TALOUSARVIOALOITE 338/2008 vp

TAA 338/2008 vp - Merja Kyllönen /vas ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen perusradanpitoon

Eduskunnalle

Ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää kasvihuonekaasupäästöjen tuntuvaa vähentämistä. Siksi raide- ja muun joukkoliikenteen osuutta liikenteestä on selkeästi nostettava. Myös pääministeri Vanhasen hallitus on sitoutunut ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Raideliikenne on vähän saastuttavana, energiataloudellisena ja turvallisena liikennemuotona kestävän kehityksen mukaista. Rataverkon perusparannusluontoisiin korvausinvestointeihin varattu rahoitus on tällä vuosikymmenellä vähentynyt merkittävästi. Huono kehitys on johtanut liikennerajoitusten lisääntymiseen vastoin hallitusohjelman radanpidon palvelutason tavoitetta.

Jos riittävää rahoitusta korvausinvestointeihin ei saada, uhkaa useiden rataosuuksien perusparannustöiden valmistuminen lykkääntyä vuosilla. Perusradanpitoon osoitettavalla määrärahalla on tarkoitus aikaistaa suunniteltuja hankkeita ja siten parantaa myös työllisyyttä.

Lisäksi rahoituksen puute kasvattaa turvallisuusriskejä ja heikentää liikenteen täsmällisyyttä. Heikkokuntoisille rataosuuksille joudutaan asettamaan paino- ja nopeusrajoituksia. On selvää, etteivät nämä heikennykset voi olla vaikuttamatta asiakastyytyväisyyteen ja junaliikenteen imagoon sekä rahti- ja matkustajamääriin ja VR:n kannattavuuteen.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille  31.10.22 lisäyksenä 50 000 000 euroa perusradanpitoon.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008

  • Merja Kyllönen /vas
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Erkki Virtanen /vas
  • Minna Sirnö /vas
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Matti Kauppila /vas
  • Matti Kangas /vas
  • Markus Mustajärvi /vas
  • Kari Uotila /vas
  • Annika Lapintie /vas
  • Paavo Arhinmäki /vas
  • Martti Korhonen /vas
  • Unto Valpas /vas
  • Veijo Puhjo /vas