Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1366/2002 vp - Pentti Tiusanen /vas
Tarkistettu versio 2.0
E18-tie toimii sujuvasti Helsingistä itään aina Loviisaan saakka. Tämän jälkeen tie muuttuu tukkoiseksi. Samalla tien turvallisuus heikkenee. Nopeusrajoitukset ovat Tesjoella tasolla 60 kilometriä tunnissa.
E18-tien vaikeimmin liikennöitävä paikka Haminan ohella on Ruotsinpyhtään—Pyhtään osuus, jonka parantamisen suunnittelu ja toteutus ovat edenneet varsin hitaasti. Alueelle on suunniteltu vuosia vanhakantaista moottoritietä. Tämän sijaan tulisi keskittyä ympäristön kannalta kestävämpään ja kevyempään moottoriliikennetievaihtoehtoon, joka noudattaisi nykyistä tielinjausta.
Tieliikenne on vahvassa kasvussa mm. rantaratayhteyden puuttumisen vuoksi. Liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden näkökulmasta välin Loviisa—Kotka ongelmien ratkaisemisella on kiire.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.78 lisäyksenä 5 000 000 euroa E18-tien kehittämiseen nykyistä tielinjausta noudattavaksi moottoriliikennetieksi.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002