Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 428/2004 vp - Esa Lahtela /sd
Tarkistettu versio 2.0
Nurmes—Kontiomäki-rataosuuden perusparannus on tärkeä, koska radan aluetaloudellinen merkitys on muuttunut. Rataosuuden kautta avautuvat Pohjois-Karjalan keskeiselle metsäteollisuudelle Pohjanlahden satamien yhteislaivausmahdollisuudet, jotka merkitsevät kilpailukyvyn parantumista. Rataosuudella kuljetettavat tavaramäärät ovat kasvaneet radan varrella olevien tuotantolaitosten raaka-ainehuollon vuoksi. Kun Vartius—Lietmajärvi—Kotskoma-ratayhteys Venäjän Karjalassa toimii täydessä laajuudessaan, Pielisen alueen teollisuuden rautateitse kuljetettavat raaka-ainemäärät tulevat kasvamaan huomattavasti. Kokonaiskustannusarvio välillä Nurmes—Kontiomäki on 20 milj. euroa. Vuodelle 2005 tulee osoittaa 5 milj. euroa hankkeen käynnistämiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille 31.40.78 5 000 000 euroa rataosuuden Nurmes—Kontiomäki päällysrakenteen uusimisen ja perusparantamisen käynnistämiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004