TALOUSARVIOALOITE 341/2008
vp
TAA 341/2008
vp - Merja Kyllönen /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kainuun
kehittämisrahan korottamiseen tieverkoston kehittämiseksi
Eduskunnalle
Kainuun hallintokokeilu on ollut nyt toiminnassa reilut
kolme vuotta. Muutokset palveluissa, erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa
mutta myös toisen asteen koulutuksessa, ovat merkittäviä ja
tulevat olemaan esimerkkinä kuntien palvelurakenteita kehitettäessä.
Kainuun maakunta hallinnoi myös useita aikaisemmin ministeriöiden
ohjausvaltaan kuuluneita asioita. Työ- ja elinkeinoministeriön
talousarvioon sisällytetty Kainuun kehittämisraha
kattaa kaikki lain Kainuun hallintokokeilusta (343/2003)
määrätyt menot maakunnan alueella. Maakunnan
kehittämisrahaan kuuluu siis laaja kirjo erilaisia toimintoja alkaen
työllistämistoimista jatkuen aina ympäristötöiden
suunnittelusta ja rakentamisesta, peruskorjauksista ja rakentamisvelvoitteista
aiheutuviin menoihin, perustienpitoon ja tieverkon kehittämiseen.
Tieverkoston kehittäminen on jäänyt viime
vuosien aikana hyvin vähälle Kainuun alueella.
Tönölänsalmen sillan korjaaminen
ja siltaan liittyvän kevyen liikenteen väylän
rakentaminen Kuhmon keskustaajamassa ja siitä pohjoiseen ovat
paikkakunnan liikenneturvallisuuden sekä liikenne ja elinkeino-olojen
kannalta erityisen tärkeitä. Kuhmosta Vartiuksen
kansainväliselle EU-raja-asemalle johtavan kyseisen tien
pahimman riskikohteen muodostaa nykyinen tarpeisiin nähden
liian kapea ja notkolle painunut Tönölänsalmen
silta ja siitä puuttuva oma kevyen liikenteen väylä.
Silta alkaa olla siinä kunnossa, että sille tullaan
ilman nopeita toimia asettamaan painorajoitus, mikä edelleen
tarkoittaa puutavarakuljetusten loppumista Kuhmo Oy:lle. Kuhmo Oy
työllistää Kuhmossa yli 300 henkilöä,
joten vaikutukset ovat alueelle merkittäviä.
Tammikuussa 2007 vaarallisuus realisoitui jo vakavana, ihmishengen
vaatineena kolarina. Silta on yksinkertaisesti liian kapea ja huonokuntoinen,
sille liikenteelle, mikä sillan kautta kulkee. Yksikin
menetetty ihmishenki on liikaa, kun sillan korjaamisella ja kevyen
liikenteen väylän rakentamisella voitaisiin tilanne
korjata ja liikenneturvallisuutta merkittävästi
parantaa.
Lisäksi Vuoreslahden tie Kajaanin kaupungin alueella
on ollut päällystyksen tarpeessa jo vuosia. 1990-luvun
alussa tielle tehtiin peruskorjaus, mutta koko tien päällystystyöhön
määrärahat eivät riittäneet,
tie jäi siis keskeneräiseksi. Tien molemmissa
päissä on kestopäällyste, joten
soratieosuuden hoito on hankalaa ja kallista, sillä lähettyvillä ei
ole vastaavan liikennemäärän omaavia
sorapintaisia teitä. Erityisesti näin sateisena kesänä lanaukselle
on ollut runsaasti tarvetta. Tien liikennemäärät
ovat kasvaneet vuosittain, sillä alueelle on tullut uutta
asutusta, koska tie kulkee Oulujärven rantaviivan lähellä.
Alueella on runsaasti myös loma-asutusta, joka Kajaaniin olevan
lyhyen matkan, noin 20 km, ansiosta on hyvin suosittua. Muitakin
merkittäviä liikenneturvallisuutta parantavia
kohteita Kainuun tiestöllä riittää,
joten tarve kehittämisrahan lisäämiseen
on todellinen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
momentille 32.50.63 lisäyksenä 4 000 000
euroa Kainuun kehittämisrahan korottamiseksi tieverkoston
kehittämiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2008
- Merja Kyllönen /vas
- Minna Sirnö /vas
- Erkki Virtanen /vas
- Unto Valpas /vas
- Jaakko Laakso /vas
- Annika Lapintie /vas
- Mikko Kuoppa /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Timo Korhonen /kesk