TALOUSARVIOALOITE 186/2006
vp
TAA 186/2006
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen omaishoitajatyöhön
Eduskunnalle
Suomessa arvioidaan olevan yli 300 000 henkilöä,
jotka päivittäin hoitavat ikääntynyttä,
vammaista tai sairasta perheenjäsentään
tai läheistään. Sitovaa ja vaativaa omaishoitotyötä tekeville
omaishoitajille voidaan myöntää omaishoidon tukea,
joka on sosiaalihuoltolakiin perustuva lakisääteinen
tukimuoto. Omaishoidon tukena voidaan myöntää rahakorvausta,
palveluja (esim. kotipalvelua, ateriapalvelua jne.) ja vapautusta hoitotyöstä (esim.
mahdollisuus saada hoidettava lyhytaikaispaikalle tai intervallihoitoon omaishoitajan
vapaan ajaksi). Omaishoidon tuen myöntäminen on
Suomessa koko sen olemassaolon ajan ollut hyvin kirjavaa. On kuntia,
joissa omaishoitajien tukeminen nähdään
tärkeänä osana kunnan palvelurakennetta.
Kun ihmisiä hoidetaan kotona, heille suodaan inhimillinen
hoito. Kunnan kannalta on merkittävää,
että tällöin säästyy
kalliita laitospaikkoja. Tulevaisuudessa esimerkiksi mitkään
vanhusten laitospaikat eivät Suomessa tule riittämään.
Siksi olisikin järkevää kehittää omaisten
tueksi omaishoitoa tukevia palveluita kuten lyhytaikaishoitoa ja
erilaista lomittajatoimintaa.
Omaishoitajuus kertoo lähimmäisen rakkaudesta
ja välittämisestä. Omaishoitajuudella
saadaan aikaan hyviä tuloksia hoitotuloksen ja elämänlaadun
kannalta. Omaishoitajat tekevät merkittävää työtä yhteiskunnan
kannalta. Laitoshoitopaikat ovat kalliita ja kunnan hoitopalveluhenkilöstö ei
pysty tekemään samaa työmäärää. Omaishoitajien
taloudellinen asema ei ole hyvä ja heidän jaksamiseensa
ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Yhteiskunnan tulisi tukea omaishoitajia
laajemmin ja paremmin — asettaa oikeat asiat vastakkain.
On myönteistä, että omaishoidon tuki
saadaan lakitasoiseksi. Samalla tukipalkkion alarajaa korotetaan
300 euroon ja esim. saattohoitotilanteissa 600 euroon. Selvityshenkilö,
sosiaalineuvos Elli Aaltonen, teki raportin omaishoidon uudistamiseksi.
Selvityshenkilön ehdotuksen mukaan tuen saajien määrä tulee
kaksinkertaistaa ja tukipalkkion maksaminen siirtää kunnilta
valtiolle. Molemmat suuret omaishoidon kysymykset jätettiin
kuitenkin lakiesityksen ulkopuolelle. Vaarana on myös se,
että uuden lainsäädännön
myötä omaishoitajiksi katsotaan vain ne vanhusta, vammaista
tai pitkäaikaissairasta hoitavat, jotka saavat tällä hetkellä omaishoidon
tukea. 300 000 omaishoitajasta tukea saa vain 27 000.
Kunnilla saattaa olla hyvin erilainen suhtautuminen omaishoitajuuteen,
joka tarkoittaa sitä, että omaishoitajia ei kohdella
tasapuolisesti ja samalla tavalla eri puolilla Suomea.
Omaishoidon tukisopimuksista noin 70 prosenttiin (vajaat 15 000)
on kirjattu lakisääteiset vapaapäivät.
Näistä kunnat myöntävät
hoidettavalle 40 prosenttia laitoshoitona. Suuri osa lakisääteisistäkin
vapaista jää kokonaan käyttämättä,
koska kunnilla ei ole tarjolla soveltuvaa hoitopaikkaa tai lomittajaa
kotiin. Kunnilla ei ole käytännössä mahdollisuutta
myöntää sijaishoitoa hoidettaville, joiden
omaishoitajilla ei ole virallista omaishoidon tukisopimusta. Palveluseteleiden
myöntäminen on vielä vähäistä,
eikä yksityistä palvelua tai erityisosaamista
ole riittävästi suurimpien kaupunkien ulkopuolella
eikä ollenkaan syrjäseuduilla ja pienillä paikkakunnilla.
Huolimatta siitä, että talousarvioesityksessä ehdotetaan
jo vajaan kahdeksan miljoonan euron korotusta lainmuutoksen johdosta,
hoitomuodon yhteiskunnallisen merkittävyyden ja yksittisten ihmisten
hyvän, ihmisarvoisen hoidon vuoksi esitän määrärahojen
kasvattamista edelleen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2007 talousarvioon
momentille 33.32.30 lisäyksenä 1 000 000
euroa omaishoitajuuden tukemiseen ja kehittämiseen.
Helsingissä 22 päivänä syyskuuta
2006