TALOUSARVIOALOITE 34/2005
         vp
      
      TAA 34/2005
            vp - Janina Andersson /vihr ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen joukkoliikenteen palvelujen
         ostoon ja kehittämiseen
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Hallitus esittää joukkoliikenteen
         osto- ja kehittämismomentille 74,6 miljoonaa euroa. Joukkoliikenteen
         palvelujen ostoon ja kehittämiseen suunnatut rahat ovat
         alhaisimmillaan kahteenkymmeneen vuoteen. Määrärahat
         ovat pienentyneet tasolle, joka uhkaa romuttaa joukkoliikenteen
         palveluverkoston.
      
      
      Joukkoliikenteen kilpailutilanne on vuonna 2003 toteutetun autoveron
         alennuksen sekä käytettyjen autojen tuonnin kasvun
         myötä tällä hetkellä Euroopan
         kovin. Liikenteen määrän kasvu kiihtyy,
         mutta tästä huolimatta hallitus jälleen kerran
         esittää joukkoliikenteen osto- ja kehittämismäärärahojen
         tuntuvaa leikkaamista. Ympäristön kannalta on
         välttämätöntä, että joukkoliikenteen
         osuutta henkilöliikenteestä pystytään nostamaan
         pysyvästi. Joukkoliikenteen tukeminen edistää myös
         työllisyyttä, alueellista tasapainoa sekä elinkeinoelämän
         edellytyksiä.
      
      
      Joukkoliikennetuen budjettileikkaus merkitsee kokonaisuudessaan
         noin 1 400 päivittäisen bussivuoron lakkauttamista
         ja useiden kuljettajien joutumista työttömiksi.
         Vuorojen raju karsiminen vähentäisi paitsi kuntakeskusten
         välisiä tärkeitä yhteyksiä myös
         400 työpaikkaa maaseudulta, jossa työtilaisuuksia
         on muutenkin enää vähän jäljellä.
      
      
      Hallituksen talousarvioesitys vuodelle 2006 merkitsee sitä,
         että mahdollisuudet alue- ja kuntatason liikenteen tarkoituksenmukaiseen
         kehittämiseen heikkenevät entisestään.
         Karu tosiasia on se, että kaupunki- ja seutulippujen hinnanalennuksiin
         varattujen määrärahojen budjetti-leikkaukset
         vähentävät entisestään
         joukkoliikenteen kysyntää ja tarjontaa. Esimerkiksi
         Pohjois- ja Itä-Suomen haja-asutusalueilla joukkoliikenteen
         toimintaedellytykset tulevat vaikeutumaan huomattavasti ja bussimatkojen
         hinnat nousevat.
      
      
      Joukkoliikenteen osto- ja kehittämismäärärahojen
         leikkaaminen puree myös kaupunkien joukkoliikenteeseen:
         joukkoliikenteen kehittäminen hidastuu ja paineet lippujen
         hintojen korottamiseen kasvavat. Hallituksen tavoite kasvattaa joukkoliikenteen
         osuutta henkilöliikenteestä kaupunkiseuduilla
         ei tämän määrärahan
         puitteissa tule toteutumaan. Päinvastoin, joukkoliikenteen
         toimintaedellytykset ja palvelut ovat koko hallituskauden ajan heikentyneet
         ja rahoitus vähentynyt.
      
      
      Joukkoliikenteen tarjonnan vähentyessä yksilölliset
         julkisen liikenteen kyyditykset lisääntyvät
         ja maksavat yhteiskunnalle moninkertaisesti enemmän. Joidenkin
         laskelmien mukaan Kansaneläkelaitos ja kunnat käyttävät
         jo nyt erillisten taksikyytien ostoihin vuosittain jopa yli 200 miljoonaa
         euroa.
      
      
      Hallituksen esitys ei myöskään tue
         ponnisteluja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, sillä joukkoliikenteen
         osuuden kasvattaminen henkilöliikenteestä on tutkimusten
         mukaan paras tapa parantaa liikenneturvallisuutta.
      
      
      Joukkoliikenteen kehittämiseen tarvitaan myös
         uusia avauksia. Esimerkiksi alueellisten joukkoliikennejärjestelmien
         kehittämiseen (mm. pikaraitiotieyhteyksien rakentaminen)
         koko valtakunnan alueella tulisi valtion budjetista olla mahdollista
         anoa määrärahoja. Joukkoliikenteen tukea
         tulee osoittaa nykyisten paikkakuntien lisäksi myös
         suurten kaupunkien, kuten Helsingin, Turun ja Tampereen seutujen,
         joukkoliikenteelle.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
         momentille  31.60.63 lisäyksenä 17 000 000
         euroa joukkoliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
         2005
      
      
         - Janina Andersson /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Erkki Pulliainen /vihr
- Rosa Meriläinen /vihr
- Oras Tynkkynen /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Osmo Soininvaara /vihr
- Irina Krohn /vihr
- Anni Sinnemäki /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Heidi Hautala /vihr
- Tarja Cronberg /vihr