TALOUSARVIOALOITE 588/2010
vp
TAA 588/2010
vp - Mikaela Nylander /r
Tarkistettu versio 2.0
Suomennos
Määrärahan osoittaminen ammattiopettajakoulutuksen
kehittämiseen ja toteuttamiseen Åbo Akademissa
Eduskunnalle
Maassamme vallitsee huutava pula kelpoisuusehdot täyttävistä ammattiopettajista.
Ruotsinkielisellä puolella vuonna 2008 ainoastaan 56,7 % ammattiopettajista
täytti kelpoisuusehdot. Ammatillinen koulutus on maamme
tulevaisuuden kannalta tärkeää, ja ruotsinkielinen
ammatillinen koulutus tuottaa merkittävän osan
kaksikielisten alueiden työvoimasta. Kansallisten ennusteiden
mukaan ruotsinkielisen koulutuksen tarve lisääntyy
yli 20 prosenttia vuoteen 2020.
Åbo Akademin tehtävänä on
mm. kouluttaa ruotsinkielisiä ammatti- ja aineenopettajia.
Viime vuosina Åbo Akademin kasvatustieteellisen tiedekunnan
puolelta on pyritty vastaamaan ammatillisen koulutuksen kelpoisuusehdot
täyttävien opettajien tarpeeseen järjestämällä pätevyyden
tuottavia ns. DAKO-koulutuksia, jotka on suureksi osaksi rahoitettu
ulkoisilla varoilla. Tulokselliset mutta resursseja vaativat DAKO-koulutukset
loppuvat vuoden 2010 aikana. Vakinaisen ammatillisen koulutuksen
rakennetta, sisältöä ja toteuttamista
on osittain uudistettu aiemmista DAKO-koulutuksista saatujen kokemusten
perusteella. Tavoitteena on tulevaisuudessa pystyä toteuttamaan
tämä pätevöitymiskoulutus yhä enemmän
virtuaalisina monimuoto-opintoina.
Vuodesta 2009 lähtien koulutukseen valittujen määrä on
lisääntynyt 20 opiskelijasta 35 opiskelijaan (eli
jopa 75 %). Käytettävissä olevien ennusteiden
mukaan tämä määrä riittänee
pitkällä tähtäyksellä kentällä oleviin
tarpeisiin. Elokuussa 2009 ensimmäinen laajennettu ryhmä aloitti
opintonsa. Puolet opiskelijoista tulee Pohjanmaalta ja puolet Uudeltamaalta
ja Turunmaalta. Tulevan ammattiopettajakoulutuksen suunnittelun
ja pitkän tähtäyksen toteuttamisen jatkamiseksi
kasvatustieteellinen tiedekunta tarvitsee lisäresursseja
ammattiopettajakoulutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen opiskelijavalinnan
lisäämiseksi vuonna 2011.
Resursseja tarvitaan myös aikuispedagogiikan perusopintojen
virtualisoinnin toteuttamiseen.
Ammattiopettajaopiskelijoiden harjoittelujaksojen ohjaus on
erittäin vaativa ja resursseja vievä vaihe. Kestävän
ohjauksen toteuttamiseksi eri puolilla Suomen ruotsinkielisiä alueita
tarvitaan henkilöitä, jotka hallitsevat ohjausteoriat,
harjoittelujaksojen hallinnoinnin sekä sähköisten opetusalustojen
käytön. Ammattiopettajakoulutukseen sisältyvän
kahden käytännön jakson ohjaajina toimivien
opettajien opinto-ohjaajakoulutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
tarvitaan resursseja.
Lisäresursseja tarvitaan 177 000 euroa ammattiopettajakoulutuksen
toteuttamiseen ja suunnitteluun Åbo Akademin kasvatustieteellisessä tiedekunnassa
Vaasassa vuonna 2011.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon
momentille 29.40.20 lisäyksenä 177
000 euroa ammattiopettajakoulutuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen Åbo
Akademin kasvatustieteellisen tiedekunnassa Vaasassa.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta
2010