TALOUSARVIOALOITE 180/2004 vp

TAA 180/2004 vp - Kauko Juhantalo /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 8 rakennustöihin välillä Pori—Söörmarkku

Eduskunnalle

Valtatie 8 Turusta Rauman, Porin ja Vaasan kautta Ouluun on osa länsirannikon kuljetuskäytävää, joka yhdistää Pohjanlahden rannikkoseudut toisiinsa ja keskeisiin sisämaahan johtaviin kulkuyhteyksiin. Rannikon vilkkaan laivaliikenteen pääpaino on ulkomaan yhteyksien turvaamisessa. Länsirannikon satamien kautta kulkee noin 40 % Suomen tuonti- ja vientikuljetuksista. Tie on myös tärkeä FinWest-alueen matkailureitti. Se tarjoaa matkailijoille kulttuurin ja historian ohella vaihtelevaa luontoa ja mielenkiintoisia nähtävyyksiä.

Tien pohjoispäässä Kokkolasta pohjoiseen kulkee samassa käytävässä myös Suomen läntinen päärata. Eteläosa sen sijaan on pelkästään maantiekuljetusten varassa. Tie on perusedellytys länsirannikon talousvyöhykkeen kehittymiselle ja menestymiselle.

Tien parantamistoimenpiteitä on tarkasteltu koko yhteysvälillä. Tielle on suunniteltu Satakunnan alueella sekä Turku—Rauma- että Rauma—Pori-osuuksille yksittäisiä parannushankkeita. Tarkoituksena ei ole rakentaa tietä uudelleen. Tie tulee saada myös koko mitaltaan Turusta Ouluun eurooppalaiseen TEN-verkkoon.

Satakunnassa tärkein kohde on välityskyvyn lisääminen välillä Pori—Söörmarkku. Tieosa on voimakkaasti kuormittunut, ja ruuhkien vähentämiseksi rakennetaan nykyisen valtatien länsipuolelle uusi yksiajoratainen valtatieosuus. Hinnaksi on arvioitu kevennettyjen suunnitelmien pohjalta noin 13,3 miljoonaa euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.24.78 lisäyksenä 3 000 000 euroa valtatien 8 parantamiseen välillä Pori—Söörmarkku.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Kauko Juhantalo /kesk
  • Mikko Elo /sd
  • Pirkko Peltomo /sd