TALOUSARVIOALOITE 134/2004 vp

TAA 134/2004 vp - Anne Holmlund /kok 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 8 yhteysvälin Pori—Söörmarkku parantamiseen

Eduskunnalle

Valtatie 8 Turusta Rauman, Porin ja Vaasan kautta Ouluun on osa länsirannikon kuljetuskäytävää, joka yhdistää Pohjanlahden rannikkoseudut toisiinsa ja keskeisiin sisämaahan johtaviin kulkuyhteyksiin. Rannikon vilkkaan laivaliikenteen pääpaino on ulkomaan yhteyksien turvaamisessa. Länsirannikon satamien kautta kulkee noin 40 % Suomen tuonti- ja vientikuljetuksista. Tie on myös tärkeä matkailureitti, joka tarjoaa matkailijoille kulttuurin ja historian ohella vaihtelevaa luontoa ja mielenkiintoisia nähtävyyksiä.

Tien pohjoispäässä Kokkolasta pohjoiseen kulkee samassa käytävässä myös Suomen läntinen päärata. Eteläosa sen sijaan on pelkästään maantiekuljetusten varassa. Tie on perusedellytys länsirannikon talousvyöhykkeen kehittymiselle ja menestymiselle.

Tärkeä parannuskohde Satakunnassa valtatiellä 8 on välityskyvyn lisääminen voimakkaasti kuormittuneella yhteysvälillä Pori—Söörmarkku. Tieosalla kulkee n. 12 000 autoa vuorokaudessa, ja tieosa välittää myös Järvi-Suomen suunnan valtatieliikenteen (vt 23). Ruuhkien vähentämiseksi nykyisen valtatien länsipuolelle on kaavailtu rakennettavaksi uusi yksiajoratainen valtatieosuus.

Porin pohjoisena sisääntulotienä toimivan Porin ja Söörmarkun välisen tieosuuden parantamisesta on hyväksytty tiesuunnitelma jo vuonna 1999, joten suunnitelmavalmius hankkeen toteuttamiseksi on olemassa. Hankkeen kustannusarvio on noin 14 miljoonaa euroa, ja se tulee toteuttaa omana kehittämishankkeenaan.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.24.78 lisäyksenä 14 000 000 euroa valtatien 8 parantamiseen välillä Pori—Söörmarkku.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Anne Holmlund /kok