TALOUSARVIOALOITE 1040/2001
vp
TAA 1040/2001
vp - Leena Rauhala /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen lapsilisien
korottamiseen
Eduskunnalle
Lapsella on ehdoton oikeus taloudelliseen perusturvaan.
Suomalainen yhteiskunta on tunnustanut tämän oikeuden
maksamalla jokaiselle lapselle lapsilisän jo yli 50 vuoden
ajan. Yleisen lapsilisäjärjestelmän luominen
sodan jälkeisinä taloudellisesti vaikeina vuosina
oli yhteiskunnallisesti suuri ponnistus. Lapsilisä vaikutti
tuolloin merkittävästi lapsiperheiden toimeentuloon,
ja sen merkitys näkyi myös yhteiskunnallisella
tasolla oivallisena perhekustannusten tasaajana. Vuonna 1950, jolloin
lapsilisä oli ainoa merkittävä perhepoliittinen
tuki, perhekustannusten tuen osuus bruttokansantuotteesta oli lähes
neljä prosenttia.
Tämän jälkeen lapsilisäjärjestelmä on
kokenut monenlaisia muutoksia, joista viimeisimmät ovat
vuoden 1994 alussa toteutettu lapsilisäuudistus (lapsilisien
määräksi 570—1 220
mk/kk) ja vuonna 1995 toteutettu lapsilisien leikkaukset (lapsilisien
määräksi 535—1 023
mk/kk). Lapsilisäuudistuksen yhteydessä tehtiin
lapsilisien tasokorotus, mutta samalla poistettiin lapsiperheille
verotuksessa annettavat erillisvähennykset ja alle 3-vuotiaille
lapsille maksettava korotettu lapsilisä. Kokonaisvaikutus
oli täten useimmille lapsiperheille neutraali tai tappiollinen.
Vuoden 1995 lapsilisien leikkausten jälkeen lapsilisien määrä on
pysynyt tällä alennetulla tasolla yleisestä kustannuskehityksestä huolimatta.
Lapsilisien ostovoima on siksi merkittävästi alentunut. Lapsiperheet
ovatkin kokonaisuudessaan 1990-luvun lopulla siirtyneet maamme tulonjaossa
pienituloisten suuntaan.
Lapsilisien asema merkittävänä perhekustannusten
tasaajana on ylläpidettävä, niiden ostovoima
on palautettava leikkauksia edeltävälle tasolle
ja lapsilisät on sidottava yleiseen indeksiin, joka vuosittain
automaattisesti korottaisi niitä. Ensimmäisestä lapsesta
maksettava lapsilisä oli 570 markkaa vuoden 1995 alussa.
Jotta lapsilisä olisi noussut yhtä paljon kuin
hinnat, sen pitäisi nyt olla 625 markkaa. Samansuuntainen
korotus olisi tehtävä myös muihin lapsilisiin
noudattaen silloin käytössä olleita progressiivisia
korotuksia lapsiluvun määrän kasvaessa.
Samalla lapsilisäoikeus tulisi ulottaa kaikkiin alle
18-vuotiaisiin. Nykyisessä yhteiskuntarakenteessa 17-vuotiaat
ovat lähes aina vanhempiensa elatuksen varassa.
Vanhemmilla on myös lakisääteinen velvollisuus
heidän elättämiseensä. Lapsilisäoikeuden
ulottaminen myös 17-vuotiaiden ikäluokkaan tulisi
maksamaan valtiolle noin 445 miljoonaa markkaa vuosittain, kun alle 18-vuotiaiden
opintotuesta säästyisi noin 85 miljoonaa markkaa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 33.15.52 lisäyksenä 120 000 000
euroa lapsilisien korottamiseen.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001
- Leena Rauhala /kd
- Leea Hiltunen /kd