TALOUSARVIOALOITE 134/2004
vp
TAA 134/2004
vp - Anne Holmlund /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen valtatien
8 yhteysvälin Pori—Söörmarkku
parantamiseen
Eduskunnalle
Valtatie 8 Turusta Rauman, Porin ja Vaasan kautta Ouluun
on osa länsirannikon kuljetuskäytävää,
joka yhdistää Pohjanlahden rannikkoseudut toisiinsa
ja keskeisiin sisämaahan johtaviin kulkuyhteyksiin. Rannikon
vilkkaan laivaliikenteen pääpaino on ulkomaan
yhteyksien turvaamisessa. Länsirannikon satamien kautta
kulkee noin 40 % Suomen tuonti- ja vientikuljetuksista.
Tie on myös tärkeä matkailureitti, joka
tarjoaa matkailijoille kulttuurin ja historian ohella vaihtelevaa
luontoa ja mielenkiintoisia nähtävyyksiä.
Tien pohjoispäässä Kokkolasta pohjoiseen kulkee
samassa käytävässä myös
Suomen läntinen päärata. Eteläosa
sen sijaan on pelkästään maantiekuljetusten
varassa. Tie on perusedellytys länsirannikon talousvyöhykkeen
kehittymiselle ja menestymiselle.
Tärkeä parannuskohde Satakunnassa valtatiellä 8
on välityskyvyn lisääminen voimakkaasti kuormittuneella
yhteysvälillä Pori—Söörmarkku.
Tieosalla kulkee n. 12 000 autoa vuorokaudessa, ja tieosa
välittää myös Järvi-Suomen suunnan
valtatieliikenteen (vt 23). Ruuhkien vähentämiseksi
nykyisen valtatien länsipuolelle on kaavailtu rakennettavaksi
uusi yksiajoratainen valtatieosuus.
Porin pohjoisena sisääntulotienä toimivan
Porin ja Söörmarkun välisen tieosuuden
parantamisesta on hyväksytty tiesuunnitelma jo vuonna 1999,
joten suunnitelmavalmius hankkeen toteuttamiseksi on olemassa. Hankkeen
kustannusarvio on noin 14 miljoonaa euroa, ja se tulee toteuttaa
omana kehittämishankkeenaan.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.24.78 lisäyksenä 14 000 000
euroa valtatien 8 parantamiseen välillä Pori—Söörmarkku.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004