Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1368/2002 vp - Pentti Tiusanen /vas
Tarkistettu versio 2.0
Rautatieliikenne on vanha liikennemuoto Suomessa. Rautatieverkoston kunto onkin päässyt rapistumaan viime vuosien aikana. Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueen kilpailukyvyn kannalta radan kunto on olennainen tekijä. On arvioitu, että vuoteen 2005 mennessä puuntuonti kaksinkertaistuu Venäjältä. Myös muuhun tavaraliikenteeseen odotetaan merkittävää kasvua. Myös henkilöliikenne tulee kasvamaan alueella.
Kuitenkin radan kunto on huono välillä Kouvola—Imatra. Rata vaatii uuden kulunvalvonta- ja turvalaitteiston vanhentuneen tekniikan tilalle. Uusi kulunvalvonta- ja turvalaitteisto parantaa läpäisykykyä ja turvallisuutta. Samanaikaisesti Imatran ratapihan uusiminen nostaa turvallisuutta. Joustamaton rataliikenne Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella radalla sallii vain yhden junan kulkemisen kerrallaan. Radan nykyaikaistaminen parantaa ns. suojastusväliä.
Radan korjaamisen jälkeen olisi mahdollisuus nostaa junien nopeutta välillä Kouvola—Lappeenranta 140 kilometristä ja välillä Lappeenranta—Imatra 120 kilometristä aina 200 kilometriin tunnissa junatyypistä riippuen.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.40.77 lisäyksenä 12 000 000 euroa Luumäki—Parikkala-radan turvalaitteiden hankkimiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002