TALOUSARVIOALOITE 1035/2002 vp

TAA 1035/2002 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Suomenselkätien rakennus- ja parannustöihin

Eduskunnalle

Ns. Suomenselkätie on kantatie 58 osuudella Keuruu—Multia—Pylkönmäki—Karstula/ Humppi ja jatkuu edelleen Kivijärven ja Kinnulan kautta Haapajärvelle yhtyen Kärsämäellä Nelostiehen. Eteläpäässä tie on yhteys pääkaupungin teiltä ja Turusta Tampereen, Oriveden, Mäntän ja Keuruun kautta nk. Suomenselkätielle. Tie tunnetaan kantatienä 58 Orivedeltä Karstulan Humppiin saakka. Valitettavasti Keuruun pohjoispuolelta tie ei ole miltään osin rakenteellisesti kantatietasoa, jolla kesäaikana voisi olla ajonopeus 100 km/tunnissa. Kokonaisuutena tien voi todeta olevan kapean ja mutkaisen ja sisältävän monia näkemäesteitä, mm. niin kutsuttuja kuolleita kulmia on runsaasti.

Tiestä on olemassa erilaisia suunnitelmia tien liikennöitävyyden parantamiseksi, ja osaltaan niitä on toteutettu, kuitenkin lähinnä seudullisen tien rakennustason mukaisesti.

Suomenselkätiellä on raskasta puutavaraliikennettä, turvekuljetuksia varsin mittavasti ja myös puuteollisuuden kuljetuksia Karstulan Honkarakenteen tehtailta ja Multian Sahalta. Suomenselkätie mahdollistaa suoran ja mielekkään etelä-pohjoissuuntaisen liikennöintimahdollisuuden myös vaihtoehdoksi raskaasti liikennöidyille ja ruuhkautuneille valtatielle 9 ja valtatielle 4. Matkailullisesti tietä on markkinoitu kuntien yhteistoiminnan kautta "Vaihtoehto Pohjoiseen" -tienä. Suomenselkätien parempi kunto edistäisi niiden seutujen ja kuntien elinkeinoelämää, jotka ovat sen vaikutuspiirissä.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,

että eduskunta lisää valtion vuoden 2003 talousarvioon momentin  31.24.21 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää Suomenselkätien kunnostamiseen alkaen liikenteellisesti vaarallisimmiksi katsotuista kohdista Keski-Suomen maakunnassa.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Lauri Oinonen /kesk