TALOUSARVIOALOITE 1229/2002
vp
TAA 1229/2002
vp - Päivi Räsänen /kd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Häme-lippu-kokeilun
käynnistämiseen
Eduskunnalle
Liikenteen päästöt ovat
Euroopassa ylivoimaisesti pahin ilmastouhka. Leijonanosa syöpää aiheuttavista
pienhiukkasista ja ilmastomuutosta jouduttavasta hiilidioksidista
aiheutuu liikenteestä. Liikennepäästöjä tulee
pyrkiä vähentämään
joukkoliikennettä suosimalla. Kulkuvälineen valintaan
vaikuttavat oleellisesti sen kustannukset käyttäjälleen.
Hämeen seudulla on vuosikausia yritetty kehittää järjestelmää,
jolla saataisiin työmatkaliikenne joustavaksi ja edulliseksi.
Tähän tarpeeseen luotiin niin sanottu Häme-lippu,
joka kuitenkin näyttää jäävän
toteutumatta, koska valtion taholta ei olla halukkaita tukemaan
kokeilua.
Liikenne- ja viestintäministeriö ei suostunut tukemaan
Häme-lippua sen vuoksi, että se piti hämäläisten
työmatkoja pääkaupunkiseudulle liian
pitkinä. Ministeriö edustaa tältä osin
vanhakantaista ja luutunutta näkemystä. Työpaikkojen suuren
vaihtuvuuden aikana ei ole välttämättä järkevää muuttaa
jokaisen uuden työpaikan perässä asuinkuntaa.
Etenkin lapsiperheelle asuinpaikan pysyvyys on tärkeä lähtökohta.
Työpaikat keskittyvät kasvukeskuksiin, erityisesti
pääkaupunkiseudulle, mutta asuminen siellä on
tullut lapsiperheille liian kalliiksi. Hämeen ammattikorkeakoulun
tuoreen tutkimuksen mukaan vantaalaisista kerrostalossa asuvista
lapsiperheistä 60 % haluaisi asua jossakin
muualla kuin Vantaalla. Heistä 39 % olisi
valmis harkitsemaan muuttamista Hämeeseen seuraavien kolmen
vuoden aikana. Hämeestä pääkaupunkiseudulla
työssä käyvien määrä onkin
ollut kasvussa. Myös Hämeen kuntien, etenkin Riihimäen
seudun, kehittymisen ja sinne toivottujen yritysten kannalta hyvät
liikenneyhteydet ovat välttämättömiä.
Häme-lippu oli tarkoitus toteuttaa ensi vuoden alusta
lähtien. Häme-lippu olisi tuonut 20 %:n
alennuksen Hämeestä Helsinkiin, Tampereelle, Turkuun
ja Lahteen suuntautuviin työmatkoihin. Hämeen
liiton kesällä 2002 teettämän
kyselyn mukaan lähes kaikki Kanta-Hämeen kunnat
pitivät kokeilua hyvänä ja käyttäjämäärillä mitattuna
yli 80:tä % edustavat kunnat olisivat
lähteneet kokeiluun mukaan. Liikennöitsijät
suhtautuivat myönteisesti kokeiluun: VR Osakeyhtiö vastasi
myönteisesti, samoin Oy Matkahuolto Ab. Myös Linja-autoliitto
ja linja-autoyhtiöt suhtautuivat hyväksyvästi
kokeiluun, mutta halusivat ennen kokeilun käynnistämistä varmuuden
alennusten jatkumisesta myös kokeilun jälkeen.
Hanke kuitenkin kaatui siksi, ettei valtio ollut valmis osallistumaan
kustannuksiin. Hankkeen onnistumisen kannalta olisi ollut ehdottoman
tärkeää turvata kokeilun jatkuminen pidemmäksi
ajaksi kuin suunnitelluiksi kahdeksi vuodeksi. Lyhyt kokeiluaika
olisi koitunut suureksi ongelmaksi liikennöintiyhtiöille,
joille muodostuisi voimakas hinnankorotuspaine kokeilun päättyessä.
Häme-lippu on loistava idea, jonka typistyminen jatkoltaan
epävarmaksi lyhyeksi kokeiluksi ja lopulta kariutuminen
on kieltämättä suuri pettymys. Hankkeen
toteutuminen edellyttäisi vakaata rahoitusta liikenne-
ja viestintäministeriöltä. Kokeilun arvioidut
maksimikustannukset olisivat olleet 2 miljoonaa euroa vuodessa.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 31.60.63 lisäyksenä 1 000 000
euroa Häme-lippu-kokeilun toteutukseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002