TALOUSARVIOALOITE 1321/2001
vp
TAA 1321/2001
vp - Raimo Vistbacka /ps
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen varusmiesten
ja heidän vanhempiensa toimeentulon parantamiseen
Eduskunnalle
Mikäli toimeentulotuen turvin elävän
vanhemman tai elävien vanhempien kotona asuva poika menee
varusmiespalvelukseen ja poika on käynyt työssä ennen
armeijaa asuen kuitenkin kotonaan ja auttaen perheen elinkustannuksissa,
niin palvelukseen astumisen jälkeen kunnan sosiaaliviranomaiset
alentavat vanhemman tai vanhempien avustuksia pojan saamien armeijan
päivärahojen kuukausittaisella määrällä eli
570 markalla (30 x 19 mk/kk). Kuitenkaan täysi-ikäistä poikaa
ei oteta huomioon vanhempien saamassa avustuksessa ennen armeijaakaan,
vaikka hän asuisi kotona ja söisi "samasta jääkaapista".
Tilanne johtaa siihen, että perhe joutuu tulemaan toimeen
supistetulla toimeentulotuella ja sen lisäksi avustamaan
armeijassa olevaa poikaa kotimatkakuluissa, auton käyttökustannuksissa
ja vakuutuksissa ja muissa säännöllisissä menoissa silloin,
kun palveluspaikkakunnan ja kotipaikkakunnan välinen matka
on pitkä ja julkiset kulkuyhteydet ovat huonosti toimivat
tai olemattomat. Kasarmilla pysyminenkään lomilla
ei ole todellinen vaihtoehto, sillä kaikissa varuskunnissa
se ei ole mahdollista edes siirtymällä loman ajaksi
yksiköstä toiseen. Lisäksi tasa-arvon
kannalta käytäntö olisi hyvin kyseenalainen
jatkuessaan koko palveluksen ajan.
Ongelma on varsin vaikea, sillä esimerkiksi Kela ei
laske varusmiespäivärahaa tuloksi toisin kuin
sosiaalitoimi, varusmiespalvelusta ei rinnasteta opiskeluun, joten
siihen tarkoitetut laina- ja tukijärjestelyt eivät
ole käytettävissä, ja sotilasavustusta
myönnetään vain varusmiehen palveluksenaikaisiin
oman asunnon vuokrakuluihin, muttei esimerkiksi sähkö-,
ruoka-, tv-lupa-, pesuaine- ja puhelinkuluihin. Palveluksessa olevien
varusmiesten perheelle maksettavaa avustustakin maksetaan vain avio-
tai avopuolisolle ja huollettaville lapsille, muttei siviilissä varusmiehen
toimeentulossa avustamille vanhemmille tai sisaruksille päinvastoin
kuin aikaisempaa sotilasavustusta. Jotkut vanhemmat ovat pitkällisen oikeustaistelun
jälkeen saaneet kunnan sosiaaliviranomaiset myöntymään
siihen, että poika saa oman auton käytöstä kilometrikorvausta
kunnan sosiaalitoimelta. Tämä ei ole kuitenkaan
palauttanut perheen kokonaisavustuksia armeijaa edeltäneelle
tasolle, jolloin poika vielä avusti perhettä sen
elinkustannuksissa.
Edellä olevasta esimerkistä voidaan päätellä, ettei
varusmiesten ja heidän perheidensä ja omaistensa
toimeentuloa varusmiespalveluksen aikana ole pystytty hoitamaan
nykyjärjestelmässä aukottomasti. Se on
luotu sen varaan, että varusmiehillä on hyvin
tai ainakin kohtuullisesti toimeentulevat vanhemmat, jotka voivat
rahoittaa lomamatkat, loman aikaiset elinkustannukset ja vielä osan
muistakin välttämättömistä kustannuksista.
Kaikilla ei ole kuitenkaan näin hyvää tilannetta,
ja apua vanhemmilta, sukulaisilta tai tuttavilta ei tule. Siksi
olisi oltava jokin pohjimmainen turvaverkko, johon näissä tapauksissa voisi
turvautua. Olisi tunnustettava tosiasiat ja hyväksyttävä se,
että nykyään varusmiehellä on myös
palveluksen aikana usein ainakin auto, puhelin ja tv sekä niistä aiheutuvat
lupa-, vakuutus- ja käyttökulut, joille ei aina
löydy ulkopuolista maksajaa, kuten vanhemmat tai sukulaiset.
Edellä olevan perusteella ehdotan
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon
momentille 33.32.30 lisäyksenä 15 000 000
euroa ylimääräiseksi valtionosuudeksi
kunnille siihen, etteivät varusmiespalveluksessa olevien kotona
asuvien varusmiesten saamat päivärahat alenna
heidän vanhempiensa saamaa toimeentulotukea ja
että varusmiehille voidaan maksaa tarvittaessa avustusta
lomamatkakustannuksiin ja loma-ajan elinkustannuksiin.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta
2001