TALOUSARVIOALOITE 609/2004 vp

TAA 609/2004 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Suomenselkätien suunnittelu-, rakennus- ja parannustöihin Keski-Suomessa

Eduskunnalle

Ns. Suomenselkätie kantatie 58 on osuudella Keuruu—Multia—Pylkönmäki—Karstula/ Humppi ja se jatkuu edelleen Kivijärven ja Kinnulan kautta Haapajärvelle yhtyen Kärsämäellä nelostiehen. Eteläpäässä tie on yhteys pääkaupungin teiltä ja Turusta Tampereen, Oriveden, Mäntän ja Keuruun kautta ns. Suomenselkätielle. Tie tunnetaan kantatienä 58 Orivedeltä Karstulan Humppiin saakka. Valitettavasti Keuruun pohjoispuolella tie ei ole miltään osin rakenteellisesti kantatietasoa, jolla kesäaikana ajonopeus voisi olla 100 km tunnissa. Kokonaisuutena tien voi todeta olevan kapea ja mutkainen ja sisältävän monia näkemäesteitä, mm. runsaasti niin kutsuttuja kuolleita kulmia.

On olemassa erilaisia suunnitelmia tien liikennöitävyyden parantamiseksi, ja osaltaan niitä on toteutettukin, kuitenkin lähinnä seudullisen tien rakennustason mukaisesti. Suomenselkätiellä on raskasta puutavaraliikennettä ja turvekuljetuksia varsin mittavasti sekä puuteollisuuden kuljetuksia Karstulan Honkarakenteen tehtailta ja Multian Sahalta. Suomenselkätie mahdollistaa suoran ja mielekkään etelä-pohjoissuuntaisen liikennöinnin myös vaihtoehdoksi raskaasti liikennöidyille ja ruuhkautuneille valtateille 9 ja 4. Matkailullisesti tietä on markkinoitu kuntien yhteistoimin "Vaihtoehto Pohjoiseen" -tienä. Suomenselkätien parempi kunto edistäisi niiden seutujen ja kuntien elinkeinoelämää, jotka ovat sen vaikutuspiirissä.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta lisää valtion vuoden 2005 talousarvioon momentin  31.24.21 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää Suomenselkätien kunnostamiseen Keski-Suomen maakunnassa alkaen liikenteellisesti vaarallisimmiksi katsotuista kohdista.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Lauri Oinonen /kesk