TALOUSARVIOALOITE 483/2012 vp

TAA 483/2012 vp - Annika Saarikko /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen äitiysavustuslain mukaisten äitiysavustusten suorittamiseen ja äitiyspakkauksiin liittyvien arvonlisäverojen ja yleiskulujen maksamiseen

Eduskunnalle

Äitiysavustusta on Suomessa jaettu rahana tai äitiyspakkauksena kaikille synnyttäville äideille vuodesta 1948 lähtien. Kyseessä on maailmanlaajuisestikin katsottuna ainutlaatuinen etuisuus lapsiperheille. Äitiysavustuksella on ollut merkittävä rooli äitien ja lasten terveyden edistämisessä. Äitiysavustuksen kautta kaikki vastasyntyneet ja äidit on saatu terveydenhuollon piiriin.

Avustus siirrettiin Kelan toimeenpantavaksi etuudeksi vuonna 1994, jolloin sen suuruudeksi vahvistettiin 760 markkaa. Äitiysavustuksen rahamäärä on vuonna 2013 hallituksen esityksen mukaisesti 140 euroa. Avustuksen suuruus on säilynyt euromääräisesti samana vuodesta 2001 alkaen. Se siis ei ole kuulunut indeksiin sidottujen etuisuuksien piiriin.

Äitiysavustuksen suuruus vahvistetaan määrärahojen mukaisesti erillisellä valtioneuvoston asetuksella. Äitiysavustus suoritetaan vuonna 2013 arviolta 61 400 lapsesta. Näistä äitiysavustuksen lunastaa äitiyspakkauksena noin 70 % siihen oikeutetuista äideistä. Loput hyödyntävät etuisuuden suorana rahana.

Äitiyspakkauksen suosio on pysynyt varsinkin ensisynnyttäjien keskuudessa korkeana. Vaikka etuuden arvo on Kelan kokonaisavustuksien joukossa pieni, on sen merkitys tuhansille perheille todella suuri.

Äitiyspakkauksen tuotteet kilpailutetaan vuosittain. Se on mahdollistanut pakkauksen sisällön säilymisen monipuolisena ja laadukkaana, vaikka hinnat ovat vuosien saatossa nousseet merkittävästi. Hankinnassa Kela pyrkii lähtökohtaisesti varmistamaan sen, että tuotteet ovat turvallisia ja laadukkaita pienten lasten käyttöön ja että niiden valmistamisessa kunnioitetaan työntekijöiden oikeuksia. Myös ympäristöystävällisyys otetaan kilpailutuksessa huomioon.

Sille, mistä valitun toimittajan tuotteet tulevat, ei voida antaa julkisessa hankinnassa edellä mainittua enempää merkitystä. Pakkauksen korkean laadun ylläpitäminen ja samalla tuotteiden kotimaisuus edellyttää kuitenkin jatkossa tuotteiden määrän karsimista, jos äitiysavustuksen määrää ei koroteta. Äitiyspakkauksena lunastetun avustuksen kustannuksiin lisätään siitä maksettava arvonlisävero.

Jos äitiysavustuksen määrä olisi ollut sidottuna vuodesta 1994 alkaen kuluttajahintaindeksiin, olisi sen todellinen arvo tänä vuonna 170 euroa. Hallituksen esityksessä mainitaan, että äitiyspakkauksen sisältöä tarkistetaan hinnannoususta johtuen. Pakkauksessa olevien tuotteiden laadun ja kotimaisuuden kannalta on parempi korottaa äitiysavustukseen käytettävää summaa vastaamaan kuluttajahintojen nousua. Näin turvataan äitiyspakkauksen monipuolisuus ja hyödyllisyys sekä tuetaan suomalaista yrittäjyyttä sekä työllisyyttä.

