteä (entinen Kuluttajauutiset).

Suomen Kuluttajaliitto kokoaa kuluttaja-asemastaan kiinnostuneet ihmiset toimimaan etujensa puolesta vapaan kansalaistoiminnan keinoin. Liiton jäseniä ovat 66 paikallista kuluttajayhdistystä eri puolilla Suomea. Jäseniksi ovat liittyneet myös yksitoista valtakunnallista järjestöä ja noin kolmesataa yksityishenkilöä, jotka ovat liittyneet ns. suorajäseniksi.

Kaiken kaikkiaan liiton voimavarat suhteessa tehtävien määrään ja vaativuuteen ovat riittämättömät. Järjestöllä ei ole ollut taloudellisia mahdollisuuksia palkata riittävää määrää kokopäiväisiä asiantuntijoita. Kuluttajan oikeutta, taloutta, elintarvikkeita ja ravitsemusta, terveyttä, turvallisuutta, ympäristöä ja eettisiä kysymyksiä koskevat asiat on jouduttu hoitamaan osa-aikaisen ja osittain tilapäisen henkilöstön turvin, osittain myös työllistämisvaroin. Tiedotustoimintaan, Euroopan unionin ja kansainvälisten asioiden hoitoon sekä järjestötoiminnan tarpeisiin kaivattaisiin myös erityisosaamista.

Liiton valtionapu on jäänyt 1990-luvun puolivälin tasolle aikaan, jolloin Suomi ei vielä ollut Euroopan unionin jäsenmaa. Valtionapu on tällä hetkellä 479 000 euroa. Mikäli valtionapu olisi seurannut pelkästään hintatason muutosta, nousun tulisi olla 20 % ja avustuksen määrän 575 000 euroa. Työvoimakustannukset ovat tänä aikana nousseet tätäkin enemmän.

Suurin ongelma on se, että Kuluttajaliitto ei pysty palkkaamaan riittävästi asiantuntevaa henkilöstöä pysyviin työsuhteisiin. Pois jäävien henkilöiden tilalle ei ole voitu ottaa uusia. Monet elinkeinoelämän käyttämät rahoituskanavat ovat Kuluttajaliitolta pois suljetut. Kuluttajien toimintaympäristö sitä vastoin muuttuu yhä haasteellisemmaksi tasa-arvoisen oikeusturvan ja puolueettoman tiedonsaannin kannalta. Jotta suomalainen kuluttajaliike pysyisi hengissä, tarvitaan merkittävää Kuluttajaliiton toimintapohjan laajennusta.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon momentille  32.40.50 lisäyksenä 151 000 euroa Suomen Kuluttajaliitto ry:n toiminnan turvaamiseen.

Helsingissä 22 päivänä syyskuuta 2006

  • Susanna Rahkonen /sd
  • Risto Kuisma /sd
  • Matti Kauppila /vas
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Tuija Nurmi /kok 
  • Tero Rönni /sd
  • Jouko Skinnari /sd
  • Pia Viitanen /sd
  • Säde Tahvanainen /sd