TALOUSARVIOALOITE 1089/2002 vp

TAA 1089/2002 vp - Osmo Puhakka /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Kymenlaakson ammattikorkeakoululle

Eduskunnalle

Kymenlaakson tutkimusmenot olivat vuonna 2000 yhteensä 34,4 milj. euroa (vrt. Uusimaa 1 990,1 milj. euroa, Pirkanmaa 633,9 milj. euroa, Pohjois-Pohjanmaa 511,0 milj. euroa, Varsinais-Suomi 466,1 milj. euroa), joista yritysten osuus oli 33,5 milj. euroa, julkisen sektorin ja YVT:n osuus 0,3 milj. euroa ja korkeakoulusektorin 0,6 milj. euroa. Uudenmaan tutkimusmenot korkeakoulusektorilla olivat 330,1 milj. euroa, Pirkanmaan 101,5 milj. euroa ja Varsinais-Suomen 99,6 milj. euroa.

Kymenlaakson lähimaakunnista Etelä-Karjalan tutkimusmenot yhteensä olivat 49,4 milj. euroa ja Itä-Uudenmaan 54,7 milj. euroa. Etelä-Karjalan korkeakoulusektorin tutkimusmenot olivat 14,8 milj. euroa, Itä-Uudenmaan 0 euroa. Päijät-Hämeen tutkimusmenot olivat yhteensä 48,7 milj. euroa, josta Lahden seutukunnan osuus oli 45,8 milj. euroa. Korkeakoulusektorin tutkimusmenot Päijät-Hämeessä olivat 7,0 milj. euroa.

Tutkimushenkilökunnan määrä Kymenlaaksossa on 653, josta korkeakoulusektorin osuus on 47. Vastaavat luvut esimerkiksi Uudellamaalla ovat 29 884 ja 7 949, Varsinais-Suomessa 6 952 ja 2 635, Satakunnassa 1 127 ja 227, Päijät-Hämeessä 899 ja 93, Pirkanmaalla 8 850 ja 2 670, Pohjois-Savossa 2 192 ja 1 159, Keski-Suomessa 2 926 ja 1 259, Kainuussa 289 ja 99.

Tutkimushenkilökunnan osuus Kymenlaaksossa on koko maahan suhteutettuna varsin vähäinen, ainoastaan Keski-Pohjanmaa on alle Kymenlaakson tason (201 ja 43).

Maakunnan ja aluekehitystehtävän, joka uudistettavan ammattikorkeakoululain myötä tulee olemaan koulutuksen ja T&K-toiminnan ohella keskeinen ammattikorkeakoulun perustehtävä, kannalta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun saama ulkoinen T&K-rahoitus on riittämätön.

Ammattikorkeakoulun T&K-toiminnan kehittymisen edellytyksenä on mahdollisuus rekrytoida tutkimushenkilökuntaa. Teknologia- ja innovaatiopuistohankkeen lähtökohtana on ollut ns. tutkivien yliopettajien rekrytoiminen ulkopuolisella rahoituksella, joka on saatu ammattikorkeakoulun ylläpitäjätahoilta. Ylläpitäjien mahdollisuudet rahoittaa tutkimushenkilökuntaa ovat kuitenkin rajalliset.

Tutkivien yliopettajien rekrytoiminen on välttämätöntä erityisesti siksi, että Kymenlaakson ammattikorkeakoulu on maakunnan ainoa itsenäinen korkeakoulu. Maakunnasta puuttuu tiedekorkeakoulu, joka vastaa perustutkimuksesta. Odotukset ammattikorkeakoulun suhteen ovat siis korkeat. Kymenlaakson mahdollisuudet saada ulkopuolista rahoitusta T&K-toimintaan ovat kansallisesti arvioituna vähäiset juuri siitä syystä, että tiedekorkeakoulu puuttuu ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa on vähän tutkimushenkilökuntaa.

Tärkeimpänä perusteena opetusministeriön T&K-toimintaan suunnattavalle määrärahan nostolle Kymenlaakson ammattikorkeakoulun osalta on se, että maakunnassa ei ole muita korkeakouluja ja näin ollen ammattikorkeakoulun resurssit (erityisesti henkilöresurssit) T&K-toiminnassa ovat vähäiset. Opetusministeriön myöntämää T&K-rahoitusta tulisi kasvattaa erityisesti tutkimushenkilökunnan palkkaamiseksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille  29.20.30 lisäyksenä 300 000 euroa henkilöstön palkkaamiseen Kymenlaakson ammattikorkeakouluun tutkimus- ja kehittämistehtäviin.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Osmo Puhakka /kesk
  • Antero Kekkonen /sd
  • Jyri Häkämies /kok
  • Valto Koski /sd
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Sakari Smeds /kd
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Markku Laukkanen /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Matti Vähänäkki /sd
  • Jussi Ranta /sd