Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1370/2002 vp - Pentti Tiusanen /vas
Tarkistettu versio 2.0
Kouvolasta aamulla lähtenyt taajamajuna H713 liikennöi Pohjois-Valkealan läpi Hillosensalmen kautta Kuopioon. Kuopiosta palasi takaisin Kouvolaan juna H714. Keväällä 2002 liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti VR:lle lakkauttavansa nämä yhteydet kesäkuun 2. päivästä alkaen. Säästöä tämä tuo noin 80 000 euroa vuodessa. Hillosensalmella jäävät taajamajunan kyydistä pois paikalliset asukkaat ja Repoveden kansallispuistoon matkaavat.
Kouvola—Kuopio-rataosuudella on 11 seisaketta tai asemaa lähtö- ja pääteasemien välillä. Junayhteyden lakkauttaminen Kouvolan ja Kuopion väliin jäävillä alueilla on heikentänyt ihmisten liikkumista ja peruspalveluja olennaisella tavalla. Junalla matkustaminen on kestävän kehityksen mukaista, nopeaa ja turvallista. Samalla se mahdollistaa kansalaisille ja kansallispuiston kävijöille toimivat jatkoyhteydet Kouvolan, Mikkelin, Pieksämäen ja Kuopion asemilla.
Repoveden kansallispuisto perustetaan vuoden 2003 alussa. Ympäristövaliokunta on Repoveden kansallispuistoa käsittelevässä mietinnössään korostanut tärkeänä tekijänä Hillosensalmen pysäkin säilyttämistä. Kahta junayhteyttä tarvitaan Valkealassa paikallisten ihmisten sekä kansallispuistossa vierailevien kävijöiden liikkumiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.60.63 lisäyksenä 320 000 euroa henkilöliikenteen jatkamiseen Kouvolan—Kuopion radalla ja Hillosensalmen pysäkin säilyttämiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002