Kertakorotuksen tekeminen äitiysavustukseen vastaamaan kuluttajahintojen nousua lisäisi valtion menoja ensi vuonna 2,1 miljoonaa euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon momentille  31.10.50 lisäyksenä 2 100 000 euroa äitiysavustuslain mukaisten äitiysavustusten suorittamiseen sekä äitiyspakkauksiin liittyvien arvonlisäverojen ja yleiskulujen maksamiseen.

Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2012

  • Annika Saarikko /kesk
  • Pia Kauma /kok
  • Sirkka-Liisa Anttila /kesk
  • Anu Vehviläinen /kesk
  • Johanna Jurva /ps
  • Tuula Peltonen /sd
  • Arja Juvonen /ps
  • Mari Kiviniemi /kesk
  • Maarit Feldt-Ranta /sd
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Leena Rauhala /kd
  • Sanni Grahn-Laasonen /kok
  • Astrid Thors /r
  • Elisabeth Nauclér /r
  • Leena Harkimo /kok
  • Susanna Huovinen /sd
  • Merja Mäkisalo-Ropponen /sd
  • Jaana Pelkonen /kok
  • Anne Kalmari /kesk
  • Juha Väätäinen /ps
  • Lea Mäkipää /ps
  • Ilkka Kantola /sd
  • Merja Kuusisto /sd
  • Ari Jalonen /ps
  • Jari Lindström /ps
  • Markku Rossi /kesk
  • Markus Mustajärvi /vr
  • Erkki Virtanen /vas
  • Juha Rehula /kesk
  • Tarja Filatov /sd
  • Raija Vahasalo /kok
  • Eeva-Johanna Eloranta /sd
  • Markku Eestilä /kok
  • Anna Kontula /vas
  • Jyrki Yrttiaho /vr
  • Ismo Soukola /ps
  • Jussi Niinistö /ps
  • Mika Kari /sd
  • Jouko Skinnari /sd
  • Juha Sipilä /kesk
  • Jari Leppä /kesk
  • Eero Lehti /kok
  • Suna Kymäläinen /sd
  • Sauli Ahvenjärvi /kd
  • Heikki Autto /kok
  • Lasse Hautala /kesk
  • Kimmo Tiilikainen /kesk
  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Aila Paloniemi /kesk
  • Pirkko Mattila /ps
  • Simo Rundgren /kesk
  • Timo Heinonen /kok
  • Mika Lintilä /kesk
  • Eero Reijonen /kesk
  • Ilkka Kanerva /kok
  • Markku Mäntymaa /kok
  • Kari Tolvanen /kok
  • Ulla-Maj Wideroos /r
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Ritva Elomaa /ps
  • Sari Palm /kd
  • Sanna Lauslahti /kok
  • Anne Holmlund /kok
  • Pauli Kiuru /kok
  • Elsi Katainen /kesk
  • Mikko Savola /kesk
  • Markus Lohi /kesk
  • Eeva-Maria Maijala /kesk
  • Arto Pirttilahti /kesk
  • Katri Komi /kesk
  • Tytti Tuppurainen /sd
  • Kristiina Salonen /sd
  • Hanna Tainio /sd
  • Johanna Karimäki /vihr
  • Outi Alanko-Kahiluoto /vihr
  • Satu Haapanen /vihr
  • Katja Taimela /sd
  • Anneli Kiljunen /sd
  • Tuomo Puumala /kesk
  • Anne Louhelainen /ps
  • Silvia Modig /vas
  • Johanna Ojala-Niemelä /sd
  • Päivi Lipponen /sd
  • Maria Tolppanen /ps
  • Miapetra Kumpula-Natri /sd
  • Maria Lohela /ps
  • Ville Vähämäki /ps
  • Aino-Kaisa Pekonen /vas
  • Eila Tiainen /vas
  • Riitta Myller /sd
  • Timo V. Korhonen /kesk
  • Jani Toivola /vihr
  • Sofia Vikman /kok
  • Mirja Vehkaperä /kesk
  • Ari Torniainen /kesk