TALOUSARVIOALOITE 484/2012
vp
TAA 484/2012
vp - Matti Saarinen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Espoo—Lohja-kaupunkiradan
suunnitteluun
Eduskunnalle
Vuonna 2009 valmistuneen Länsiradan maankäytön
kehityskuvaselvityksen mukaan Espoo—Lohja-kaupunkiradan
toteutumisella on merkittävä vaikutus alueen asukasmäärän
ja työpaikkojen kehityksen nopeuteen. Erityisesti Veikkolan ja
Nummelan maankäytön kehityksen on arvioitu olevan
selvästi voimakkaampaa, jos rata Espoosta Nummelan kautta
Lohjalle toteutuu. Myös Espoon Histan kannalta rata on
hyödyllinen. Maankäytön kehityskuvaselvitys
taajama- ja keskusrakenteineen toteuttaa valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita
kehittämällä aluerakennetta raideliikenteeseen
perustuen. Lisäksi selvitys tukee voimassa olevan maakuntakaavan
tavoitteita ja kaavassa esitettyä maankäytön
kehitystä. Eheä, melko tiivis ja joukkoliikenteeseen perustuva
yhdyskuntarakenne on ekologisesti ja pitkällä tähtäimellä myös
taloudellisesti tehokkain tapa kehittää maankäyttöä.
Länsirataselvityksen mukaan Espoo—Lohja-välille
on tulossa radan vaikutuspiiriin noin 100 000—150 000
uutta asukasta. Espoon osalta Histan osayleiskaavaehdotuksessa on
osoitettu alueet noin 20 000 asukkaalle ja 3 000—4 000 työpaikalle.
Lisäksi varaudutaan myös Mynttilän asemapaikkaan
Espoon ja Histan välille. On erittäin tärkeää,
että tulevaa maankäyttöä tukee ratayhteys.
Rata on toteutuessaan osa mahdollisesti myöhemmin toteutettavaa
uutta ratayhteyttä Espoo—Lohja—Salo.
Tämän ratayhteyden alustava yleissuunnittelu on
käynnissä ja ympäristövaikutusten
arviointiselostus on valmistunut. Radan toteuttaminen edellyttää,
että kaupunkirataa on jatkettu Leppävaarasta Espoon
keskukseen.
Ratayhteys Espoosta Lohjalle voidaan toteuttaa vaiheittain.
Espoon ja Lohjan välisen radan rakentamiskustannuksiksi
on arvioitu 319 miljoonaa euroa, josta Espoon ja Histan välisen osuuden
kustannukset ovat 97 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 talousarvioon
momentille 31.10.20 lisäyksenä 1 500 000
euroa Espoo—Lohja-kaupunkiradan suunnitteluun.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta
2012